در این مقاله تئوری نمایندگی اقتصادی مسلط در حاکمیت شرکتی با تاکید بر تئوری سازمان به چالش کشیده می شود. مقاله بیان می کند که حسابداری مدیریت چگونه می تواند در حاکمیت شرکتی کاربرد داشته باشد. تئوری سازمانی پیشنهاد شده در مورد نمایندگی در ارتباط با سازمان هایی است که یک سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت در آنها استقرار یافته است. نتایج مقاله حاکی از آن است که تئوری نمایندگی پیشرفت های زیادی در زمینه های تئوریکی و تعیین قراردادهای استخدامی بهینه و ایجاد انگیزش ایجاد نموده است. این تئوری همچنین مبنای علمی جهت به کارگیری تکنیک های مهم حسابداری مدیریت از قبیل ارزیابی عملکرد مدیران، اعطای پاداش، بودجه بندی و تضاد منافع و مشارکت در ریسک را فراهم کرده است. تحقیقات تجربی تئوری نمایندگی مدارک و مستندات قوی و علمی را نیز در زمینه های گوناگون حسابداری مدیریت، ارائه نموده است. در این مطالعه نشان داده می شود که تکنیک های مبتنی بر حسابداری مدیریت استراتژیک می تواند برای استقرار هرچه بهتر حاکمیت شرکتی تدوین شود. تئوری نمایندگی سازمانی بیان می کند که تنش بین مباحث مربوط به مدیر ریسک پذیر و پیاده سازی استراتژی، می تواند به طور شایسته ای در توسعه حسابداری مدیریت استراتژیک به کار رود. نتایج، شواهد لازم برای ارائه روش نوین برای تفسیر مشکل نمایندگی را تائید می نماید.