پارامترهای مختلفی وجود دارد که برای تعیین ضریب پراکندگی در رودخانه ها مهم است، به عنوان مثال پارامترهای هیدرودینامیکی و هندسه رودخانه. بنابراین تعیین دقیق این ضریب کار دشواری است. فرمول های تجربی مختلفی برای تخمین ضریب پراکندگی در رودخانه ها وجود دارد. این فرمول ها عمدتاً در دامنه شرایطی که اعتبار آن ها اعلام شده است، دقیق هستند. دانستن شرایطی که تحت آن ضریب پراکندگی در رودخانه ها تأثیر زیادی دارد، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در این شرایط باید آن را با دقت بیش تری تعیین کرد. هدف اصلی از این مطالعه ارائه یک روش جدید برای تعیین موقعیت هایی است که در آن، ضریب پراکندگی تأثیر معنی داری بر حمل و نقل مواد آلاینده دارد. روش پیشنهادی مبتنی بر روش شبیه سازی مونت کارلو است. این روش با استفاده از چندین مورد فرضی و همچنین یک مورد واقعی، صحت سنجی و اعتبارسنجی شده است. نتایج نشان می دهد که الگوی زمانی منبع آلودگی، عامل اصلی در تأثیر ضریب پراکندگی در حمل و نقل مواد آلاینده است. یافته اصلی تحقیق این است که گاهی اوقات می توان ضریب پراکندگی را با خطاهای بزرگ در نظر گرفت و هیچ تغییر مهمی در نتایج شبیه سازی حمل و نقل مواد آلاینده رخ ندهد.