چکیده فارسی: آیات قرآن بر کرامت ذاتی انسان تأکیدی ویژه دارند؛ برخی از آنها به صراحت بر این مقصود تأکید نموده و برخی دیگر نیز در فحوای خود پرده از این مقصود عالی برای انسان بر می دارد. در همین راستا نبی مکرم اسلام| نیز خود را مبعوث بر اکمال مکارمی می داند که ریشه آنها در نهاد انسان وجود دارد، اما در قرآن آیات دیگری نیز وجود دارد که به ویژگی های منفی انسان ها اشاره داشته و انسان ها را مورد توبیخ قرار داده است. در ابتدا چنین تصور می شود که این دسته از آیات، نافی کرامت انسان است؛ البته فهم دلالت های این دسته از آیات که در ظاهر رویکردی منفی به انسان ها دارند، بدون در نظر گرفتن آیات دسته نخست منجر به درک ناقص و نادرستی از شناخت انسان در قرآن می شود. این نوشتار بر آن است تا مقاصد آیاتی که بیانگر این صفات مذموم هستند را به دست آورد و در نهایت به فهم هرچه بهتر دلالت های این آیات که همگی در راستای ایجاد شناخت بیشتر و خودسازی کاملتر انسان ها نازل شده اند، دست یابد.
چکیده عربی: تؤکد الآیات القرآنیة تأکیداً بالغاً على الکرامة الذاتیة للإنسان؛ قسم منها یؤکد على هذا المعنى صراحة، والقسم الآخر منها یکشف فی فحواه عن هذا المقصد السامی فی نظرته الى الإنسان. وفی اطار هذا السیاق یرى نبی الإسلام| أنه بُعث لإتمام مکارمٍ غُرست جذورها فی جبلة الإنسان وذاته، ولکن توجد فی القرآن الکریم أیضاً آیات تشیر الى الجوانب السلبیة فی الانسان، وتضعه فی موضع الذم والتقریع. التصوّر الذی یتبادر الى الذهان فی بدایة الأمر یوحی الى أن هذه الطائفة من الآیات، نافیة لکرامة الإنسان؛ ولا شکّ طبعاً فی أن فهم دلالات هذه المجموعة من الآیات التی یشی ظاهرها بنظرة سلبیة الى بنی الإنسان، إذا لم تؤخذ الى جانبها آیات المجموعة الاولى ، تؤدّی الى ایجاد فهم ناقص وادراک مغلوط حول معرفة الإنسان فی القرآن. یرمی هذا البحث الى استخلاص مقاصد الآیات التی تتحدث عن صفات مذمومة فی الإنسان، من أجل التوصل فی نهایة الأمر الى أفضل فهم ممکن لدلالات هذه الآیات التی نزلت فی مجملها فی سیاق ایجاد معرفة أوفر عن الإنسان من أجل توفیر ظروف لبناء ذاته على نحو أکمل.