مقدمه: درصورت توسعه خدمات پیشگیرانه در سطوح مختلف، هزینه های روزافزون حوزه سلامت در کشورهای جهان به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت. ذی نفعان مختلفی در گسترش بهره مندی از منافع خدمات پیشگیرانه تاثیرگذارند که از جمله آنها به سازمان های بیمه به عنوان خریداران خدمت می توان اشاره کرد. تجربه کشورهای جهان در به کارگیری خدمات پیشگیرانه و آگاهی رسانی منافع حاصل از آن می تواند نقشی انگیزاننده در بین ذی نفعان اجرای چنین سیاستی در ایران داشته باشد. هدف این مطالعه شناسایی مهم ترین مداخلات تحت پوشش سازمان های بیمه گر فعال در نظام های سلامت کشورهای جهان است. روش بررسی: این مطالعه یک مرور نظام مند از مطالعات مرتبط با طیف متنوعی از خدمات پیشگیرانه در نظام سلامت و سازمان های بیمه و ارایه اطلاعات مبتنی بر شواهد از منافع مادی و غیرمادی توسعه این دسته از خدمات است که با تعریف کلیدواژه های جستجو در پایگاه اصلی مقالات بین 30 دسامبر 2004 تا ژانویه 2019 در سال 1397 انجام شد. پس از مرور مطالعات توصیه های سازمان جهانی بهداشت برای خدمات پیشگیرانه در حوزه بیماری های غیرواگیر، به عنوان کشنده ترین دسته بیماری ها در جهان و ایران، برای خوانندگان مشخص شد. یافته ها: دسته های مختلف خدمات پیشگیرانه در حوزه بیماری های مختلف در سطح جهان در حال ارایه هستند که منافع مادی و غیرمادی چشمگیری را برای جوامع به ارمغان آورده اند. کاهش هزینه ها، کاهش ناعدالتی در سلامت، افزایش کیفیت زندگی و بازده شغلی کارکنان از مهم ترین منافع توسعه چنین خدماتی هستند. گروه های مختلف جوامع مانند مشاغل خاص یا گروه های سنی و جنسی مشخص در عین حال که خدمات پیشگیرانه مشخص به خود را دارند، سازمان های بیمه گر مرتبط به خود را به وجود آورده اند که در حال ارایه خدمات پیشگیرانه مرتبط با وضعیت اجتماعی و محیطی خود هستند. سازمان های بیمه نقش به سزایی در بهره مندی و پوشش موثر خدمات پیشگیرانه در جوامع ایفا می کنند به طوری که احتمال اینکه فردی دارای بیمه از خدمات پیشگیرانه استفاده کند به مراتب از افراد فاقد بیمه یا دارای بیمه های درمان محور بیشتر است. نتیجه گیری: منافع خدمات پیشگیرانه در نظام های سلامت جهان اثبات شده اند به گونه ای که برخی از کشورها قانون الزام ارایه چنین خدماتی را برای سازمان های بیمه تصویب کرده اند. از سوی دیگر مواجهه سازمان های بیمه گر با هزینه های روبه افزایش، خدمات سطح3 آنها را با چالش جدی مواجه ساخته و توجه سیاست گذاران آنها را به کنترل هزینه ها هدایت کرده است. با افزایش آگاهی جامعه، نظام سلامت ایران هم اینک بیش از هر زمان دیگری به تغییر استراتژی از خدمات درمان محور به خدمات پیشگیرانه و ارتقادهنده سلامت نیاز دارد.