چکیده فارسی:فرااخلاق علمی است که به مبادی تصوری و تصدیقی علم اخلاق می پردازد و معناشناسی مفاهیم اخلاقی، از مباحث این دانش به شمار می رود. مهم ترین بخش در تحلیل مفاهیم اخلاقی، مفاهیمی هستند که محمول جمله های اخلاقی قرار می گیرند و شامل مفاهیم ارزشی مانند «خوب» و «بد» و مفاهیم الزامی مانند «باید»، «نباید» و «وظیفه» هستند. این تحقیق با تفکیک حیث معناشناختی از هستی شناختی مفهوم «الزام اخلاقی»، تفسیری نو از دیدگاه علامه درباره معناشناسی «الزام اخلاقی» ارائه کرده و درصدد است تا اثبات کند علامه معنای «الزام اخلاقی» را «ضرورت بالغیر» می داند، زیرا ایشان نظریه اعتباریات را بر اساس «مجاز سکاکی» پایه ریزی می کند که معنای لفظ در این گونه مجازها با معنای حقیقی تمایزی ندارد، بلکه مصداق مجازی غیر از مصداق حقیقی خواهد بود، بنابراین معنای «باید» در استعمال حقیقی و اعتباری تفاوتی نخواهد داشت و با توجه به اینکه معنای «باید حقیقی» از منظر ایشان «ضرورت بالغیر» است، معنای «باید اعتباری» نیز «ضرورت بالغیر» خواهد بود.
چکیده عربی:أهم قسم فی تحلیل المفاهیم الاخلاقیة هی تلک المفاهیم التی تستعمل فی محمول الجمل الاخلاقیة و تنطوی علی معان قیمیة و الزامیة. المفاهیم الاخلاقیة مثل الحسن و القبح، والمفاهیم الالزامیة مثل ما ینبغی و ما لا ینبغی والواجب. لقد کتبت حول «الالزام الاخلاقی» بحوث کثیرة، الا ان هذا البحث یرمی من خلال الفصل بین ذات و معنی مفهوم. «الالزام الاخلاقی»، إلی ان یقدم تفسیرا جدیدا لرأی العلامة محمد حسین الطباطبائی حول معنی «الالزام الاخلاقی». تهدف هذه المقالة إلی اثبات ان العلامة الطباطبائی یعتبر الالزام الاخلاقی بمعنی الضرورة بالغیر، و ذلک لأنه وضع نظریة الاعتبارات علی اساس «مجاز السکاکی»، و معنی اللفظ فی مثل هذه الانواع من المجاز لا یختلف عن معناه الحقیقی، و انما مصداق المجازی شیء آخر غیر مصداق الحقیقی. و علی هذا الأساس لا یختلف معنی «الوجوب» فی الاستعمال الحقیقی وفی الاستعمال الاعتباری. و نظرا إلی ان معنی الوجوب الحقیقی حسب رأیه هو الضرورة بالغیر، فان معنی الوجوب الاعتباری یعنی الضرورة بالغیر أیضا.