Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

زینلی سحر | جلالی میثم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1548
  • دانلود: 

    674
چکیده: 

ارزیابی اجتماعی، فرآیند تهیه چارچوب برای اولویت بندی، جمع آوری، تحلیل و دسته بندی اطلاعات اجتماعی و مشارکت در طراحی و ارائه عملیات توسعه شهری است. پیامدهای پیش بینی نشده پروژههای توسعه شهری میتوانند منافع و مزایای این پروژه ها را به شدت کاهش دهند و از همین جا است که ارزیابی تاثیرات اجتماعی اهمیت می یابد. از آنجایی که این موضوع در پروژه های عمرانی کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است، در تحقیق حاضر ارزیابی پیامدهای اجتماعی پروژه احداث تونل بزرگراه حکیم در کلان شهر تهران به روش ماتریس سریع مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش به هر یک از پیامدهای طرح بر حسب تاثیرشان بر محیط اجتماعی امتیاز داده شده است که در نهایت ارزیابی بر مبنای این امتیازات انجام شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد بیشترین امتیاز منفی پیامد فعالیت های فاز ساختمانی پروژه بر محیط اجتماعی و فرهنگی، مربوط به پارامتر ترافیک با شدت کم می باشد. امتیاز پیامدهای پروژه در فاز بهره برداری بر محیط اجتماعی و فرهنگی 74+ به دست آمد که بیشترین اثر مثبت مربوط به کاهش ترافیک با شدت زیاد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1548

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 674 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    11-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1008
  • دانلود: 

    640
چکیده: 

تعیین نیروهای داخلی یکی از مهم ترین ارکان طراحی سیستم نگهداری تونل ها است. در این پژوهش با استفاده از روش های تحلیلی و عددی به برآورد نیروهای داخلی سیستم نگهداری پرداخته شده است و نتایج حاصل از روش های تحلیلی و عددی با هر دو فرض عدم لغزش نسبی و لغزش کامل، در حالت دو بعدی و سه بعدی با یکدیگر مقایسه شده اند. استحکام سیستم نگهداری در مقابل بارهای وارده نیز با استفاده از نمودار اندرکنش مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از روش های تحلیلی و عددی با یکدیگر تطابق خوبی داشته و نشان دادند در بخش های مختلف سیستم نگهداری نیروی محوری حاصل با فرض لغزش کامل، نسبت به نیروی محوری حاصل با فرض عدم لغزش نسبی، از یکنواختی بیشتری برخوردار می باشد و ممان خمشی حاصل با فرض لغزش کامل نسبت به ممان خمشی حاصل با فرض عدم لغزش نسبی، به میزان تقریبی 15% بیشتر است. همچنین نتایج نشان داد که با افزایش نسبت تنش افقی به تنش عمودی (در تنش عمودی ثابت) نیروی محوری افزایش می یابد و هر چه شرایط تنش از شرایط تنش هیدرواستاتیک بیشتر فاصله می گیرد، ممان خمشی افزایش می یابد. طبق نتایج با افزایش نسبت مدول الاستیک سیستم نگهداری بر مدول الاستیک زمین، نیروی محوری به صورت غیرخطی و ممان خمشی به صورت خطی افزایش می یابند. با افزایش شعاع تونل نیز نیروی محوری به صورت خطی افزایش و ممان خمشی به صورت غیرخطی کاهش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1008

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 640 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ZIYNALI SAHAR | JALALI MEYSAM

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    12-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    250
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

Social assessment is process of preparing framework to prioritize, collecting, social information analyzing and classifying, participation in design and provision of urban development operations. Unforeseen consequences of urban development projects can greatly reduce the project benefits, so from this point, social impact assessment is important. Since this issue has been less attention in the country development projects, in present study evaluating social impact of Hakim Highway Twin Tunnels construction projects in Tehran metropolitan, studied by quick matrix method. In this method according to each plan, consequences and their impact on the social environment have been rated and finally, assessment is done on the basis of rates. The results show that most negative consequences in construction phase activities of project on social and cultural is related to traffic by low intensity. Consequences in operation phase of the project, on the social and cultural tasks, are +74. The most positive effect is related to reducing traffic with high intensity.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    29-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1652
  • دانلود: 

    711
چکیده: 

سایش ابزارهای برش و دیگر اجزای ماشین حفر تونل فشار تعادلی زمین (EPB-TBM) که در تماس با مصالح برجا و حفاری شده هستند یکی از فاکتورهای مهم در تونلسازی مکانیزه در زمین های نرم است . در ماشن های EPB، بازرسی کله حفار ماشین و تعمیر و نگهداری ابزارهای برش تحت شرایط پرفشار یا هایپرباریک انجام می شود که یک فرآیند زمان بر، خطرناک و پرهزینه است و باعث ایجاد تاخیر در فرآیند حفاری و کاهش ضریب بهره وری عملیات تونلسازی می شود. در این مطالعه، سایش ابزارهای برش ماشین حفار خط 7 متروی تهران در طول 6500 متر ابتدایی مسیر تونل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این مسافت از تونل، تعداد 1169 ابزار برش مصرف شده است که از این تعداد 654 عدد ریپر، 357 عدد اسکریپر و 153 عدد دیسک است . در این مقاله تاثیر فاکتورهای زمین شناسی و اپراتوری ماشین روی سایش ابزارهای برش به صورت کمی و با استفاده از اندازه گیری های میدانی مورد مطالعه قرار گرفته شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که با افزایش فشار زمین، نیروی پیشران و گشتاور کله حفار، مصرف ابزارهای برش به طور مشخص افزایش می یابد. همچنین، بهسازی خاک نقش کلیدی در کنترل سایش ابزارهای برش بازی می کند؛ به طوری که حتی در خاک های دانه درشت می توان با بهبود فاکتورهای بهسازی خاک، سایش ابزارهای برش را کاهش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1652

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 711 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    47-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1196
  • دانلود: 

    771
چکیده: 

از منظر ریاضی در طبیعت بر هر پدیده ای یک معادله دیفرانسیل حاکم است. بر رفتار مکانیکی محیط اطراف فضاهای زیرزمینی نیز یک معادله ی دیفرانسیل حاکم است .با حل این معادله، میدان جابجائی ها و تنش ها در هر یک از نقاط توده سنگ اطراف فضای زیرزمینی محاسبه شده و برای تحلیل پایداری سازه مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله نحوه فرمو ل بندی و راه حل تحلیلی برای تعیین تنش اطراف تونل مربعی تحت تنش های برجا با استفاده از روش پتانسیل مختلط ارائه شده است. همچنین با استفاده از نگاشت همدیس مقطع تونل مربعی به شکل دایره ای تبدیل شد. توده سنگ بصورت الاستیک و ایزوتروپ در نظر گرفته شده است. سپس با افزایش جملات سری نگاشت، به بررسی تغییرات تنش های مماسی اطراف تونل پرداخته و نتایج در قالب نمودار نشان داده شده است. نتایج نشان می دهد با افزایش جملات سری نگاشت، شکل مربع در گوشه ها صاف تر شده و تنش های مماسی در آن ها افزایش می یابند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 771 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    59-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1152
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

امروزه با پیشرفت فن آوری، امکان طراحی و ساخت دقیق تر سازه های زیرزمینی فراهم شده است. با این وجود، آنالیز سازه های زیرزمینی به دلیل اندرکنش با محیط نامحدود خاکی یا سنگی اطراف، بسیار پیچیده بوده و نسبت به دیگر سازه ها تحقیقات کمتری بر روی آن ها صورت گرفته است. در کشور لرزه خیزی همچون ایران برای پیشگیری از پیامدهای ناگوار در اثر زلزله بایستی بررسی و مطالعات جدی تری بر روی رفتار دینامیکی این قبیل سازه ها انجام داد. در این مقاله ابتدا دو روش تحلیلی برای بررسی رفتار فضای زیرزمینی تحت بار لرزه ای ارائه شده است. سپس پاسخ پوشش یکپارچه تحت شرایط لغزش کامل و بدون لغزش با استفاده از روش های تحلیلی و عددی با در نظر گرفتن اندرکنش پوشش و محیط اطراف بررسی شده است. نتایج نشان دادند که تنش ها در پوشش یکپارچه در شرایط بدون لغزش تا 2.7 برابر بیشتر از شرایط لغزش کامل است. همچنین مقدار کرنش های پوشش یکپارچه در حالت لغزش کامل بیشتر است. نتایج روش عددی نیز مطابقت خوبی با روش های تحلیلی داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    71-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1071
  • دانلود: 

    263
چکیده: 

صولا سازه های زیرزمینی نظیر تونل ها توسط محیط اطراف خود (خاک یا سنگ) مقید شده اند. این سازه ها در حین زلزله بسته به محیط پیرامون خود رفتار متفاوتی از خود نشان می دهند. بنابراین، پاسخ لرزه ای پوشش تونل توجه ویژه ای را می طلبد. محدود بودن داده های تحقیقاتی و تغییرات فضایی گسترده، توصیف موقعیت زمین شناختی آنها را دشوار می کند. بنابراین، پارامترهای حاکم بر طراحی آنها بسیار زیاد بوده و تغییرپذیری آن را نیز نمی توان نادیده گرفت. یک راه حل برای این مساله طراحی و تحلیل مبتنی بر قابلیت اطمینان است. در این پژوهش تحلیل مبتنی بر قابلیت اطمینان سیستم پوشش یک تونل کم عمق زیرزمینی در خاک ارائه می شود. مواردی از قبیل توصیف ارتباط بین پوشش تونل و محیط اطراف، عدم دسترسی به یک فرم بسته تابع عملکردی مورد مطالعه قرارگرفته است. همچنین تحلیل ها در دو محیط لرزه ای و استاتیکی با درنظرگرفتن متغیرهای تصادفی در مشخصات مصالح خاک انجام شده است. پاسخ لرزه ای پوشش تونل برای نیروی محوری، لنگرخمشی و نیروی برشی بررسی می شود. در این مقاله با ترکیب روش سطح پاسخ (RSM)، مفهوم قابلیت اطمینان هاسوفر-لیند (HLM) و روش المان محدود (FEM) به بررسی عملکرد پوشش تونل (تحت شرایط استاتیکی و لرزه ای) پرداخته شده است. نتایج تحلیل ها نشان می دهدکه شاخص قابلیت اطمینان برای پاسخ نیروی برشی پوشش تونل تحت رکوردهای زلزله، کمتر از نیروی محوری و لنگرخمشی می باشد. همچنین در این پژوهش شاخص قابلیت اطمینان برای تمامی پاسخ های ایجاد شده (نیروی محوری، لنگرخمشی، نیروی برشی و جابجایی) در پوشش تونل تحت سطح لرزه ای کمتر از سطح استاتیکی به دست آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1071

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 263 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0