Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    790-797
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    227
  • دانلود: 

    779
چکیده: 

زمینه و هدف یکی از مهم ترین مسایل در درمان بیماری کووید-19، بررسی فاکتورهای مختل کننده کیفیت خواب است. هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت خواب در بیماران با تشخیص قطعی کووید-19 در استان قم بود. روش بررسی این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی بین بیمارانی که با تشخیص کووید-19 در بیمارستان کامکار عرب نیا در استان قم در نیمه اول سال 1399 بستری شده بودند، انجام شد. ابزار این مطالعه پرسش نامه کیفیت خواب پیتزبرگ بود. معیار ورود به مطالعه، همه بیماران مراجعه کننده با علایم کووید-19 و پی سی آر مثبت هستند که از شروع بیماری آن ها حداقل 2 هفته گذشته باشد. همچنین همه بیمارانی که سابقه بیماری های اعصاب و روان داشته و بستری بوده اند یا متخصص روان پزشکی برای آن ها طی سال گذشته بیماری اعصاب و روان تشخیص داده و پرونده بستری داشتند، بیمارانی که داروهای آرام بخش مصرف می کردند، بیمارانی که رضایت برای شرکت در مطالعه نداشتند، بیمارانی که در 6 ماه گذشته سابقه بستری در بخش اعصاب و روان داشته و اختلالات خواب داشتند و زنان باردار از مطالعه خارج شدند. در نهایت، تمام این اطلاعات وارد نرم افزار SPSS نسخه 22 شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی از آزمون کای اسکویر و برای اطلاعات کمی آزمون تی تست و آنووای یک طرفه استفاده شد. سطح معنادار برای تمام آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها میانگین سنی بیماران 84/14±,76/52 سال بود. 101 بیمار (5/50 درصد) مرد و 99 بیمار (5/49 درصد) زن بودند. میانگین نمره کیفیت خواب بیماران 26/4±,48/9 بود. ارتباط معناداری بین سن (32/0=P) و جنس بیماران (22/0=P) با نمره کیفیت خواب یافت نشد. بین نمره کیفیت خواب و سابقه داشتن بیماری های زمینه ای (02/P=0) یافت شد، اما بین وضعیت اقتصادی اجتماعی (39/P=0)، سطح تحصیلات (61/P=0) و شغل (29/P=0) با نمره کیفیت خواب بیماران ارتباط آماری معناداری یافت نشد. همچنین ارتباط آماری معناداری بین نمره کیفیت خواب و شدت بیماری و بخش بستری بیماران وجود داشت (00/P=0). نتیجه گیری در این مطالعه مشخص شد که بین شدت بیماری و کیفیت خواب بیماران ارتباط آماری معناداری وجود دارد. بنابراین توصیه می شود در برنامه های مراقبتی این بیماران باید حتما روش های آرام سازی و حمایت های عاطفی گنجانده شده و برای درمان این بیماران به مولفه های خواب آن ها نیز توجه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 227

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 779 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    798-807
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    154
  • دانلود: 

    443
چکیده: 

زمینه و هدف با توجه به شیوع پیشامدهای اورژانسی در مدارس و نقش کلیدی معلمان در پیشگیری و برخورد با این رویدادها، پژوهش حاضر با هدف تعیین دانش، نگرش و رفتار معلمان مدارس ابتدایی شهر رفسنجان در خصوص پیشامدهای اورژانسی بیماری صرع و آسم در مدارس ابتدایی انجام شد. روش بررسی مطالعه توصیفی حاضر در میان 101 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر رفسنجان به روش سرشماری در سال تحصیلی 1398-1399 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته دانش، نگرش و رفتار در خصوص بیماری آسم و صرع و پیشامدهای اورژانسی متعاقب آن ها بود. داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون های آماری همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معناداری کمتر از 05/0 انجام شد. یافته ها میانگین نمره دانش، نگرش و رفتار معلمان در خصوص بیماری صرع به ترتیب برابر 9/77، 3/68 و 7/72 و در خصوص بیماری آسم برابر 6/73، 5/81 و 6/71 از 100 بود. بین میانگین نمره رفتار معلمان در خصوص بیماری صرع با سن (221/0r=، 027/0=P) همبستگی و با سطح تحصیلات (13/3 F=، 029/0= P) ارتباط آماری معناداری مشاهده شد. همچنین بین میانگین نمره دانش معلمان در خصوص بیماری آسم با سطح تحصیلات (85/2 F=، 041/0= P) اختلاف معنادار و بین نمره رفتار معلمان درخصوص آسم با سابقه کار (303/0r=، 002/0= P) همبستگی آماری معناداری مشاهده شد. نتیجه گیری براین اساس، طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمایشات آموزشی و بازآموزی، خصوصا برای معلمان با سن و سابقه کار کمتر پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 154

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 443 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    808-815
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    307
  • دانلود: 

    612
چکیده: 

زمینه و هدف بیماری کووید-19 یکی از بحران های نظام سلامت است و به کارگیری تدابیری برای پیگیری، پرستاری از راه دور و توسعه مراقبت در منزل ضروری است. هدف مطالعه حاضر، تبیین چالش های پرستاری از راه دور در پیگیری بیماران کووید-19 بود. روش بررسی در مطالعه کیفی حاضر، 15 بیمار مبتلا به کووید-19 و 20 پرستار مشارکت کننده در پیگیری بیماران مشارکت داشتند. برای جمع آوری داده ها، 15 مصاحبه فردی با بیماران و 4 مصاحبه فردی و 2 مصاحبه گروهی با پرستاران انجام شد. مصاحبه های نیمه ساختار یافته 30 تا 40 دقیقه طول کشید. برای تحلیل محتوای داده ها از روش گراندهام و لندمن استفاده شد. یافته ها تحلیل داده ها به استخراج 2 طبقه و 10 زیر طبقه منجر شد. طبقه »چالش های پرستاری از دیدگاه بیماران« شامل زیر طبقات »محدودیت های فنی، متغیر بودن پرستاران، مغایرت توصیه ها با شرایط بیمار، ناکارآمدی در شرایط پیچیده و تحمیل بار مراقبتی بر خانواده« و طبقه »چالش های پرستاری از دیدگاه پرستاران« شامل زیر طبقات »نامناسب در موارد پرخطر، پذیرش ضعیف از سوی بیماران، عدم اطمینان از اجرای مراقبت ها، محدودیت ارزیابی مستقیم و فقدان آمادگی پرستاران« بود. نتیجه گیری فقدان آمادگی پرستاران و محدودیت های پرستاری از راه دور در زمینه ارزیابی بیمار و مراقبت ها، کنترل موارد پرخطر، پیچیده و مراقبت مداوم باید در مدیریت ارتقای سلامت و آموزش پرستاران توجه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 307

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 612 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    816-825
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    221
  • دانلود: 

    475
چکیده: 

زمینه و هدف محرومیت از خواب بر هوشیاری و عملکرد اثرات منفی دارد. گیرنده های گیرنده های N-متیل-D-آسپارتات زیردسته ای از گیرنده های گلوتامات متشکل از زیرواحد NR1 و NR2 هستند. در مطالعه حاضر تاثیر مکمل دارویی نورویید بر سطح پروتیین های NR1 و NR2 در نواحی استریاتوم و قشر پیش پیشانی رت های تحت استرس محرومیت از خواب با روش وسترن بلات ارزیابی شد. روش بررسی رت ها در 5 گروه 5تایی کنترل، آزمایش، محرومیت از خواب، محرومیت از خواب همراه با داروی نورویید و آزمایش همراه با نورویید تقسیم شدند. پس از آزمایش 24ساعته سطح پروتیین های NR1 و NR2 در نواحی قشر پیش پیشانی و استریاتوم با روش وسترن بلات بررسی شد. اختلافات بین سطوح پروتیین ها با آزمون آنالیز واریانس یک طرفه آنووا و تی ارزیابی شد. یافته ها بی خوابی موجب کاهش بیان هر دو زیرواحد NR1 و NR2 در نواحی استریاتوم و قشر پیش پیشانی رت های تحت استرس بی خوابی می شود. در میزان بیان هر دو زیرواحد در هر دو ناحیه رت های آزمایش در مقایسه با رت های گروه کنترل اختلاف معنا داری مشاهده نشد. 2 نوبت تزریق درون صفاقی دز 8/0 میلی گرم بر وزن بدن دارو موجب افزایش معنادار میزان بیان هر دو زیرواحد در هر دو ناحیه در مقایسه با گروه محرومیت از خواب می شود. در گروه آزمایش همراه با داروی نورویید میزان بیان هر دو زیرواحد در این نواحی در مقایسه با گروه آزمایش افزایش معناداری داشته است. نتیجه گیری استفاده از داروی نورویید می تواند با افزایش سطح پروتیین های NR1 و NR2، عوارض مرتبط با کاهش سطح این پروتیین ها به دنبال محرومیت از خواب را بهبود بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 475 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    826-835
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    229
  • دانلود: 

    538
چکیده: 

زمینه و هدف اختلال هراس یکی از شایع ترین اختلالات اضطرابی است که مشکلات متعددی را برای افراد درگیر، اطرافیان و جامعه به وجود می آورد. پژوهش حاضر با هدف تعیین شدت اختلال هراس بر اساس اجتناب شناختی، تحمل پریشانی و انعطاف پذیری شناختی در بیماران مبتلا به اختلال هراس در شهر اصفهان انجام شد. روش بررسی روش انجام پژوهش از نوع همبستگی با طرح پیش بین بود. جهت انجام پژوهش 130 نفر از بیماران مبتلا به اختلال هراس در شهر اصفهان به روش نمونه گیری غیراحتمالی متوالی انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامه PDSS (شیر و همکاران، 1997)، CAQ (سکستون و داگاس، 2004)، DTS (سیمونز و گاهر، 2005) و CFI (دنیس و ویندروال، 2010) استفاده شد. به منظور محاسبه داده های به دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 سود بردیم. یافته ها نتایج به دست آمده از تحلیل همبستگی داده ها نشان داد شدت اختلال هراس با اجتناب شناختی رابطه مستقیم و معنادار (01/ 0P<)و شدت اختلال هراس با تحمل پریشانی رابطه معکوس و معنادار (01/ 0P<) دارد. شدت اختلال هراس با انعطاف پذیری شناختی رابطه معکوس دارد، اما معنادار نیست (05/0P>)، اگرچه به دلیل همبستگی مستقیم و معنادار انعطاف پذیری شناختی و اجتناب شناختی (01/ 0P<)، انتظار می رود سهمی از رابطه بین شدت اختلال هراس و انعطاف پذیری شناختی از طریق اجتناب شناختی ذکر شده باشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد اجتناب شناختی، تحمل پریشانی و انعطاف پذیری شناختی شدت اختلال هراس را پیش بینی می کنند و فرضیات پژوهش تایید شد. نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشانگر آن است که متغیرهای اجتناب شناختی، تحمل پریشانی و انعطاف پذیری شناختی توانایی پیش بینی کنندگی شدت اختلال هراس را دارند

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 229

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 538 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    836-843
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    451
چکیده: 

زمینه و هدف شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه دانشجویان علوم پزشکی در معرض خطر بالای پاتوژن های منتقله از خون هستند که از طریق آسیب با وسایل تیز و برنده منتقل می شوند. این مطالعه با هدف بررسی فراوانی آسیب های ناشی از وسایل تیز و برنده و دانش مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1400 انجام شد. روش بررسی برای انجام این مطالعه توصیفی مقطعی، 200 دانشجوی واجد شرایط رشته های هوشبری، اتاق عمل و پرستاری همدان به صورت تصادفی طبقه ای وارد مطالعه شدند. داده ها با پرسش نامه های مشخصات فردی و دانش درباره آسیب با وسایل تیز و برنده و چک لیست عوامل مرتبط با آسیب های ناشی از وسایل تیز و برنده جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه و نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافته ها میزان تعداد آسیب با وسایل تیز و برنده 80 نفر (40 درصد) بود. میانگین نمره دانش 83/1±,38/6 بود. نتایج آزمون تی مستقل تفاوت آماری معنا داری بین میانگین نمره دانش و آسیب با وسایل تیز و برنده نشان داد (005/0=P). نتایج مشخص کرد سر سوزن (5/34 درصد) به عنوان بیشترین وسیله در آسیب با وسایل تیز و برنده است. براساس نتایج، 5/35 درصد از عامل آسیب های ناشی از وسایل تیز و برنده عجله کردن بود. نتیجه گیری براساس نتایج پژوهش حاضر، میزان آسیب های ناشی از وسایل تیز و برنده در دانشجویان علوم پزشکی همدان نسبتا بالا و مواجهه با آسیب با میانگین نمره دانش دانشجویان مرتبط است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 451 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    844-851
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    117
  • دانلود: 

    444
چکیده: 

زمینه و هدف کندیل دوشاخه یک آنومالی نادر در مندیبل است که اتیولوژی آن ناشناخته است. بیماران مبتلا به این آنومالی شاید علامت داشته باشند، اما بیشتر بدون علامت بوده و اولین بار به صورت تصادفی در معاینات تصویربرداری روتین تشخیص داده می شود. در سال های اخیر با پیشرفت مدالیته های تصویربرداری، از جمله توموگرافی رایانه ای پرتو مخروطی موارد گزارش شده به شدت افزایش یافته است. این مقاله شامل گزارش تشخیص 2 مورد متفاوت از این آنومالی با استفاده از تکنیک های پانورامیک و توموگرافی رایانه ای پرتو مخروطی است. گزارش مورد اولین مورد، آقایی 35ساله و فاقد هرگونه علایم کلینیکی که جهت معاینات روتین دندان پزشکی کاندیدای دریافت رادیوگرافی پانورامیک بود و به صورت تصادفی در تصویر به دست آمده کندیل دوشاخه یک طرف تشخیص داده شد. مورد دوم، خانمی 40ساله که با شکایت درد در ناحیه مفصل تمپورومندیبولار مراجعه کرده بود. در معاینات کلینیکی و تصویر پانورامیک هیچ گونه ابنورمالیتی در کندیل مشاهده نشد؛ بنابراین برای بررسی بیشتر از بیمار توموگرافی رایانه ای پرتو مخروطی تهیه و در هر 2 سمت وجود کندیل دوشاخه تایید شد. نتیجه گیری به دلیل دقت کمتر تصاویر رادیوگرافی 2 بعدی نظیر پانورامیک در تشخیص آنومالی های مفصل تمپورومندیبولار، جهت بررسی های دقیق تر و تشخیص قطعی استفاده ازتکنیک های 3 بعدی همچون توموگرافی رایانه ای پرتو مخروطی به عنوان استاندارد طلایی، به ویژه در بیماران علامت دار توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 117

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 444 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button