هدف: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی اثربخشی الگوی عصب روان شناختی خلاق سازی ذهن بر بهبود کارکردهای ادراکی-حرکتی، بینایی-فضایی و حافظه در کودکان دارای اختلال یادگیری حساب نارسا بود. روش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل 204 نفر از کودکان پایه اول تا پنجم دارای اختلال یادگیری حساب نارسا بود که در سال تحصیلی 97-98 در شهرستان بندرانزلی مشغول به تحصیل بودند. نخست تعداد 30 نفر از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری حساب نارسا (که با استفاده از تست وکسلر و ریاضیات کی مت تشخیص داده شدند) به روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس ملاک های ورود، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، سپس پرسشنامه های ادراکی-حرکتی کراتی، آزمون دیداری-فضایی بلوک های کرسی و آزمون حافظه آلووی بر هر دو گروه اجرا شد. پس از آن، الگوی عصب روان شناسی خلاق سازی ذهن (پورنسایی، پیرخائفی و صداقتی فرد، 1398) روی گروه آزمایش در 12 جلسه دو ساعته اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین گروه ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد. نمره کارکرد ادراکی-حرکتی (01/0, p>، 4/744F=)، کارکرد بینایی-فضایی(01/0, p>، 5/471F=) و کارکرد حافظه (01/0, p>، 744F=) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش پیدا کرده است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد، الگوی عصب روان شناختی خلاق سازی ذهن در بهبود کارکردهای دیداری-حرکتی، بینایی-فضایی و حافظه کودکان حساب نارسا مؤثر است.