Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    9-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    585
  • دانلود: 

    838
چکیده: 

فضای ادبیات داستانی ایران در دو دهه اخیر، به شدت از جریانات و مکاتب ادبی جهان، از جمله پسا مدرنیسم تاثیر پذیرفته است. «شب ممکن» دومین رمان محمدحسن شهسواری است که می توان مولفه های پسامدرنیسم را در آن یافت. از ویژگی های این اثر، نقض بسیاری از رویدادها و حوادث فصول پیشین، با تغییر راوی است. در این مقاله نویسندگان به شیوه توصیفی- تحلیلی، تلاش می کنند تا پسا مدرن بودن رمان را اثباث کنند. بنابراین وجود مولفه هایی چون «فراداستان»، «عدم قطعیت»، «فرجام های چندگانه»، «اتصال کوتاه»، «چندصدایی» و «بینامتنیت» در رمان بحث می شود. از جمله روابط بینامتنی می توان به ابیاتی از حافظ، سعدی، فردوسی اشاره کرد. اما مهم ترین رابطه بینامتنی در اثر، اشاره به بخش هایی از داستان بازی اتواستاپ برگرفته از رمان «عشق های خنده دار» میلان کوندرا است که شهسواری در بخش های مختلفی از «شب ممکن» عامدانه از آن بهره گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 585

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 838 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آقایانی چاوشی لیلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    27-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    570
  • دانلود: 

    584
کلیدواژه: 
چکیده: 

الیوت، پدر نقد نو، در خلال مباحث و دیدگاه های ادبی اش به موضوعی مهم پرداخته که کمتر موردتوجه قرار گرفته است، آنچه که می تواند در ارزشیابی آثار برتر ادبی، معیارهایی مهم به شمار رود و حتی در آفرینش آثار ادبی فاخر نیز راهنمای عمل قرار گیرد. وی با رویکردی تازه به معرفی آثاری پرداخته که به تعبیر خاص او «کلاسیک» اند، نه کلاسیک به معنی اثری کهن و مقبول و نه کلاسیک به معنی اثری مطابق با اصول مکتب کلاسیسیسم. آنچه وی اثر کلاسیک خوانده، آفرینش های ادبی برجسته ای است با ویژگی هایی ممتاز، چیزی که به این آثار، ارزشی ذاتی می بخشد که فراتر از معیارهای مقبول هنری، اجتماعی و فرهنگی روزگار خلق اثر است. آثار کلاسیک در رویکرد الیوت از کمال و غنایی که وی از آن به «پختگی» تعبیر کرده، برخوردارند و این پختگی از سه جنبه است، «پختگی زبانی»، «پختگی فرهنگی» و «پختگی نویسنده». این ویژگی ها سبب می شود آثار کلاسیک به این معنی، در روزگاران مختلف، مقبول مخاطبانی از فرهنگ ها و سرزمین های متفاوت باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 570

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 584 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

براتی مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    51-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1905
  • دانلود: 

    2744
چکیده: 

استعاره در باور شناخت گرایانی مانند لیکاف و جانسون برخلاف نظریه های سنتی استعاره، محدود به لفظ و زبان نیست. در این دیدگاه، استعاره موضوعی مفهومی است که در سطح اندیشه و ذهن بشر ایجاد می شود، بنابراین استعاره، برخلاف تعاریف سنتی، خاص شعر و ادبیات و تخیل ادبی نیست، بلکه نظام مفهومی ما را از انتزاعی ترین تا ملموس ترین و جزئی ترین امور در بر گرفته و در تعریف واقعیت های زندگی نقشی اصلی را عهده دار است. جدی ترین نقدهایی که بر این نظریه وارد می شود از دو حوزه برخاسته و عمدتا انتقاد از نوع داده ها و روش شناسی این نظریه و در مرتبه دوم انتقاد از نتایج حاصل از داده ها در آن است. این مقاله بر آن است تا به بررسی و ارزیابی جامع نظریه استعاره مفهومی بپردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1905

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2744 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    85-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    14628
  • دانلود: 

    1094
چکیده: 

تشبیه از مهم ترین و پرکاربردترین عناصر خیال در کلام و شعر است. این عنصر خیا ل انگیز به اشکال مختلف دست مایه هنرنمایی شاعران و ادیبان بوده است .یکی از شیوه های تشبیه پردازی، آوردن ارکان تشبیه در ساختار یک گروه اسمی است. گروه های اسمی واحدهای نحوی هستند که هسته آن ها اسم است و معمولا یک یا چند وابسته به صورت پیشین یا پسین آن ها را توضیح می دهد.گروه های اسمی با دو ساختار متفاوت ترکیب اضافی (مضاف و مضاف الیه) و ترکیب وصفی (موصوف و صفت) می توانند ارکان تشبیه را در خود جای دهند. آنچه تاکنون در این زمینه به آن پرداخته شده، اضافه های تشبیهی با ساختار ترکیب های اضافی است که در همه کتب بیان و بلاغت متاخر، آن را معادل تشبیه بلیغ اضافی دانسته اند که با دلایلی که در این مقاله ذکر می شود این موضوع قابل قبول نخواهد بود. همچنین در کتب بلاغت متاخر و متقدم از ترکیب های وصفی تشبیهی، سخنی به میان نیامده است. این پژوهش برآن است تا هر دو نوع گروه اسمی تشبیهی (ترکیبات اضافی و وصفی تشبیهی) را به کمک دستورهای جدید و مبتنی بر علم زبان شناسی با تاکید بر اشعار حافظ بررسی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14628

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1094 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دشت بش مرضیه | آهنچی علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    111-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4036
  • دانلود: 

    1375
چکیده: 

در این پژوهش با بررسی و واکاوی سبک زبانی (در قلمرو واژگان و نحو) و اندیشه های سهراب سپهری، اشعار وی از نظر سبک شعری و صدای دستوری به سه سبک فعال، منفعل و انعکاسی، تحلیل و تقسیم بندی می شود. اگرچه مرزبندی دقیق میان مجموعه های شعری سهراب سپهری امکان پذیر نیست و برخی دفترهای شعر وی حاوی اشعاری به سبک و سیاق دوره های پیشین است، شاعر در نخستین دفتر شعری خود «مرگ رنگ» که تصویرگر دنیای بیرون از خویش است، سبکی منفعل و اثرپذیر دارد. در دفترهای «زندگی خواب ها»، «آوار آفتاب»، «شرق اندوه»، «صدای پای آب»، «مسافر» و «حجم سبز» که حاصل درون گرایی و شهود شخصی شاعرانه است، سبکی فعال و انعکاسی دارد. در آخرین مجموعه شعری «ما هیچ ما نگاه» نیز به علت آگاهی شاعر از بیماری خویش که به مرگ وی می انجامد، در عین برخورداری از زبانی فخیم اما گنگ، دچار حزن رمانتیکی شده است که سبک شعر را به مرز ایستایی می رساند و در نتیجه صدای شعر، آرام و منفعل می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4036

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1375 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    135-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    984
  • دانلود: 

    1003
چکیده: 

استعاره که به الگوبرداری میان حوزه ای یا به هر نوع فهم و بیان یک حوزه انتزاعی در قالب یک حوزه ملموس تر اطلاق می شود، یکی از مهم ترین موضوعات مطرح در حوزه شناختی است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پژوهشگران بسیاری بر این موضوع که استعاره، جزئی جدایی ناپذیر و عجین شده با زبان ماست صحه نهاده اند. اما در بررسی های ابتدایی صورت گرفته پیش از انجام پژوهش به نظر می رسید، بسامد و نیز شیوه کاربرد استعاره های مفهومی در حوزه های مختلف، با هم تفاوت داشته باشد.این موضوع نگارندگان این مقاله را بر آن داشت تا در یک بررسی مقابله ای و با تکیه بر داده های دو حوزه آشپزی و ورزشی به بررسی این مسأله بپردازند.بدین ترتیب دو شماره از مجله «هنر آشپزی» و دو شماره از مجله «دنیای ورزش» به طور تصادفی انتخاب و کلیه جملات حاوی استعاره های مفهومی از خلال مطالب این چهار مجله استخراج شد. نتایج و یافته ها از تعدد و تنوع چشمگیر استعاره ها در حوزه ورزشی و نیز بسامد و تنوع اندک آن در حوزه آشپزی حکایت داشت. همچنین بر اساس شواهد به دست آمده، حوزه مبارزه، بیشترین میزان فراوانی و حوزه کتابت کمترین میزان فراوانی را در مجلات ورزشی به خود اختصاص داده اند. کاربرد فراوان استعاره حوزه مبارزه در مجلات ورزشی را شاید بتوان به روح رقابت در فعالیت های ورزشی مربوط دانست. در مجلات آشپزی نیز بیشترین میزان فراوانی به حوزه شکل و کمترین میزان فراوانی به حوزه اندازه و جهت تعلق داشت. کاربرد فراوان استعاره حوزه شکل در مجله آشپزی نیز از اهمیت شکل و فرم ظاهری حکایت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 984

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1003 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    157-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1710
  • دانلود: 

    784
چکیده: 

مطالعه رابطه کاربرد زبان در آثار ادبی و مناسبات قدرت، پژوهشهای ادبی را به علوم اجتماعی و زبانشناسی پیوند میدهد. ادبیات مشروطه، با توجه به بسامد بالای طرح موضوعات سیاسی و اجتماعی در آن، از این حیث مستعد بررسی کاربردهای زبانی ایدئولوژیک و رابطه آن با مناسبات قدرت است، مخصوصا شعر نو که در پیوند با تجددگرایی سیاسی و اجتماعی پدید آمد. نخستین شعر نو فارسی را ابوالقاسم لاهوتی در سال 1288 ه.ش با عنوان «وفای به عهد» سرود. این پژوهش با کاربست مدل سه بعدی فرکلاف در تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی رابطه کاربرد زبان در این شعر و مناسبات قدرت در عصر تولید آن میپردازد و می کوشد کاربردهای زبانی را در این شعر از این منظر تبیین کند، یعنی در پی آن است که با تحلیل دقیق زبانشناختی متن، نشان دهد که چه گفتمانهایی در متن مفصلبندی شدهاند و این مفصلبندی چه ارتباطی با مناسبات قدرت در عصر تولید متن دارد. بدین منظور، از دستور نظاممند نقشگرای هلیدی، در سطح توصیف و بخشی از تفسیر، و از بخشی از آرای لاکلو و موف در سطح تفسیر بهره برده میشود. بررسی این شعر نشان میدهد که در آن گفتمان مشروطه، فمینیسم و اسلام مفصلبندی شده است و این مفصلبندی نظام سیاسی استبدادی و ساختارهای اجتماعی مردسالارانه را زیر سوال میبرد و نظام سیاسی مشروطه و ساختارهایی را که به زنان، نسبت به گذشته، قدرت بیشتری میدهد ترویج میکند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1710

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 784 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صادقی شهپر رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    189-222
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1707
  • دانلود: 

    1473
چکیده: 

بی گمان، محیط زندگی هنرمند بر ذهن و زبان و به تبع آن، بر بسیاری از شگردهای بلاغی و ادبی بازتاب یافته، در آثارش تاثیر می نهد. از همین روی در بررسی داستان های اقلیمی، با تشبیهاتی روبه رو هستیم که رنگ وبویی کاملا اقلیمی دارند و متاثر از عناصر بومی یک منطقه و زاییده ذهنی هستند که انسی دیرینه با این عناصر بومی داشته است. در تشبیه اقلیمی، مشبه به، یک عنصر اقلیمی است که از طبیعت بکر بومی یا دیگر عناصر بومی مرتبط با اقلیمی که داستان در آنجا می گذرد، گرفته شده است. مقایسه این تشبیهات در داستان های اقلیمی حوزه های پنج گانه شمال، جنوب، خراسان، کرمانشاه و آذربایجان، جالب و نشانه تمایز سبکی و فضای اقلیمی داستان ها است. مقاله حاضر در پی نشان دادن این گونه تفاوت ها و تمایزها در تشبیهات به کاررفته در داستان های اقلیمی به عنوان یک خصیصه سبکی برجسته است و می خواهد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که آیا میان تشبیهات به کاررفته در داستان های اقلیمی مناطق مختلف، تفاوتی هست و می تواند یک ویژگی سبکی خاص و متمایزکننده داستان های اقلیمی مناطق مختلف به شمار آید؟ چنان که از بررسی ها برمی آید این تفاوت و تمایزگذاری بسیار محسوس است و تشبیه اقلیمی، عنصری اصیل و مستقل و تمایزگذار در داستان های اقلیمی به شمار می آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1707

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1473 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    223-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    934
  • دانلود: 

    723
چکیده: 

بهره گیری از امکانات بلاغی و زبانی در حوزه تبلیغات بازرگانی، تاثیرات مثبت و انکارناپذیری بر مخاطب می گذارد. پیام های تبلیغاتی در ذات خود دارای چهار هدف مهم و اساسی هستند: القای اندیشه و پیام، جلب اعتماد مخاطب، تشویق و ترغیب و ماندگاری موضوع در ذهن. شیوه های بلاغی و زبانی به دلیل ظرفیت هایی که دارند، در رسیدن به این اهداف بسیار سودمند می نمایند. در این جستار به بررسی تاثیر کارکرد های بلاغی و زبانی در تبلیغات بازرگانی پرداخته می شود و از شیوه هایی مانند کنایه، تشبیه، استعاره، جناس، تکرار و ... سخن به میان می آید که می توانند در اهداف یاد شده بیشترین تاثیر را بر خواننده داشته باشند. به کارگیری این روش ها در تبلیغات بازرگانی از نظر جنبه های القایی و تاثیرگذاری، صورت یکسانی ندارند. نویسندگان این مقاله کوشیده اند میزان اهمیت و تاثیر آن ها را در کاربرد های تبلیغی با شواهد عینی آشکار نمایند و همچنین به تحلیل گفتمانی برخی شواهد بپردازند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 934

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 723 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    251-270
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    659
  • دانلود: 

    835
چکیده: 

در شعر نو ایجاز با جهت گیری جدید و ساختی متفاوت ظهور کرده است. شاعران معاصر رویکرد به نمادگرایی را عاملی برای ایجاد ایجاز و فشردگی هنری یافته اند و به کمک این ترفند هنری و بلاغی، حوزه مفهومی شعر خود را وسعت بخشیده و تزاحم و تراکم تصویری را که از عیوب شعر پیشینیان بود از شعر خود دور ساخته اند. در این نوشتار با بررسی ویژگی های ایجازی نماد همچون نداشتن قرینه، اتحاد تصویر و اندیشه، بی کرانگی و ابهام پیام، ماهیت پارادوکسی، انعکاس کل در جزء و تاویل و تفسیرپذیری نشان داده ایم که نمادگرایی در سنجش با دیگر انواع صور خیال در چگونگی بیان فشرده و غیرمستقیم، بالاترین مرتبه را به خود اختصاص داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 659

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 835 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    271-300
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1871
  • دانلود: 

    813
چکیده: 

این مقاله به تاثیر حافظ از شاعری به نام سیف فرغانی میپردازد و سپس مقارنه و مقایسه ای بین این دو شاعر انجام می دهد و مختصری از مضامین مشترک و مفاهیم متشابه و واژه های یکسان را که در دیوان هر دو گوینده وجود دارد، بررسی می کند. حافظ سراینده فخیم ترین غزل های عاشقانه - عارفانه است و از جمله شاعرانی است که به گواهی دیوانش، در دیوان شاعران معاصر و پیشین خود به مطالعه و کندوکاو پرداخته و بسیاری از مضامین و صنایع آنان را اقتباس کرده است. سیف الدین محمد فرغانی از شاعران وارسته و عارف مسلک قرن هفتم و هشتم است که پنجاه سال پیش از حافظ می زیسته است. پیامدهای حمله مغولان و اوضاع نابسامان آن عصر، موجب شد که شاعر به سرودن اشعار انتقادی و اجتماعی بپردازد و این مضمون و شیوه شعری، بیشتر سروده های او را تشکیل دهد. اشتراکات زبانی، واژگانی و مضمونی در دیوان این دو شاعر دیده می شود، گاهی این همانندی ها در ذکر واژه های یکسان است و گاهی در تفکر و مضمون. در برخی ابیات نیز این همگونی در هر دو بعد به چشم می خورد. این دو شاعر، علاوه بر اینکه در استفاده از الفاظ و واژگان، با هم اشتراکاتی دارند که به گمان نگارندگان، حافظ از سیف فرغانی اقتباس کرده است، در تفکر و مضمون نیز در اشعارشان همانندی هایی وجود دارد که دور نیست هر دوی این شاعران، به خاطر اوضاع اجتماعی نامساعدشان به این شیوه گرایش نشان داده باشند. غالب ترین وجه اشتراک فکری سیف فرغانی و حافظ شیرازی، آزادگی و وارستگی است. این پژوهش در نظر دارد به بررسی اقتباس های حافظ و سیف الدین محمد فرغانی بپردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1871

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 813 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    301-332
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1244
  • دانلود: 

    658
چکیده: 

در این مقاله، جنبههایی از نظام آوایی گویش دیباجی در چارچوب واج شناسی زایشیتوصیف و تحلیل شده است. گویش دیباجی نام گویش رایج در شهر دیباج است. دیباجی یکی از گونههای زبانی حاشیه دریای خزر است که از خانواده زبانهای ایرانی غربی به شمار میرود. دیباج نام شهری در شمال دامغان از شهرستان های استان سمنان است. برای انجام این پژوهش، داده هایی از پنج گویشور بومی در رده سنی بالای 45 سال، که عمدتا کم سواد و بی سواد بودند، از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمع آوری شده است. همچنین یکی از نگارندگان این پژوهش، خود، گویشور این منطقه می باشد. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. پیکره گردآوری شده بر مبنای الفبای آوانویسی بین المللی (IPA) آوانگاری شده است. فرایندهایی که در این گونه زبانی معرفی شدهاند عبارت اند از: همگونی، ناهمگونی، حذف، درج، نرمشدگی و قلب. ملاک انتخاب این فرایندها یکی وقوع فراوان آن ها در پیکره گردآوری شده است و دیگری تفاوت بارز بسیاری از آن ها با فرایندهای رایج در گونه معیار زبان فارسی. پس از معرفی و توصیف هریک از فرایندهای موردبحث، بلافاصله قاعده/قواعد واجی ناظر بر آن در چارچوب واجشناسی زایشی استانده صورتبندی شده، برهمکنش آن با سایر قواعد موردبررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1244

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 658 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button