Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

سیاست متعالیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    7-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    967
  • دانلود: 

    490
چکیده: 

چکیده فارسی:دو گروه از متالهین مسلمان به طور مبسوط درباره ولایت بحث کرده اند: نخست، عرفا و فلاسفه ای که در ساحت عرفان نظری اندیشه ورزی کرده اند؛ دوم، فقیهان و متکلمین که از موضع فقهی کلامی به موضوع ولایت پرداخته اند. لیکن به نظر می آید التفات هر دو گروه به مفهوم قرآنی ولایت، آن گونه که انتظار می رود نیست. از آنجا که برداشت عرفانی و فقهی کلامی از مفهوم قرآنی ولایت ممکن است مانعی برای فهم مفهوم سیاسی ولایت در قرآن کریم پیش آورد، در این مقاله به بررسی آن دو برداشت پرداخته شده است.   چکیده عربی:نری لفریقین من الألهین المسلمین مقتربات واسعة عن مفهوم الولایة.ألأول: العرفاء والفلاسفة فی مستوی العرفان النظری عملوا نشاطات فکریة واسعة حول الولایة.الثانیة: الفقهاء والکلامیون اللذون رصدوا الولایة من رصیدها الفقهی والکلامی.ولکن نری أن تلک الأنتاجیات الفکری والکلامی للفریقین، لیست کافیة لتوضیح مفهوم القرآنی من الولایة فی حد المطلوب.ولذالک یمکن أن تعرقل تلک الرؤیات العرفانی والفقهی، الفهم الجامع السیاسی من الولایة حسب القرآن الکریم.هذه المقالة تدرس تلک الرؤتین.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 967

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 490 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

لک زایی شریف

نشریه: 

سیاست متعالیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    25-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1016
  • دانلود: 

    623
چکیده: 

چکیده فارسی:پرسش مقاله حاضر این است که با فرض پذیرش این که صدرالمتالهین واجد فلسفه سیاسی و به تبع فلسفه تاریخ است، عناصر و مولفه های آن چیست و مساله رابطه اصالت فرد و جامعه بر اساس حرکت جوهری در فلسفه وی چگونه تحلیل می شود؟ از این رو در نوشته حاضر، عناصری که در شکل گیری و تداوم جامعه حضور و نقش دارند مورد اشاره قرار گرفته و مطالب ضمن پرهیز از ورود به دیدگاه های مختلف در این زمینه با بحث حرکت و زمان، حرکت جوهری، عوامل محرک جامعه، و بحثی درباره فرد و جامعه و مساله سعادت ادامه یافته و سعی شده است دیدگاه ملاصدرا بر اساس حکمت متعالیه تبیین شود. از این رو در پاسخ به پرسش طرح شده، بر وجود جامعه تاکید شده و یادآور می شود که تولد انسان در جامعه اتفاق می افتد اما انسان به مرور از جامعه فاصله گرفته و فردیت خودش را شکل می دهد و در نهایت با اختیار خویش به سراغ جامعه می رود و جامعه ای انتخابی و ایمانی شکل می دهد.   چکیده عربی:بعد القبول علی وجود الأسس الفلسفی للسیاسة، طبعا نعترف لأسس الفلسفی التاریخی فی فکرة صدرالمتألهین. ونأتی علی هذا لسؤال: ما هی عناصر تلک النظریة وکیف تنظر إصالة الفرد و علاقته بالمجتمع فی رؤیته الفلسفی، الحرکة الجوهریة؟هذه المقالة فی ضمن الاشارة علی عناصر الفعالة فی تکوین المجتمع الانسانی وبقائها، تدرس المباحث التالیة، مبحث الحرکة والزمان والحرکة الجوهریة والعناصر الفعالة فی حرکة المجتمع، مسئلة السعادة. وتسعی علی الدراسة حسب رؤیة صدرالمتألهین علی اساس الحرکة الجوهریة فی الحکمة المتعالیة. علی هذا الرصید ضمن التاکید علی موجودیة المجتمع، نتذکر أن الانسان یولد فی المجتمع ولکنه بمرور الزمان ینفصل تدریجا الی تفرده وتصنع فردیته وفی النهایة یرجع اختیاریا الی المجتمع ویصنع المجتمع المطلوب طبق أیمانه.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1016

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 623 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

سیاست متعالیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    43-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    906
  • دانلود: 

    934
چکیده: 

چکیده فارسی:دو مقوله عرفان و سیاست در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها و جوامع مهم و موثرند و هرکدام از این دو طرفداران و مخالفان خاص خویش را دارد. با عنایت به اینکه در اذهان، عرفان بیشتر بعد معنوی و اخروی تلقی می شود و سیاست قدرت خواهی و دنیا طلبی را متبادر می سازد این سوال مطرح است که چه ارتباط و نسبتی بین عرفان به معنای روش شهودی برای وصول به حقیقت از طریق مجاهده و ریاضت و سیاست به معنای کسب قدرت برای اداره و تدبیر جامعه و حکومت وجود دارد؟ در پاسخ نظریات تباین، هم پوشانی وحدت عرفان و سیاست ارائه شده است. در این مقاله سعی شده تا با مطالعه و توصیف و تحلیل منابع مربوطه به بررسی و ارزیابی هر یک از دیدگاه های مذکور پرداخته و نظریه صحیح ارائه گردد. به نظر می رسد صاحبان نظریات تباین و هم پوشی دچار خلط بین تصوف فرقه ای و خانقاهی با عرفان ناب ثقلینی گشته و با چنین فرض های اشتباهی به بحث و نتیجه گیری آن پرداخته اند، درحالی که عرفان برآمده از جهان بینی خالص توحیدی منافاتی با شریعت و سیاست الهی نداشته همه آن ها تحت تکلیف بندگی برای وصول به حقیقت و کمال قابل جمع می باشد.   چکیده عربی:مع التقارب الی منهجین متفاوتین من العرفان والسیاسة لدی الأذهان، نقترب الی هذا لسؤال؟ ما هی نسبة العرفان من السیاسة؟لأن العرفان طریقة شهودیة لوصول الحقیقة علی سلوک التجهد والریاضة الباطنیة. والسیاسة عملیة للحصول علی السلطة لأدارة المجتمع والتصدی بالحکومة؟نری فی هذا المجال، نظریات ثلاثة، من المفارقة والوحدة والتعامل. المقالة الحاضرة تدرس تلک الأتجاهات وتسعی لکشف صحیحها.تبدوا أن المنظرین القائلین بالمفارقة او التعامل وقعوا فی مصیدة الوهم، اذ إشتبه لهم التصوف الطائفی مع العرفان الخالص من الثقلین. مع تلک المشتبهات اقتربوا أنتجوا مقتربهم، فی حال أن العرفان الصاعد من الرؤیة التوحیدیة، یطابق الدین والسیاسة الألهیة، إذ کلهم تندرج تحت مفهوم العبودیة للوصول الی الحقیقة والکمال.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 906

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 934 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

سیاست متعالیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    61-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1540
  • دانلود: 

    499
چکیده: 

چکیده فارسی:تحجر و جمود فکری همزاد با ادیان و عقاید بشری است. تاریخ اسلام و جامعه اسلامی نیز از بدو تشکیل حکومت اسلامی در مدینه از این جریان انحرافی به دور نبوده و در دوره های مختلف تاریخ اسلام شاهد فراز و فرود این جریان هستیم، به ویژه در دوره معاصر ایران جریان تحجر به سوی ریشه دارتر و تنومندتر شدن حرکت است. در این مقاله تاکید بر نوعی از تحجر است که نگاه سلفی به دین و مذهب دارد و هیچ تحول و نوآوری و حتی تحول مبتنی بر اصول را بر نمی تابد. تحجر از جمله جریان های مخالف با تفکر و نهضت امام خمینی (ره) به شمار می رود؛ از این رو امام به موازات حرکت سیاسی اش، با صراحت و جدیت بیشتر به مبارزه و مقابله با جریان تحجرگرایی برخاست. این رویکرد امام با تحجر پس از پیروزی انقلاب افزایش یافت و به ویژه در اواخر عمرش در پیام تاریخی منشور روحانیت درباره این جریان فرمودند: «خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است، هرگز از فشارها و سختی های دیگران، نخورده است».   چکیده عربی:الإنغلاق الفکری والإنجماد العقلی ظاهرة طفیلیة مع الادیان والعقائد البشریة. التاریخ والمجتمع الاسلامی منذ بدایة تأسیس الدولة الاسلامیة فی المدینة ایضا کانت مواجهة مع هذه التیارات المنحرفة. وفی عصور التالیة من تاریخ الاسلامی نری امواج ها الشدیدة والضعیفة حسب الشرائط. وفی تاریخ ایران المعاصر نری التیار الإنجماد الفکری یصل الی تاصیل جذورها وتشدید بنیتها. هذه المقالة تدرس نوعا من الجمود الفکری العقلی اللذی له رؤیة سلفیة فی مجال الفکر الدینی، ولایقبل ای تطور فکری حتی ولو کانت علی اسس دینیة، الرجعیة الفکریة من التیارات اللتی کانت معادیة مع النهضة الامام الخمینی (ره)، والامام (ره) کان یترقبهم ویرصدهم حتی فی ذروة ایام النظالی، ووقف بالصراحة وبالقوة التامة امام المتجمدین الدینین. وأرتفع صوت الامام علیهم بعد أنتصار الثورة اکثر واکثر حتی قال فی کلامه التاریخی فی منشور الروحانی ون {العلماء} فی آخر ایام حیاته الشریف: المشقات المرة اللتی لقیه هذا أبوکم الشیخ الشایب، من هؤلاء المتحجرین، لم تقاس مع الشدائد والصعوبات اللتی وجده ایام نظاله من الاعداء.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1540

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 499 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

پزشکی محمد

نشریه: 

سیاست متعالیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    81-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    803
  • دانلود: 

    521
چکیده: 

چکید فارسی:تمدن جدید بر مبنای فلسفه پایه گذاری شده است از این رو ارائه دانش سیاسی در تمدن اسلامی به زبان عقلی- فلسفی ضرورتی غیرقابل انکار می باشد. شناساندن دانش سیاسی عقلی تمدن اسلامی امکان مطالعات تطبیقی از یک سو و مطالعات بین رشته ای از سوی دیگر را در سطح بین المللی فراهم می کند. روش به کار رفته در این مقاله، «اسنادی» است و با رویکرد تفسیری به شناساندن دانش سیاسی می پردازد. نوشته حاضر نحوه فهم و درک مسلمانان را از این دانش و فرآیند تولید آن را در تمدن اسلامی نشان می دهد. از داده های این پروژه می توان برای نظریه پردازی سیاسی، تاریخ نگاری دانش سیاسی و فلسفه دانش سیاسی در تمدن اسلامی استفاده کرد.   چکیده عربی:الحداثة تأسست علی مبانیها الفلسفیة، ولذالک المعرفة السیاسی فی الحضارة الاسلامیة لابد لها من مبانی العقلی الفلسفی بالضرورة. التعرف علی مبانی المعرفی السیاسی فی الحضارة الاسلامیة تسوقنا الی دراسات تطبیقیة من جهة ومن جهة ثانیة، دراسات مرتبطة فی حقول المتعلقة بها، وفی مستوی العالمی.النهج اللذی نتبعه فی هذا المقالة، هو دراسة مستندة مع مقترب التفسیری للتعرف عن المعرفة السیاسیة لدی المسلمین. الدراسة الحاضرة تدرس عملیة الفهمی من الادراک لدی المسلمین من المعرفة السیاسی ومصیرة اللتی کانت تواجهها فی مدرسة الحضارة الاسلامیة. من معالم هذه الدراسة نقدر ان ناخذ منها فی التنظیر السیاسی والتاریخی للمعرفة السیاسی والفلسفة السیاسی لدی الحضارة الاسلامیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 803

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 521 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

خالقی علی

نشریه: 

سیاست متعالیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    99-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    700
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

چکیده فارسی:نوشته حاضر با الهام از روش هرمنوتیک قصدگرای اسکینر، پس از توصیفی اجمالی از زمینه ها و شرایط سیاسی و اجتماعی و بستر فکری شیعه در چارچوب فقه سیاسی، و معرفی فقهای معروف شیعه در این دوره به بررسی آرای سیاسی ایشان در متون فقهی شکل گرفته در فضای سیاسی متکثر ناشی از حاکمیت ایلخانان مغول و محیط فرهنگی نسبتا مناسب برای طرح آموزه های فقهی - سیاسی مذاهب مختلف از جمله تشیع پرداخت است.   چکیده عربی:المقالة الحاضرة مع الاقتباس من المنهج الهرمنوطیقار القصدیة لأسکینر، تبدأ بالتوصیف الاجمالی من الارضیة والضرورات السیاسیة والاجتماعیة ومدرسة الفکری الشیعی فی اطار الفقه السیاسی والمعرفی لدی الفقهاء المشهور من الشیعة، فی تلک الفترة. وتدرس آرائهم السیاسیة علی تراث الفقهیة اللتی ولدت فی مجال السیاسی المتکثر من الدولة الایلخانیة المغولیة وأجواء الثقافی المناسبة لطرح المعالم الفقهی السیاسی من المذاهب المختلفه ومنها الشیعة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 700

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسفندیار رجبعلی

نشریه: 

سیاست متعالیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    121-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1734
  • دانلود: 

    1010
چکیده: 

چکیده فارسی:شیخ اشراق برای حکمت عتیق اهمیت فراوانی قائل شده و حکمای باستان را در درک حقیقت مصیب دانسته است. وی از یک سو درصدد بود تا حکمت زردشت و افلاطون را با یکدیگر ترکیب کند و از سوی دیگر حکمت واحد و کلی و جاودانه ای را به وجود آورد که از آموزه های دینی و اسلامی برخوردار باشد. روش شناخت شهودی در اندیشه سهروردی در مرکز قرار می گیرد و دو پایه استدلال و شهود اشراقی پایه های حکمت ذوقی او را تشکیل می دهد. دغدغه اصلی مقاله، بررسی نسبت اندیشه سیاسی سهروردی با مبانی فلسفی اوست. بر این اساس، اندیشه سیاسی سهروردی مجموعه ای منسجم از مبانی فلسفی است که در بستر زمانی خاص منجر به تولید نظریه ای خاص در باب حکومت گردید. حکیم متاله که مجهز به عقل و حکمت می باشد، حاکم مطلوبی است که از قبل آن نظریه دو ساحتی انسانی الهی یا اسلامی اشراقی جایگزین نظریه و رویکرد تک ساحتی مادی جسمانی (دنیوی) می شود.   چکیده عربی:زعیم الأشراق الشیخ السهروردی ینظر الی الحکمة فی الماضی العتیق نظرة مساعدة، إذ یری الفلاسفة من الحضارات القدیمة، ذو نظرة صائبة. لذالک الشیخ یسعی لتنسیق وتألیف الحکمة الزرادشتیة مع الحکمة الافلاطونی، حتی یصنع حکمة متحدة وخالدة علی أسس ومعالم الدین الاسلامی.المنهج المعرفی الشهودی، یقع فی المرکز رؤیة السهروردی، والجناحین المعرفی ای الاستدلالی والشهودی تحملا هیکل الحکمة اللتی تدیر علی مشروعه الذوقی.المهمة الاصلی لهذه المقالة، هی الدراسة حول الفکر السیاسی للسهروردی ومبانی الفلسفی له. علی هذا الرصید، الفکر السیاسی للسهروردی تکون مشروع منسجم من المبانی الفلسفی، اللذی اصبح فی فترة تاریخیة خاصة نظریة مخصوصة فی مقولة الحکومة. الحکیم الالهی اللذی مجهز بأتجاهین من العقل والحکمة، حاکم مطلوب. ولذالک هذا النموذج من النظام المعرفی ذوا أتجاهین، الالهی والانسانی. حل محل النظام المعرفی ذو تجاه الواحد المادی (الدنیوی).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1734

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1010 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1