چکیده فارسی:زیبایی، به منزله یکی از ریشه دارترین خواست های فطری آدمی، و هنر، به منزله نمود عملی خواست زیبایی در ساحت حیات انسان، دو مقوله بسیار مهم اند که با دین، اخلاق و اغلب دیگر ساحت های زندگی آدمی پیوند هایی وثیق دارند. از همین روی، و با نظر به فراگیری روزافزون دامنه تاثیر هنر در زندگی فردی و اجتماعی انسان در روزگار ما، ضرورت پژوهش های بنیادی و کاربردی، به ویژه با نگاهی بومی و دینی در این زمینه دوچندان شده است. در این مقاله، که به بررسی اندیشه های آیت اله مصباح در باب هنر دینی و هنرمند متعهد اختصاص یافته، نخست به آرای ایشان در باب هنر و زیبایی و نسبت آن دو و نیز نسبت زیبایی و هنر با ارزش ها و نسبیت در هنر، اشاره می شود. سپس در باب «هنر دینی و هنر اسلامی»، عناصر قوام بخش هنر دینی و اسلامی بررسی می گردد. نماد و بیانگری در این هنرها گام بعدی این پژوهش است، و همچنین ویژگی های هنرمند متعهد، و پس از آن اولویت سنجی در حوزه هنر در نظام آموزشی دینی کاویده شده است.
چکیده عربی:إن الجمال هو بمنزلة أحد أکثر متطلبات الإنسان الفطریة جذریة، والفن هو بمنزلة تحقق عملی لإرادة الجمال فی حیاة ابن آدم، وهما مقولتان هامتان للغایة حیث لهما صلة وثیقة بالدین والأخلاق ومعظم جوانب حیاة البشر. ومن هذا المنطلق ونظرا لاتساع نطاق تأثیر الفن فی الحیاة الفردیة والاجتماعیة فی عصرنا الحاضر یوما بعد یوم، فإن ضرورة الأبحاث الأساسیة والعملیة فی هذا المضمار تتضاعف، ولا سیما فی إطار نظرة محلیة ودینیة.یقوم الباحثان فی هذه المقالة بدراسة آراء آیة الله مصباح الیزدی (حفظه الله) فی مجال الثقافة الدینیة والفنان الملتزم، حیث تطرقا أولا إلی بیان آرائه فی مجال الفن والجمال ونسبة هاذین المفهومین إلی بعضهما، ونسبتهما إلی المبادئ، کما وضحا النسبیة فی الفن. ثم قاما بدراسة العناصر التی یتقوم بها الفن الدینی والإسلامی فی مجال الفن الدین والإسلامی. وبعد ذلک ذکرا خصائص الفنان الملتزم والأولویات فی مجال الفن للنظام التعلیمی الدینی.