چکیده فارسی:مساله جبر و اختیار از قرن اول در بین متفکران اسلامی مطرح، و مورد تاکید قرآن کریم و روایات بوده و در طول تاریخ، دیدگاه های مختلفی در تفسیر آن ارائه شده است. متکلمان اشعری با انگیزه حفظ توحید افعالی، به دیدگاه جبر گرویدند، اما از عدل الهی غفلت کرده، و آن را فدای توحید افعالی نمودند. متکلمان معتزلی در کشمکش توحید افعالی و عدل الهی جانب عدل را گرفتند و با طرح دیدگاه تفویض، توحید افعالی را زیر سوال بردند. مکتب اهل بیت (ع) با طرح دیدگاه «امر بین الامرین»، با حفظ هر دو اصل توحید افعالی و عدل الهی به تبیین اختیار انسان در پرتو فاعلیت الهی پرداخت. این دیدگاه، از نقایص دو دیدگاه قبلی مبراست. ظرافت «امر بین الامرین» باعث شده است تفاسیر متعددی برای تبیین آن از سوی متکلمان، فیلسوفان و عارفان ارائه شود. این نوشتار با روش تحلیل عقلی به بررسی این مساله پرداخته است و ضمن نقد جبر فلسفی و ارائه پاسخ به مساله تسلسل اراده ها، به تبیین تفسیر امر بین الامرین می پردازد.
چکیده عربی:إن قضیة الجبر والتفویض کانت مطروحة منذ القدم بین المفکرین المسلمین، کما أکد علیها القرآن الکریم والأحادیث. وقد کانت هذه القضیة مطروحة بین المسلمین فی القرن الأول، وطوال التأریخ طرحت آراء مختلفة فی تفسیرها. أما علماء الکلام الأشاعرة فقد اتبعوا منهج الجبر حفظا لمبدأ التوحید الأفعالی، ولکنهم غفلوا عن العدل الإلهی وجعلوه ضحیة للتوحید الأفعالی. وأما المعتزلة ففی خضم الصراع بین التوحید الأفعالی والعدل الإلهی، التزموا جانب العدل، ومن خلال طرح رؤیة التفویض فإنهم شککوا فی التوحید الأفعالی.وأما مدرسة أهل البیت (ع) فقد طرحت مبدأ (أمر بین الأمرین) وحفظت الأصلین المذکورین، وأکدت علی اختیار الإنسان فی رحاب الفاعلیة الإلهیة. و هذه الرؤیة منزهة عن النواقص الموجودة فی الرؤیتین الآنفتین. إن لطافة مبدأ (أمر بین الأمرین) أدت إلی طرح تفاسیر عدیدة لبیان ذینک الأصلین من قبل الفلاسفة والعرفاء. أسلوب البحث فی هذه المقالة هو تحلیلی عقلی والهدف منه دراسة هذا المبدأ الأصیل فی إطار نقد الجبر الفلسفی، والجواب عن مسئلة تسلسل الإرادات.