Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    237
  • دانلود: 

    483
چکیده: 

زمینه و هدف: والدین الگویی برای کودکان خود هستند و کودکان رفتار سلامت دهان را از والدین خود میآموزند. در این پژوهش میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مادران دانش آموزان دبستانی شهر ساوه در ارتباط با سلامت دهان مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ها: یک پرسشنامه استاندارد شده، میزان آگاهی، نگرش و عملکرد 735 نفر از مادران دانش آموزان دبستانی شهر ساوه را اندازه گیری نمود. مدارس به صورت تصادفی انتخاب شدند. دانش، نگرش و عملکرد مادران به ترتیب با 11، 9 و 5 سوال با حد نصاب 36، 36 و 20 نمره مورد بررسی قرار گرفت. خصوصیات دموگرافیک نیز بررسی شد. دانش، نگرش و عملکرد مادران به سه گروه ضعیف، متوسط و خوب تقسیم بندی شد. نتایج مطالعه بر اساس آزمون های Chi-Square Tests، و ANOVA با نرم افزار SPSS بررسی شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مادران دارای میانگین نمره آگاهی (± 0. 214) 29/19، نگرش (± 0. 142) 52/23 و عملکرد (± 0. 119) 69/10 بودند. ارتباط معنا دار و مستقیمی بین سطوح دانش و نگرش و همچنین بین دانش و عملکرد مشاهده شد (001/0 P<). حدود 80% مادران شرکت کننده در این مطالعه یک یا دو بار در روز مسواک می زدند و 90% مادران از خمیردندان فلورایددار استفاده می کردند. استفاده روزانه نخ دندان بسیار پایین بود. حدود دو-سوم مادران تنها در صورت بروز مشکل به دندانپزشکی مراجعه داشتند. بین میزان تحصیلات مادران با سطوح آگاهی، نگرش و عملکرد ایشان ارتباط معنادار مستقیم بدست آمد. هیچ ارتباط معنا داری بین سن مادران و جنس دانش آموزان با سطوح آگاهی، نگرش و عملکردیشان یافت نشد. نتیجه گیری: ضروری است جهت افزایش اطلاعات، نگرش و بهبود عملکرد مادران به خصوص آموزش به مادرانی که تحصیلات پایین تری دارند، اقداماتی چون توزیع بورشورهای اطلاع رسانی، برگزاری کلاس های آموزشی و خدمات معاینه جهت پیشگیری از بروز مشکل انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 237

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 483 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    9-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    352
  • دانلود: 

    609
چکیده: 

زمینه و هدف: شکل گیری باور توجه به بهداشت دهان از سنین مدرسه آغاز می شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر فاکتورهای موثر بر بهداشت دهان در دانش آموزان ابتدایی کرج انجام شده است. مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی وضعیت شاخص بهداشت دهان 346 نفر از دانش آموزان 12 ساله مدارس ابتدایی مروج سلامت و مدارس معمولی بررسی شد. جهت بررسی متغیر ها اطلاعات دموگرافیک والدین و دانش آموزان ثبت شد. دهان دانش آموزان جهت بررسی وضعیت دبری و کلکولوس و پوسیدگی دندان ها معاینه شد، و میزان شاخص بهداشت دهان دانش آموزان به سه گروه خوب (0-1. 17)، متوسط (1. 18-3) و ضعیف (بیش از 3) دسته بندی شد. سپس داده های به دست آمده با استفاده از آزمون Chi square و رگرسیون خطی با نرم افزار SPSS آنالیز شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که میزان شاخص بهداشت دهان 1. 29 بود که 83% مربوط به دبری بود و حدود نیمی از دانش آموزان دارای شاخص بهداشت دهان خوب بودند، رفتارهای سلامت دهان، شامل تعداد دفعات مسواک زدن، داشتن ویزیت دندانپزشکی و استفاده از نخ دندان ارتباط معنادار آماری بر شاخص بهداشت دهان داشت، و دانش آموزان با وزن بالاتر وضعیت بهداشت دهان بهتری داشتند. نوع مدرسه و وضعیت تحصیلی و جنسیت تاثیری بر این شاخص نداشت. نتیجه گیری: تمرکز بر آموزش سلامت دهان باید در تمامی مدارس، به ویژه مدارس مروج سلامت تقویت شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 609 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    17-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    472
  • دانلود: 

    561
چکیده: 

زمینه و هدف: بررسی آگاهی والدین از سلامت دهان و دندان گام نخست در مداخلات آموزش سلامت دهان می باشد. داشتن یک پرسشنامه استاندارد برای این امر ضروری است. تحقیق حاضر با هدف طراحی یک پرسشنامه ی استاندارد برای مطالعه سنجش دانش، نگرش و عملکرد والدین طراحی شد. مواد و روش ها: در این تحقیق؛ ابتدا حوزه های مورد انتظار توسط متخصصین دندانپزشکی کودکان و سلامت دهان مشخص شد. سپس سوالات مرتبط با هر حوزه مشخص گردید. پس از تعیین اعتبار ظاهری؛ پرسشنامه ی اولیه طراحی و نظرات متخصص دندانپزشکی کودکان خبرگان (10 نفر) و افراد (20 نفر مادر) در سوالات اعمال گردید. برای تعیین روایی محتوا؛ پرسشنامه توسط خبرگان بازبینی شده و میزان شفافیت، سادگی، ارتباط و مناسب بودن آنها تعیین شد. پرسشنامه ی نهایی هم توسط 47 مادر تکمیل و پایایی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. میزان توافق و مقدار آماره ی کاپا برای هر یک از سوالات تعیین و گزارش گردید. یافته ها: پرسشنامه ی سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در 26 سوال دارای شاخص روایی محتوای کافی برخوردار گردید. تعداد سوالات پرسشنامه نهایی 35 سوال شامل 11 سوال دانشی، 9 سوال نگرشی، 6 سوال عملکرد بود. پرسشنامه حاوی 9 سوال مشخصات دموگرافیک نیز می باشد. همچنین؛ ضریب آلفای کرونباخ در بررسی تکرارپذیری پاسخ مادران به سوالات پرسشنامه هم برابر 813/0 به دست آمد. نتیجه گیری: با توجه به استفاده از تکنیک های استاندارد برای طراحی ابزار تحقیق و نتایج به دست آمده در آن درباره ی شاخص های روایی و پایایی؛ به نظر می رسید که این پرسشنامه ی طراحی شده بتواند با اطمینان لازم به عنوان یک ابزار روا و پایا برای تعیین میزان دانش، نگرش و عملکرد والدین در حوزه سلامت دهان به کار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 472

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 561 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    29-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    390
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

زمینه و هدف: ترس از دندانپزشکی، یک عامل کلیدی در جلوگیری از مراجعه کودکان، تاخیر و حتی لغو قرار ملاقات دندانپزشکی محسوب میشود. از این رو مطالعه حاضر با هدف شناسایی ترس از دندان پزشکی کودکان 8-3 ساله مراجعه کننده به بخش دندانپزشکی کودکان دانشکده دندان پزشکی شهید صندوقی یزد و مقایسه این دو گروه با هم در سال 1396-1395 انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه، تعداد 158 کودک 8-3 ساله مراجعه کننده به بخش دندان پزشکی کودکان، انتخاب و از پرسشنامه (CFSS-DS) جهت ارزیابی ترس و اضطراب و فرانکل برای ارزیابی رفتار کودک استفاده گردید. داده ها پس از جمع آوری در محیط نرم افزار SPSS17 وارد کامپیوتر شده و از آزمون های آماری T-test و ANOVA استفاده گردید. یافته ها: تعداد، 124 نفر(5/78درصد) با رنج سنی 3 تا 6 سال و 34 نفر (5/21درصد) با رنج سنی 6 تا 8 سال، (58درصد) پسر و (42درصد) دختر بودند. میانگین نمره مقیاس CFSS-DS در کودکان مورد بررسی، 55/10± 60/45 با حداقل میزان 21 و حداکثر میزان 66 و میانگین نمره مقیاس فرانکل 06/1± 71/2 با حداقل میزان 1 و حداکثر میزان 4 بوده است. طبق این نتایج بین نمره مقیاس CFSS-DS و نمره مقیاس فرانکل با متغیر سن، همبستگی معناداری دیده شد (000/0= P) و با فرانکل ارتباط مثبت معنادار وجود داشت (001/0= P). نتیجه گیری: به نظر می رسد که اقدامات دندانپزشکی در کودکان 3-6 ساله با ترس و استرس بیشتری نسبت به گروه 6-8 سال بوده و نگرش کودکان نسبت به دندانپزشکی خنثی (بین مثبت و منفی) است و افزایش سن، موثرترین فاکتور بر کاهش ترس و استرس کودکان و مثبت کردن نگرش آنها بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 390

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    41-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    164
  • دانلود: 

    480
چکیده: 

زمینه و هدف: تغییرات هورمونی و تغییر در فلور دهان در زنان باردار مشکلات سلامت دهان را در پی دارد که می تواند سلامت مادر باردار و جنین را به خطر بیندازد. مطالعات نشان داده اند دانش دندانپزشکان و وضعیت ارائه خدمات در زمینه سلامت دهان و دندان مادران باردار نامناسب است. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی دانش، و نگرش دانشجویان سال آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با سلامت دهان و دندان در زنان باردار بود. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی، بصورت سرشماری بر روی 109 نفر از دانشجویان سال آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1397 انجام شد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای روا و پایا صورت گرفت که حاوی سه بخش: اطلاعات زمینه ای، سوالات دانش مرتبط با سلامت دهان و دندان زنان باردار، و نگرش مرتبط با سلامت دهان و دندان زنان باردار بود. برای توصیف داده ها از روش های آماری توصیفی، و به منظور آنالیز تحلیلی داده ها از آزمون رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: 82 پرسشنامه تکمیل شده برگشت داده شد (75Response rate= %). میانگین مجموع امتیازات دانش 80/2 ± 83/15 (از حداکثر قابل کسب 30) و میانگین مجموع امتیازات نگرش 63/3 ± 90/49 (از حداکثر قابل کسب 70) بود. مدل رگرسیون خطی نشان داد هیچ یک از عوامل زمینه ای با میانگین نمره دانش رابطه معنی داری ندارند. همچنین مدل رگرسیون خطی نشان داد که دانشگاه محل تحصیل با نمره نگرش رابطه معنی دار آماری دارد (004/0= p 2. 75= B) است. ضریب همبستگی Pearson ارتباط معنی داری بین نمره دانش و نمره نگرش نشان نداد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دهنده دانش متوسط و نگرش خوب دانشجویان نسبت به سلامت دهان و دندان در زنان باردار بود. ارتقاء و به روزرسانی محتوای آموزشی در برخی حوزه های دانشی همراه با تلاش در جهت بهبود نگرش دانشجویان دندانپزشکی باید در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 480 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    55-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    175
  • دانلود: 

    63
چکیده: 

زمینه و هدف: برخی بیماری ها توسط یک عامل واحد ایجاد شده و برخی دیگر از جمله پوسیدگی دندانی، به واسطه ی عوامل رفتاری، بیولوژیک و اجتماعی-اقتصادی مختلفی ایجاد می شوند. هدف از این مطالعه نگرش و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد ارزیابی خطر پوسیدگی در کودکان است. مواد و روش ها: این تحقیق با روش توصیفی مقطعی روی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که واحد دندان پزشکی کودکان عملی را در نمیسال دوم سال تحصیلی 98-1397 اخذ نموده اند، انجام شد. روش نمونه گیری به صورت غیر تصادفی و نمونه ها به صورت سرشماری (همه شماری) وارد مطالعه شدند. از یک پرسشنامه استاندارد شده جهت مطالعه استفاده شد. پس از تایید ترجمه و روایی صوری آن، بخش اصلی تحقیق با فراخوان دانشجویانی که واحد دندانپزشکی کودکان عملی را داشتند آغاز شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده ها در نرم افزار Excel وارد شد و با نرم افزار SPSS نسخه ی 0/25 تجزیه و تحلیل شد. جهت بررسی اثر متغیر های دموگرافیک و زمینه ای بر میزان آگاهی و نگرش و عملکرد از مدل رگرسیون خطی استفاده شد. یافته ها: تعداد افراد شرکت کننده در مطالعه در مجموع 58 نفر که که تعداد 31 نفر(5/53%) دختر و 27 نفر (5/46%) پسر بوده است. میانگین نمره عملکرد دانشجویان (2. 25± ) 22. 38 از 32 نمره ممکن بود. و میانگین نمره نگرشی دانشجویان (83/1± ) 76/18 از 30 نمره ممکن بود. نتیجه گیری: عملکرد دانشجویان در توصیه های پیشگیرانه و درمان پوسیدگی قابل قبول بوده است، هرچند نیاز به برخی آموزش ها درباره ی تجویز محصولاتی مانند زایلیتول و فسفات کلسیم آمورف و ژل سدیم فلوراید ودهانشویه های ضد باکتری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 175

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 63 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    63-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    173
  • دانلود: 

    431
چکیده: 

مقدمه: سلامت پالپ دندان طی دوران تکامل اپکس ریشه دندانهای دایمی که معمولا طی سه سال اول بعداز رویش انها صورت میگیرد، اهمیت فراروان دارد. هرگونه صدمه به پالپ دندانی طی عفونت اندودنتیک یا ترومای فیزیکی باعث ایجاد اختلال در تکامل ریشه و بازماندن اپکس میشود. دراین گزارش به بررسی درمان محافظه کارانه ی دندان نابالغ دایمی پرداخته شده است. گزارش مورد: بیمار پسری سالم، نه ساله با پوسیدگی شدید دندان 36 با ریشه نابالغ جهت درمان مراجعه کرده است. پالپ اکسپوز بود و پاسخی به تستهای حرارتی و الکتریکی نشان نمیداد که نشانگر نکروز پالپی بود. این دندان تحت درمان رژنراسیون دوجلسه ای بااعمال داروی داخل کانال قرار گرفت. نتیجه گیری: اگر درمان مناسبی برای درمان دندانهای نابالغ نکروز انتخاب شود، شکل گیری ریشه می تواند ادامه پیدا کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 431 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    69-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    139
  • دانلود: 

    440
چکیده: 

مقدمه: از دست دادن زودهنگام دندان های شیری بر تغذیه، خواب، رشد و اعتماد به نفس اثر می گذارد. هم چنین این موضوع می تواند باعث حرکت ناخواسته دندان شیری و دائمی گردد. گزارش مورد: این مطالعه به بررسی وضعیت یک پسربچه 5/5 ساله با پوسیدگی شدید، علاوه بر کشیده شدن زودهنگام دندان ها می پردازد. پس از ارزیابی دقیق بالینی و رادیوگرافیک، طرح درمان شامل دو فاز برای کودک در نظر گرفته شد. در فاز اول بر آموزش بهداشت، فلورایدتراپی، درمان ترمیمی، درمان پالپ دندان های قابل نگهداری و کشیدن دندان های غیرقابل نگهداری در نظر گرفته شد. در حالی که در فاز دوم، مدیریت فضای موجود برنامه ریزی شد. نتیجه گیری: در این مطالعه یک مودیفیکیشن جدید از دستگاه Groper جهت هم زمان حفظ و بازپس گیری فضا طراحی شد. با جایگزین کردن دندان های قدامی شیری، کودک و والدین ایشان از نتایج درمان بسیار خوشنود بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 139

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 440 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button