نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

ملکی عباس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    11-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    488
  • دانلود: 

    138
چکیده: 

اگر از مردمان عادی قاره های دوردست درباره ی ایران بپرسیم، عده ی اندکی از آنان به خاطر می آورند که ایران سرزمین مردم آریایی است و ایرانیان بخشی از نژاد هندواروپایی هستند. زبان آن ها فارسی، یکی از شاخه های زبان های آسیای غربی، است. اگر مخاطب شما تحصیلکرده باشد، در پاسخ می گوید که ایران کشوری است در منطقه ی خاورمیانه و تا آنجا که می دانیم همیشه نامش در تاریخ بوده و زادگاه تمدنی هفت هزارساله است. اگر از نخبگانِ دیگر کشورها بپرسید، خواهند گفت که ایران کشوری است با بزرگ ترین ذخائر ثابت شده ی گاز طبیعی و دومین ذخائر ثابت شده ی نفت خام متعارف جهان. اگر از یک سیاستمدار بپرسید، پاسخ خواهد داد ایران کشوری است که در مهم ترین موضع ژئواستراتژیک جهان واقع است، و علاوه بر دسترسی به آب های آزاد با پانزده کشور همسایه است. و سرانجام، اگر از یک نفر آشنا به تجارت جهانی بپرسید، خواهد گفت ایران یکی از بالاترین شاخص های توسعه ی پایدار از لحاظ منابع انسانی را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 488

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 138 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    17-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    518
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

از جمله آثار خارجی آموزش، منافعی است که به صورت بهبود کیفیت محیط زیست و طبیعت یا جلوگیری از تخریب آن جلوه می کند و همه ی افراد جامعه را بهره مند می سازد. هدف اصلی تحقیق پیشِ رو آزمون این ادعا با تمرکز خاص بر موضوع جنگل-زدایی و ارائه ی شواهدی جهانی در این راستا است. روش مطالعه عبارت است از آزمون معناداری در تحلیل رگرسیونی براساس منابع داده ای استنادی به صورت برش مقطعی. بدین منظور، از یک نمونه ی کلی شامل 158 کشور جهان در قالب سه زیرنمونه به صورت کشورهای کم درآمد، با درآمد متوسط و پردرآمد، براساس اطلاعات سال 2010 م، استفاده شد. نتایج نشان می دهد ثبت نام در مقاطع متوسطه و دانشگاه در کشورهای کم درآمد و همچنین ثبت نام در مقطع متوسطه در کشورهای با درآمد متوسط تأثیر منفی بر میزان جنگل زدایی دارد و این تأثیر از لحاظ آماری معنادار است. بنابراین در مجموع، یکی از پیامدهای آموزش مردم یک جامعه، کاهش نابودی جنگل ها خواهد بود که در سیاست گذاری های معطوف به مقابله با جنگل زدایی قابل توجه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 518

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    35-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1163
  • دانلود: 

    1031
چکیده: 

در این مطالعه، فواید و محدودیت های اجرای رویکرد مدیریت یکپارچه منابع آب بر اساس قوانین و مقررات در ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مدیریت یکپارچه منابع آب در سطح حوضه آبریز در ایران وجود ندارد، و به همین ترتیب چارچوب حقوقی متناسب با آن تدوین نشده است و تدوین آن با پیچیدگی های متعددی در نظام مدیریت آب در سطح ملی روبرو است. بر همین اساس، استقرار چنین رویکردی در ایران نادیده انگاشته شده است. این در حالی است که شاخص پایداری حوضه آبریز پایین بوده و شاخص کمبود آب در حوضه های آبریز بالا است. علاوه بر این، تخریب محیط زیست و منابع آب و خاک در حوضه های آبریز ثمره ای جز مهاجرت مردم از این مناطق به شهرها را در پی نداشته است. در این مطالعه، با در نظر گرفتن اصول استقرار مدیریت یکپارچه منابع آب در سطح حوضه های آبریز، پیش نویس و راه حل هایی برای اصلاح حقوق و قوانین مربوط به آب در سطوح حوضه آبریز پیشنهاد شده است. نتایج نشان داد که بهترین راه حل برای حل مسائل مربوط به مدیریت یکپارچه منابع آب افزایش تعاملات بین ذی نفعان و ابزارهای موجود در راستای دستیابی به راهبردی پایدار برای مدیریت یکپارچه منابع آب است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1163

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1031 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    53-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    929
  • دانلود: 

    808
چکیده: 

نگاه عمیق به موضوع آب و بحران های مربوط به آن نشان می دهد بیشترِ مسائل پیش آمده در این حوزه ناشی از سیاست گذاری غیرصحیح، غیرکارشناسی، و شتاب زده بوده است. بحران دریاچه ی ارومیه یکی از بحران های آب ایران است که در سال های اخیر حساسیت های ملی و بین المللی شدیدی نسبت به آن ایجاد شده است. این تحقیق با استفاده از گراندد تئوری/نظریه ی زمینه ای و با مصاحبه ی عمیق در بین کارشناسان شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی صورت گرفته است. با استفاده از نمونه گیری هدفمند پس از مصاحبه با شش کارشناس مطلعِ محقق به اشباع داده ها رسید. نتایج حاصل نشان داد که نبودن آمایش سرزمین، کم اهمیت شمردن مطالعات ارزیابی اجتماعی و زیست محیطی، خلأ قانونی مسئولیت ها، تعهدات و وظایفِ ذی نفعان آب و نبودن هماهنگی و رویه ی مشخص بین سازمان های دخیل از جمله مهم ترین شرایط علّی بحرانِ دریاچه ی ارومیه بودند. فقدان آموزش و آگاهی ذی نفعان از جمله بهره برداران کشاورزی، نبودنِ کشت های جایگزین، نبودنِ منابعِ معیشت پایدار و اختصاص یارانه به آب از بسترهای اصلی این بحران است و گسترش حفرِ چاه های عمیق و نیمه عمیق در سال های اخیر، تغییرات اقلیمی از شرایط مداخله گر در بروز بحرانِ دریاچه ی ارومیه بودند. پیامدهای این پدیده از بین رفتن اکوسیستمِ گیاهی و حیوانی و از دست دادن قابلیتِ زیستِ انسانی در زمان حال و آینده خواهد بود. استراتژی مورداستفاده مقابله و اصلاح در قالبِ تغییر نوعِ کشت، پلمپ و بستن چاه های غیرمجاز و صرفه جویی در مصرف آب به عنوان راهبردهای این پدیده شناسایی شدند. در نهایت، پدیده ی ظاهرشده، تشدید بحرانِ آبِ دریاچه ی ارومیه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 929

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 808 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    73-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    532
  • دانلود: 

    508
چکیده: 

جنبش های اجتماعی در جوامع گوناگون مبدأ تحولات به شمار می روند. روند جهانی تخریب محیط زیست، اهمیت شناخت اشکال محیط زیستی جنبش های اجتماعی را دوچندان ساخته است. در این پژوهش، ضمن ارائه ی مختصات زمینه ای یکی از جنبش های نوظهور محیط زیستی در ایران، تلاش شده است که نخست، میزان اقبال مشارکت کنندگان به منابع خبری مختلف بررسی و سپس میزان تأثیرگذاری هر یک از این رسانه ها بر میزان مشارکت افراد ارزیابی شود. در همین راستا، به صورت دوماهه تمامی قرارهای رفتگران طبیعت در سراسر ایران پیمایش شده اند. در جمع آوری داده ها، از دو روش مصاحبه ساختمند و تکمیل کردن پرسشنامه تحت نظارت پرسشگران استفاده شد و مجموعاً 261 مورد از 10 منطقه ی جغرافیایی متفاوت جمع آوری گردید. یافته های پژوهش ضمن ردّ امکان کاربست نظریه ی جامعه ی توده ای در خصوص این حرکت جمعی، نشان داد که شبکه های اجتماعی آنلاین مهم ترین منبع خبری مورداستفاده ی اعضای جنبش بوده و بیشترین تأثیرگذاری را داشته است. همچنین، نتایج نشان داد که وبلاگ ها، دوستان، خانواده، روزنامه های داخلی، نامه های الکترونیک و بیانیه های چاپی، به ترتیب، از دیگر منابع خبری تأثیرگذار بر سطح مشارکت افراد در این جنبش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 532

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 508 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ویسی هادی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    93-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1536
  • دانلود: 

    980
چکیده: 

صنعت گردشگری یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد جهانی است که در بیش از یک دهه ی اخیر، بیشترین درآمدزایی و اشتغال زایی را در میان صنایع مختلف جهان داشته است. علاوه بر مزیت های اقتصادی، آثار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی گردشگری باعث شده است تقریباً تمامی حکومت ها در جهان به دنبال بهره گیری از این صنعت در کشور خود باشند. در این میان، کشور پهناور ایران با جاذبه های متنوع فرهنگی و طبیعی، استعداد فوق العاده ای برای توسعه صنعت گردشگری دارد. ایران در منطقه ی خاورمیانه و جهان شرق جزء نخستین کشورهایی است که به دنبال بهره برداری و توسعه صنعت گردشگری بوده و بدین منظور سیاست گذاری، قانون گذاری، نهادسازی و برنامه ریزی کرده است اما تا به امروز توفیق چندانی نداشته است. صنعت گردشگری در ایران بیش از هر چیز متأثر از نهاد سیاست بوده و متناسب با تحولات سیاسی فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. این مسئله در دوره پس از انقلاب اسلامی ایران، نمود بیشتری داشته است. یکی از مواردی که به خوبی می تواند میزان اهمیت و جایگاه این صنعت را در ایران پس از انقلاب اسلامی مشخص کند اسناد و قوانین زیربنایی و بالادستی ایران است. بدین منظور، به روش اسنادی، داده های مورد نیاز تحقیق از محتوای قوانین و برنامه های بالادستی جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که مقوله گردشگری کمتر مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان کلان جمهوری اسلامی ایران بوده است و آنان در این راه با نگاه تقلیل گرایانه و کنترل شده تنها بعد کوچکی از گردشگری را با نگرش فرهنگی مورد توجه قرار داده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1536

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 980 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    113-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1171
  • دانلود: 

    691
چکیده: 

امروزه، حکمرانی الگوی موفقی برای امور عمومی دولت ها محسوب می شود و در جوامع نقش ایفا می کند. این الگو دارای شاخص هایی چون پاسخگویی، حاکمیت قانون، شفافیت و مشارکت و. . . است. در این مقاله، در صدد این هستیم که موانع تحقق چهار شاخصِ پاسخگویی، حاکمیت قانون، شفافیت و مشارکت خوب را در شهرستان مینودشت شناسایی کنیم. سؤال اصلی تحقیق عبارت است از: موانع تحقق پذیری حکمرانی خوب در اداره امور عمومی چیست؟ فرضیه تحقیق عبارت است از: با کاربست چهار شاخص پاسخگویی، حاکمیت قانون، شفافیت و مشارکت و برداشتن موانع این چهار شاخص، حکمرانی خوب حاصل می گردد. در گردآوری منابع از روش کتابخانه ای پیمایشی و در روش تحقیق از روش علّی همبستگی استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق بررسی میدانی و تکمیل پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار spss و ارزشگذاری متغیرها با بهره گیری از طیف لیکرت براساس آزمون فریدمن، تجزیه و تحلیل شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که به ترتیب شاخص های پاسخگویی با رتبه ی 00/2، حاکمیت قانون رتبه ی 40/2، شفافیت رتبه ی 80/2 و مشارکت رتبه ی 81/2 در اولویت آخر قرار می گیرد. بنابراین، معنی داری به دست آمده از این آزمون برابر 0. 000 است که از میزان سطح معنی داری آزمون (Asymp. Sig=5. ) کمتر بوده و حاکی از میزان بالای موانع تحقق حکمرانی خوب در شهرستان مورد مطالعه است و برای رفع آن باید به ترتیب پاسخگویی، حاکمیت قانون، شفافیت و مشارکت را در اولویت قرار داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1171

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 691 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    135-155
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    625
  • دانلود: 

    503
چکیده: 

بررسی مطالعات توسعه نشان می دهد که گسترش آزادی، هم هدف و هم ابزار توسعه است. از طرفی نوع و شیوه ی حکمرانی شرط لازم برای دستیابی به آزادی است. ولی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این روابط همیشه برقرار نیست. در این تحقیق سعی شده است با استفاده از شاخص های آزادی اقتصادی، آزادی سیاسی، کیفیت حکمرانی و شاخص توسعه ی انسانی در 172 کشور جهان و برای دوره ی 19952015 م به بررسی اثرات متقابل بین انواع آزادی و توسعه ی انسانی که مورد تأکید آمارتیاسن است، با استفاده از رهیافت داده های تابلویی و علیت دومیترسکو-حرلین پرداخته شود. براساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که آزادی و توسعه یک ارتباط بسیار نزدیک داشته و شاید بدون بهبود شاخص های آزادی، رسیدن به توسعه امری گمراه کننده باشد. براساس این نتایج، آزادی اقتصادی، آزادی سیاسی، کیفیت حکمرانی و توسعه ی انسانی بر همدیگر به صورت متقابل اثرگذار هستند و ارتباط مستقیم دارند. اما نتایج علیت این مسئله را روشن می سازد که توسعه ی انسانی و کیفیت حکمرانی دو رکن مهم در بهبود شاخص های آزادی هستند ولی آزادی های سیاسی و به خصوص آزادی اقتصادی علت توسعه ی انسانی و کیفیت حکمرانی نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 625

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 503 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    157-177
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    576
  • دانلود: 

    566
چکیده: 

یکی از ساحتهای حیات اجتماعی انسان مدرن ساحتی است که در ارتباط با دولت معنا می یابد و شهروندی، اساساً به چنین قلمرویی ارجاع داده میشود. این تحقیق با رویکرد کیفی و با روش تحلیل مضمون، در صدد است به بررسی کیفیت نگرش به دولت و سازمانهای دولتی در میان شهروندان و نقش آن در گرایش به شهروندی اجتماعی فعال بپردازد. انتخاب مشارکتکنندگان در این تحقیق با روش نمونهگیری هدفمند و تعداد مصاحبهها شامل 26 مصاحبه فردی و 5 مصاحبه گروهی در استان یزد میباشد. پس از کدگذاری و استخراج مضامین، این نتیجه حاصل شد که "تصورِ داشتن منافع متضاد با دولت"، "شفافیت ناقص و کژکارکرد"، "نمادسازی و تعمیم تصورات قالبی" و "نارضایتی و عیب جویی محفلی" مؤلفههایی هستند که مضمون اصلی "بیگانگی از دولت" را ایجاد میکنند. این بیگانگی در ارتباط تنگاتنگی با "اعتماد شکننده به سازمانهای اجرایی"، "احساس عدم امنیت اقتصادی" و "بیقدرتی اجتماعی آموخته شده" قرار داشته و در این فضای نگرشی، انواع راهبردهای کنش از جمله "تماشاگری منفعلانه"، "تقابل فعالانه" و "مشارکت جویی غیررسمی" رخ مینماید. نظر به اینکه در این تحقیق، دو عامل "اعتماد نهادی" و "احساس امنیت اقتصادی" به عنوان تعیینکنندههای اصلی گرایش به شهروندی اجتماعی فعال مورد شناسایی قرار گرفتهاند، پیشنهادهای سیاستی جهت تقویت گرایش به شهروندی اجتماعی فعال مبتنی بر توجه به این دو عامل کلیدی ارائه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 576

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 566 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    179-201
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    626
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

در مطالعه ی حاضر، سهم ضعف تئوری برنامه ی سیاست های ضدّ فساد در ناکارآمدی و اثربخشی محدود اعمال این سیاست ها در کشور بررسی می شود. اصطلاح «تئوری برنامه» در ادبیات ارزشیابی رئالیستی، به فرضیات درونی و نظام علّی مولّد آثار و تبعات موردانتظار سیاست ها و برنامه ها اشاره دارد. نتایج این بررسی حاکی است که در دوره ی بعد از انقلاب، به طورکلی، هفت سیاست یا برنامه ی ضدّ فساد، وجود داشته است. هریک از این سیاست ها، براساس تئوری برنامه ی نهفته و مندرج در آن ها معطوف به تحقق پیامد خاصی و، از آن طریق، تأثیر بر کاهش فساد بوده است. برنامه ها شاملِ از بین بردن فرصت فساد، بازدارندگی و مجازات، شفافیت و جریان آزاد اطلاعات، آزادسازی و انحصارزدایی، تنظیم امور بودجه ای و مالی، آشکارگی و حساب کشی، برنامه ی اصلاح نظام اداری، شایسته سالاری و فرهنگ سازمانی است. در اینجا، به دلیل محدودیت های تحقیق، تئوری برنامه ی آزادسازی اقتصادی (خصوصی سازی) مدنظر قرار گرفته است. در این برنامه، موادی قانون اجرایی سیاست های اصل 44، مکانیزم، فرضیات تئوری برنامه، و مدل تئوری برنامه ارائه شده است. روش مورداستفاده به صورت تلفیقی شامل تحلیل اسنادی، مصاحبه و شواهد عددی است. نتایج نشان می دهد خصوصی سازی به عنوان یک مداخله ی فعال در فضای اقتصادی کشور، نتوانسته است مکانیزم رقابت و انحصارزدایی را فعال کند. فضای کسب وکار نامناسب و نبودِ آزادی اقتصادی مکفی بستری است که مکانیزم رقابت نتوانسته است در آن رشد کند. حاصل عقیم ماندن مکانیزم رقابت در لابه لای بستر فعالیت خود، کاهش نیافتن فساد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 626

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    203-221
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    683
  • دانلود: 

    797
چکیده: 

مجموعه ای از ناکارآمدی های نهادی مانند مانعی بر سر راه حکومت های محلی در ایران قرار گرفته که یکی از آن ها ساختار رانتی حاکم بر کشور است. این نوشتار نشان می دهد ساخت رانتی در جوامع توسعه نیافته یا در حال توسعه ی وابسته به درآمدهای نفتی، به طور مستمر، در حال تکثیر خود است. تأثیر تاریخ، باورها و ایدئولوژی های ایجادشده در طول زمان بر این امر اهمیت فراوانی دارد. در نتیجه، حتی در شرایط کاهش درآمدهای نفتی و حرکت به سوی ایجاد نهادهای دموکراتیک و حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای، شاهد خواهیم بود که نهادهای مذکور به ابزاری برای تکثیر رانت مبدل خواهند شد. برای فهم و بسط این موضوع از ادبیات نهادگرایی جدید بهره خواهیم برد. پیشنهاد نهایی نویسنده ارجاع به دو الگوی رانت مولد و رانت غیرمولد برای توسعه در شرایط ساختار رانتی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 683

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 797 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    223-243
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    547
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

مقاله حاضر به بررسی کاربست رویکرد آرایش سیاسی در مطالعه و فهم روندها و سیاست گذاری توسعه دولت ها می پردازد. اخذ چنین رویکردی در واکنش به فقدان مطالعه بخش غیررسمی و پنهان در مطالعات سیاست گذاری توسعه است. در این چارچوب معاملات سیاسی است که روندهای یک دولت راهی به سوی درک این مسئله است که چطور نهادهای رسمی بسیار مشابه، مانند قوانین دموکراسی یا قوانینی که بر مدیریت اقتصاد کلان یا آزادسازی تجارت تمرکز دارند، یا سیاست های صنعتی، به نتایج گاها بسیار متفاوت دست پیدا می کنند. استفاده از تحلیل رویکرد آرایش سیاسی می تواند منجر به درک تازه ای از «انگیزه های تغییر» در کشورهای در حال توسعه شود. این رویکرد کمک می کند تا منافع رقیب و موجود در هر کشوری که تغییر توسعه ای و بنیادین آن را تسهیل کرده یا با تاخیر مواجه می کنند، بهتر تحلیل شوند. همچنین چارچوبی برای تحلیل این مسئله است که دولت و جامعه چه رابطه ای با یکدیگر دارند و چه چیزی فرای سیاست رسمی در حکومت قرار دارد. آرایش سیاسی و به دنبال آن معامله ی نخبگان بخش های اصلی الگویی از ماندگاری و ثبات حکومت هستند. نقش سازمان سیاسی در آرایش سیاسی هم از لحاظ ثبات این آرایش و هم جهتی که در طول زمان در پیش می گیرد، بسیار حیاتی است. تحلیل و تجزیه ی آرایش سیاسی نشان می دهد که تشکیل حکومت تنها یک مجموعه فرمول تکنیکی نیست، بلکه فرآیندی بسیار سیاسی را هم در بر می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 547

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    245-289
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2384
  • دانلود: 

    1142
چکیده: 

بحران های طبیعی بر زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان تأثیر می گذارد و هزینه های اقتصادی و اجتماعی به وجود می آورد. مدیریت بحران های طبیعی می تواند این هزینه ها را کاهش دهد و جوامع را در برابر این بحران ها ایمن و مصون کند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ی ساختار مدیریت بحران های طبیعیِ ایران، ژاپن، هند و ترکیه است. روشِ پژوهش مقایسه ی کیفی است. روش گردآوری داده ها نیز روش کتابخانه ای و استفاده از اسناد و مدارک و گزارش سازمان های مرتبط است. جامعه ی موردمطالعه ایران، ژاپن، هند و ترکیه را در برمی گیرد. یافته های پژوهش بیانگر تفاوت بحران های طبیعی رایج، تفاوت سطح و تمرکز مدیریت بحران های طبیعی در کشورهای موردمطالعه است. سازمان های مدیریت بحران در این کشورها درگذر زمان قدرت بیشتری به دست آورده اند و در ترکیه، ژاپن و هند زیرنظر عالی ترین مقام اجرایی قرار دارند اما در ایران زیرنظر وزارت کشور است. قوانین مرتبط با مدیریت بحران، درگذر زمان، از قوانین بخشی به قوانین جامع تبدیل شده اند که وظایف و اهداف سازمان های مرتبط را تعیین می کنند. قانون جامع مدیریت بحران در ایران دیرتر از سایر کشورها تصویب شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2384

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1142 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    271-289
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    615
  • دانلود: 

    576
چکیده: 

پرسش اصلی این مقاله عبارت است از اینکه متغیرهای داخلی چه نقشی در سیاست گذاری هسته ای دولت یازدهم داشته است؟ مبنای نظریِ تحقیق مبتنی بر نظریه ی جیمز روزنا در تصمیم گیری سیاست خارجی است. وی معتقد است تغییر رفتار سیاسی حکومت ها به مجموعه ای از عوامل پنج گانه شامل متغیر شخصیت تصمیم گیرنده، نقش و جایگاه تصمیم گیرنده، ساختار حکومتی و متغیرهای محیط داخلی و نظام بین الملل وابسته است. اینکه دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر متغیرهای داخلی با اتخاذ رویکرد تعاملی با دنیا، تغییر مذاکره کنندگان و چینش جدید نهادی، بستر دستیابی به توافق هسته ای را فراهم آورد، فرضیه ی اصلی تحقیق است. برای اطمینان از نتایج این پژوهش، از طریق توزیع پرسشنامه میان شماری از چهره های سیاسی، دانشگاهی و رسانه ای اعتبارسنجی شد. این افراد بیشترین مقاله یا اظهارنظر موافق یا مخالف را در جریان مذاکرات هسته ای داشته اند. خبرگان موضوع هسته ای، میزان تأثیر هریک از مؤلفه های تغییر مذاکره کنندگان، جابه جایی نهادی و سیاست تعاملی دولت یازدهم و محیط داخلی و پیرامونی را بیان می کنند. تجزیه وتحلیل، داده ی پرسشنامه ها، فرضیه ی پژوهش را تأیید می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 615

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 576 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گل وردی مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    293-310
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3164
  • دانلود: 

    2434
چکیده: 

با افزایش بلایای طبیعی و انسانی و پیامدهای گسترده ی آنها، نیاز به تاب آورتر شدن جوامع و دولت ها بیش از پیش احساس می شود. این امر موجب شده است که تاب آوری، به عنوان بزرگ ترین چالش ملی در عصر حاضر قلمداد گردد. پیامدهای مخرب تحریم های بین المللی اخیر بر اقتصاد ایران نشان دهنده تاب آوری پایین اقتصاد ملی در مواجهه با شوک های خارجی است. از این رو حکومت ایران، بیش از سایر کشورها با چالش ها و بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم کرده و در آینده نیز با آنها روبه رو خواهد بود. در میان موضوعات تاب آوری، تاب آوری ملی کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. این مقاله با هدف بررسی مبانی نظری و ادبیات تحقیق موجود در مورد تاب آوری ملی تدوین شده است. در این مقاله، ابتدا واژه کاوی و تبارشناسی تاب آوری مورد بررسی قرار گرفته است، سپس به نوع شناسی تاب آوری در سطوح فردی، سازمانی، اجتماعی و ملی و هم چنین برخی از شاخص های اندازه گیری تاب آوری ملی پرداخته شده است. نهایتاً، خلاءها و شکاف های موجود در ادبیات تحقیق مورد اشاره قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2434 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فتاحی سجاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    311-324
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    676
  • دانلود: 

    224
چکیده: 

بامداد 23 بهمن ماه 1395، استان خوزستان با یکی از بی سابقه ترین بحران های خود در چند دهه اخیر مواجه شد که بخشی از نارضایتی های ناشی از وقوع این بحران به همراه نارضایتی های انباشته شده از سایر مسائل این استان در سال های گذشته خود را در شکل اعتراضات و تجمع های مردمی در روز های بعد نشان داد. در این روز با از مدار خارج شدن تعداد زیادی از پست های فشار قوی و نیروگاه های مهم استان، برق بیش از 90 درصد مشترکان استان قطع و به دلیل وابستگی عملکردی، تجهیزات تامین آب شرب استان نیز از مدار خارج و آب بخش قابل توجهی از مشترکان استان نیز قطع گردید. وقوع این حادثه علاوه بر آنکه حاصل در کنار هم قرارگیری مجموعه پیچیده ای از عوامل در سطوح و حوزه های گوناگون است، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قابل توجهی را نیز در پی خواهد داشت که عدم توجه به آنها می تواند عمق و شدت بحران های ایجاد شده در این استان استراتژیک کشور را افزایش دهد. این متن در تلاش است با تکیه بر اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی متخصصینی از رشته های مختلف، در گام نخست تبیینی بین رشته ای و مبتنی بر علم پیچیدگی در ارتباط با این حادثه ارائه داده و در وهله بعد به برخی از مهمترین راهکارهایی که به نظر می رسد برای مواجهه بهینه با این موضوع و جلوگیری از وقوع رخدادهای مشابه در آینده باید به آنها اندیشید و بر آنها تکیه کرد اشاره نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 676

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 224 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0