نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

غفوری رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    132
  • دانلود: 

    438
چکیده: 

بانوگشسپ نامه منظومه ای است پهلوانی در بیش از هزار بیت در ذکر دلاوری های بانوگشسپ، دختر رستم. درباره گوینده این منظومه، فعلا اطلاعی نداریم؛ اما پژوهشگران درباره سده سرایش آن بحث هایی کرده و حدس هایی زده اند. شماری از محققان، منشا روایات بانوگشسپ نامه را متون پیش از اسلام می دانند و ظاهرا بر همین اساس، سده سرایش آن را قرن پنجم نوشته اند؛ اما برخی دیگر به دلیل آنکه در کتاب مجمل التواریخ، که از شماری متون پهلوانی قدیم یاد می کند، ولی نامی از بانوگشسپ نامه نمی برد، بر آن اند که این منظومه متعلق به سده ششم است و برای اثبات فرضیه خود دلایلی نیز آورده اند. در تازه ترین و علمی ترین پژوهش ها، دوره سرایش بانوگشسپ نامه، به سده های هفتم و هشتم هم رسیده است. از دیگر نکته های بحث برانگیز درباره منظومه بانوگشسپ نامه که آغاز و انجامی ندارد، این است که در اصل متعلق به منظومه بزرگ تری از جمله فرامرزنامه کوچک است. در این مقاله، نخست، با توجه به دلایلی مانند وجود ابیاتی از دیگر منظومه های پهلوانی در بانوگشسپ نامه، ارتباط ابیات پایانی تهمینه نامه با آغاز بانوگشسپ نامه و همچنین داشتن شماری مضامین داستانی عامیانه که در طومارهای نقالی هم دیده می شود، نشان می دهیم که دوره سرایش بانوگشسپ نامه متاخرتر از زمانی است که تاکنون تصور می شده است. سپس با بررسی و تطبیق مضامین داستانی آن با متون عامیانه، خواهیم گفت که بلکه منشا روایت های بانوگشسپ نامه، روایات شفاهی و عامیانه است و برخلاف تصور رایج، هیچ قدمت و اصالتی ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 438 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نوروزی یعقوب

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    21-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    239
  • دانلود: 

    458
چکیده: 

مرصادالعباد از متون تعلیمی عرفانی در قرن هفتم است که نسخ متعددی از آن در دست است. محمدامین ریاحی از نسخه پژوهان معاصر، این اثر را تصحیح کرده است. او از میان نسخ متعدد این اثر، نسخه بورسا را به عنوان نسخه اساس قرار داده و از دیگر نسخ نیز سود جسته و تصحیح قیاسی کرده است. با اینکه این تصحیح، عالمانه است، ولی روشمند نیست و مصحح، معیار ثابتی در تصحیح نداشته است. نظر به اینکه برخی عناصر بلاغی، زبانی و ادبی در متون، ویژگی های غالب سبک شناختی هستند و مدام تکرار می شوند، توجه به آن ها می تواند یاریگر تصحیحی علمی و روشمند باشد. یکی از این ویژگی ها که در تصحیح مرصادالعباد درباره آن بی دقتی شده، معیار هنری (اصالت موسیقیایی و سجع) در این اثر است که بی توجهی به آن، سبب لغزش های مکرر بوده است. معیار دیگر، ویژگی های زبانی غالب در اثر است که بی دقتی در آن نیز به لغزش و خطا در تصحیح دامن می زند. در کنار این دو، برخی واژگان نیز با بی دقتی و با اعتماد به نسخه «بو» انتخاب شده و نادرست اند. می توان گفت عامل اصلی این لغزش ها، اعتماد زیادی به ضبط های نسخه بورسا بوده و انتخاب این نسخه به عنوان نسخه اساس، این اشتباهات و کاستی ها را در تصحیح موجب شده است. پژوهش حاضر با روشی تحلیلی-توصیفی، لغزش هایی که از این رهگذر به تصحیح راه یافته، مورد بررسی و مداقه قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 458 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

معرفت شهره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    43-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    99
  • دانلود: 

    453
چکیده: 

شعر فارسی در قرون چهارم و پنجم هجری در قیاس با شعر ادوار دیگر، آینه طبیعت است. شاعر این دوره بیشتر از عناصری سخن می گوید که مخاطب او، شاه و درباریان، آن ها را می بینند و می شناسند؛ از جمله این عناصر، منسوجات، انواع پارچه ها و جامه هایی است که چه بسا امروز نوع و نام آن ها در طی تاریخ تغییر یافته باشد، و «کردوانی» یکی از آن هاست که منسوجی است ضخیم و از جمله در صاف کردن شراب، بستن زخم و دوختن خیمه یا سراپرده و نیز در تن پوش جنگی به کار می رفته است. این منسوج انواعی داشته است که برخی از آن ها بهایی بوده و برخی ارزش چندانی نداشته است. کردوانی در فرهنگ های فارسی نیامده و در شعر فارسی نیز بر اساس جست وجوهای نگارنده، تنها در شعر قطران تبریزی، شاعر معروف قرن پنجم، مطرح شده است. در این مقاله، ما درباره اصل کلمه کردوانی، خاستگاه آن و کاربردهایش، بر مبنای شعر قطران و با کمک منابع عربی و فارسی سخن گفته و نشان داده ایم که این پارچه به ناحیه ای از آذربایجان منسوب است، در آنجا بافته می شده و از دیرزمان به جامعه عربی زبان راه یافته است. قطران هم که با زبان و متون عربی آشنایی داشته است، به احتمال این واژه را در متون عربی دیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 99

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 453 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عابدی محمود | شوقی لیلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    57-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    238
  • دانلود: 

    478
چکیده: 

آداب الحرب و الشجاعه، از متون مشهور نیمه اول قرن هفتم و نوشته فخر مدبر است. این کتاب از جهات گوناگون در میان متون فارسی ممتاز و حایز اهمیت است؛ از جمله آنکه در موضوع خود (آیین کشورداری و سپاهیگری، اسب شناسی و تعریف و توصیف ابزار جنگی) در میان آثار پیش از دوره مغول، منبعی کم نظیر است. بسیاری از اسامی آلات جنگ و طرز تعبیه و آرایش لشکر و شیوه های مقابله و رویارویی با دشمن در این کتاب آمده است. انواع فواید زبانی و ادبی کتاب، به خصوص وجود اصطلاحات نظامی و واژه های خاص، آن را در موضوع خود بی مانند کرده است. با این فواید استثنایی، امروز، آداب الحرب و الشجاعه برای محققان در تنظیم فرهنگ ها و مطالعه آیین ها و آداب جنگ، کتاب مرجعی مفید و منحصربه فرد است. این کتاب در سال 1346 به اهتمام احمد سهیلی خوانساری به طبع رسیده و از آن پس، در همه این سال ها، درباره آن کاری قابل ذکر انجام نگرفته است. راه یافتن کاستی های بسیاری در متن به دلیل برخی اشکالات اساسی، مانند گزینش نادرست شیوه تصحیح، عرضه ناقص نسخه بدل ها، اغلاط و افتادگی ها، نقص در نسخه ها؛ و ناشناخته ماندن ارزش های بی شمار متن به دلیل اختصار در پرداختن مقدمه، تعلیقات و نمایه، ضرورت تصحیح تازه ای را ایجاب می کند. در این مقاله با بهره گیری از نسخه های خطی دستیاب، متن چاپی بررسی و با عرضه نمونه هایی از خطاهای گونه گون کتاب، ضرورت تصحیح مجدد آن نشان داده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 478 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    77-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    150
  • دانلود: 

    467
چکیده: 

ختم الغرایب یا تحفه العراقین مثنوی مشهور خاقانی است که از دیرباز تاکنون مورد توجه پژوهشگران بوده است. سال هاست، این پرسش در میان خاقانی پژوهان مطرح است که آیا این اثر سفرنامه است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش میان پژوهش گران اختلاف نظر بنیادین وجود دارد و تاکنون در تصحیح های متعدد این متن و پژوهش های وابسته به آن، جواب دقیقی به آن داده نشده است. این جستار کوشیده است تا با روش کتابخانه ای و تکیه بر شواهد درون متنی آثار خاقانی به این ابهام پاسخ دقیق و روشنی بدهد. در این راستا، تلاش شده است تا نخست دیدگاه های عمده و متنوع پژوهشگران درباره این موضوع بیان، بررسی و نقد شوند و سپس دیدگاه جدید این پژوهش ارایه شود که نشان می دهد نباید به این اثر به گونه تام نگریست؛ بلکه قسمت هایی از این اثر قطعا سفرنامه است و قسمت های دیگری از آن قطعا سفرنامه نیست. از آن جا که دست یافتن به این نتیجه، وابسته به داشتن آگاهی درست از تعداد و زمان سفرهای حج خاقانی است، پیرو گفتار نخست به این مبحث نیز پرداخته شده است و در این زمینه هم، نخست دیدگاه های رایج بیان، بررسی و نقد شده اند و سپس نظرگاه جدید این جستار ارایه شده است که نشان می دهد، خلاف اقوال مشهور، خاقانی در طول زندگانی خویش حداقل سه حج انجام داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 467 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    101-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    190
  • دانلود: 

    478
چکیده: 

شعر کدام است؟ سوال بنیادینی که بارها در علوم مختلفی چون فلسفه، ادبیات و زبان شناسی مطرح شده و پاسخ هایی یافته است. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از پدیدارشناسی هایدگری به این سوال اساسی پاسخ داده و بر همین مبنا، حوزه و موضوع علم ادبیات شناسایی شود. بررسی ها نشان می دهد آنچه هایدگر از آن با تعبیر «خانه وجود» یاد می کند، زبانی است که از هستی به گوش انسان می رسد و این همان فهم ها و شناخت های انسان است. آنچه از فهم ها و گشایش هستی به گفت انسانی درآید، «سخن» و زبان انسان را می سازد. شعر، بیان و بروز فهم های جدیدی است که پیش از این، در سخن انسان نبوده اند. شعر، سخنی است که هستنده را متفاوت از پیش مکشوف می کند و فهم جدیدی برای انسان به همراه دارد. چون شعر مکرر شود و کاربرد عام یابد، فهم و دریافت شخصی، همگانی و عمومی می شود. سخن انسان همیشه در طیفی از پیش داشتگی و جدیدبودن، خلاقیت و ناخلاقیت، شعر و سخن روزمره قرار دارد. فهم ها در سخن انسانی به اشتراک گذاشته می شوند و شعر امکان به اشتراک گذاشتن فهم های جدید است. شعر، زبان دارکردن فهم های بی زبان و موجب افزایش و گسترش فهم ها و زبان عمومی است. لازم است علم ادبیات به وجه خلاقانه و زبان ساز شعر بیشتر توجه کند و جهت پیشرفت و گسترش زبان برای سخن های خلاقانه و جدیدی که بنیادهای ادبی را ترک می کنند، بیشتر ارزش قایل شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 478 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    121-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    161
  • دانلود: 

    473
چکیده: 

تذکره های عرفانی بنا به ماهیت مکتوب خود تابع محدودیت های نظام نوشتاری اند؛ منتها مکالمه های مندرج در آن ها، از منظر روابط میان مشارکان گفت وگو؛ اعم از نوبت گیری ها، لحن، توالی و غیره، از قواعد ارتباطات شفاهی پیروی می کند و حاوی افزوده های دلالتی ضمنی ای هستند که کشف یا برساخت آن ها از جانب خواننده در گرو توصیف و تفسیر آن ها به کمک قواعد تحلیل مکالمه است. تذکره الاولیاء عطار تقریبا شاخص ترین تذکره عرفانی در فرهنگ ایرانی-اسلامی است که با منطق مذکور سامان یافته است؛ لیکن در خوانش های مکرر و متفاوتی که از آن شده، دلالت های مذکور مغفول مانده است؛ از این رو در نوشتار حاضر پس از مشخص کردن چهار رخداد گفتاری الگو و تکرار شونده در تذکره الاولیاء با تکیه بر مدل تحلیل مکالمه هایمز، موسوم به الگوی «SPEAKING»، رخدادادهای گفتاری مذکور در دو سطح «توصیف» و «تفسیر»، طبقه بندی و تحلیل شده است. نتیجه نشان می دهد به رغم مضمون گرایی منتسب به تذکره الاولیاء، شیوه تولید و صورت بندی مکالمه های مندرج در رخدادهای گفتاری آن، حاوی دلالت های افزوده و ضمنی ای است که در تقویت یا تثبیت معنا (واقعیت مفروض یا مطبوع مولف) راوی بسیار موثر بوده است. نمود این مطلب را می توان در انتخاب موقعیت مکالمه ها؛ اعم از زمان و مکان، چینش مشارکان گفت وگو، اهداف مکالمه و ساختار فضایی تعامل، روند توالی رخدادها و شکل نوبت دهی، منش و لحن گفتار سخن گویان و مواردی مشابه مشاهده کرد که ضمن آشکارکردن ساختار نظام دانایی میان طبقات یا فرق عرفا، میزان پایبندی آن ها را به آن باورها نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 473 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    147-169
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    312
  • دانلود: 

    507
چکیده: 

در عرصه داستان پردازی معاصر، شناخت نوع ادبی یک اثر و ویژگی های آن، به بررسی عناصر سازنده آن داستان منوط شده است. یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین این عناصر، عنصر «فضاسازی» است. بهره گیری مناسب از عنصر فضاسازی، به ویژه در آثار حماسی، اهمیت خاصی دارد؛ زیرا شاعر حماسی از طریق آن می تواند فضای حاکم بر اثر را به خواننده منتقل سازد. در این پژوهش، عوامل موثر در فضاسازی و خلق محتوای حماسی، با تکیه بر داستان «هفت خان اسفندیار» از شاهنامه فردوسی بررسی و معرفی می شود؛ چون با درنظرگرفتن قدرت حکیم طوس در سرودن حماسه ملی ایران، برای شناخت ویژگی های نوع ادبی حماسی، بررسی داستان های شاهنامه ضروری به نظر می رسد. فردوسی در هفت خان اسفندیار، با بهره گیری از عنصر «خرق عادت» در قالب نیروهای آسمانی، عناصر زمینی و طبیعی و امور جادویی؛ فضا و محتوایی متناسب با روح حماسه را خلق کرده است. همچنین نمایش دلاوری های «اسفندیار» در گذر از هفت خان، به یاری «اغراق»، به عنوان جزء جدایی ناپذیر حماسه، باعث پررنگ شدن فضای حماسی داستان شده است. در این داستان اغراق ها گاه به صورت مستقیم و گاه در قالب تشبیه، استعاره، مفاهیم کنایی و یا در سیاق کلام، به تلقین روح حماسی داستان منجر شده و استفاده به جای فردوسی از این آرایه ها در کنار خوارق عادات، در ایجاد محتوای حماسی هفت خان اسفندیار نقش بسزایی داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 312

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 507 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    171-187
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    225
  • دانلود: 

    486
چکیده: 

رمانتیسم از مکتب های فلسفی-ادبی و مادر بسیاری از مکاتب اروپایی است که بعضی دگرگونی های فکری را در اروپا در پی داشت. گرچه رمانتیسم در قرن نوزدهم میلادی در آلمان، به عنوان مکتبی مشخص، معرفی شد، اما بعضی ریشه ها و رگه های آن از دیرباز در فرهنگ و تفکر ایرانی وجود داشته و بر حیات فکری و فرهنگی بشر ایرانی سایه افکنده است؛ چنان که می توان این رگه ها را در بیشتر آثار ادبی-هنری ایرانی از گذشته تاکنون مشاهده کرد و ریشه هایش را در تاریخ فرهنگی-ادبی این سرزمین جست. رمان دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد، نوشته شهرام رحیمیان از نویسندگان نسل سوم ایرانی است که می توان مولفه های مکتب رمانتیسم را در بنیان های فکری و ساختاری آن دید؛ از همین روی، در این پژوهش کوشیده ایم اصول مکتب رمانتیسم را در این رمان به روش توصیفی-تحلیلی بررسی کنیم. یافته های پژوهش نشان می دهد رمان مورد اشاره که بخش هایی از روایت آن بر پایه تفاوت تخیل با خیال شکل گرفته است، مولفه هایی از رمانتیسم مانند آشنایی زدایی زن محور، اسطوره اندیشی، گرایش به موسیقی، پناه بردن به افیون، بازگشت به طبیعت و فطرت کودکی، گرایش به مرگ شهوانی و تناقض زندگی شخصی با مسیولیت اجتماعی را در خود دارد و از نمونه های ادبی برجسته مکتب رمانتیسم در ادبیات داستانی فارسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 486 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    189-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    191
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

پس از رواج نظریه های نیما در شعر معاصر، به مرور تحولات عمده ای در قالب غزل ایجاد شد و نوآوری هایی متناسب با عصر تجدد در شکل و محتوا و زبان و بیان آن رخ داد؛ تا جایی که کم کم جریان غزل نو شکل گرفت. شاعران این جریان در حوزه های مذکور برای غزل، تحولات چشمگیری را رقم زده اند. یکی از غزل پردازان نوگرا، منوچهر نیستانی است که با توجه به زمان ارایه غزل هایش جا دارد او را از پایه گذاران تحول در غزل فارسی به شمار آوریم و بپرسیم در غزل های این شاعر کدامین گونه های نوآوری وجود دارند؟ هدف این پژوهش آن است که با روش توصیفی-تحلیلی، چگونگی حرکت نیستانی به سوی نوسازی غزل فارسی تبیین شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که او در شکل بیرونی غزل، نوآوری های قابل ملاحظه تری دارد و از جمله آن ها تحول در شکل نوشتاری، علایم سجاو ندی، تعداد مصراع های بیت، تعداد ابیات، تکرار بیت، وزن و قافیه است. علاوه بر این، تلاش های این شاعر برای نوآوری در شکل درونی غزل، مورد تحلیل قرار گرفته است و برای این منظور، به واکاوی کاربرد روایت، صور خیال تازه، پارادوکس های جدید و تناسب های نو در غزل وی پرداخته ایم. بیشتر این نوجویی ها، نخستین بار، در غزل وی ظهور کرده اند و از آنجا به غزل نو راه یافته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 191

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    207-229
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    645
  • دانلود: 

    782
چکیده: 

بالاتر نشستن معشوق نسبت به عاشق، موضوعی است که دایما در ادبیات عاشقانه تکرار می شود (= بن مایه ادبی). به این حالت در ادبیات اروپایی سرناد می گویند. عاشق در آستانه منزل معشوق برای او ترانه می خواند و با او گفتگو می کند، و معشوق بر بالای پنجره به آن گوش فرا می دهد و با او گفتگو می کند. این جایگاه لزوما پنجره یا آستانه نیست و می تواند بام، اسب، آسمان، خورشید یا هر مقام بلند دیگر باشد. سرناد در ادبیات قدیم بیش از ادبیات معاصر قابل مشاهده است، و این تفاوت موضع بدان دلیل است که در ادبیات کلاسیک ایران معشوق در مقام ناز است و عاشق در مقام نیاز و این دو خصلت اخلاقی سبب آن است که معشوق ضرورتا در جایگاهی فوق عاشق قرار گیرد. به عکس، در ادبیات معاصر، و شاید به دلیل زمینی تر شدن معشوق و هم نشینی عاشق با او، مکان این دو نسبت به یکدیگر به هم سطحی آن دو تبدیل شده است. سرناد را علاوه بر ادبیات عاشقانه می توان در هر جایی که شخصی بر دیگری قدرت و اقتدار یافته نیز گزارش کرد، و به همین دلیل قدرتمندان سیاسی همواره بر بالا می نشینند. در ادبیات قدرت محور نیچه، زردشت از بالای کوه به پایین فرو می آید تا دیگران را نجات دهد، و در قدرت انضباطی میشل فوکو، نظارت های دنیای مدرن بر شهروندان از فراز برج های سراسرنمای زندان انجام می گیرد؛ برج هایی که جانشین سیاه چاله های قدیم شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 645

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 782 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    231-249
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    187
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

صور خیال در شعر و نگارگری ایرانی، از حیث آفرینش هنری و زیبایی شناسی و نیز از حیث بینشی، با یکدیگر پیوندی تنگاتنگ دارند و این پیوند وثیق، به سبب تاثیرپذیری نگارگری از مضمون های گوناگون شعر و ادب پارسی است. بنا بر یافته های این پژوهش، در برهه ای از عصر صفوی به دلیل نفوذ زیاد علما و حمایت نکردن دربار از یک سو و رشد طبقه تجار و متوسط از طرف دیگر، هنر در بین لایه های میانی جامعه نضج یافت. همچنین کم رنگ شدن ارزش های جمعی و رشد تفاخر در بین شاعران و هنرمندان و استفاده از معانی معماگونه، سبب شد نگاره ها از زوایایی نامتعارف ترسیم و لحن سخن وران و هنرمندان دست خوش تغییر شود. از آنجا که هر عصر لحن ویژه خود را داراست، شاهد پژواک این لحن در شعر و نگارگری این عصر هستیم؛ تا جایی که بسیاری از آرایه های ادبی این عهد به بازی های واژگانی بدل شد و تاکید بر صنایع لفظی از صور خیال در شعر اهلی شیرازی و شاعران عصر صفوی پیشی گرفت. بر اساس فرضیه این پژوهش برای بسیاری از بازی های واژگانی، می توان مصداق تصویری پیدا کرد؛ بر این مبنا، پرسش اصلی این پژوهش این گونه طرح شده است که آیا نگارگران مکتب اصفهان به آیینه داری آرایه های اشعار این دوره پرداخته اند؟ هدف این پژوهش نیز یافتن پاسخ این پرسش و اثبات فرضیه به روش تحلیلی توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 187

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button