Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    43
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

مقدمه: سرعت گفتار یکی از جنبه های سیالی و روانی کلام است که در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی با توجه به اختلال در کارکردهای اجرایی و شناختی، می تواند بر وضوح، روانی و ارتباطات عمومی فرد تاثیر بگذارد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر القای تجارب هیجانی منفی بر سرعت گفتار در افراد مبتلا به اختلال افسردگی بود. روش ها: تعداد 150 نفر دانشجوی دانشگاه شیراز، به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. سپس بر اساس نمره برش و مصاحبه بالینی، 60 نفر انتخاب و در دو گروه افسرده و غیر افسرده جای گرفتند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا در مرحله اول، یک متن بدون محتوای هیجانی و در مرحله دوم، یک قطعه فیلم با محتوای هیجانی منفی را مشاهده و بعد هر آنچه به ذهنشان می رسد، بازگو نمایند. درنهایت، داده های به دست آمده با استفاده از آزمون T مستقل تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که نمرات سرعت گفتار در افراد افسرده به میزان معنی داری کمتر از افراد غیر افسرده بود (P<0/001)، همچنین، نمرات این گروه در بافت القای هیجان منفی نیز به طور معنی داری کمتر از نمرات آن ها در شرایط عادی بود (P<0/001). نتیجه گیری: بر اساس نتایج، علاوه بر آن که میزان سرعت گفتار گروه افسرده در شرایط عادی، با افراد غیر افسرده تفاوت دارد، بافت و زمینه ای که فرد در آن قرار می گیرد نیز می تواند بر سرعت گفتار فرد اثر بگذارد که در افراد افسرده، به دلیل واکنش های هیجانی آن ها در پاسخ به محرک های محیطی، به وضوح خود را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 43

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    13-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    420
  • دانلود: 

    266
چکیده: 

مقدمه: موضوع این پژوهش ازدواج های تصنعی است که در آن زن و مرد بدون اشتیاق در کنار یکدیگر زندگی می کنند و علیرغم آسیب های وارده به اعضای خانواده، برای ادامه یافتن آن تلاش می کنند. با این مقدمه، پژوهش حاضر به دنبال درک نحوه مواجهه مردان با این پدیده و اقداماتی است که برای حل آن انجام می دهند. روش ها: پژوهش حاضر کیفی است. 18 نفر از مردانی که جدایی عاطفی را تجربه می کردند با نمونه گیری هدفمند از نوع در دسترس انتخاب شدند و از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته و اکتشافی مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه گیری تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت و برای تجزیه و تحلیل، ابتدا داده ها ثبت و کدگذاری شد و بعد با استفاده از روش تحلیل مضمون (تماتیک) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: راهبردهای مقابله شامل چهار مضمون اصلی بود. 1-مقابله سازگارانه دارای مضامین کنش اصلاحی معطوف به خود و همسر 2-مقابله ناسازگارانه با مضامین تصمیم گیری غیر سازشی و کنش پنهان سازی 3-مقابله اجتنابی با مضامین کنش اجتنابی، خود فراموشی و تمرکز بر فرزندان و شغل 4-مقابله مداخلاتی با مضامین طرح مشکلات با دیگران و مراجعه به درمانگر. نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده استفاده مردان از راهبردهای مقابله ای در ابعاد مختلف است. از نتایج این تحقیق می توان برای کمک به زوجین در جهت افزایش اقدامات سازنده برای تغییر این شرایط و پیشگیری از طلاق استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 266 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    170
  • دانلود: 

    78
چکیده: 

مقدمه: درمان های طولانی و سطح بالای تنش در بیماری سرطان، تاثیر منفی طولانی مدتی بر سلامت روان مبتلایان به آن دارد و سبب بروز مشکلات روان شناختی همچون افزایش نگرانی، ناامیدی و عواطف منفی می شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله مددکاری اجتماعی گروهی بر کاهش نگرانی، ناامیدی و تعدیل عواطف منفی بیماران سرطانی صورت گرفت. روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و در آن 30 نفر از بیماران سرطانی بیمارستان ایران مهر بیرجند در سال 1400 به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. روش اجرای مداخله مددکاری اجتماعی گروهی، به صورت آموزش در طی 8 جلسه برای گروه آزمایش بود و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده ها مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی واتسن، کلارک و تلگن (1988) و مقیاس ناامیدی بک و همکاران (1985) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس تک و چند متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت مشاهده شده بین میانگین های نمرات ناامیدی و عواطف منفی شرکت کنندگان گروه آزمایش-کنترل برحسب عضویت گروهی در مرحله پس آزمون با 95 درصد اطمینان معنی دار (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 170

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 78 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    37-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40
  • دانلود: 

    19
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف کلی ارایه مدلی برای کاهش هیجانات رفتاری از طریق ذهن آگاهی کارکنان سازمان تامین اجتماعی انجام پذیرفت. روش ها: روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) بود و از نظر هدف، کاربردی و در زمره تحقیقات توسعه ای است. در این تحقیق در بخش کیفی به شیوه غیر تصادفی و روش گلوله برفی در راند اول، نظرات 30 نفر از تیم مشارکت کننده (استادان دانشگاهی و کارکنان سازمان تامین اجتماعی) انتخاب شد و در راند دوم و سوم نیز نظرات 30 نفر جمع آوری گردید، جامعه آماری شامل 420 نفر از مدیران و کارکنان سازمان تامین اجتماعی بود و از این میان 200 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. برای شناسایی مولفه ها از روش دلفی فازی و برای میزان تاثیر متغیرهای شناسایی شده از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافته ها: مطابق نتایج بر اساس ادبیات پژوهش و مصاحبه های انجام شده در مجموع 76 عامل بر اساس ادبیات پژوهش و مصاحبه ها شناسایی شد. 12 زیر شاخص برای هیجانات رفتاری در قالب مولفه های مشاهده توصیفی، عمل آگاهانه، پذیرش بدون قضاوت و عدم واکنش یافت شد و برای سازه ذهن آگاهی نیز 12 زیر شاخص در قالب مولفه های خشم، اضطراب و استرس، ترس و غم دسته بندی شدند. نتیجه گیری: در زمینه ذهن آگاهی، با توجه به بالا بودن میزان تنش شغلی با توجه به ماهیت محیط کاری سازمان تامین اجتماعی، می توان با فراهم کردن محیطی آرام و دور از تنش برای کارکنان میزان هیجانات رفتاری را کاهش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 19 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    55-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    100
  • دانلود: 

    39
چکیده: 

مقدمه: مسیر مرکز فشار حین راه رفتن منعکس کننده مکانیک کلی بدن است همچنین سیستم تحریک الکتریکی باعث فراخوانی واحدهای حرکتی ازجمله در اندام تحتانی می شود. مطالعه حاضر تاثیر سیستم تحریک الکتریکی بر الگوی راه رفتن و تعادل در ورزشکاران مرد بود. روش ها: این پژوهش از نوع کاربردی و نیمه تجربی است. در این تحقیق 15 نفر ورزشکار مرد در دسترس انتخاب شدند. مطالعه حاضر بهمن ماه 1400 در باشگاه تندرستی شهریار در شهر اصفهان انجام گرفت. از شرکت کنندگان خواسته شد تا با سرعت خودانتخابی مسیر راه رفتن را طی کنند. وسط مسیر، یک دستگاه فوت اسکن قرار داده شده بود که اطلاعات مربوط به مسیر مرکز فشار، مدت زمان نسبی فازهای استانس و زاویه پیش روی در دو حالت باجلیقه و بدون جلیقه تحریک عضلانی را ثبت می کرد. پس از بررسی نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون شاپیرو ویلک از آزمون تی زوجی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که سیستم تحریک الکتریکی عضلانی تاثیر مطلوبی روی الگوی راه رفتن ورزشکاران در مقایسه با حالت بدون جلیقه داشته است. تحریک الکتریکی منجر به افزایش کمی نوسانات مرکز فشار و بهبود میزان جابه جایی نوسانات فشار (001/0=p) در حالت با جلیقه شده است که نشان دهنده اثربخشی این روش بود. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر حاکی است که تقویت عضلات اندام تحتانی توسط سیستم تحریک الکتریکی عضلانی تاثیرات مطلوبی بر الگوی راه رفتن و نوسانات فشار کف پایی ورزشکاران دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 100

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 39 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    60
  • دانلود: 

    495
چکیده: 

مقدمه: عوامل خطرزای خستگی هنگام حمل کوله با وزن های مختلف در دانش آموزان ناشناخته است؛ از این رو هدف مطالعه ی حاضر بررسی تاثیر خستگی ناشی از حمل کوله با وزن های مختلف بر پارامترهای کینتیکی راه رفتن در دانش آموزان است. روش ها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی بوده و جامعه ی آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر سالم تشکیل داده ند. به منظور بررسی اثرات خستگی ناشی از حمل کوله، از کوله پشتی هایی در وزن های 5/7، 10، 5/12و 15 درصد وزن بدن قبل و بعد از خستگی استفاده شد. پروتکل خستگی شامل راه رفتن ده دقیقه ایی حمل کوله با ده درصد وزن بدن بود. برای اندازه گیری نیروهای عکس العمل زمین از صفحه ی نیرو کیستلر و برای تحلیل آماری آزمون تی زوجی استفاده شد (SPSS, v. 20). یافته ها: خستگی باعث افزایش نیروی جلو برنده (10 و 5/12 درصد وزن بدن)، افزایش نیروی ترمززننده، افزایش قله ی اول نیروی عمودی و کاهش نیروی دره (با 5/7 و10 درصد وزن بدن) شد (05/0≥,P)؛ حمل بار باعث افزایش قله ی دوم در بیشتر سطوح بعد از خستگی شد (05/0 P≤, ) و همچنین سبب افزایش دره (Fz2) در سطح پانزده درصد در مقایسه با بقیه ی سطوح بعد از خستگی شد (05/0 ≤, p). نتیجه گیری: خستگی عضلانی ناشی از حمل کوله سبب تغییر نیروهای عکس العمل زمین می شود، بنابراین ریسک فاکتوری مهم برای اثرات ثانویه مانند ناهنجاری یا آسیب دیدگی در اندام تحتانی تلقی می شود. از این رو به دانش آموزان، والدین و معلمان مدارس ابتدایی توصیه می شود به وزن کیف های مدرسه ی دانش آموزان توجه ویژه ای داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 60

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 495 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    77-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    141
  • دانلود: 

    48
چکیده: 

مقدمه: نظام سلامت هر کشوری برای پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر جامعه و افزایش کارایی، اثربخشی، کیفیت و ایجاد عدالت همواره با سیاست سازی و سیاست گذاری جدید یا تجدید نظر سیاست های قبلی، اصلاحاتی را در سطح ملی و منطقه ای اعمال می نماید. هدف اصلی پژوهش حاضر، تدوین مدل سیاست گذاری تولید دانش کاربردی در مدیریت سلامت است. روش ها: این پژوهش به روش کیفی (روش نظریه پردازی داده بنیاد) و با استفاده از نرم افزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت آشنایی با داده ها در اجرای بخش کیفی پژوهش، نظرات 15 نفر از متخصصان مدیریت بحران سلامت در وزارت بهداشت و خبرگان دانشگاهی در رشته های سیاست گذاری، مدیریت دولتی، مدیریت نوآوری و مدیریت صنعتی که در حوزه پژوهش صاحب نظر هستند، به روش نمونه گیری هدفمند در قالب مصاحبه عمیق در پاییز 1400 گردآوری شد. یافته ها: مضمون ارزیابی سیاست های تولید دانش بومی برای مدیریت بحران سلامت به عنوان مهم ترین شاخص در فرآیند سیاست ها، مضمون آموزش عوامل فرهنگی در بومی سازی تجارب دیگر کشورها به عنوان مهم ترین شاخص در آموزش سیاست ها و مضمون حلقه های مفقودی در وزارت بهداشت کشور در نتیجه عدم توجه به بحران های بیولوژیکی به عنوان مهم ترین شاخص در عوامل ساختاری سیاست های تولید دانش بومی برای مدیریت بحران سلامت تعیین شد. نتیجه گیری: پس از انجام مطالعه موردی کیفی، مدل نهایی با توجه به متغیرهای محتوای سیاست دانش بومی، فرآیند، آموزش و عوامل ساختاری سیاست های تولید دانش کاربردی برای مدیریت سلامت تدوین گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 141

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 48 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    91-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    90
  • دانلود: 

    49
چکیده: 

مقدمه: محاسبه هزینه تمام شده آموزش دانشجویان، از الزامات تحقق اهداف برنامه های توسعه کشور در ارتباط با ارتقای کارایی دانشگاه ها و همچنین از مهم ترین اهداف و محورهای برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی است. هدف از این پژوهش محاسبه هزینه تمام شده آموزش دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بم به روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت بود. روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به صورت مقطعی و گذشته نگر انجام شده است. داده های موردنیاز از طریق فرم های طراحی شده گردآوری شد. سپس، هزینه تمام شده خدمت با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت و با به کارگیری نرم افزار اکسل نسخه 2016 محاسبه گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که هزینه کل دانشکده بهداشت بم به میزان 31016503943 ریال بوده است که از این میزان گروه بهداشت محیط بیشترین (%53/22) و گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی کمترین (%34/9) هزینه ها را در میان گروه های آموزشی موجود به خود اختصاص داده اند. همچنین از میان فصول هزینه ای بیشترین سهم مربوط به هزینه های فصل اول، حقوق و دستمزد است. نتیجه گیری: در این مطالعه تحلیل هزینه ها به تفکیک فصول هزینه صورت پذیرفت. تحلیل هزینه به این روش به برنامه ریزان کمک می کند تا با برآورد هزینه ثابت و به عبارتی تعیین سطح ثابتی از فایده، حداقل هزینه ممکن را ایجاد کنند تا دانشگاه ها در مصرف منابع در دسترس خود دقیق تر و کاراتر عمل نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 90

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 49 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button