چکیده فارسی:در پژوهش پیرامون حیات علمی اندیشمندان امامی مقیم، نزیل یا مجاور بیت الله، آثار مکتوب و غیرمکتوب ایشان در مکه جلب توجه می نماید. تالیف و استنساخ کتاب، تجدید بنای کعبه، اجازه های فقهی و روایی، مقابله، تصحیح و قرائت بسیاری از کتاب های فقهی و حدیثی امامیه در مکه و جلسات و محافل علمی ایشان که مشتاقان فراگیری علوم اهل بیت (ع) را به مکه می کشانده، عمق حضور عالمان مکتب اهل بیت (ع) در این شهر را روشن خواهد نمود. قرن یازدهم شاهد بیشترین حضور علمی و عملی عالمان امامی در مکه است. برخی از این اندیشمندان در مکه جایگاه رفیعی داشته اند تا جایی که کتاب هایی که توسط مخالفان در گذشته و حال پیرامون اعلام مکی نوشته شده از ایشان نام برده اند.
چکیده عربی:ما یثیر الاهتمام خلال التحقیق و البحث حول الحیاة العلمیة للمفکرین الامامیة المقیمین، النزلاء او المجاورین لبیت الله الحرام، هو الآثار المدونة و غیر المدونة لهؤلاء المفکرین فی مکة. تالیف و استنساخ الکتاب، اعادة بناء الکعبة، الاجازات الفقهیة و الروائیة، المقابلة، تصحیح و قراءة الکثیر من الکتب الفقهیه و الحدیثیة الامامیة فی مکة و الاجتماعات و الاوساط العلمیة التی کانت تستقطب راغبی اکتساب علوم اهل البیت (ع)،کل هذه هی التی کانت تجذب المفکرین الی مکه، و هذا سوف یوضح عمق تواجد و حضور علماء مدرسة اهل البیت (ع) فی هذا البلد. ان القرن الحادی عشر شهد اکبر حضور علمی و عملی لعلماء الامامیة فی مکة. لقد کان لبعض هؤلاء المفکرین مکانة رفیعة فی مکة الی درجة قام المناوئین لهؤلاء العلماء فی الماضی و الحاضر بذکر اسمائهم فی تصانیفهم التی کتبوها حول اعلام مکه.