اهداف: هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی تفکر انتقادی برای دوره کارشناسی براساس آیات داستانی و تمثیلی قرآن کریم بود. مواد و روش ها: این پژوهش به روش آمیخته (کیفی-کمی) و در دو مرحله طراحی و اعتبارسنجی انجام شد. شرکت کنندگان این مرحله از مطالعه را 40نفر از دانشجویان درس تفسیر موضوعی قرآن کریم تشکیل می داد که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. روایی و اعتبار برنامه درسی از طریق نظر سنجی از گروه 20نفره صاحب نظران مورد ارزیابی قرار گرفت و اثربخشی برنامه درسی به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه انجام شد. در مرحله طراحی، ابتدا اهداف کلی آموزشی براساس اهداف آموزش فلسفه برای کودکان لیپمن، مهارت های تفکر انتقادی فاسیونه و اهداف آموزش عالی ایران استنباط شد. سپس از میان 40 داستان و 50 تمثیل قرآن کریم، 4 داستان و 7 تمثیل مناسب برای اهداف کلی انتخاب و با الگوبرداری از کتاب "داستان هایی برای فکرکردن" فیشر] برنامه درسی و معارف اسلامی دانشگاه انتخاب، طراحی و تنظیم شد. روش های یاددهی-یادگیری و ارزشیابی با پیروی از شیوه نامه آموزش تفکر انتقادی مشخص شد. اعتبارسنجی برنامه درسی طراحی شده در دو مرحله انجام شد. یافته ها: تفاوت معنی داری میان میانگین نمرات تفکر انتقادی دانشجویان در گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد بود. اعتبار برنامه درسی تفکر انتقادی طراحی شده برای دوره کاشناسی بر اساس آیات تمثیلی و داستانی قرآن کریم قابل قبول بود. نتیجه گیری: اجرای برنامه درسی تفکر انتقادی مبتنی بر داستان ها و تمثیل های قرآن کریم برای دوره کارشناسی بر ارتقای مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان تاثیر مثبت دارد.