شبیه سازی جریان سیال درون تونل روشی مناسب برای مطالعه و بررسی پراکنش آلاینده ها و ارزیابی راندمان تهویه تونل می باشد. در این پژوهش به بررسی تونل خط تهران – تبریز که دارای طول 8 کیلومتر است و از آن لکوموتیو ER24PC عبور می کند، پرداخته می شود. این تونل به دلیل طویل بودن و عبور قطارهای دیزل و لزوم خروج گازهای حاصل از احتراق موتور دیزل، تامین هوای تازه برای مسافران و تامین دمای مناسب برای سیستم موتور و کندانسورهای تهویه قطار حائز اهمیت است. در تحلیل عددی از نرم افزار فلوئنت استفاده شده است. براساس استاندارد آلایندگیEU III A مقادیر محصولات احتراقی خروجی از لکوموتیو به دست آمده و در جعبه ابزار، جزء انتقالی نسبت مولار آلاینده های خروجی از لکوموتیو ER24PC در نرم افزار وارد شده است. در حالت بحرانی دو قطار در این شبیه سازی درنظر گرفته شده است که با سرعت 50km/h با استفاده از مش دینامیکی و واردکردن کد حرکتی UDF، در دو خط به سوی یکدیگر حرکت می کنند. شبیه سازی با مدل آزمایشگاهی گزارش شده در مقالات تایید شده و عملکرد سیستم تهویه و حرکت قطار در پخش آلاینده ها و توزیع دما در طول تونل بررسی شده است.