زمینه. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد تعادلی کودکان 7-12 ساله ایرانی براساس آزمون های دسترسی عملکردی انجام گرفت. روش کار. این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 483 دانش آموز پسر و دختر پایه تحصیلی اول تا ششم ابتدایی انجام شد. پس از اندازه گیری قد، وزن و طول اندام فوقانی و تحتانی، آزمون دسترسی عملکردی با اندام غالب ارزیابی شد و میزان اولیه آزمون دسترسی عملکردی توسط آزمونگر ثبت شد و متعاقبأ همین پروتکل برای اندام غیر غالب، و نیز به صورت دو اندامی استفاده گردید. میزان نهایی دسترسی ثبت و اختلاف این دو در برگه ارزیابی ثبت گردید. این فرایند 3 بار تکرار شده و میانگین این سه تلاش بعنوان نمره نهایی ثبت شد. داده های بدست آمده بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و آمار توصیفی و استنباطی آن استخراج گردید. برای سنجش همبستگی ویژگی های آنتروپومتریک قد و وزن و طول اندام ها نیز ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد. یافته ها. در این مطالعه 483 دانش آموز مقطع ابتدایی با میانگین سنی53/ 9 سال (حداقل 7 سال و حداکثر 12 سال) و میانگین قدی 21/ 138، و همچنین میانگین شاخص توده بدنی 43/ 17 در پایه تحصیلی اول تا ششم مورد ارزیابی قرار گرفتند. نمرات هنجاری بدست آمده برای تست دسترسی عملکردی راست، چپ و دو دستی به ترتیب برابر بود با 7/87±, 20/45 سانتیمتر، 8/09±, 22/46 سانتیمتر و 7/89±, 18/60 سانتیمتر. این نمرات برای تست دسترسی طرفی به راست و چپ نیز به ترتیب 6/01±, 14/68 سانتیمتر و 6/01±, 14/90 سانتیمتر بدست آمد. این نمرات همبستگی معناداری باهم (0/001