هدف پژوهش عبارت بود از تحلیل محتوای کتاب های «دین و زندگی» در مقطع دبیرستان، به منظور تعیین ضریب درگیری دانش آموزان، با محتوای کتب مذکور. بدین منظور پس از تعیین مولفه های معنویت (نیازهای وجود، ایمنی جویی معنوی، دوستی با خدا، کرامت و خود شکوفایی معنوی) به عنوان ملاک های تحلیل و در نظر گرفتن پاراگراف های هر درس به عنوان واحد تحلیل، بر اساس روش ویلیام رومی (1986) به تحلیل محتوای متن و پرسش ها اقدام گردید. نتایج تحلیل حاکی از آن است که میزان توجه به مولفه های نیاز معنوی، در هر سه کتاب مقطع دبیرستان، در حد پایین تر از متوسط قرار داشت (ضریب درگیری پایین تر از یک بود)، با این تفاوت که کتاب «دین وزندگی» سال دوم در مقایسه با کتب اول و سوم، دو برابر بیشتر به این نیازها پاسخ نشان داد (ضریب درگیری نزدیک به یک بود). بنابراین لازم است برای تامین سعادت و کمال اخروی افراد در کتاب های درسی تغیرات و اصلاحات لازم انجام و ارج گذاری بهینه به معنویت صورت پذیرد.