نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    9-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2876
  • دانلود: 

    1102
چکیده: 

در چارچوب توجه سیاست خارجی دولت احمدی نژاد به گسترش روابط با کشورهای آسیایی در راستای سیاست نگاه به شرق، روابط با جمهوری خلق چین جایگاه ویژه ای پیدا کرد؛ اما برخلاف انتظار ایران، این روابط هیچ گاه به همکاری های فراگیر منجر نشد. این مقاله با هدف، یافتن پاسخ برای این پرسش که چرا باوجود جایگاه برجسته چین در «سیاست نگاه به شرق» ایران به ویژه در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد همکاری فراگیر میان دو کشور شکل نگرفت؟ بر این نظر است که چالش نظری ضعف تئوریک سیاست نگاه به شرق از یک سو و چالش های ساختاری یا عملی موجود در روابط تهران و پکن سبب شد تا سیاست خارجی ایران در قالب این نگاه از روابط با پکن طرفی نبندد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که تلاش برای متنوع سازی منابع دیپلماتیک، پرهیز از القای حس ناگزیری برای گسترش روابط به طرف مقابل، انسجام در تصمیم گیری، گسترش فعالیت دیپلماتیک کشور با بهره گیری از دیپلماسی چندجانبه، دوری از تاکتیک نیروی سوم و تاکید بر ایجاد توازن در روابط با غرب و شرق می تواند دستور کارهای مهم آتی سیاست خارجی کشور در روابط با چین باشد. در راستای بررسی فرضیه، بعد از توجه به واقع گر ایی تدافعی به عنوان چارچوب نظری، ابتدا جایگاه چین در سیاست خارجی ایران بعد از انقلاب و به شکل ویژه دوره احمدی نژاد بررسی شده است؛ سپس با نگاهی آسیب شناختی دلایل شکل نگرفتن همکاری فراگیر از رهگذر چالش های نظری ناشی از سیاست نگاه به شرق و تاثیرات ساختاری مورد واکاوی قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1102 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    43-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3097
  • دانلود: 

    1387
چکیده: 

با گذشت زمان، بحران سوریه به یکی از پیچیده ترین چالش های سیاسی و امنیتی در منطقه تبدیل شده است. از سوی دیگر تحولات سیاسی سوریه عرصه ای برای رقابت قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای فراهم کرده است. هر یک از این قدرت ها رویکردهای متفاوتی در قبال سوریه به کارگرفته اند که رویکرد آمریکا و روسیه به عنوان دو ابرقدرت جهانی اهمیت فراوانی دارد. از نگاه بیشتر تحلیل گران، سیاست خارجی آمریکا در برابر جنگ داخلی سوریه بسیار ابهام آمیز بوده است. ریشه این سردرگمی به استراتژی مبهم و نامشخص سیاست خارجی آمریکا در رابطه با رویارویی با بیداری اسلامی مربوط می شود که سردرگمی در سیاست خارجی را در سطوح منطقه ای و بین المللی به وجود آورده است. روسیه نیز در تحولات سوریه از حکومت اسد حمایت کرده و تقریبا با یک خط سیر کم نوسان موضع خود را دنبال کرده است. موضع روسیه در قبال تحولات سیاسی کشورهای عربی منطقه با نوعی شک و تردید آمیخته بوده و جابه جایی حکومت ها در منطقه را در شرایط کنونی چندان به نفع سیاست خاورمیانه ای خود ندیده و آن را برهم زننده ثبات منطقه می داند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3097

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1387 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    67-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1137
  • دانلود: 

    706
چکیده: 

هدف اصلی این مقاله، بررسی مساله تحریم ایران از سوی غرب و کنش سلبی ایران به این تحریم ها است. مساله ای که از سال 2002 به این سو به چالشی اساسی میان ایران و غرب تبدیل شده بود. استدلال این نوشتار آن است که غربی ها با تحریم های گوناگون در مجاب سازی ایران در راستای اهداف راهبردی خود تلاش کرده اند. درعین حال، ایران نه تنها در برابر این تحریم ها از خود کنش ایجابی نشان نداده؛ بلکه به راهبرد کنش سلبی روی آورده است. درواقع، کشور های غربی و به ویژه آمریکا و اروپا در برخورد با ایران همواره بر ارزش های غربی همچون پیشینه سازی امنیت اسرائیل، مهار ایران و نادیده گرفتن حقوق هسته ای ایران تاکید داشته اند. در مقابل، ایران هم به کارگیری و تشدید این تحریم ها را عامل بی ثباتی سیاسی و تشدید کاهش ضریب امنیت ملی خود دانسته است؛ لذا نویسندگان در این پژوهش تلاش کرده اند تا این موضوع را در ورای نظریه سازه انگاری بررسی کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 706 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    91-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1096
  • دانلود: 

    718
چکیده: 

جریان شناسی و ریشه یابی تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران، بیانگر این نکته است که در طراحی سیاست های تحریمی آمریکا علیه ایران بین چهار بازیگر اتاق های فکر، لابی های اسراییل، رسانه های جمعی و معماران تحریم ایران در دولت و کنگره آمریکا نوعی هم سویی فکری - رویه ای و ارتباط متقابل وجود دارد. به گونه ای که اتاق های فکر با مفهوم سازی و سناریوپردازی کارویژه توجیه افکار عمومی و معماران تحریم نقش پیاده سازی و عملیاتی ساختن تحریم ها را بر عهده دارند. از آنجا که اتاق های فکر در آمریکا بازوی پژوهشی قانون گذاران این کشور در تصمیمی سازی هستند و با کمیسیون های کنگره ارتباط دائمی دارند و تغذیه فکری قانون گذاران مجالس سنا و نمایندگان کنگره را بر عهده دارند و کارشناسان آن ها به اظهارنظر کارشناسی پیرامون پیش نویس طرح ها و لوایح می پردازند؛ هدف ما در این مقاله بررسی نقش اتاق های فکر در آمریکا در اعمال تحریم های هسته ای علیه ایران است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1096

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 718 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    115-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    768
  • دانلود: 

    576
چکیده: 

جهانی شدن بارزترین وجه تمایز جهان دیروز و جهان امروز است. جهانی شدن اقتصاد که یکی از ابعاد جهانی شدن است، می تواند در گسترش فناوری و انتقال آن به کشورهای درحال توسعه و نقل و انتقال سریع سرمایه و منابع مالی نقش موثری ایجاد کند. تلاش شرکت های فراملیتی برای توسعه و یکپارچگی بازارهای خود و گسترش مبادلات تجاری در راستای گسترش و تعمیق وابستگی های متقابل بین کشورهای منطقه و اقتصاد ملی آنان می تواند با برداشتن بسیاری از موانع تجاری موجود در جهت مقررات زدایی و ایجاد اقتصادی باز از نتایج جهانی شدن اقتصاد باشد.موقعیت ژئواکونومیک ایران در منطقه جنوب غربی آسیا به عنوان تولید کننده انرژی، بازیگر تسهیل گر توزیع و یا یکی از حلقه های مکمل این نظام اقتصادی می تواند زمینه را برای سرمایه گذاری هرچه بیشتر در منطقه آماده کند. در این راستا با فراهم ساختن زیرساخت های اقتصادی، افزایش هر چه بیشتر ظرفیت های تولید و رشد و پیشرفت صنایع نفت و صنایع وابسته به آن را فراهم می کند. عواملی چون مشارکت در توزیع و گسترش فناوری و انتقال ذخایر، توسعه، تولید و افزایش ظرفیت تولید ناخالص ملی و رشد شاخصه های توسعه می تواند اقتصاد کشور را در سایه جهانی شدن به سوی اقتصادی پویا پیش ببرد.در این مقاله تاثیر جهانی شدن اقتصاد در منطقه جنوب غربی آسیا بر جایگاه ژئواکونومیک ایران، با روش همگرایی مورد بررسی قرار گرفته است. روش جمع آوری اطلاعات توصیفی – تحلیلی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 768

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 576 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میرفخرایی سیدحسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    143-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2035
  • دانلود: 

    980
چکیده: 

منطق رقابت های راهبردی پس از جنگ سرد جز در مناطق ویژه ای از جهان، دیگر از ماهیت نظامی پیروی نمی کند. رقابت های ژئوپلیتیک با افول جایگاه تقابلات نظامی، ماهیتی اقتصادی تجاری به خود گرفته اند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا با گذراندن چندساله فرایندی که در اروپا چندین دهه به طول انجامید، ابزاری اقتصادی در خدمت اهداف رقابت های ژئوپلیتیک مهیا کرده است. منطق تعارض بر فراز کنش های اقتصادی این اتحادیه سیطره دارد و اهداف تجاری اعضای این اتحادیه را در تقابل با اتحادیه های دیگر و سایر واحدهای سیاسی پیگیری می کند. این پژوهش تلاش می کند تا جایگاه رقابت های ایران در پهنه منطقه اوراسیا را با گزاره های اقتصادی بیان کند. بنابر نظریه ژئواکونومی، پس از تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایران الزامات اقتصادی جدیدی پیش روی دارد که بدون توجه به آن ها توان رقابت های ژئوپلیتیک خود را در ماهیت نوین اقتصادی از دست خواهد داد. پرسش اصلی این پژوهش این است که الزامات ژئواکونومیک ایران پس از تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا چیست؟ پاسخ این پرسش را با تعیین جهت گیری های اقتصادی و تجاری ایران به شکلی که منافع کشور بیشینه شود ارائه می کنیم و به ذکر ابزارهای ژئواکونومیک ایران در اوراسیا می پردازیم . فرضیه پژوهش بر این اصل استوار است که تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک جهت گیری ژئوپلیتیک در چارچوب رقابت های اقتصادی است و برای ایران نیز در منطقه مجموعه ای از الزامات ژئواکونومیک به همراه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2035

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 980 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رفیع حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    177-211
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2765
  • دانلود: 

    1158
چکیده: 

اتحاد شیخ وهابی و امیر سعودی در قرن هجدهم و تداوم تاریخی آن سبب شکل گیری دولت عربستان سعودی در قرن بیستم با مذهب رسمی وهابیت در این کشور شد. دولت سعودی از این مسلک هم برای جلب نظر روحانیون وهابی و هم به عنوان ابزار نفوذ و دیپلماسی خود در کشورهای اسلامی بهره برداری می کند. کشور پاکستان نیز، به دلیل برخی زمینه ها آمادگی نفوذپذیری وهابیت سعودی را دارد؛ نفوذی که می تواند برای تحدید نفوذ ایران رقیب و اختلال در روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، مورد بهره برداری قرار گیرد. این مقاله می کوشد تا زمینه های نفوذ وهابیت سعودی را در پاکستان بررسی کند و تاثیر این نفوذ را بر روابط پاکستان و جمهوری اسلامی ایران مورد واکاوی قرار دهد. در این زمینه، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و بهره گیری از منابع معتبر کتابخانه ای، این فرض به آزمون گذاشته می شود که اشتراکات مذهبی و فقر اقتصادی و فرهنگی در پاکستان، در کنار قدرت مالی و مراکز آموزشی-تبلیغی در اختیار و نفوذ عربستان، زمینه ساز پیدایش و گسترش سلفی گری وهابی در پاکستان بوده اند. از سوی دیگر با توجه به تعارض شدید این مسلک با مذهب شیعه، سلفی گری وهابی برای مقابله با شیعیان و ایجاد چالش در روابط پاکستان با جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2765

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    213-245
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2457
  • دانلود: 

    559
چکیده: 

تحولات نظام بین الملل در دوران اخیر، گسترش جایگاه حقوق بشر و تغییر ماهیت این حقوق را از مساله ای فکری و ذهنی به رویکردی حیاتی و استراتژیک که با حیات سیاسی کشورها پیوند داشته را نشان می دهد. امروزه شاهد تعمیق جایگاه حقوق بشر در سیاست خارجی کشورها در معنای عمودی و به تبع آن، تحول حاکمیت مطلق دولت ها و تبلور آن در معنای مسوولیت دولت هستیم. مضامین و آموزه های لیبرالیستی که ریشه در سنت ها و ارزش های آمریکا دارد، حقوق بشر را به عنوان یکی از مولفه های مهم در سیاست خارجی این کشور نهادینه ساخته است. با این رویکرد در تحلیل سیاست خارجی آمریکا بر مبنای قدرت نرم، خاورمیانه در صدر سیاست خارجی حقوق بشری این کشور قرار می گیرد. تاریخچه خاورمیانه نیز با وجود داشتن تمدن،کانون گفتمان های متنوع فرهنگی و دینی بودن، به علت استبداد سیاسی و استعمار خارجی بر پیکره جامعه انسانی منطقه در رعایت نکردن حقوق بشر زخمی برجای گذاشته است که این مساله دستاویز مناسبی برای اعمال فشار قدرت های بزرگ بر این منطقه شده است. در این زمینه، خاورمیانه به عنوان مخاطب اصلی سیاست حقوق بشری آمریکا در قالب سنت ویلسونیسم با رویکرد لیبرالی مطرح و به کارگیری قدرت نرم در چارچوب دیپلماسی عمومی به عنوان اصل سامان دهنده سیاست خارجی ایالات متحده صورت بندی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2457

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 559 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button