Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

کامیاب حسین | قدسی احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    7-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4932
  • دانلود: 

    909
چکیده: 

چکیده فارسی:یکی از شبهات مطرح در تفسیر آیه «لا اکراه فی الدین»، مساله تعارض جهاد ابتدایی در اسلام با این آیه است. مراد از آیه لا اکراه، نفی حقیقی هر امر مکروه در دین خدا، نفی هر گونه اکراه درونی در پذیرش دین الهی یا غیر الهی و نهی از اکراه بیرونی در قلمرو دین الهی است و هیچ یک از این حالات مغایر با اراده و اکراه الهی بر حاکمیت دین خود نیست. مفسرین جهت حل شبهه فوق راهکارهای متعددی را ارائه نموده اند که لزوم حمل آیات مطلق جهاد بر آیات مقید، بهترین آن است. از این رو هیچ یک از آیاتی که در آن به قتال با کافران و مشرکان دستور داده شده است، فرمان مطلق نیست و مقید به قیودی مانند: تعدی، قتال، ظلم، آزار و اذیت، اخراج مسلمین، پیمان شکنی، فتنه گری، طعنه زدن به دین خدا و خیانت کافرین و مشرکین است.   چکیده عربی:من الشبهات التی تثار فی ما یخص تفسیر الآیة الشریفة «لا إکراه فی الدین»، هی قضیة تعارض الجهاد الابتدائی فی الإسلام مع ما جاء فی هذه الآیة. إن المراد من آیة «لا إکراه» النفی الحقیقی لأی أمر مکروه فی دین الله، و نفی أی نوع من الإکراه الباطنی فی قبول أی دین إلهی أو غیر إلهی، و نفی الإکراه الخارجی فی ما یخص الدین الإلهی. و أیة واحدة من هذه الحالات لا تغایر الإرادة والإکراه الإلهی علی سیادة دینه. و قد طرح المفسرون عدة اتجاهات لحل الشبهة المذکورة، و أفضلها هو ما یدعو إلی حمل الآیات المطلقة للجهاد علی الآیات المقیدة له. و انطلاقا من ذلک فإن أیا من الآیات التی جاء فیها أمر بقتال الکفار والمشرکین لیس الأمر مطلقا فیها و إنما هو مقید بقیود مثل: التعدی، القتال، الظلم، الإیذاء، إخراج المسلمین، نقض العهود، إثارة الفتنة، الإساءة إلی دین الله، و حالات الخیانة التی یقوم بها الکفار والمشرکون.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4932

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 909 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    33-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2012
  • دانلود: 

    691
چکیده: 

چکیده فارسی:قرآن کریم در آیه 18 سوره محمد به اشراط الساعه اشاره نموده است. اشراط الساعه در اصطلاح قرآنی به مجموعه حوادثی گفته می شود که پیش از واقعه عظیم قیامت و یا ظهور امام عصر (عج) اتفاق خواهد افتاد. مفسران فریقین بر اساس روایات پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) درباره آخرالزمان و رویدادهای آن زمان، نسبت به این موضوع توجه زیادی نموده اند. اگر چه اشراط الساعه از اصطلاحات پر کاربرد در منابع اسلامی است اما در تعیین مصداق آن درهم آمیختگی زیادی میان علائم ظهور و علائم قیامت وجود دارد. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از آیات قرآن، روایات و تحلیل محتوایی و مصادیق بیان شده در آنها و نیز تفاسیر شیعه و اهل سنت، میان این علائم تفکیک شود.   چکیده عربی:أشار القرآن الکریم فی الآیة 18 من سورة محمد إلی أشراط الساعة. و أشراط الساعة فی الاصطلاح القرآنی تطلق علی مجموعة الحوادث التی تحصل قبل واقعة القیامة أو ظهور إمام الزمان عجل الله تعالی فرجه. و قد اهتم مفسرو الفریقین بهذا الموضوع کثیرا استنادا إلی ما روی عن رسول الله صلی الله علیه و آله و عن الأئمة الأطهار علیهم السلام حول آخر الزمان و ما یقع فیه من أحداث. و مع أن أشراط الساعة من الاصطلاحات الکثیرة الاستعمال فی المصادر الإسلامیة، و لکن یکتنفها الکثیر من الاضطراب والتداخل بین علائم الظهور و علائم القیامة. تحاول هذه المقالة الفرز بین هذه العلائم اعتمادا علی ما جاء فی الآیات القرآنیة والأحادیث الشریفة، و تحلیل المحتوی والمصادیق المبینة فیها، و استنادا أیضا إلی ما جاء بشأنها فی تفاسیر الشیعة و أهل السنة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2012

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 691 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    55-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2269
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

چکیده فارسی:یکی از آیات مرتبط با موضوع انتصاب امام علی (ع) به امامت در روز غدیرخم، آیه نخست سوره معارج است. درباره شان نزول این آیه میان مفسران اختلاف نظر است. برخی به صراحت و بعضی به اشاره، شان نزول آیه را مربوط به حادثه غدیر دانسته اند. عده ای شان نزول آیه را درباره یکی از صحابه پیامبر (ص) دانسته که به عنوان نشانه صحت جریان غدیر از خداوند درخواست عذاب نمود. در این میان گروهی به عمد به جعلی بودن روایات ناظر به این شان نزول حکم نموده اند. این مقاله ضمن بررسی دیدگاه های یاد شده از اهل سنت، به بررسی آنها و نقد شبهات پیرامون آن می پردازد و شان نزول این آیه را در ارتباط با جریان غدیرخم و تایید امامت حضرت علی (ع) می داند.   چکیده عربی:إحدی الآیات المتعلقة بتنصیب الإمام علی علیه السلام للإمامة فی یوم غدیر خم، هی الآیة الأولی من سورة المعارج. هناک اختلاف بین آراء المفسرین فی شأن نزول هذه الآیة. البعض یقول إن شأن نزولها یدل تصریحا والبعض الآخر یقول إنه یدل تلویحا علی حادثة الغدیر. و قال جماعة إن شأن نزول الآیة کان فی أحد أصحاب النبی صلی الله علیه و آله، بعد أن دعا الله لینزل العذاب کآیة علی صحة واقعة الغدیر. و فی هذا المضمار حکم البعض بتعمد الوضع فی الروایات المتعلقة بشأن نزول هذه الآیة. هذه المقالة تبحث الآرا المذکورة التی طرحت من قبل علماء أهل السنة، و تفند ما جاء فی هذا الحقل من شبهات حول ذلک. و تثبت أن شأن نزول الآیة یتعلق بواقعة غدیر خم و تأیید إمامة الإمام علی (ع).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    69-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1258
  • دانلود: 

    567
چکیده: 

چکیده فارسی:آیه 31 سوره بقره ضمن ترسیم جایگاه انسان در هستی و رابطه او با خداوند، بسیاری از پرسش های انسان شناسی را پاسخ گفته است. اما وجود برخی ابهام ها و چالش ها در ذیل آیه، آن را به یکی از آیات پرچالش قرآن تبدیل ساخته است. اگر خلافت در این آیه به معنای نیابت و جانشینی از اسلاف اعم از جانشینی جنیان، نسناس و دیگر انسان های ماقبل حضرت آدم (ع) باشد، فضیلت قابل توجهی برای آن حضرت و ذریه او به دنبال نخواهد داشت، زیرا سیاق قبل و بعد از این آیه به طور عام دلالت بر این دارد که خلیفه الهی از موضوعات بسیار مهمی است که خداوند از آن به فرشتگانش خبر داده است. این مقاله با واکاوی دیدگاه مفسران فریقین مهم ترین مولفه ها و آثار نظریه «خلافت انسان» را مورد بررسی قرار می دهد.   چکیده عربی:الآیة 31 من سورة البقرة تصور مکانة الإنسان فی عالم الوجود و علاقته مع الله، و فیها إجابة عن الکثیر من الأسئلة حول معرفة الإنسان، غیر أن وجود بعض الجوانب الغامضة والمثیرة فی نهایة الآیة، جعل منها واحدة من الآیات المثیرة للجدل فی القرآن الکریم. فإن کانت الخلافة فی هذه الآیة بمعنی النیابة عن الاسلاف بمن فیهم الجن والنسناس والناس الآخرین قبل النبی آدم علیه السلام، فلیس فی ذلک فضیلة مرموقة له و لا لذریته، و ذلک لأن السیاق قبل و بعد هذه الآیة یدل بشکل عام علی أن خلیفة الله من القضایا المهمة التی أخبر بها الله ملائکته. هذه المقالة تبحث آراء مفسری الفریقین و تستعرض أهم مکونات و عناصر و معطیات نظریة خلافة الإنسان.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1258

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 567 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منصوری محمدهادی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    87-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2342
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

چکیده فارسی:باورداشت رستاخیز، یکی از پایه های اعتقادی در همه ادیان الهی است. قرآن کریم، بر این مهم تاکید فراوان دارد، به طوری که نزدیک به 1400 آیه درباره رستاخیز است. رستاخیز دارای نشانه هایی است که از آن به اشراط الساعه یاد می شود. نفخ صور یکی از نشانه های آن است. نفخ صور اصطلاحی است که قرآن مجید آن را به عنوان پایان جهان فانی و آغاز جهان باقی معرفی نموده و از رویدادی بزرگ و دهشت انگیز خبر می دهد. مفسران بر اساس آیات و روایات، بیانات متفاوتی درباره نفخ صور مطرح کرده اند. این مقاله چیستی نفخ صور را به صورتی روشمند و بر اساس تفسیر تطبیقی بررسی نموده و ضمن ارائه آراء و استخراج و شناخت دیدگاه ها، بستری مناسب برای فهم عمیق آیات مربوطه فراهم نموده است.   چکیده عربی:الإیمان بالبعث رکیزة من الرکائز الاعتقادیة فی جمیع الأدیان الإلهیة. والقرآن الکریم کثیرا ما یشیر و یؤکد علی هذا الجانب بحیث أن ما یقارب 1400 آیة من آیاته تتحدث حول البعث والقیامة. والبعث له أشراط تسمی بأشراط الساعة، و واحد من هذه الأشراط النفخ فی الصور. إن النفخ فی الصور اصطلاح جاء فی القرآن الکریم و فیه إخبار عن انتهاء العالم الفانی و بدایة العالم الباقی، و هو من الوقائع الکبری والمذهلة. و قد طرح المفسرون آراء شتی حول قضیة النفخ فی الصور استنادا إلی ما جاء بشأنه فی آیات القرآن و فی الأحادیث. هذه المقالة تسلط الضوء بأسلوب منهجی علی قضیة النفخ فی الصور و تبحثه من خلال المقارنة بین ما جاء فی التفاسیر. و تحاول تمهید الأجواء المناسبة من أجل فهم عمیق للآیات ذات الصلة بهذا الموضوع عن طریق استعراض الآراء و تبیین ما عرض من وجهات نظر.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2342

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    109-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    861
  • دانلود: 

    503
چکیده: 

چکیده فارسی:از جمله سبک های تفسیری نوپدید، تفسیر قرآن به ترتیب نزول است. درخصوص اعتبار و روایی این روش و پیامدهای آن، داوری هایی شده است. بخش عمده ای از این داوری ها مربوط به پذیرش وجود یا عدم وجود مبانی و پیش فرض های محکم در باره این روش است. تدریجی بودن نزول قرآن و تناسب آن با روش تفسیر نزولی، توقیفی بودن ترتیب نزول به استناد مصحف امام علی (ع)، اجتهادی بودن ترتیب کنونی، سازگاری تفسیر موضوعی با ترتیب نزول و امکان تعیین ترتیب نزول به استناد روایات ترتیب نزول، به عنوان پیش فرض های اصلی این روش مطرح است. درباره فواید ادعایی این روش و مبانی و پیش فرض های آن نقدهایی انجام یافته است. اگرچه برخی از ایرادهای مربوط به فواید این روش، به جا و صحیح است، اما بخش عمده ای از ایرادهای مربوط به مبانی و پیش فرض های روش مزبور، وارد نبوده و قابل نقد است، چنانکه بدون پذیرش این پیش فرض ها، اقدام به تفسیر ترتیب نزولی، موجه نیست.   چکیده عربی:من مناهج التفسیر التی ظهرت حدیثا منهج تفسیر القرآن تبعا لترتیب نزوله. و قد طرحت آراء حول مدی اعتبار هذا المنهج و جوازه و ما یتمخض عنه من نتائج. والقسم الأساسی من هذه الآراء یترکز حول الإقرار بوجود أو عدم وجود قواعد و افتراضات مسبقة رصینة لهذا المنهج. والافتراضات المسبقة الأساسیة التی یعتمدها هذا المنهج هی تدرج نزول القرآن وتناسبه مع منهج التفسیر النزولی، و کون ترتیب النزول توقیفیا استنادا إلی مصحف الإمام علی علیه السلام، و اجتهادیة الترتیب الحالی، وتناسب التفسیر الموضوعی مع ترتیب النزول، و إمکان تعیین ترتیب النزول استنادا إلی روایات ترتیب النزول. و قد طرحت انتقادات حول الفوائد المتوخاة من هذا المنهج و أصوله و افتراضاته المسبقة. و رغم أن المؤاخذات المطروحة فی خصوص فوائد هذا المنهج مؤاخذات صحیحة و صائبة، غیر أن معظم المؤاخذات والانتقادات الموجهة إلی أصول هذا المنهج وافتراضاته المسبقة، غیر صحیحة و یمکن تفنیدها والرد علیها. کما أن لا یسوغ القیام بتفسیر الترتیب النزولی دون الأخذ بهذه الافتراضات المسبقة.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 861

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 503 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button