Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

قلم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    7-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    282
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این تحقیق در نظر دارد فرآیند شکل گیری نوع جدیدی از سبک ادبی را از خلال یکی از آثار آنی ارنو به نام خاطره نویسی بیرون بررسی کند. تاثیر غیر قابل اجتناب و پررنگ تئوری های پییر بوردیو، بر مجموعه آثار ارنو و به خصوص مجموعه آثاری که تحت عنوان خاطره نویسی نامگذاری شده اند، به یکی از مشتقات سبک اتوبیوگرافی (خودنگاری) یعنی خاطره نویسی غیر شخصی (کلمه جدیدی که برای اولین بار توسط میشل تورنیه پیشنهاد شد) وسعت بخشید. دراین تحقیق، همچنین سعی داریم جوابی برای این سوال پیدا کنیم: آیا عناصر خارجی اثر مورد بررسی و عناصر مهم تئوری های بوردیو (برای مثال رابطه غالب-مغلوب بازتجدید سطوح اجتماعی) به نوآوری سبک جدید ادبی می انجامد یا تنها به قالب ساده ای از اتوبیوگرافی (خودنگاری) محدود می شود؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 282

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

قلم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    27-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    148
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش تاثیر تکنیک «شبیه سازی موقعیت های واقعی» را بر مهارت تولید گفتاری زبان آموزان ایرانی بررسی می کند. هدف اصلی این تحقیق، یافتن راه حلی برای بهبود بخشیدن به کلاس مکالمه ی فرانسه و در نهایت رشد مهارت تولید گفتاری زبان آموزان ایرانی در رشته ی فرانسه است. برای نیل به این هدف، ما دست به یک اقدام-پژوهی زدیم: دو گروه زبان آموز سطح A2 به عنوان گروه های آزمایشی و کنترل انتخاب شدند. به گروه آزمایشی طبق روش شبیه سازی موقعیت های واقعی تدریس شد و به گروه کنترل مطابق تکنیک های رایج در موسسات زبان ایران. مهارت گفتاری شرکت کنندگان در دو مرحله ی ابتدایی و انتهایی پژوهش به کمک یک جدول نمره دهی ارزیابی شد. تحلیل داده ها به کمک نرم افزارSPSS نشان داد که بین میانگین نمرات دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. تحلیل ها همچنین نشان دادند که بین میانگین نمرات گروه آزمایشی در ابتدا و انتهای دوره نیز تفاوت معنادار وجود دارد. این مسئله نشان می دهد که شرکت کنندگان در گروه آزمایشی، پیشرفت قابل توجهی از نظر مهارت های دستوری، واژگانی، آوایی، روانشناختی، و فرهنگی داشته اند. نتایج این تحقیق با آنالیز دو پرسشنامه که شرکت کنندگان در ابتدا و انتهای دوره به آن پاسخ دادند تکمیل و تایید شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

قلم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    55-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    170
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در طی بیست سال گذشته، رویکرد جدید نشانه-معناشناسی با گذر از چهارچوب طرحوارههای روایی کلاسیک به خوب توانسته است از مرزهای روابط نحوی فراتررفته و احیای معنای زیسته را مبنای کار خود قرار دهد؛ معنایی پیوسته در حال پیدایش که در حضورِ «دیگری» و در طی تعاملی پویا با این «دیگری» ظاهر می شود. در این راستا، اثر شعری هانری مشونیک نمونه ای از آثار درخور توجه است که در آن چگونگی حضورِ «دیگری» بحث برانگیز به نظر می رسد. در این پژوهش، با بهره گیری از روش های تحلیلی ارائه شده در نشانه-معناشناسی «تجربه» و نشانه-معناشناسی «هستی محور» در صدد خواهیم بود که تأثیر وجود «دیگری» را در سه مجموعه ی شعری مشونیک مورد مطالعه قرار دهیم. «دیگری» چگونه و در کدام قالب در برابر شاعر ظاهر می شود و چگونه موفق می شود «طریقِ هستی» وی در دنیا را دستخوش تغییر و تحول سازد؟ شاعر، به عنوان یک سوژه ی هستی شناختی، چگونه به تجربه ی زیبایی شناختی زیستنِ این «دیگری» دست می یابد؟ چگونه سوژه ی هستی شناختی به تجربه ی استعلایی نایل می شود و در نهایت چگونه به «دیگری» تبدیل خواهد شد؟ در حقیقت، پژوهش حاضر درصدد است به این سؤالات پاسخ گوید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 170

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

قلم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    81-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    187
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از این تحقیق در وحله ی اول معرفی ژاک هانریک و آثارهرمتیک او به علاقمندان ادبیات فرانسه درایران وسپس اهمیت تصویر و نقاشی در آثار اوست. مقاله ی حاضر سیری در آثارپیچیده ی اوست که تفکرات عرفانی شرقی شبیه به اندیشه های فلاسفه ی ایرانی را به یاد می آورد. منظور از مطالعه جایگاه نقاشی در نوشته های این نویسنده قبل از هر چیز رمز گشایی جادوی تصویر، مطالعه ی خلق هنری در تمامیت آن وسپس بررسی چگونگی آفرینش آثار می باشد. تاکید هانریک بر جایگاه هنرمند آفریننده ای است که بار دانش خود را به دوش می کشد و نوعی جهش ساختاری ایجاد می کند که تعریف آفرینش هنری را دگرگون می سازد. مبارز سابق کمونیست منتسب به گروه ادبی تلکل، نویسنده ای پرشور، منتقدی روشن بین، روزنامه نگار و رساله نویسی شجاع: ژاک هانریک مجموعه ای از همه ی اینهاست. رمانها، مجموعه نقدها و رساله های گوناگون در مورد هنر و ادبیات بخوبی گویای این مطلب هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 187

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

قلم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    99-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    161
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مقاله، هدف ما مطالعه مضامین "خلاقیت" و "جاودانگی" در زندگی بهتوون و ژان کریستف اثررومن رولان (1944-1866) است، تا بتوانیم اهمیت "روح قهرمانی"، نظریه فیلیپ سلیه، را در آفرینش هنری مورد بررسی قرار دهیم. از خلال زندگی پرتلاطم بهتوون (ناشنوایی) و نبرد پایدار ژان کریستف (اراده) نشان خواهیم داد که میل رسیدن به جاودانگی برای هردو قهرمان موسیقی دان در اعتقاد واقعی به هنر و لذت درون شکل می گیرد. تحول تدریجی ژان کریستف در "سپیده دم"، "بوته آتشین" و "روز تازه" نشانه یک تعالی فکری است که از ریاضت و امیدواری نشات می گیرد. در این پژوهش، با تکیه بر اسطوره قهرمان فیلیپ سولیه تلاش می کنیم نشان دهیم که دست آورد اخلاقی قهرمانان رومن رولان در مفهوم "وجود تابان" تحقق می یابد والگوی رسیدن به جاودانگی به شمار می آید. در واقع، می توان گفت انگیزه قهرمانان باعث می شود تا آنها بتوانند پیروزمندانه از تاریکی عبور نمایند و به روشنایی برسند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

قلم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    113-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    165
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر تلاشی در راستای روشن ساختن یکی از مباحث اصلی در آموزش و یادگیری زبان های خارجی مبنی بر انتخاب یا تدوین کتب درسی متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و آموزشی زبان آموزان هر کشور است. با توجه به تحولات سیاست های زبانی ایران پس از انقلاب اسلامی، آموزش زبان های خارجی ناگزیر از انطباق با برخی از این اصول و تبعیت از آنها شده است. در راستای این الزامات، تحقیقات گسترده ای در خصوص آموزش 5 زبان خارجی (فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی) که پس از انگلیسی و عربی، مورد مطالبه موسسات آموزشی در ایران بودند، صورت پذیرفت. نخستین ضرورت بومی سازی کتاب های درسی این زبان ها با توجه به بافت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و حتی اقتصادی کشور و با درنظر گرفتن نیازهای زبان آموز ایرانی است که در حقیقت هدف اصلی پژوهش حاضر می باشد. نویسندگان این پژوهش از طریق مطالعه کتاب های همگانی و کتاب های بومی سازی شده زبان فرانسه و بررسی نظریات علمی موجود در این حوزه، در پی ارائه راهکارهایی در سطح خرد و کلان برای بومی سازی کتاب های درسی منطبق بر رویکرد بینافرهنگی در سیستم آموزش مدارس ایران می باشند. لذا به منظور نقد فضای موجود و ارائه راه کارهایی در جهت حصول به نتایج مطلوب، هفت کتاب درسی آموزشی زبان فرانسه تدوین شده توسط وزارت آموزش و پرورش در مقاطع راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی از منظر به کارگیری و حضور مؤلفه های هویت ملی ایرانی و متناظر با آن، مؤلفه های فرهنگ فرانسوی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 165

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

قلم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    147-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    298
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مفهوم "ادبیات متعهد" که در قرن بیستم در اروپا رواج یافت و نظریه پردازی شد، نویسندگان و نمایشنامه نویسان ایرانی را نیز تحت تاثیر قرار داد. یکی از این نویسندگان غلامحسین ساعدی است که با داشتن بینشی واقع گرا نسبت به جامعه و با بکار بردن زبانی نمادین، تصویری عریان از جامعه ایرانی سالهای 60 و 70 میلادی به نمایش می گذارد و به این ترتیب، تئاتر به ابزار مورد علاقه او برای مطالعه آسیب شناسانه این جامعه و فریاد پیامبرگونه اش بدل میشود. . چوب به دستهای ورزیل یکی از نمایشنامه هایی است که در آن نویسنده به نمایش بدی (شرارت) اجتماعی عصر خود می پردازد: سلطه بر قسمتی از جامعه که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی بی بضاعت است. سلطه ای که این جامعه را به قهقرای زوال می کشاند. مطالعه این اثر این سوال اساسی را مطرح میکند که چگونه و با چه ابزاری نمایشنامه نویس شرارت فوق الذکر را به تصویر می کشد. برای پاسخ به این سوال و بررسی این اثر ادبی، ما به اصول و روش جامعه شناختی پییر بوردیو تکیه خواهیم کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 298

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ذکامتعب حسین

نشریه: 

قلم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    163-183
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    93
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

«شش مرد از تپه صعود می کنند» نمایشنامه ای است اثر ژیل گرانویه، نویسنده معاصر، که در آن، نمایشنامه نویس، از اشیاء تزئینی به عنوان نماد ارتباط بین شخصیتهای نمایشنامه با دنیای بیرون بهره برده است. این اشیاء از جمله عوامل متن نمایشی هستند که نویسنده سعی بر بررسی عملکرد آنها دارد، عملکردی که به دوگونه جلوه گر میشود: نمایشی و نمادین و دردو بخش متوالی مورد تحلیل قرار میگیرد. هدف از این تحلیل، از یک سو، نشان دادن عملکرد اشیاء در برقراری ارتباط بین شخصیتها دردرون نمایش و با تماشاگر در بیرون از فضای نمایش است، واز دیگر سو، نشان دادن اینکه چگونه اشیاءزینتی به ما کمک میکنند تا زندگی شخصیتها و مفهوم نمایشنامه رادرک کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 93

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button