Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    79
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی علل مراجعه مجدد بیماران به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بم در سال 1398 انجام گرفته است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بوده و جامعه پژوهش آن بیمارانی بوده است که در بیمارستان های پاستور بم، جواد الایمه شهرستان نرماشیر و آیت الله هاشمی رفسنجانی شهرستان ریگان در بازه زمانی سال 1398، مراجعه مجدد داشتند. در این پژوهش، 312 پرونده بیمار به عنوان نمونه پژوهش به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست بود. تجزیه وتحلیل اطلاعات توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 و با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی (کای اسکویر و تحلیل واریانس یک طرفه) انجام شد. نتایج: بر اساس یافته های مطالعه 34 درصد از مراجعات مجدد در بخش داخلی بودند. میانگین هزینه های بستری مراجعه مجدد برابر با 17، 265، 353 ریال بود. بیشترین علل مراجعات مجدد بیماری جدید (2/46 درصد) و عود بیماری (8/39 درصد) بوده است. یافته های حاصل از آمار استنباطی رابطه معنی داری بین علل مراجعه مجدد با جنسیت (566/0=P)، سن (065/0=P) و هزینه ها (625/0=P) نشان نداد اما بین علل مراجعه مجدد با وضعیت تاهل (049/0=P) رابطه معنی داری وجود داشت و افراد متاهل مراجعه مجدد بیشتری نسبت به افراد مجرد داشتند. نتیجه گیری: لازم است به بخشی از مراجعات مجدد که مربوط به عود بیماری می باشد توجه بیشتری شود و با استاندارد نمودن فرایندها و ابزارهای بیمارستانی و آموزش کارکنان و استفاده از روش های نوین تشخیص و درمان از بروز این گونه از مراجعات مجدد جلوگیری نموده و کیفیت خدمات درمانی را افزایش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 79

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    9-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    69
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر انتخاب پزشکان در تجویز دارو و استفاده از برند ملی یا خارجی بر اساس سبک های تصمیم گیری مدل اسپرولز و کندال در بین پزشکان شهر ارومیه پرداخته است. با توجه به شیوع بیماری کرونا در کل جهان، تصمیمات پزشکان و ترجیحات آنان در تجویز دارو یک امر حیاتی تلقی می شود. مواد و روش ها: این پژوهش به لحاظ ماهیت از نوع کاربردی و از لحاظ اجرا پیمایشی به شمار می آید. نمونه آماری این پژوهش شامل 400 نفر از پزشکان عمومی، متخصص و فوق متخصص، شهر ارومیه بود. با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف نرمال بودن داده ها مورد سنجش قرار گرفته است. همچنین برای پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای اندازه گیری قدرت یا درجه رابطه ی خطی بین دو متغیر مستقل از تجزیه وتحلیل رگرسیون استفاده شد. همچنین نرم افزار مورد استفاده SPSS بود. نتایج: نتیجه بیانگر آن بود که از شش عامل، پنج عامل (عامل کیفیت، عامل نام تجاری، عامل جدید بودن، عامل قیمت، عامل وفاداری) و همچنین عامل صرفه جویی در وقت و انرژی نیز در بین پزشکان موثر شناسایی شد. نتیجه گیری: با توجه به مطرح شدن 7 عامل موثر بر تصمیم گیری پزشکان نتایج بیانگر این بود که پزشکان در ترجیحات خود اهمیت زیادی به تجویز دارو با کیفیت می دهند از طرفی نام تجاری نیز در تصمیم گیری های پزشکان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است که شرکت ها و سازندگان دارو نیز باید به برندسازی محصولات خود اقدام کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 69

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    19-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    239
  • دانلود: 

    552
چکیده: 

زمینه و هدف: شناسایی چالش های دفاتر بهبود کیفیت در برنامه ریزی کیفیت خدمات بیمارستان و تلاش برای ارایه راهکار مناسب حل مشکلات این دفاتر علاوه بر تقویت دفاتر به افزایش کیفیت خدمات بالینی و غیر بالینی بیمارستان نیز کمک می نماید. این پژوهش با هدف بررسی چالش های دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان ها و ارایه راهکار مناسب آن ها انجام شده است. مواد و روش ها: پژوهش کیفی حاضر به روش پدیدارشناسی طراحی شده است. با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 40 نفر از مدیران و روسای بیمارستان ها، مترون ها، کارشناسان بهبود کیفیت بیمارستان ها و کارشناسان دفاتر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران داده ها جمع آوری شد. روش تحلیل موضوعی برای تحلیل داده ها استفاده شد. با کمک نرم افزار Maxqda10 تحلیل و طبقه بندی داده های جمع آوری شده صورت گرفت. نتایج: با تحلیل مصاحبه ها در حوزه چالش ها و راه کارها کدهای استخراج شده در چهار حیطه مدیریت، استانداردها، ارزیابی و کارکنان طبقه بندی گردید که بیشترین کدها مربوط به مدیریت با 5 عنوان اصلی و 21 عنوان فرعی بود. بیشترین راه کارها مربوط به حیطه مدیریت بود. نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان می دهد غالب چالش ها و راه کارها در حیطه مدیریت هستند و برای بهبود وضعیت دفاتر بهبود کیفیت تمرکز بر اصلاح این حیطه کمک کننده خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 552 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    31-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    173
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

زمینه و هدف: حاکمیت بالینی یکی از چارچوب های مهم در زمینه ارتقا مستمر کیفیت و ایمنی در نظام های بهداشتی و درمانی به شمار می رود. شناسایی محور های این رویکرد با توجه به شرایط بومی، از اولویت های مهم نظام سلامت است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی دیدگاه ذی نفعان در خصوص محورهای حاکمیت بالینی در مراقبت های اولیه سلامت انجام گردید. مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر از نوع کیفی است که با روش تحلیل چارچوب مفهومی در سال 1398-1399 انجام شد. جامعه آماری مطالعه افراد کلیدی سیاست گذار وزارت بهداشت، معاونت بهداشتی دانشگاه، شبکه بهداشت و درمان شهرستان، انجمن پزشکان خانواده، پزشکان خانواده و مرکز پژوهش های مجلس بودند. مشارکت کنندگان در این پژوهش به صورت هدفمند و گلوله برفی وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق مصاحبه ی نیمه ساختاریافته جمع آوری و تحلیل و کدگذاری آن ها با کمک نرم افزار 11 MAXQDA انجام شد. نتایج: با توجه به بررسی دیدگاه مصاحبه شوندگان، یافته های پژوهش در 4 بعد اصلی: ابعاد حاکمیت بالینی، پیش نیازها و ساختارها، متولیان تصمیم گیر و ابعاد سنجش کیفیت و ایمنی، دسته بندی و در 17 درون مایه فرعی که شامل: مشارکت جامعه، ممیزی بالینی، اثربخشی بالینی، مدیریت کارکنان، آموزش، استفاده از اطلاعات، مدیریت خطر، راهنماها و دستورالعمل ها، ارتقاء شاخص های سلامت، تجهیزات و امکانات، نظام ارجاع، تامین مالی، متولیان دخیل در سیاست گذاری، اثربخشی، کارایی، انسانی بودن خدمات و عدالت بودند، شناسایی و استخراج گردیدند. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها جهت تسهیل اجرای حاکمیت بالینی راهکارهایی مانند زیرساخت های مناسب، تعهد مدیران، فرهنگ حمایتی، دانش کافی، پایش و ارزشیابی، فرهنگ سازی مناسب، امکانات و تجهیزات و منابع مالی کافی پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    45-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    80
  • دانلود: 

    507
چکیده: 

زمینه و هدف: بیمارستان های آموزشی علاوه بر فراهم کردن خدمات اثربخش و عادلانه برای گروه های کم درآمد، برای اینکه عملکرد عملیاتی متوازن و مثبتی داشته باشند، باید سهم قابل ملاحظه ای از تقاضای گروه های پردرآمد را بدست آورند. این مطالعه با هدف بررسی میزان بازارگرایی مراکز آموزشی-درمانی قزوین انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش مطالعه ای توصیفی-تحلیلی است که در سال 1399 در مراکز آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بصورت مقطعی و داده ها در بازه یک ماهه، از طریق پیمایش پرسشنامه ای گردآوری شد. جامعه موردمطالعه، کل کارکنان شاغل در 6 بیمارستان این دانشگاه بود که از روش نمونه گیری سهمی-تصادفی انتخاب گردید. اطلاعات موردنیاز با جمع آوری 411 پرسشنامه سنجش بازارگرایی، بدست آمده و در فضای نرم افزار SPSS 16 آنالیز شدند. برای مقایسه میانگین ها از آنالیز واریانس یک طرفه با فاصله اطمینان 95 درصد، استفاده شد. نتایج: میزان بازارگرایی کل بیمارستان ها 88/2 از 5 بدست آمد. بعد توجه به مشتری بیشترین میانگین (32/3 از 5) و بعد توجه به رقیب کمترین میانگین (80/2 از 5) را داشتند. میانگین بعد هماهنگی بین وظایف نیز 86/2 از 5 بود. به غیر از بعد توجه به رقیب، ازنظر میزان بازارگرایی، توجه به مشتری و هماهنگی بین وظایف، تفاوت معنادار آماری دیده شد (05/0>p). نتیجه گیری: این بیمارستان ها از نظر میزان بازارگرایی، مشتری گرایی و توجه به رقیب به ترتیب در وضعیت متوسط، بالاتر و کمتر از متوسط هستند. برای بدست آوردن بازار خدمات پرسود، بیمارستان ها باید برنامه راهبردی در مقابل رقبا پیاده و وظایف کارکنان را در جهت تقویت بازارگرایی هدایت کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 80

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 507 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    55-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    153
  • دانلود: 

    516
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت و جایگاه بخش بهداشت و درمان در برنامه های توسعه اقتصادی-اجتماعی، آگاهی از وضعیت موجود، شناخت مسایل و مشکلات آن ضروری است. مشخص نمودن هزینه ها و میزان سودآوری و یا حتی زیان دهی در بخش سلامت کمک بسیار زیادی به مدیریت هزینه ها می نماید. هدف از این مطالعه بررسی قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی متداول و مقایسه آن با تعرفه های مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی و گذشته نگر انجام گرفت. در این مطالعه از تکنیک هزینه یابی بر مبنای فعالیت استفاده شد. جامعه مطالعه، آزمایشگاه بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. ابزار گردآوری داده ها فرم های اطلاعاتی، مصاحبه و مشاهده مستقیم بود. تجزیه وتحلیل با استفاده از نرم افزار Excel انجام و در نهایت قیمت تمام شده با تعرفه مصوب مقایسه گردید. نتایج: یافته ها بیانگر این است که بیشترین و کمترین هزینه ها به ترتیب مربوط به هزینه نیروی انسانی و هزینه حامل های انرژی است. بیشترین قیمت تمام شده مربوط به آزمایش آنالیز ادرار و کمترین مربوط به آزمایش های سدیم و پتاسیم بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی متداول در بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران با تعرفه های مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال 1398 متفاوت می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 153

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 516 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Gray Serajaddin | Bayyenat Saeed

نشریه: 

HOSPITAL

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    65-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    39
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

Background: In Iran, the accreditation system is mainly focused on hospitals and has not yet succeeded in providing standards for independent medical centers such as independent clinics. The present study reports the development of an accreditation framework for independent clinics affiliated with the country's armed forces. Materials & Methods: This is a mixed (qualitative-quantitative) study. Experts' agreement (30 people) on the results of a systematic review (201 items) was obtained using a questionnaire and through holding three expert panels. The necessity of each item was calculated using the method of content validity ratio and the weight of standards and headings based on the average. Results: The existing 201 items were converted into 75 standards in 13 headings as final standards with the weight of each item. Conclusion: This framework can be used as a comparison tool between independent medical centers and it is necessary to train evaluators, and prepare legal and organizational requirements in order to implement it.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 39

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button