چکیده فارسی: یکی از آن حوادث، قتل خلیفه سوم است که پدیدآمدن عثمانیه را در پی داشت. باتوجه به گزارش های مختلفِ قتل عثمان و نقش امیرالمؤمنین×، پژوهش حاضر درصدد پیگیری این مسئله است که اختلاف گزارش در این ماجرا ناشی از چیست؟ اهمیت مسئله از این جهت است که بررسی زمینه، اصل و پیامد حادثه، مشخص می کند که هر مورخی با چه پیش زمینه ای به طرح ماجرا پرداخته است. نتیجه پژوهش این است که گزارش ابن سعد با ارائه تصویر مظلوم مقدس از خلیفه، حاکی از تعصب اوست. بلاذری با ذکر حق بودن شورش، تمایل خود به شیعه را بازگو می کند. از وصف بی کفایتی خلیفه و بی طرفی امام× نیز می توان به تشیع معتدل یعقوبی پی برد. طبری اگرچه شیعه نیست ولی امام را به شدت پیگیر حفظ جان خلیفه می داند و سرانجام گزارش مسعودی نشانگر علایق شیعی اوست که با تکیه به مردمی بودن شورش و تلاش امام× برای حفظ جان خلیفه ترسیم می شود. چکیده عربی: یعد قتل الخلیفة الثالث احدی الاحداث التی ادت الی ظهور العثمانیة. مع الأخذ بنظر الاعتبار التقاریر المختلفة حول قتل عثمان و دور امیر المؤمنین×، فان الدراسة الحالیة بصدد متابعه هذه القضیة و التساؤل حول مصدر اختلاف التقاریر بشان هذه الحادثة. اهمیة القضیة تکمن فی ان دراسة الارضیة، اساس و تبعات الحادثة، تبین خلفیه کل مؤرخ و تصوراته المسبقه عند طرح القضیه. نتیجه البحث هو ان تقریر ابن سعد الذی یظهر الخلیفه کمظلوم مقدس، یدل علی تعصبه، فی حین ان البلاذری من خلال ذکر احقیه التمرد، یشیر الی میوله للشیعه. کما انه من خلال وصف الخلیفه بعدم جدارته و حیادة الامام× یمکن درک تشیع الیعقوبی المعتدل. ان الطبری و ان لم یکن شیعیا الا انه یعتبر الامام متابع و مصر علی حفظ حیاة الخلیفه و اخیرا تقریر المسعودی الذی یشیر الی میوله الشیعیه من خلال تاکیده علی شعبیه التمرد و مساعی الامام× لحفظ حیاة الخلیفه.