Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

معرفت ادیان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    7-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    992
  • دانلود: 

    536
چکیده: 

چکیده فارسی:گفتمان «معنویت بدون دین» و یا «معنویت بدون تشریع و تکلیف»، از آثار سیر طبیعی تمدن عقل گرا و تجربه محور غرب است که امروزه در میان روشن فکران جامعه ما رسوخ نموده است، گفتمانی که به موجب آن، گروه های معنوی مدرن با عقاید و تعالیم عامه پسند و بعضا مخاطره آمیز، شکل گرفته و به سرعت در حال توسعه هستند. ازاین رو، این پژوهش بر آن است تا با تبیین صفات مناسک اسلامی، به روش شناسی و نحوه تاثیرگذاری آن بر فرایند معنویت یابی دینی پرداخته و جایگاه احکام اسلامی و اهمیت آن را در این قلمرو تعیین نماید. در این زمینه، صفاتی از قبیل، وحیانی بودن، اخلاق مداری، ریخت مندی، نماد مندی، تکرار و تداوم و جمع گرایی شناسایی و تبیین گردید.   چکیده عربی:إن خطاب «المعنویة بدون دین» أو «المعنویة بدون تشریع وتکلیف» هو من نتائج المسیرة الطبیعیة للحضارة الغربیة ذات النزعة العقلیة والتی تتمحور حول التجربة حیث ترسخت الیوم بین مفکری مجتمعاتنا، فهو خطاب تنشأ علی أساسه طوائف معنویة حدیثة تتبنی معتقدات وتعالیم یستحسنها العوام وفی بعض الأحیان تصبح هذه التعالیم مجازفات وهی تتطور بشکل سریع. علی هذا الأساس قام الباحثان فی هذه المقالة ببیان صفات المناسک الإسلامیة ودراسة منهجیتها وکیفیة تأثیرها علی عملیة اکتساب المعنویة و وضحا منزلة الأحکام الإسلامیة و أهمیتها فی هذا المضمار، و من صفات المناسک الإسلامیة التی تطرقا إلیها عبارة عن کونها وحیانیة ومحورها الأخلاق وموجدة للأطر والرمزیة والتکرار والاستمرار والمعرفة الجماعیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 992

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 536 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نشریه: 

معرفت ادیان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    21-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3846
  • دانلود: 

    772
چکیده: 

چکیده فارسی:در عالم آفرینش جدا از موجودات محسوس، موجودات نامحسوسی نیز وجود دارند که در شرایط عادی، برای ما قابل درک حسی نیستند. یکی از آن موجودات نامحسوس جن است.اعتقاد به وجود جن مختص اسلام نیست و در دیگر ادیان ابراهیمی نیز پذیرفته شده است و در متون مقدس آنان ریشه دارد.اسلام جنیان را موجوداتی حقیقی، همچون انسان و فرشته می داند، اما یهودیان و مسیحیان آنها را فرشتگان متمرد می شمرند.   چکیده عربی:إلی جانب الکائنات الحسیة هناک أیضا کائنات فی عالم الخلقة لا یشعر الإنسان بوجودها حیث لا یمکننا إدراکها حسیا فی الظروف الطبیعیة، ومن بین هذه الکائنات تجدر الإشارة إلی الجن.الاعتقاد بوجود الجن لا یقتصر علی الإسلام فحسب بل إنه موجود فی سائر الأدیان الإبراهیمیة أیضا وجاء فی نصوصها المقدسة. أما الإسلام فیعتبر الجن کائنات حقیقیة کالبشر والملائکة إلا أن الیهود والمسیح یعتبرونهم ملائکة عصاة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3846

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 772 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت ادیان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    37-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    960
  • دانلود: 

    559
چکیده: 

چکیده فارسی:در میان مفسران و متفکران مسلمان رویکرد پدیدار شناختی و نیز لیبرال به متن مقدس و دین، هرگز حضور نداشته است. به طور کلی، تحقیقات مفسران و اندیشمندان دینی در بستری درون دینی شکل گرفته است. از این رو، تفاسیر اسلامی کمتر به ریشه ها و معنای نمادین آیات قرآن پرداخته اند. مباحث اندک پیرامون معنای نمادین در قران می تواند دستمایه یک بررسی تطبیقی شود. در این مختصر، به بررسی معنای نمادین عدد هفت می پردازیم که بیشتر به معنای «کثرت» و «کمال» تفسیر شده بود.درحالی که مفسران و دین پژوهان غربی از ریشه ها و علل ذکر «هفت» در مکاشفه مباحث مبسوطی ارائه کرده اند.مهم ترین رویکرد در میان مسیحیان و دین پژوهان، نمادین بودن عدد هفت در مکاشفه است که بیان آن یا به دلیل افاده کثرت است و یا از باب افاده تکامل.این نوشتار درصدد بررسی وجود اصل نمادگرایی در قرآن و کتاب مقدس و بررسی تطبیقی معنای نمادین عدد هفت در قرآن و مکاشفه یوحنا برآمده است.   چکیده عربی:إن المفسرین والمفکرین المسلمین لم یتبعوا رؤیة ظهوریة ولا لیبرالیة بالنسبة إلی النص المقدس والدین، وبشکل عام فإن بحوث المفسرین وعلماء الدین قد نشأت فی أرضیة بباطن الدین، وعلی هذا الأساس فإن التفاسیر الإسلامیة قلما تطرقت إلی جذور الآیات القرآنیة ومعانیها الرمزیة. لیست هناک الکثیر من الدراسات حول المعنی الرمزی فی القرآن الکریم کی تکون موضوعا لدراسة تطبیقیة، وفی هذه المقالة الموجزة یتطرق الباحثان دراسة المعنی الرمزی للعدد سبعة والذی غالبا ما فسر بمعنی الکثرة والکمال. المفسرون وباحثوا الدین الغربیون قد طرحوا مباحث واسعة حول جذور وأسباب ذکر هذا العدد فی المکاشفة، وأهم رؤیة بین المسیحیین وباحثی الدین هو رمزیة هذا العدد فی المکاشفة وذلک یرجع إما للإشارة إلی الکثرة أو التکامل. الهدف من تدوین هذه المقالة هو دراسة وجود أصل الرمزیة فی القرآن الکریم والکتاب المقدس ومن ثم إجراء دراسة تطبیقیة بین المعنی الرمزی للعدد سبعة فی القرآن الکریم و مکاشفة یوحنا.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 960

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 559 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت ادیان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    55-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    918
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

چکیده فارسی:سلیمان یکی از حکیمان و پادشاهان آرمانی یهود و یکی از پیامبران بزرگ در قرآن به شمار می رود. از نگاه متون عبری، سلیمان یکی از مقتدرترین و حکیم ترین پادشاه آرمانی منصوب از سوی خداوند بوده است. در طول حدود چهل سال حکومت (961 تا 922 ق.م.) در قلمرو فرمانروایی وی آرامش و سلامت بی نظیری حاکم بود. از این رو، لقب وی ازیدیدیا (محبوب خدا) به شلومو یا سلیمان (پر از سلامتی) تغییر یافت. حتی حیوانات و نباتات نیز از این تنعم و عنایت سلیمان بهره مند بوده اند.این جستار، عمدتا با استناد به چند کتاب عهد قدیم و کتاب های قانونی ثانی، به تصویر سیمای سلیمان در نگاه یهودیان، با نگاهی به دیدگاه قرآن کریم می پردازد.در مواردی، گزارش عهد قدیم درباره اوصاف و کارکرد سلیمان، با متون اسلامی سازگار نیست، برخی از مغایرت ها در این مقاله نشان داده شده است.   چکیده عربی:النبی سلیمان (ع) هو أحد الحکماء والملوک المثالیین لدی الیهود کما أنه من الأنبیاء العظام الذین ذکرهم القرآن الکریم، ومن منظار النصوص الدینیة الیهودیة فهو أکثر قدرة وحکمة من بین سائر المثلوک المثالیین المنصبین من قبل الله تعالی. طوال أربعین عاما (922 ق.م. إلی 961 ق.م.) شملت حکومته المنطقة الواقعة من فلسطین إلی مصر حیث عم السلام والطمأنینة بشکل لا نظیر له لذلک تم تغییر لقبه من «ازیدیدیا» أی محبوب الله إلی «شلومو» أو «سلیمان» أی ذو سلامة تامة. ففی عهده تنعمت حتی الحیوانات والنبابات ونالت عنایته.هذه الدراسة اعتمدت بالأساس علی عدة نسخ من العهد العتیق وکتب القانون الثانیة لتصویر سیماء النبی سلیمان (ع) من وجهة نظر الیهودیین من خلال إلقاء نظرة علی ما ورد فی القرآن الکریم. فی بعض الموارد نلاحظ أن العهد القدیم لا ینسجم مع النصوص الإسلامیة حول أوصاف سلیمان و أدائه حیث قام الباحث فی هذه المقالة بالإشارة إلیها.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 918

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

معرفت ادیان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    77-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1613
  • دانلود: 

    1320
چکیده: 

چکیده فارسی:دین، تکیه گاه بسیاری از مردم دنیا و امری فطری، عمیق و ریشه دار است. شناخت آموزه ها و جهان بینی ادیان، از طریق منابع آنها راهی برای کم کردن فاصله میان پیروان ادیان است. ورود و خروج یا تشرف و ارتداد، از مباحث مهم ادیان می باشد.ارتداد در کاتولیک رد کامل ایمان مسیحی، توسط کسی است که قبلا تعمید یافته است. ماهیت ارتداد در مقایسه با بدعت و شقاق وضوح بیشتری می یابد. انگاره ارتداد در منابع دینی و قانونی مسیحیت کاتولیک امده و در سیر تاریخی خود در دوره های مختلف حکم یکسانی داشته، اما به واسطه نوع رابطه کلیسا با حاکمان و میزان دلبستگی حاکمان به دین در اجرا متفاوت بوده است. عقلانی نبودن آموزه های اصلی مسیحیت، کم رنگ شدن عقاید، افراط در مجازات و نحوه برخورد با ظالم، به عنوان عوامل تاثیرگذار در ارتداد بیان گردیده است. این تحقیق به روش کتابخانه ای و با رویکرد نقلی و تاریخی در صدد اشنایی، بررسی و نقد انگاره ارتداد در مسیحیت کاتولیک می باشد.   چکیده عربی:إن الدین هو المرتکز الأساسی للکثیر من الناس و هو أمر فطری وعمیق وذو جذور. معرفة تعالیم الأدیان ورؤیتها الشمولیة عن طریق مصادرها تعد طریقا لتقلیص المسافة بین أتباعها. ومن المواضیع الهامة فی الأدیان تجدر الإشارة إلی موضوع الورود فیها والخروج منها، أی التشرف والارتداد.الارتداد فی الکاثولیکیة یعنی رفض الإیمان بالمسیحیة رفضا تاما من قبل شخص کان قد عمد سابقا. طبیعة الارتداد تتضح أکثر عندمقارنتها مع البدعة والشقاق. مفهوم الارتداد قد ورد ذکره فی المصادر الدینیة والقانونیة المسیحیة الکاثولیکیة حیث کان له حکما واحدا فی مختلف العصور خلال مسیرته التأریخیة، ولکنه کان مختلفا فی التنفیذ من حیث نوع صلة الکنیسة مع الحکام ومستوی تعلقهم بالدین، و من العوامل التی أدت إلی ذلک عبارة عما یلی: عدم عقلانیة التعالیم المسیحیة الأصلیة، تضاؤل العقائد، الإفراط فی العقاب و طریقة التعامل مع الظالم.تم تدوین هذه المقالة وفق منهج بحث مکتبی برؤیة روائیة و تأریخیة بهدف التعرف علی مفهوم الارتداد ودراسته ونقده فی نطاق المسیحیة الکاثولیکیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1613

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1320 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت ادیان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    97-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1078
  • دانلود: 

    722
چکیده: 

چکیده فارسی:یکی از نخستین مواجهات گروه های مختلف مذهبی با جریان بابیه، رویارویی شیخیه، به ویژه خاندان کریم خانیه کرمان است. رهبران این خاندان پس از ادعای علی محمد باب مبنی بر جانشینی سیدکاظم رشتی و طرح دعاوی عجیب و غریبی همچون بابیت امام زمان، امامت (مهدویت)، نبوت و الوهیت، به مقابله با باب و پیروانش برخاستند و در این زمینه ردیات متعددی نوشتند. آنان با استناد به محکمات کتاب و سنت و نیز با بهره گیری از موارد اجماعی و ادله عقلی، ادعاهای باب را نقد کردند و آنها را فاقد وجاهت علمی و عقلی برشمردند.این نوشتار پس از گزارشی مختصر از ردیه نویسان طایفه کریم خانیه، به گزارش کرونولوجیکالی و توصیفی ساختاری آنها پرداخته، محورهای اساسی این ردیه ها را تبیین می کند و بر اساس گزارشی دیالکتیکی واکنش بابیان را نیز بررسی می کند و در آخر تحلیل و جمع بندی نهایی را ارائه می نماید.   چکیده عربی:أول مواجهة حدثت بین الطوائف الدینیة وبین تیار البابویة هی مواجهة الشیخیة لها ولا سیما السلالة الکریم خانیة فی کرمان حیث نهض زعماء هذه السلالة للتصدی إلی الباب وأتباعه ودونوا العدید من الردود فی هذا المضمار وذلک بعد ادعاء علی محمد الباب بأنه البدیل للسید کاظم الرشتی وطرحه بعض الادعاءات المثیرة للعجب کبابیة إمام العصر (عج) والإمامة (المهدویة) والنبوة والألوهیة. النقد الذی وجهته السلالة المذکورة للبابویة استند إلی محکمات الکتاب والسنة وارتکز علی بعض الموارد الاجتماعیة والأدلة العقلیة حیث تم إثبات فقدان البابویة للوجاهة العلمیة والعقلیة. طرح فی هذه المقالة تقریر موجز حول أبناء السلالة الکریم خانیة الذین ردوا علی الفکر البابوی ومن ثم تم التطرق إلی تقریر کرونولوجیکالی تفصیلی - هیکلی لبیان المحاور الأساسیة لهذه الردود، وعلی أساس تقریر دیالکتیکی أجریت دراسة حول ردة فعل البابویین، و فی الختام ذکرت النتیجة النهائیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1078

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 722 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2