بر پایه نسبت خرقه شاه نعمت اله ولی در شجره نامه اش، طریقه احمد غزالی که رفتن این طریقت به مغرب از مسلمات تاریخ است با چند واسطه به شیخ ابومدین در تلمسان الجزایر می رسد. و پس از او نیز با میانجیگری مشایخی به شاه نعمت اله ولی در ایران می رسد. ابن عربی به عنوان پدر عرفان نظری، ابومدین را در جای جای نوشته هایش گرامی داشته و با عنوان شیخنا یا ابوالنجا از او یاد می کند. فخرالدین عراقی صوفی مکتب خراسان نیز پس از فراگرفتن فصوص الحکم نزد صدرالدین قونیوی کتاب خود به نام لمعات را بر سنت سوانح العشاق احمد غزالی می نویسد که قونیوی پس از خواندن لمعات آن را شرح فصوص معرفی می کند. با یافتن مستنداتی دال بر نسب طریقتی شاه نعمت اله می توان بر گسترش طریقت شیخ احمد غزالی تاکید کرد که بیشتر در قالب آثار نوشته شده پس از ابومدین قابل مشاهده است. نوشتار پیش رو به یکی از این زنجیره ها یعنی شیخ ابوالبرکات، شاگرد شاگرد احمد غزالی اختصاص دارد. احتمالها مورد بررسی قرار گرفت و میزان اعتبار آنها با یادکرد دلیلها مشخص شد.