چکیده فارسی:«ملکوت»، از واژه هایی است که هم در قرآن و هم در اناجیل به کار رفته است. در اسلام، تفاسیر متعددی از «ملکوت» به چشم می خورد. تفاسیری مانند پادشاهی عظیم، عرش، عجایب آسمان ها و زمین، خزائن. در این میان، ملکوت همواره در تفاسیر عرفانی قرآن کریم، عالمی ماورایی و باطن عالم است. شهود آن، با شناخت اسماء فعل الهی و شناخت توحید همراه است. وصول به آن، با اعمال ارادی، فیض و هدایت به امر پروردگار ممکن است. همچنین وصول به ملکوت، با تغییر درجات نفس منطبق بر مراتب وجود همراه است. در حوزه مسیحیت نیز تفاسیر متعددی از ملکوت، مانند پادشاهی مسیح در آخرالزمان و پادشاهی خدا ارائه شده است. اما در عرفان مسیحیت شرقی، «ملکوت» امری درونی است که با شهود و اتحاد با خدا و تثلیث ارتباط می یابد. برای وصول به آن، وجود اعمال نیک ارادی انسان، با همکاری فیض روح القدس لازم است و نفس انسان باید با فیض الهی تغییر کند تا آماده حضور در ملکوت گردد.
چکیده عربی:
الملکوت هو أحد المصطلحات التی ذکرت فی القرآن الکریم وکذلک فی الأناجیل، وقد تمّ تفسیره فی معانی عدیدة، من أهمها: الملک العظیم، العرش، عجائب السماوات والأرض، الخزائن. وأمّا التفاسیر العرفانیة للقرآن الکریم فقد اعتبرته یشیر إلی عالمٍ ماورائیٍّ وإلی باطن الکون، وشهوده یتمّ عبر معرفة أسماء الفعل الإلهی ومعرفة التوحید؛ وأمّا بلوغه فیتحقّق عن طریق الأعمال الإرادیة ومن خلال الفیض والهدی الإلهیین؛ کما أنّ هذا البلوغ یتناغم مع مراتب الوجود التی تتغیّر مع تغیّر درجات النفس.وقد طرحت فی الدیانة المسیحیة العدید من الآراء لتفسیر دلالة هذا المصطلح، مثل ملک المسیح عیسی علیه السلام فی آخر الزمان وکذلک ملک الله عزّ وجلّ، وفی العرفان المسیحی الشرقی فهو عبارة عن أمر باطنی مرتبط بالشهود والاتحاد مع الله تعالی والثالوث؛ ولکنّ بلوغه منوطٌ بالقیام بالأعمال الحسنة التی تبدر من الإنسان بإرادته واختیاره، وکذلک عبر التناسق بین الفیض وروح القدس، أی أنّ نفس الإنسان یجب وأن تتغیّر بواسطة الفیض الإلهی لکی تصبح مؤهّلةً للحضور فی الملکوت.