Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    7-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    990
  • دانلود: 

    732
چکیده: 

چکیده فارسی:این نوشتار سعی در بازنگری و تقویت جایگاه «ریاضت نفس» در نظام تربیتی و اخلاقی اسلام دارد، ریاضت، روح انسان را «قوت» و «خضوع» می بخشد و این دو خصلت، ضامن موفقیت در همه عرصه ها اعم از فردی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دنیوی و اخروی هستند، ریاضت به دو قسم اختیاری و غیر اختیاری قابل تقسیم است که تمام تکالیف شرعی در قسم اختیاری جای گرفته و مقصود از ریاضت غیر اختیاری، ابتلائات و امتحانات الهی است، این دو قسم، مکمل یکدیگر در فرآیند تربیت انسانند و با فلسفه خلقت انسان گره خورده اند، فلسفه تبعید انسان به محنت کده دنیا، اشرفیت نفس او در میان سایر مخلوقات بود که او را در معرض خطرناک ترین رذیلت اخلاقی یعنی غرور و تکبر قرار داد، از آنجا که علاج هر رذیلتی با ضد آن است، ریاضت تنها مسیری بود که نه تنها انسان را از رذیلت تکبر پیراست بلکه او را به زیباترین فضیلت اخلاقی یعنی محبت و عشق الهی نیز بیاراست. چکیده عربی:ملخّص البحث: الریاضة الروحیّة وهی من المفاهیم التی تُبحث فی العرفان، لها مسار مختلف فی النصوص الدینیة وخاصة فی الآیات والأحادیث الشریفة. وفقاً لما تفید به المعارف الإسلامیة فإنّ الریاضة تؤدی إلی صقل الروح وصلابتها وخضاعها، وهاتان المیزتان کفیلتان بضمان النجاح والتفوّق فی جمیع المیادین، الفردیة، والاجتماعیة، والاقتصادیة، والسیاسیة، الدنیویة، والاخرویة. تُقسم الریاضة إلی قسمین: اختیاری، وغیر اختیاری. التکالیف الشرعیة تدخل کلّها فی القسم الاختیاری. والمقصود من الریاضة غیر الاختیاریة الابتلاءات والاختبارات الإلهیة. وهذان القسمان یکمل احدهما الآخر فی عمریة تربیة الإنسان، ویتداخلان مع فلسفة تربیة الإنسان ویرتبطان معها. طرد الإنسان إلی دار المحن الدنیویة، دفع بنفسه الاشرف من بین سائر المخلوقات إلی أن تجعله عرضة لأخطر الرذائل الأخلاقیة، وهما الغرور والتکبّر. وبما أنّ علاج کل رذیلة بما هو ضدّها، فإنّ الریاضة هی المسار الوحید التی تطهر الإنسان من رذیلة التکبر، ولیس هذا فحسب بل تجعله یقترن بأجمل الفضائل الأخلاقیة، أی المحبة والعشق الإلهی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 990

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 732 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

سربخشی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    23-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    807
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

چکیده فارسی:جملات اخلاقی به دو صورت انشائی و اخباری بیان می شوند. در جملات انشائی رفتار، صفت یا غایتی اخلاقی مورد امر و نهی قرار می گیرد. در جملات اخباری همین امور موضوع قرار گرفته و با مفهومی ارزشی یا لزومی داوری می شوند. مفاهیمی از قبیل: خوب، بد، درست، نادرست، باید، نباید و وظیفه محمول گزاره های اخلاقی اند و با نام مفاهیم اخلاقی نام گذاری می شوند. از طرفی مفاهیم کمال و مطلوبیت در مفهوم ارزش اخلاقی ماخوذند و از همین رو، بر خلاف دیدگاه غیرواقع گرایان، ارزش های اخلاقی به دلیل عینی بودن کمال اموری عینی اند. لزوم اخلاقی نیز علی رغم اعتباری بودن، به دلیل بازگشتی که به ارزش اخلاقی دارد در زمره امور عینی یا دست کم مرتبط با امور عینی است. با توجه به مفهوم تکلیف و مسوولیت و ارتباط آن دو با ارزش می توان همه امور اختیاری از قبیل: افعال، صفات و غایات اخلاقی را در حوزه ارزش گذاری های اخلاقی قرار داد. این امر به دلیل دخالت عنصر اختیار در تکالیف و مسوولیت های اخلاقی است و با ارتباطی که ارزش ها با وظایف اخلاقی دارند هر امر اختیاری مشمول داوری اخلاقی خواهد بود. چکیده عربی:ملخّص البحث: تُطرح الجمل الأخلاقیة علی نحوین: انشائیة، واخباریة. فی الجمل الانشائیة یُجعل السلوک، والصفة، أو الغایة الأخلاقیة محوراً للأمر أو النهی. وفی الجمل الاخباریة تُتخذ هذه الامور موضوعاً ویحکم علیها بمفهوم قیمی أو لزومی. مفاهیم مثل الحَسَنُ والسیء، والصحیح والسقیم، وما ینبغی وما لا ینبغی، تُجعل محمولاً لقضایا أخلاقیة تُسمی بالمفاهیم الأخلاقیة. ومن جانب آخر أُدرُجَت مفاهیم الکمال والحسن فی مفهوم القیم الأخلاقیة. ومن هنا ـ وعلی خلاف ذوی الاتجاهات غیر الواقعیة ـ تُعدّ القیم الأخلاقیة اموراً عینیة وذلک بسبب عینیة الکمال. کما أنّ الالزام الأخلاقی، وعلی الرغم من کونه أمراً اعتباریاً، ولکن نظراً إلی انتمائه إلی القیم الأخلاقیة، فهو یدخل فی عداد الامور العینیة، أو یرتبط بها علی الاقل. واما مفهوم التکلیف والمسؤولیة، وطبیعة ارتباطهما بالقیم، لذلک یمکن وضع جمیع الامور الاختیاریة من قبیل: الافعال، والصفات، والغایات الأخلاقیة، فی حقل التقییمات الأخلاقیة. وبما أنّ العنصر الاختیار مدخلیة فی التکالیف والمسؤولیات الأخلاقیة، ونظراً إلی الترابط بین القیم والوظائف الأخلاقیة، لذلک فإنّ أی أمر اختیاری سیکون تحت طائلة الأحکام الأخلاقیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 807

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    43-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    703
  • دانلود: 

    639
چکیده: 

چکیده فارسی:امام خمینی (ره) با پذیرش حسن و قبح عقلی شأن گزاره های اخلاقی را همچون گزاره های خبری شأن کاشفیت دانسته و احکام اخلاقی را مطلق و غیرنسبی می دانند. اما، عقل در تشخیص درستی و نادرستی عمل نیازمند به شرع است. امام خمینی در باب احکام اخلاقی، وظیفه گرا بوده که به نوعی به نتیجه و فضیلت توجه جدی دارند. و وظیفه گرایی در اندیشه اخلاقی ایشان جدای از نتیجه گرایی و فضیلت گرایی نیست. زیرا ایشان، حسن و قبح را به مثابه بنیان اخلاق و سعادت را به مثابه غایت اخلاق معرفی می کنند. در عین حال، معتقدند رسیدن به سعادت یا نتیجه مطلوب و همین طور تربیت انسان فضیلت مند میسر نمی شود، مگر از طریق عمل به وظایفی که عقل و شرع برای انسان مشخص نموده است. در نگاه اخلاقی امام خمینی عقل، امری لازم، اما غیرکافی است. ازاین رو، فطرت، دین و عقل، به یاری یکدیگر برخاسته تا آدمی را برای رسیدن به سرمنزل مقصود، راهنمون شوند. نکته دیگر، اطلاق احکام اخلاقی و عدم نسبیت آنها در دیدگاه امام خمینی است. و گزاره های اخلاقی حاکی وکاشف از خوب و بدهای واقعی و نفس الامری است. لذا ارزش های اخلاقی ثابت و دائمی وجود دارند که مسیر فضیلت و سعادت را برای انسان مهیا می سازند. چکیده عربی:ملخّص البحث: یعتقد الإمام الخمینی بالحسن والقبح العقلیین، وهذا ما یجعل شأن القضایا الأخلاقیة شأن الکاشفیة، مثلما هو الحال بالنسبة إلی القضایا الخبریة، ویری أنّ الأحکام الأخلاقیة هی الاخری مطلقة وغیر نسبیة، ولکن العقل یحتاج إلی الشریعة من أجل تشخیص صحّة الفعل أو خطئه. فی ما یخصّ مجال الأحکام الأخلاقیة ینتهج الإمام الخمینی منحیً وظیفیاً ویهتم کثیراً بالنتیجة والفضیلة. والوظیفیة فی فکره الأخلاقی لا تنفصل عن النتیجة والفضیلة، وذلک لان یعتبر الحسن والقبح بمثابة البناء الأخلاقی کما انه یعتبر السعادة بمثابة الغایة التی تتطلع إلیها الأخلاق. وفی الوقت ذاته یری أنّ تحصیل السعادة أو نیل النتیجة المنشودة وکذلک تربیة الإنسان الفاضل لا یمکن تحقیقه الا عن العمل بالواجبات والتکالیف التی رسمها العقل والشرع للإنسان. فی الرؤیة الأخلاقیة للإمام الخمینی (ره) العقل أمر لازم ولکنه غیر کافٍ. ومن هنا تتظافر الفطرة مع الدین والعقل لإرشاد الإنسان وتوجیهه للوصول إلی الغایة المنشودة. کما أنّ الأحکام الأخلاقیة من وجهة نظرة مطلقة وغیر نسبیة، والقضایا الأخلاقیة دالّة وکاشفة عن محاسن وقبائح واقعیة ونفس الأمریة. وهذا یعنی بالنتیجة أنّ القیم الأخلاقیة ثابتة ودائمیة وتمهد للإنسان طریق السیر نحو السعادة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 703

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 639 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    59-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    872
  • دانلود: 

    700
چکیده: 

چکیده فارسی:در به کار بردن اصول اخلاقی دو مشکل وجود دارد: یکی: اتخاذ روش های مناسب، دوم: حل تزاحمات در اصول و روش ها. در برخی حرفه ها برخی از اصول کاربرد فراوان دارد. به عنوان نمونه در نظامیان به ویژه در روابط فرمانده و سرباز، اصل حفظ کرامت انسانی به لحاظ محیط سخت نظامیان کاربرد فراوان دارد. ازاین رو، در این مقاله با رویکردی تحلیلی ـ توصیفی، به چگونه عملیاتی کردن اصل حفظ کرامت در میان سربازان، به روش ها و یکی از موانع معرفتی و رفع آنها یعنی تزاحمات و رفع تزاحمات پرداختیم. بررسی و نقد روش های باز داشتن از رفتار چاپلوسانه، تغافل، و رفتارهای خوش بینانه، و حل تزاحم روش تغافل با روش های دیگر، اصل حفظ کرامت، اصل حفظ دین، اصل ابراز حق به آسودگی و اصل رازداری، از دستاوردهای این تحقیق است. مهم ترین و حساس ترین دستاورد این تحقیق، ترجیح کرامت سرباز، در تزاحم با کرامت فرمانده در مساله «ابراز حق به آسودگی» است. چکیده عربی: ملخّص البحث: تحدّیان یواجهان تطبیق المبادئ الأخلاقیة، أحدهما اختیار الأسالیب المناسبة، والآخر تعیین الأولویّات عند حصول تزاحم فی المبادئ والأسالیب. فی بعض الحِرَف هناک مبادئ لها مجالات تطبیقیة کثیرة. نذکر من ذلک علی سبیل المثال فی السلک العسکری وخاصة فی اطار العلاقة بین القائد العسکری والجندی، هناک مبدأ حفظ الکرامة له تطبیقات واسعة فی الاجواء العسکریة الصارمة. ومن هنا فقط اتّبع هذا البحث الاسلوب التحلیلی والوصفی لتبیین کیفیة تطبیق مبدأ حفظ الکرامة بین الجنود، وأسالیب ذلک، اضافة إلی شرح أحد الموانع المعرفیة وکیفیة ازالتها، أی توضیع الأولویّات والبتّ فیه. من المعطیات التی توصل إلیها هذا البحث ونقد الأسالیب الرادعة عن السلوک المتملّق، والإهمال، والسلوکیات التفاؤلیة وکذلک البتّ فی الأولویة بین اسلوب الاهمال والأسالیب الاخری، ومبدأ حفظ الکرامة، ومبدأ الحفاظ علی الدین، ومبدأ التعبیر عن حق اطمئنان البال، ومبدأ کتمان الاسرار.وکان من أهم وأبرز معطیات هذا البحث تبیین أرجحیة کرامة الجندی عند التزاحم مع کرامة القائد العسکری فی قضیة «التعبیر عن الحق فی راحة البال».

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 872

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 700 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خداپرست امیرحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    79-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    607
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

چکیده فارسی:بحث اخلاقی از مشاوره ژنتیک در چارچوب اخلاق ژنتیک می گنجد اما اولا، بیش از آنکه مساله ای نظری باشد، کاربردی است و ثانیا، وابستگی بسیاری به کسب مهارت های علمی، روان شناختی و ارتباطی دارد. مشاور ژنتیک باید یک راهبرد اخلاقی جامع را در کار خود پی بگیرد. در این راهبرد، می توان از اصولی مدد گرفت که کاربرد مکرر آنها برای توضیح و ارزیابی مسائل اخلاق زیستی، آنها را به «اصول اخلاق زیستی» شهره کرده است: «خودآیینی»، «خیررسانی»، «ضررنرسانی» و «عدالت». با این حال، کاربرد اصول اخلاق زیستی در مشاوره ژنتیک کلی و انتزاعی نیست. این اصول، اولا، نسبت به زمینه و موقعیت حساس، انعطاف پذیر و قابل بازنگری اند و ثانیا، بر کسب آگاهی ها و مهارت هایی خاص و جزئی اتکا دارند. آنچه اعمال اصول اخلاق زیستی را دقت و عمقی بیشتر می بخشد و مشاور را در فهم موقعیت ها نیز یاری می کند تسلط بر مهارت های تخصصی در مشاوره ژنتیک، اعم از مهارت های علمی و ارتباطی، است. چکیده عربی:ملخّص البحث: البحث ألأخلاقی حول الاستشارات المتعلّقة بالأخلاق الحیاتیة، یدخل فی نطاق العلاقات المتعلّقة بالأخلاق الحیاتیة، ولکن ینبغی القول أوّلاً إنّ هذه القضیة تطبیقیة قبل أن تکون مجرّد قضیة نظریة، وثانیاً انها تتوقف إلی حدًّ بعید علی کسب المهارات العلمیة، والنفسیة، والتواصلیة. علی الاستشاری الوراثی أن یسیر فی عمله وفقاً لمنهج أخلاقی شامل. ویمکنه فی هذا السیاق الاستعانة بمبادئ أدّت کثرة تطبیقها فی توضیح وتقییم قضایا الأخلاق المعیشیة، إلی أن تُعرف بمبادئ أخلاق المعیشة، وهی «الإستقلال الذاتی» و «ایصال الخیر أو عمل المعروف»، و «کف الشرّ»، و «العدالة». ومع هذا فإنّ استعمال مبادئ الأخلاق المعیشیة فی الاستشارات المتعلّقة بالأخلاق الحیاتیة لیس کلیاً وانتزاعیاً. ویمکن القول فی وصف هذه المبادئ، أوّلاً: تتّسم بالمرونة وتخضع لإعادة النظر فی المجالات والظروف الحساسة، ثانیاً: تستند إلی کسب المعرفة والمهارات التخصصیة والدقیقة. إن ما یُعمّق المبادئ الأخلاقیة ویضفی علیها المزید من الدقّة، ویُعینُ الاستشاری علی فهم الظروف علی نحو أفضل هو اتقان المهارات التخصصیة فی الاستشارات المتعلّقة بالأخلاق الحیاتیة سواء کانت مهارات علمیة أم تواصلیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 607

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

همدانی مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    93-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    886
  • دانلود: 

    689
چکیده: 

چکیده فارسی:یکی از مسائل مهم در مباحث عرفان و اخلاق ماثور، تفسیر روایات مشکل است. کتاب سرالاسراء، تالیف حجتالحق مرحوم آیتالله سعادت پرور، از متون ارزشمند معاصر در حوزه عرفان و اخلاق ماثور است. ایشان در ذیل هر بحث عرفانی و اخلاقی به گرد آوری آیات و روایات آن بحث و تدوین خانواده حدیث در آن موضوع پرداخته است و مجموعه ای ارزشمند در فقه الحدیث روایات از جمله تفسیر روایات عرفانی و اخلاقی مشکل، ارائه نموده است. این تحقیق در پی آن است که با روش استقرائی تحلیل تماتیک، شیوه مولف در تحلیل روایات عرفانی و اخلاقی مشکل را بررسی کند تا به الگوها (تم ها)ی موجود در روش مولف در تفسیر احادیث عرفانی و اخلاقی مشکل دست پیدا کند. تحقیق حاضر توانسته است با استخراج این الگوها، اهمیت تشکیل خانواده احادیث و اغراض خاص آن در تحلیل روایات عرفانی و اخلاقی، و نیز مراجعه مستمر به قرآن و ادعیه و رویکرد توحیدی در تفسیر روایات عرفانی و اخلاقی در درک محتوایی این دست احادیث را به عنوان الگوها و روش های ایشان در تفسیر روایات عرفانی و اخلاقی مشکل اثبات کند. تدوین مجموعه ای از روایات عرفانی و اخلاقی مشکل و بازتولید تفسیر و تحلیل آنها در قالب الگوهای مشخص، از دستاوردهای ضمنی این تحقیق محسوب می شود. چکیده عربی:ملخّص البحث: من القضایا المهمة فی مباحث العرفان والأخلاق المأثورة، تفسیر الأحادیث المستعصیة علی الفهم. کتاب سرّ الاسراء من تألیف حجّة الحق آیة الله سعادت پرور، من الکتب المعاصرة القیّمة فی مجال العرفان والأخلاق المأثورة. فی هذا الکتاب قام المؤلف عند نهایة کل بحث عرفانی وأخلاقی، بجمع الآیات القرآنیة والأحادیث المتعلّقة بذلک البحث لیکون بذلک اسرة حدیثیة لذلک الموضوع، وصاغ من خلال ذلک مجموعة قیّمة فی فقه الحدیث، ومن جملة ذلک تفسیر الأحادیث العرفانیة والأخلاقیة العویصة علی الفهم. یرمی هذا البحث إلی التعرّف علی منهج المؤلف فی تحلیل الأحادیث الأخلاقیة والعرفانیة العویصة من خلال المنهج الاستقرائی فی التحلیل الموضوعی، لکی یتسنّی له عن هذا الطریق العثور علی السیاقات الموجودة فی منهج المؤلف عند تفسیره للأحادیث الأخلاقیة والعرفانیة العویصة. توصّل هذا البحث من خلال استخراج هذه الأمثلة والسیاقات، إلی ابراز أهمیة تکوین فصائل ومجامیع حدیثیة ومرامیها الخاصة فی شرح هذا الصنف من الأحادیث، وکذلک الرجوع المستمر إلی القرآن الکریم والأدعیة الشریفة واتّباع منهج توحیدی فی تفسیرها هذه الأحادیث لغرض فهم مضامینها، وبلورة واثبات أنّ هذه هی سیاقاته ومناهجه فی فهم الأحادیث الأخلاقیة والعرفانیة الصعبة. ومن معطیات هذا البحث جمع مثل هذه المجموعة من الأحادیث واعادة شرحها وفهمها ضمن اُطُر معیّنة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 886

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 689 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    117-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    770
  • دانلود: 

    681
چکیده: 

چکیده فارسی:با توجه تفسیرهایی که از دیدگاه اعتباریات علامه طباطبایی شده است هر خواننده ای با تفاسیر متعدد و برداشت های مبهم روبروست. لذا در این مقاله بر اساس مبانی فلسفی اصالت وجود، تشکیکی بودن مراتب وجود و علم حضوری به واقعیات علامه و برداشتی نو از واقع گرایی ایشان در صدد ایضاح نظریه اعتباریات هستیم. در بررسی های معرفت شناسی باید ملاحظه شود، دو قلمرو جدا از هم به نام واقعیات و ارزش ها وجود دارد که بر مبنای دریافت حضوری انسان به خود و افعال خویش علم حضوری دارد و علم حضوری خطابردار و استدلال پذیر نیست پس انسان در مرتبه اول با حضور فعل اخلاقی در نزد خود واقعیت جملات اخلاقی را درک می کند. هنگام اخبار از این واقعیت چاره ای ندارد تا تصور و تصدیقی از این حقیقت دریافتی خود در قالب موضوع و محمول یا مسندالیه و مسند به صورت علم حصولی بیان کند، در نهایت، واقعیت ارزش اخلاقی نوعی از ایجاد و خلق معانی است که انسان از نبود به عالم بود انشاء می کند. عدم توجه به احکام این دو قلمرو ادراکی و اصالت وجودی، تشکیک وجود نظام فلسفی علامه، هر تفسیری از دیدگاه ایشان غیر از ابهام چیزی برای خوانندگان در پی نخواهد داشت. بررسی مفاهیم اخلاقی، معیار صدق و کذب اخلاقی، انگیزش اخلاقی، معنای جملات اخلاقی از دیدگاه علامه مربوط به حوزه ادراک حصولی است. چکیده عربی:ملخّص البحث: نظراً إلی الرؤی المختلفة التی طرحها العلاّمة محمد حسین الطباطبائی حول الاعتبارات، لذلک یواجه کل من یقرأ أعماله رؤی متعددة وافهام غامضة. ینطلق هذا البحث من المبادئ الفلسفیة لأصالة الوجود، ومن مبدأ تشکیک مراتب الوجود والعلم الحضوری لفهم الواقعیة فی فکل العلامة الطباطبائی وتقدیم فهم جدید للواقعیة حسب ما یراها، من اجل توضیح نظریة الاعتباریات فی البحوث المتعلّقة بنظریة المعرفة ینبغی الالتفات إلی وجود مجالین منفصلین عن بعضهما الآخر تحت مسمّی الواقعیات والقیم. وفقاً للفهم الحضوری یُعتبر الإنسان علی علم حضوری بذاته وبأفعاله. وهذا العلم لا یُحتمل فیه الخطأ ولا یقبل للاستدلال علیه. إذاً الإنسان فی المرتبة الأولی یدرک واقع الجمل الأخلاقیة بحضور الفعل الأخلاقی عنده. فهو عند الإخبار عن هذا الواقع لا مفر أمامه سوی بیان تصوّر وتصدیق هذه الحقیقة التی فهمها، فی قالب موضوع ومحمول أو مسند إلیه ومسند، علی شکل علم حصولی. وفی النهایة یکون واقع القیم الأخلاقیة نوع من ایجاد وخلق المعانی التی ینشؤها الإنسان من العدم إلی الوجود. عدم الانتباه إلی أحکام هذین المجالین الادراکیین. واصالة الوجود وتشکیک وجود النظام الفلسفی عند العلاّمة، لا یعود علی القارئ سوی بمزید من الغموض. دراسة المفاهیم الأخلاقیة، ومعیار الصدق والکذب الأخلاقی، والدوافع الأخلاقیة ومعنی الجمل الأخلاقی ومعنی الجمل الأخلاقیة من وجهة نظر العلاّمة تعود إلی مجال الادراک الحصولی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 770

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 681 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    139-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    934
  • دانلود: 

    638
چکیده: 

چکیده فارسی:از ابتدای اسلام دو رویکرد مشخص حدیثی و عرفانی به اخلاق وجود داشته است. مساله مورد توجه این مقاله، مختصات رویکرد اهل عرفان به اخلاق و تفاوت آن با مختصات رویکرد محدثان به اخلاق است. تفاوت های این دو رویکرد عبارتند از: 1. هدف از اخلاقیات در رویکرد اول لذت های مادی بهشت است اما در رویکرد دوم هدف معرفت حق و تجلیات صفات اوست. 2. رعایت اخلاق در عرفان عملی برای تحقق سالک به اخلاق الله مطرح می شود. 3. در رویکرد اول اخلاقیات صفاتی تلقی می شود که در تصحیح روابط اجتماعی اثر مثبت دارد، اما در رویکرد دوم اهمیت اخلاق به خاطر تاثیر آن در رسیدن به معرفت الهی است. 4. اخلاق حسنه از دید اخلاق روایی کرامت های نفسانی هستند. اما از دید اهل عرفان، اخلاق حسنه اخلاق الهی و ظهور صفات خداوند در فرد می باشند. 5. در رویکرد اول خودبینی مطلقا نفی نمی شود ولی در عرفان عملی افنای نفس مطرح می گردد. 6. در اخلاق حدیثی همیشه با عقل سر و کار هست ولی در عرفان عملی عشق الهی و جذبه کارگشا محسوب می شود. 7. اعتدال مورد نظر در عرفان عملی به خلاف علم اخلاق اعتدال قوا نیست بلکه اعتدال در ظهور صفات الهی است. در برخی موارد نیز اعتدال تعریف نمی شود. چکیده عربی:ملخّص البحث: منذ بدایة ظهور الإسلام، کانت هناک مقاربتان إلی الأخلاق احداهما مقاربة حدیثیة، والاخری مقاربة عرفانیة. القضیة التی یتناولها هذا البحث هی بیان ما تمتاز به مقاربة أهل العرفان إلی الأخلاق، وفوارقها عما تمتاز به مقاربة المحدّثین إلی الأخلاق. تتلخص الفوارق بین هذین الاتجاهین فی ما یلی: 1. الهدف من الأخلاق فی الاتجاه الأوّل الملذات المادیة التی تُنال فی الجنّة، وفی الاتجاه الثانی معرفة الله وتجلّیات صفاته، 2. یُطرح الالتزام بالأخلاق فی العرفان العملی من أجل تخلّق السالک بأخلاق الله، 3. فی الاتجاه الأول یُنظر إلی الأخلاق علی انها صفات ذات تأثیر ایجابی فی تصحیح العلاقات الاجتماعیة، بینما فی الاتجاه الثانی تکمن أهمیة الأخلاق فی تأثیرها فی الوصول إلی معرفة الله، 4. الأخلاق الحسنة فی الاتجاه الحدیثی کرامة نفسیة، وفی نظر أهل العرفان أخلاق إلهیة وظهور صفات الله فی الفرد، 5. فی الاتجاه الأوّل النظر إلی الذات مرفوض مطلقاً، بینما الفکرة المطروحة فی العرفان العملی إفناء الذات، 6. الأخلاق المبنیّة علی الأحادیث تتعاطی علی الدوام مع العقل، بینما فی العرفان العملی تُطرح قضیة العشق الإلهی والجذبة، 7. الاعتدال فی العرفان العملی، علی العکس من علم الأخلاق، لا یُقصد به اعتدال القوی، بل الاعتدال فی ظهور الصفات الإلهیة. وفی بعض الحالات لا یُطرح تعریف الاعتدال.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 934

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 638 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button