اهداف: مراقبت های اولیه، اولین رابط اصلی خدمات بهداشتی فرد سالمند در جهت حفظ و ارتقای سلامت اوست؛ بنابراین ارزیابی مناسب بودن نحوه ارائه خدمات برای این گروه جمعیتی که از آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند از اهمیت حیاتی و ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تبیین چالش های ساختاری و عملکردی مراکز جامع سلامت شهر بابل مبتنی بر راهنمای مراکز دوستدار سالمند سازمان بهداشت جهانی در جهت برنامه ریزی دوستدار سالمند شدن انجام شد. مواد و روش , ها: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی توصیفی به روش تحلیل محتوا با رویکرد مرسوم بوده است. این پژوهش روی سالمندان مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت و خانواده آن ها و نیز ارائه دهندگان خدمت به صورت ﻣ, ﺼ, ﺎ, ﺣ, ﺒ, ﻪ,های ﻋ, ﻤ, ﯿ, ﻖ,ﻧ, ﯿ, ﻤ, ﻪ, ﺳ, ﺎ, ﺧ, ﺘ, ﺎ, ر یﺎ, ﻓ, ﺘ, ﻪ,تا رسیدن به سطح اشباع داده ها انجام شده است. هر مصاحبه بعد از اجرا بلافاصله پیاده شد و تحلیل محتوای مصاحبه ها با تعیین واحدهای مفهومی، کدگذاری دقیق و روش مقایسه ای مداوم تا شکل گیری زیر گروه ها و طبقات اصلی انجام شد. یافته , ها: در این مطالعه 23 سالمند با میانگین سنی 7/88±,71/47، 5 عضو خانواده و 14 ارائه دهنده خدمت شرکت داشتند. از مجموع مصاحبه ها 72 کد استخراج شد که طی فرایند تحلیل به 5 طبقه اصلی عوامل ساختاری، مسائل رفتاری، مشخصه های آموزشی، حمایت اجتماعی و چالش های عملکردی تقسیم شدند. در مجموع برای 5 طبقه اصلی، 12 زیرگروه پدیدار شد. نتیجه , گیری: عوامل زیربنایی متعددی در مسیر دوستدار سالمند کردن مراکز جامع سلامت وجود دارد که بدون فراهم کردن شرایط و از بین بردن چالش های موجود دستیابی به این امر غیر قابل حصول خواهد بود؛ بنابراین مؤلفه های به دست آمده ممکن است در شناسایی، اولویت بندی نیازها و انتخاب نوع آزمایشات برای متناسب سازی مراکز جامع سلامت با نیاز های سالمندان کمک کند.