Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    53-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    124
  • دانلود: 

    113
چکیده: 

مقدمه: یکی از عوامل ایجاد تنش در والدین که با کاهش سازگاری اجتماعی همراه است، تولد فرزند معلول است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعین اثربخشی "شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی" بر سازگاری اجتماعی و تنش والد گری در مادران دارای کودکان کم توان جسمی-حرکتی انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با پیش و پس آزمون و پیگیری، با گروه کنترل بود. جامعه آماری را، کلیه مادران دارای کودکان کم توان جسمی-حرکتی مراجعه کننده به مرکز غربالگری بهزیستی شهدای دولت آباد شهر ری (بخش های آفتاب، کهریزک و فشافویه) تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند، 30 مادر انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده با استفاده از روش قرعه کشی در 2 گروه مداخله (15 تن) و کنترل (15 تن) قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس سازگاری اجتماعی والدین"(Social Adjustment Scale) و " مقیاس تنش والدگری"(Parental Stress Scale) انجام شد. روایی محتوا و روایی صوری به روش کیفی و نیز پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. "شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی" برای گروه مداخله 8 جلسه اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. پس از پایان مداخله، برای گروه کنترل نیز مداخله اجرا شد. پیش آزمون قبل از مداخله و پس آزمون در پایان مداخله، برای هر 2 گروه تحت مداخله و دوره پیگیری (3 ماه) دریافت شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: بین 2 گروه مداخله و کنترل، پس از اجرای درمان تفاوت معناداری وجود دارد. بطوری که، میانگین نمره سازگاری اجتماعی افزایش و نمره تنش والد گری گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش یافته بود (001/0>P) نتیجه گیری: "شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی" سبب افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش تنش والد گری در مادران دارای کودکان کم توان جسمی-حرکتی شد. پیشنهاد می شود که از روش فوق به عنوان مداخله روانشناختی در افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش تنش والد گری مادران دارای کودکان کم توان جسمی-حرکتی، استفاده شود. مقدمه: یکی از عوامل ایجاد تنش در والدین که با کاهش سازگاری اجتماعی همراه است، تولد فرزند معلول است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعین اثربخشی "شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی" بر سازگاری اجتماعی و تنش والد گری در مادران دارای کودکان کم توان جسمی-حرکتی انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با پیش و پس آزمون و پیگیری، با گروه کنترل بود. جامعه آماری را، کلیه مادران دارای کودکان کم توان جسمی-حرکتی مراجعه کننده به مرکز غربالگری بهزیستی شهدای دولت آباد شهر ری (بخش های آفتاب، کهریزک و فشافویه) تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند، 30 مادر انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده با استفاده از روش قرعه کشی در 2 گروه مداخله (15 تن) و کنترل (15 تن) قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس سازگاری اجتماعی والدین"(Social Adjustment Scale) و " مقیاس تنش والدگری"(Parental Stress Scale) انجام شد. روایی محتوا و روایی صوری به روش کیفی و نیز پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. "شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی" برای گروه مداخله 8 جلسه اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. پس از پایان مداخله، برای گروه کنترل نیز مداخله اجرا شد. پیش آزمون قبل از مداخله و پس آزمون در پایان مداخله، برای هر 2 گروه تحت مداخله و دوره پیگیری (3 ماه) دریافت شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: بین 2 گروه مداخله و کنترل، پس از اجرای درمان تفاوت معناداری وجود دارد. بطوری که، میانگین نمره سازگاری اجتماعی افزایش و نمره تنش والد گری گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش یافته بود (001/0>P) نتیجه گیری: "شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی" سبب افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش تنش والد گری در مادران دارای کودکان کم توان جسمی-حرکتی شد. پیشنهاد می شود که از روش فوق به عنوان مداخله روانشناختی در افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش تنش والد گری مادران دارای کودکان کم توان جسمی-حرکتی، استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 124

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 113 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    84
  • دانلود: 

    64
چکیده: 

مقدمه: رشد چشمگیر کلان داده ها و کاربرد آن ها در جلوگیری از اتلاف منابع و افزایش سطح عملکرد مالی وسلامت زنجیره تامین، نیاز به بررسی از منظرهای مختلف دارد. هدف مطالعه حاضر تعیین همبستگی کلان داده ها با عملکرد سلامت زنجیره تامین در کارکنان سامانه هوشمند سوخت استان تهران است. روش کار: در این مطالعه توصیفی-همبستگی، جامعه آماری شامل کارکنان سامانه هوشمند سوخت با تعداد 110 تن می باشد. با در نظر گرفتن تعدادکل جامعه آماری و با توجه به جدول مورگان، تعداد86 تن شامل، تعداد 35 تن مدیر و 51 تن کارشناس انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها شامل: پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه کلان داده چن و همکاران"(Chen et al’, s Big Data Questionnaire) و "پرسشنامه عملکرد سلامت زنجیره تامین کومار و راج" (Kumar & Raj Supply Chain Health Performance Questionnaire) بود. روایی ابزارها با استفاده از نسبت روایی محتوا، روایی سازه به روش روایی همگرا، پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ و پاپایی مرکب بررسی شد. تحلیل داده ها درنرم افزار اس پیاس اس نسخه25، لیزرل 8 و اسمارت پی ال اس2 انجام شد. یافته ها: آماره T مربوط به کلان داده ها 776/0 گزارش شده است. استفاده از کلان داده ها در تصمیم گیری های زنجیره تامین به عملکرد سلامت زنجیره تامین 129/86 برآورد شده و ضریب مسیر استفاده از کلان داده ها در تصمیم گیری، 742/0 گزارش شده، که مقداری مثبت است و نشان دهنده همبستگی این 2 متغیر است. نتیجه گیری: کلان داده ها با عملکرد سلامت زنجیره تامین همبستگی دارد. لذا پیشنهاد می شود مسیولین برای ارتقا عملکرد سلامت زنجیره تامین، دسترسی برخط به داده ها و تحلیل مدیریتی آن ها را در سازمان لحاظ نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 84

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 64 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    12-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    86
  • دانلود: 

    57
چکیده: 

مقدمه: طلاق عاطفی نوعی نابهنجاری در نظام خانواده است که اگرچه به جدایی زوج ها منجر نمی شود، اما زندگی زناشویی آن ها فاقد عشق، مصاحبت و دوستی است و پیامدهای منفی برای کارکرد خانواده دارد. هدف پژوهش تعیین نقش سرمایه روانشناختی و تمایز یافتگی در پیش بینی طلاق عاطفی در معلمان زن شهر زنجان می باشد. روش کار: مطالعه حاضر به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل تمام معلمان زن ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر زنجان در سال 1398 بود. نمونه آماری بر اساس فرمول Krejcie & Morgan 274 تن بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس طلاق عاطفی (Emotional Divorce Scale)"، "مقیاس تمایز یافتگی (Differentiation of Self Scale) " و "مقیاس سرمایه روانشناختی" (Psychological Capital Scale) استفاده شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ها بررسی شد. داده های جمع آوری شده در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 25 تحلیل شد. یافته ها: بین سرمایه روانشناختی (36/0-=R، 05/0>P) و زیر مقیاس های آن شامل خودکارآمدی (46/0-=R، 05/0>P)، امیدواری (46/0-=R، 05/0>P)، تاب آوری (37/0-=R، 05/0>P) و خوش بینی (50/0-=R، 05/0>P) با طلاق عاطفی همبستگی منفی وجود داشت. بین تمایز یافتگی (43/0-=R، 05/0>P) و مؤلفه های آن شامل واکنش پذیری عاطفی (25/0 =R، 05/0>P)، جایگاه من (48/0 =R، 05/0>P)، با طلاق عاطفی همبستگی مثبت و بین قطع عاطفی (44/0 =R، 05/0>P) و آمیختگی با دیگران (43/0-=R، 05/0>P) با طلاق عاطفی همبستگی منفی وجود داشت. نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی و تمایزیافتگی در مجموع قادرند 30 درصد از واریانس طلاق عاطفی را در زنان تبیین کنند (05/0>P). نتیجه گیری: طلاق عاطفی در زنان توسط سرمایه روانشناختی و تمایز یافتگی پیش بینی شد. بنابراین، به مشاوران و روانشناسان خانواده پیشنهاد می شود ضمن توجه به نقش این متغیرها در طلاق عاطفی، با کمک به زوج ها برای افزایش سرمایه روانشناختی و تعدیل تمایز یافتگی آن ها، از طلاق عاطفی پیشگیری کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 86

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 57 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    24-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    73
  • دانلود: 

    49
چکیده: 

مقدمه: احساس امنیت نقش فوق العاده مهمی در زندگی افراد ایفا می نماید که انسان ها برای دستیابی به زندگی سالم و تداوم روابط اجتماعی نیازمند آن می باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی معادلات ساختاری توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت با میانجیگری سرمایه اجتماعی در والدین انجام شد. روش کار: روش پژوهس توصیفی-همبستگی بود. والدین دانش آموزان سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم شهر اهواز در سال 1400-1399 جامعه آماری این پژوهش بودند که 235 تن از آن ها به روش تصادفی چند مرحله ای مشارکت داشتند. ابزارهای گرد آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه توسعه اخلاق اجتماعی"(Social Ethics Development Questionnaire)، "پرسشنامه احساس امنیت" (Security Feeling Questionnaire)، و "پرسشنامه سرمایه اجتماعی" (Social Capital Questionnaire)، بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه آلفا کرونباخ انجام شد. جهت تحلیل داده ها از الگوی معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس نسخه 24 واموس نسخه 24 استفاده شد. یافته ها: الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخودار بود. همچنین بین توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت والدین همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (ضریب مسیر 30/0). همبستگی بین توسعه اخلاق اجتماعی و سرمایه اجتماعی مثبت و معنادار است (ضریب مسیر34/0). همبستگی بین سرمایه اجتماعی و احساس امنیت مثبت و معنادار است (ضریب مسیر 23/0). در نهایت بین توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت با میانجیگری سرمایه اجتماعی همبستگی مثبت و معنادارمی باشد (ضریب مسیر11/0). نتیجه گیری: سرمایه اجتماعی می تواند با عنوان نقش میانجیگری، میزان همبستگی احساس امنیت و توسعه اخلاق اجتماعی را افزایش دهد. سرمایه اجتماعی در روابط میان افراد تجسم می یابد و با فراهم نمودن حمایت های عاطفی و روانی نقش موثری در ارتقای سلامت روان افراد دارد. پیشنهاد می شود که روانشناسان ومتخصان حوزه سلامت به نقش این متغیرها توجه نمود تا بدین طریق زمینه افزایش اخلاق اجتماعی فراهم شده و به تبع آن احساس امنیت فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 73

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 49 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    36-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    109
  • دانلود: 

    57
چکیده: 

مقدمه: شبکه های اجتماعی بستری را برای خودشیفتگی و تجربیات مربوط به خود شی انگاری را فراهم می کنند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوی معادلات ساختاری خودشیفتگی مرضی براساس آگاهی از تن شیء انگاری و استفاده آسیب زا از شبکه های اجتماعی با میانجی گری باورها در مورد ظاهر در زنان و مردان انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه زنان و مردان بالای 18 سال شهر اهواز بود که به روش نمونه گیری در دسترس از طریق شبکه های اجتماعی، 298 تن از آن ها انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه جمعیت شناختی، "سیاهه خودشیفتگی مرضی" (Pathological Narcissism Inventory)، "مقیاس آگاهی از تن شیء انگاری" (Objectified Body Consciousness Scale)، "مقیاس کاربری مشکل زا از اینترنت" (Generalized Pathological Internet Use Scale) و " مقیاس باورها در مورد ظاهر" (Beliefs about Appearance Scale) بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از اس پی اس اس نسخه 24 و آموس نسخه 24 صورت گرفت. یافته ها: الگوی پیشنهادی برای گروه زنان و مردان از برازش مطلوبی برخوردار بود. همچنین آگاهی از تن شی انگاری با خودشیفتگی مرضی در گروه زنان معنادار، اما در گروه مردان معنادار نشد. استفاده آسیب زا از شبکه های اجتماعی با خودشیفتگی مرضی در گروه زنان و مردان معنادار شد. آگاهی از تن شی انگاری و استفاده آسیب زا از شبکه های اجتماعی با باورها در مورد ظاهر در گروه مردان و زنان معنادار شد (P<0/01). در بین مسیرهای غیر مستقیم باورها در مورد ظاهر به طور معناداری می تواند همبستگی آگاهی از تن شیءانگاری و استفاده آسیب زا از شبکه های اجتماعی با خودشیفتگی مرضی در مردان را میانجی کند، اما در زنان معنا دار نبود. نتیجه گیری: جنسیت به طور معناداری اثر آگاهی از تن شی انگاری بر باورها در مورد ظاهر در گروه مردان تعدیل می کند. همچنین، جنسیت اثر استفاده آسیب زا از شبکه های اجتماعی برخودشیفتگی مرضی را به طور معناداری در گروه زنان تعدیل می کند. پیشنهاد می شود که روانشناسان و متخصصان در حوزه سلامت به نقش و روابط موجود بین این متغیرها توجه داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 109

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 57 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2022
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    52-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    27
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: One of the causes of stress in parents that is associated with reduced social adjustment is the birth of a disabled child. Therefore, the present study aimed to determine the effectiveness of Mindfulness Based Cognitive Therapy" on social adjustment and parenting stress in mothers with children with physical disabilities. Methods: The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test and follow-up with the control group. The statistical population consisted of all mothers with children with physical disabilities who referred to Welfare Screening Center for Dolatabad in Rey city (Aftab, Kahrizak and Fashafoyeh Wards). Sampling method was purposefully selected (30 mothers) and randomly divided into intervention (15 people) and control (15 people) groups using lottery method. Data were collected using demographic questionnaire, "Social Adjustment Scale" and "Parental Stress Scale". Content validity and face validity was measured by qualitative method and reliability by internal consistency method by calculating Cronbach's alpha coefficient. "Mindfulness-Based Cognitive Therapy" was performed for the intervention group for 8 sessions and the control group did not receive any intervention. At the end of the intervention for the control group, the intervention was performed. Pre-test before the intervention and post-test at the end of the intervention were received for both groups under the intervention and the follow-up period (3 months). The data were analyzed with SPSS. 24. Results: There is a significant difference between the intervention and control groups after the therapy. The mean score of social adjustment increased and the score of parenting stress decreased in the intervention group compared to the control group (P <0. 001). Conclusions: “, Mindfulness Based Cognitive Therapy" increased social adjustment and reduced parenting stress in mothers with children with physical disabilities. It is suggested that the above method be used as a psychological intervention to increase social adjustment and reduce parenting stress of mothers with children with physical disabilities.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 27

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    65-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    79
  • دانلود: 

    51
چکیده: 

مقدمه: کاربرد "تمرین ویبریشن کل بدن" به عنوان یک روش نسبتا جدید تمرین عصبی-عضلانی و تحریک مکانیکی قوی برای ورزشکاران رشته های مختلف مورد توجه است. هدف مطالعه حاضر تعیین اثر "تمرین ویبریشن کل بدن" بر ترکیب بدنی و برخی عوامل خطرزای قلبی-عروقی دانشجویان مرد بود. روش کار: در مطالعه نیمه تجربی حاضر، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه البرز بود. 20 دانشجوی مرد از دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه البرز به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و بر اساس شاخص توده بدن در 2 گروه "تمرین ویبریشن کل بدن" 10 تن و گروه کنترل 10 تن بررسی شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی، ترازوی دیجیتال پرسونال اسکیل مدل 180 کیلوگرمی و قدسنج دیجیتال ایستاده سکا مدل 264 ثبت شد. خون گیری در حالت ناشتا از سیاهرگ بازویی (brachial vein) شده و فشار خون سیستولی با استفاده از فشار سنج جیوه ای ساخت شرکت Rossmax تایوان ثبت شد. برای اندازه گیری درصد چربی به منظور برآورد ترکیب بدنی از "آزمون چربی چین پوستی جکسون و پولاک" (Jackson and Pollock Skinfold Test ) استفاده شد. روایی و پایایی آزمون ها در مطالعات قبلی تایید شده است. گروه مداخله، "تمرین ویبریشن کل بدن" (فرکانس: Hz30 و دامنه mm4) را به مدت 6 هفته اجرا کردند. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 انجام شد. یافته ها: میانگین ترکیب بدن (51/3 ±,37/12) و لیپوپروتیین پرچگال (29/3 ±,48/46) گروه مداخله در مقایسه با پیش آزمون به ترتیب (26/2 ±,37/14) و (84/3 ±,75/41) بهبود معنا داری تجربه کردند. در حالی که هیچ یک از متغیرهای تحت بررسی این پژوهش در گروه کنترل و نیز تری گلیسرید، گلوکز ناشتا و فشارخون سیستولی در گروه مداخله هیچ گونه تغییر معنا داری نداشت (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 79

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 51 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    76-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    153
  • دانلود: 

    102
چکیده: 

مقدمه: کیفیت و اثر بخشی عملکرد سازمان ها، عامل تعیین کننده و حیاتی تحقق برنامه های توسعه و رفاه آن سازمان است. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی مشارکت شغلی در رابطه بین صفات شخصیت و عملکرد شغلی در کارکنان آموزش و پروش، ناجا و شهرداری تهران است. روش کار: مطالعه حاضر به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل تمام کارکنان آموزش و پروش، ناجا و شهرداری تهران در شهر تهران در سال 1399 بود. از بین آن ها 400 تن به دو روش صورت تصادفی ساده به روش جدول اعداد تصادفی و تصادفی خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه عملکرد شغلی" (Job Performance Questionnaire)، "پرسشنامه مشارکت شغلی" (Job Involvement Questionnaire) و "سیاهه پنج عاملی نیو" (NEO-Five-Factor Inventory) استفاده شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه ها بررسی شد. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 25 و اسمارت پی ال اس نسخه 3 انجام شد. یافته ها: مسیر مستقیم مسیولیت پذیری (35/0 =β, ، 05/0>P) با مشارکت شغلی کارکنان معنادار بود (46/0-=β, ، 05/0>P). مسیر مستقیم برون گرایی (094/0 =β, ، 05/0>P)، مسیولیت پذیری (29/0 =β, ، 05/0>P)، و مشارکت شغلی (042/0 =β, ، 05/0>P). با عملکرد شغلی کارکنان معنادار بود. مسیر کل برون گرایی (089/0 =β, ، 05/0). نتیجه گیری: با توجه به معنادار بودن مسیر مستقیم مسیولیت پذیری، برون گرایی و مشارکت شغلی با عملکرد شغلی کارکنان، به مشاوران و روانشناسان پیشنهاد می شود به نقش این متغیرها برای افزایش عملکرد شغلی کارکنان، تمهیداتی را برای افزایش مشارکت شغلی، مسیولیت پذیری به عمل آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 153

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 102 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    90-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    76
  • دانلود: 

    60
چکیده: 

مقدمه: امروزه شیوع رفتارهای خطرناک در جوانان به یکی از مهمترین و گسترده ترین دل نگرانی های جوامع بشری تبدیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی روابط ساختاری رفتارهای خطرناک بر اساس حساسیت های بین فردی با نقش میانجی خلاقیت هیجانی در دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان انجام پذیرفت. روش کار: پژوهش حاضر به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399 در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان بود. تعداد 384 تن از این افراد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با "پرسشنامه جمعیت شناختی، "بررسی رفتارهای خطرناک جوانان " (Youth Risk Behavior Survey)، "اندازه حساسیت بین فردی" Interpersonal Sensitivity Measure و "سیاهه خلاقیت هیجانی"(Emotional Creativity Inventory) جمع آوری شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ اندازه گیری شد. تحلیل داده ها در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و پی ال اس نسخه 3 انجام شد. یافته ها: حساسیت های بین فردی با خلاقیت هیجانی همبستگی معکوس و منفی داشت (60/0-=β, ، 87/9=t). خلاقیت هیجانی با رفتارهای خطرناک همبستگی معکوس و منفی داشت (54/0-=β, ، 98/4=t). حساسیت های بین فردی با رفتارهای خطرناک همبستگی مستقیم و مثبت داشت (41/0=β, ، 85/5=t). در نهایت، همبستگی حساسیت بین فردی با رفتارهای خطرناک با تاکید بر نقش میانجی خلاقیت هیجانی تایید گردید (59/80=t). با توجه به نتایج الگو، پیش بینی رفتارهای خطرناک دانشجویان براساس حساسیت بین فردی با توجه به نقش واسطه ای خلاقیت هیجانی در دانشجویان از برازش مطلوب برخوردار بود. نتیجه گیری: رفتارهای خطرناک دانشجویان براساس حساسیت بین فردی با توجه به نقش واسطه ای خلاقیت هیجانی در دانشجویان پیش بینی می شود. لذا پیشنهاد می شود که با برگزاری کارگاه ها و برنامه های آموزشی و تولید محتوای مناسب در زمینه آگاه سازی دانشجویان و خانواده های آن ها و مسیولان دانشگاه ها جهت کاهش رفتارهای پرخطر اقدام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 76

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 60 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button