Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 24)
  • صفحات: 

    17-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2251
  • دانلود: 

    2175
چکیده: 

در نگاهی جامع، دانش بومی، بخشی از سرمایه ملی است که باورها، ارزش ها و دانسته های هر قوم را در بر می گیرد. سابقه کهن معماری ایران مجموعه ای بزرگ از معیارها و روش های طراحی کالبد و فرم بومی را به وجود آورده که متناسب با متغیرهای جغرافیایی، فرهنگی و معیشتی شکل گرفته اند. شناخت بوم، معماری بومی، فرم، اشتراکات معنایی و کارکردی این عوامل می تواند پیش زمینه ای قوی برای معماری حال حاضر ایجاد نماید؛ زیرا یکی از مسائل مهم زیستگاه های جوامع انسانی، نگرش به مسائل بوم آورد آن سرزمین است؛ و بدون نگرش به مسائل بومی و بوم آورد آن سرزمین و بدون در نظر گرفتن کم و کیف مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اقلیمی هر بوم و سرزمین، برنامه ریزی برای آن مکان را با چالش های غیرقابل حل، روبه رو خواهد کرد. از طرفی، معماری بومی را نباید تنها به عنوان تاریخی از گذشتگان دانست؛ بلکه نیاز است با بازبینی درست از آن، سعی در بازگرداندن ویژگی های مثبت این معماری به دنیای معماری امروز را داشت. همگام با این مطالب، این پژوهش نیز به دنبال شناخت پتانسیل های معماری بومی جهت توسعه پایدار در معماری حال حاضر است. لذا در این نوشتار سعی براین است که عوامل تأثیرگذار بر فرم در معماری بومی تشریح شود. جهت حصول به این امر، در بخش نظری با ابزار مطالعات کتابخانه ای و با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی متون به ارائه چارچوب نظری پرداخته می شود؛ در بخش عملی نیز با تهیه پرسشنامه و مصاحبه با افراد صاحب نظر و به صورت موردی، چارچوب نظری مذکور در رابطه خانه های واقع در اقلیم سرد و کوهستانی، از طریق آزمون آماری و با استفاده از نرم افزار SPSS ارزیابی می گردد. در نهایت یافته های حاصل، با استفاده از استدلال منطقی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند و مشخص می شود که کدام عامل (عوامل) بیشترین تأثیرگذاری را در فرم معماری بومی خواهند داشت. نتایج حاصل نشان می دهد که از نظر صاحب نظران شاخص باورها و اعتقادات (فرهنگ-مذهب) با بیشترین میانگین (82/3) اولویت اول و شاخص اصول فیزیکی ساخت (مصالح-تکنیک) نیز با کمترین میانگین (44/3) پایین ترین اولویت را دارد و به طور کلی به ترتیب اهمیت، تمامی شاخص های اصلی یعنی باورها و اعتقادات، عوامل رفاهی، جغرافیای محل و اصول فیزیکی ساخت، از نظر تأثیرگذاری در فرم بناهای مسکونی دارای شرایط مطلوبی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2251

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2175 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 24)
  • صفحات: 

    36-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    668
  • دانلود: 

    652
چکیده: 

در گذر زمان، جداره میدان ارگ از نظر ساختار شکلی، دچار دگرگونی های شده است؛ و تاکنون میدان ارگ مورد بازنمایی قرار نگرفته است. بازنمایی و تحلیل شکلی اجزای جداره میدان می تواند ویژگی های نهفته در این میدان را آشکار سازد. شناخت اجزای تشکیل دهنده جداره، می تواند یکی از راهکارهای مناسب در جهت احیا عناصر این میدان ارزشمند باشد. اندازه و شکل قاب ها، بازشوها و سردرها به شکل مستقیم در شکل گیری فرم نهایی میدان تاریخی ارگ تأثیرگذار بوده است. نویسندگان به ویژگی های تاریخی و روند شکل گیری مجموعه مجاور میدان و گذرها پرداخته اند؛ در این مقاله برای نخستین بار بازنمایی جداره میدان ارگ مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. این مقاله بر آن است تا نقش عناصر تشکیل دهنده فرم نهایی جداره های میدان ارگ را مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش با استفاده از شیوه توصیفی-تحلیلی به تحلیل و مقایسه تطبیقی اجزای جداره میدان می پردازد. داده های پژوهش با بررسی میدانی و مطالعات کتابخانه ای مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در شکل گیری جداره میدان ارگ در دوره های مختلف که از دوره ناصری تا اوایل دوره پهلوی است؛ از قاب ها، بازشوها و سردرها با ریتم و ترکیباتی مشترک آن ها، در کنار یکدیگر استفاده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 668

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 652 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 24)
  • صفحات: 

    57-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    807
  • دانلود: 

    953
چکیده: 

مرکز محله های بومی شهر همدان-که به فضای چمن شهرت دارند-به عنوان یک فضای محلی در طی قرون متمادی جایگاه و اهمیت خود را از دست نداده؛ بلکه نقش تاریخی ارزشمندتری پیدا کرده اند و با دیدگاه های مختلف قابل ارزش گذاری می باشند. در فرهنگ اسلامی نیز جوانب مختلف هماهنگی ساختار مرکز محله های بومی شهر همدان با قوانین تشیع مشهود است. چگونگی التزام مرکز محله های بومی همدان به ده قانون اجتهاد اسلامی عقل ابزار اجتهاد، ثبوت اصول، تفریع جزئیات، نسبیت اجتهاد، جامعیت قوانین، توجه به ساحت انسان، توجه به اولویت ها، هماهنگی با قوانین حاکمه، آزادی در برخی حوزه ها، احکام خمسه و احکام ثانویه مهم ترین سؤال پژوهش پیش رو است. مرکز محله های بومی شهر همدان واجد ساختار کالبدی همگون می باشند و ساختار به کاررفته در مرکز محله های بومی همدان در تطابق با احکام عملی اجتهاد در تشیع است فرضیه پژوهش است و هدف پژوهش کشف احکام عملی معماری و شهرسازی اسلامی در محله با معرفی الگویی برجسته از مصادیق تجلی قوانین تشیع در معماری و شهرسازی اسلامی ایران است. راهبرد این پژوهش تاریخی تفسیری است و سامانه پژوهش بررسی رابطه تطبیقی قوانین اجتهاد اسلامی با قوانین طراحی مرکز محله است. درنهایت، الگوی ساختاری به کار رفته در مرکز محله های بومی شهر همدان به عنوان مصداق معماری شیعی معرفی می گردد. این الگوی محله محور ارائه دهنده احکام عملی معماری و شهرسازی اسلامی و راهکارهای طراحی شهرهای جدیدالاحداث با الگوی ایرانی-اسلامی مانند شهر حورا در حومه همدان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 807

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 953 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عظیمی مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 24)
  • صفحات: 

    77-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1583
  • دانلود: 

    1283
چکیده: 

در اندیشه و تفکر اسلامی، خیال، جایگاه و اهمیت ویژه ای در آفرینش هنری دارد. ماهیت برزخی خیال، باعث شده که هر مفهوم و معنایی برای تجسم یافتن در دنیای محسوس، بایستی از خیال بگذرد. عالم خیال، واسطه بین معنا و محسوس است. انسان در خلق هنری، بیشتر از ادراک خیالی و قوه خیال خود بهره می گیرد. هنرمند قدسی در هنگام آفرینش فارغ از عالم محسوس عمل می کند. حتی در هنگام بازآفرینی طبیعت یا شی ای مادی نیز، تلاش می کند حقیقت و معنای آن را در اثرش متجلی سازد. قوه خیال هنرمند به او کمک می کند تا تصاویر و مفاهیم جدیدی، فراتر از ماده خلق کند. معنا در معماری و هنر اسلامی، نقشی بنیادین دارد. معمار همچون دیگر هنرمندان، با ادراک عالم ماده و شناخت آن به معانی، مفاهیم و ارزش های ازلی نائل می آید؛ و به یاری قوه خیال، این معانی را به صورت معماری و فضا در عالم محسوس، باز می آفریند. هدف این پژوهش، تبیین جایگاه خیال به عنوان واسطه تجلی حوزه معانی در طرح معماری و نقش آن در فرایند طراحی معماری است. در این پژوهش، پیشینه مرتبط با خیال در اندیشه اسلامی در حوزه های عالم خیال و مراتب آن، ادراک خیالی، آفرینش و هنر قدسی، مورد بررسی قرار می گیرد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و متکی بر استنتاج به بررسی داده ها و مطالب گردآوری شده می پردازد. مطالعات نشان می دهد؛ سیر نزولی «معنا، خیال، معماری» به عنوان یک فرآیند سه مرتبه ای، می تواند در طراحی معماری مورد توجه قرار گیرد. با کمک این فرآیند، حوزه های معنایی در معماری، همچون ارزش ها، نمادها و مفاهیم ذهنی طراح که با فرهنگ، اجتماع و درونیات فطری او مرتبط هستند؛ مورد توجه قرار می گیرند و به واسطه خیال در ایده معماری می نشینند. این فرآیند را می توان شامل سه مرحله اصلی دانست: توجه و دستیابی به مفاهیم و معانی، تبدیل این معانی به صورت های خیالی و طراحی اولیه، بازآفرینی این صورت ها در عالم محسوس به گونه ای که هم با عالم خیال و هم با محدودیت های عالم محسوس منطبق باشد (اثر معماری).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1583

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1283 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 24)
  • صفحات: 

    91-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    650
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

مساجد در ایران از دیرباز به عنوان مهم ترین و غیرقابل رقابت ترین عنصر مذهبی شهرهای ایرانی به شمار می رفتند. متأسفانه در عصر حاضر اصول و الگوهای شکل دهنده مساجد و نگاه نمادگونه به آن، مخصوصاً در سطح مسجدهای محله ای به دست فراموشی سپرده شده است. بازیابی هویت معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی از جمله وظایف معماران و شهرسازان معاصر می باشد؛ و این مهم از اهداف اصلی پژوهش حاضر می باشد؛ که با انجام مطالعات میدانی و تحلیل شرایط محلی از نظر نیازهای فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی طبقات موجود در محله ها، در پی محقق ساختن آن خواهیم بود. همچنین نسبت به هدف تعیین شده، یکی از مهم ترین سوالاتی که پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به آن است را؛ می توان چنین بیان نمود که آیا نظام های ارزشی طبقات مختلف اجتماعی ساکنین محله ها در افزایش حس تعلق به مساجد محله ای و همچنین افزایش رضایت مندی بین نمازگزاران این گونه مساجد تأثیرگذار می باشند. در تحقیق حاضر، به روش پیمایشی به بررسی تأثیر مدل های ادراک حسی مؤثر بر حس تعلق به مکان در مساجد محله ای شهر قزوین پرداخته شده است؛ و نیز پس از تبیین مدل ها و مؤلفه های ادراک حسی، معیارهای ارزیابی مؤثر بر افزایش حس تعلق به مساجد استخراج شده و پرسشنامه طبق طیف لیکرت1 تنظیم و با روش مدل یابی معادلات ساختاری2 (SEM) روابط بین متغیرها و میزان تأثیر آنها در مسجد هفت درب به عنوان نمونه بافت قدیمی، و مسجد جواد الائمه به عنوان نمونه بافت جدید، تحلیل شد. یافته های تحقیق وجود رابطه معنادار بین مؤلفه های ادراک حسی و حس تعلق به مکان در مساجد محله ای را نشان می دهند؛ که در آن میزان تأثیر گذاری شاخصه های فرهنگی و نظام اجتماعی موجود در محله از دیگر شاخصه ها بیشتر می باشد. همچنین رعایت الگوهای حسی در طراحی عناصر تشکیل دهنده مساجد باعث افزایش حس رضایتمندی شده که این امر موجب ایجاد و تقویت الگوهای معماری حسی انطباقی در مکان های مذهبی می گردد. در نتیجه پیشنهاد می شود که به نقش مکمل گونه ساکنین محله در طراحی مساجد توجه ویژه ای گردد؛ زیرا که این مهم باعث انطباق پذیرتر شدن الگوهای معماری مساجد محله ای می شود. همچنین بازآفرینی الگوهای حسی معماری ایرانی-اسلامی مساجد بی تردید در مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و در توسعه و تعمیق ارزش های دینی، نقشی حیاتی و تأثیری شگرف داشته و همچنین باعث افزایش انگیزش نمازگزاران جهت تداوم حضور در مساجد محله ای، می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 650

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 24)
  • صفحات: 

    107-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1008
  • دانلود: 

    901
چکیده: 

تاکنون صاحبنظران فراوانی از درآمیختگی ریاضی و معماری سخن رانده اند. نظرگاه های متفاوت دراین زمینه حاکی از وجود دو رویکرد کلی تاویلی و تاریخینگر دراکثر این مطالعات است. اما آنچه در بیان این نسبت چندان مورد توجه قرار نگرفته است؛ رویه های ذهنی مشترک در علم ریاضی و معرفت معماری است که بر کارِ ریاضی دانان و معماران گذشته تأثیر می نهاده است. بنابراین می توان این پرسش را مطرح نمود که حضور و تداوم ریاضیات در معماری گذشته مرهون چه رویه ذهنی معماران می باشد؟ رهیافت پژوهش حاضر مبتنی بر تفسیر تاریخی شواهد مستند است که در قالب متون گذشته و دانش نامه های علوم، به بررسی رویه ای در نسبت علم «ریاضیات» و معرفت «معماری» می پردازد تا با واکاوی معنای ریاضی در علوم گذشته از یکسو و جایگاه معرفت معماری نزد پیشینیان از دیگرسو، به تبیین ساختارهای ذهنی مشترک بین فعالان دو حوزه بپردازد. نتایج تحقیق نشان می دهد، رویه خاصی از ریاضیات با نام «الگوریتم» قابل شناسایی است که بر ذهن ریاضی-دانان گذشته ساری بوده و باعث تولد «ریاضیات فرهنگی» در آن بستر می شده است. این رویه عملگرا، به عنوان عامل تکوین ساختار ذهنی برای معماران در ساخت و تعریف الگوها ایفای نقش کرده است و اصول ریاضی در جریان همین ذهنیت مشترک الگوریتمی به ذهن معماران انتقال یافته و باعث تقارب عمل و نظر شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1008

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 901 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 24)
  • صفحات: 

    125-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    880
  • دانلود: 

    1315
چکیده: 

شهر ایرانی-اسلامی انگاره ای است که به دلیل تداخل فرهنگی، سوالات بسیاری در باب چیستی، ماهیت و ویژگی های آن مطرح بوده است و نظام های علمی گوناگون، از زوایای مختلف بدان پرداخته و تلاش در تبیین و تشریح آن داشته اند؛ که نشانگر حجم بالایی از سوءتعبیرها و آشفتگی ها درباره این انگاره و مفاهیم، موضوعات و اهداف مرتبط با آن است. از سویی ورود اندیشه مدرنیسم در فرهنگ و ادب ایرانی، علاوه بر نمود ذهنی، نمود عینی خود را در کالبد شهرهای ایرانی با معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی وارد نمود است؛ و عناصر کالبدی موجود شهر ایرانی اسلامی را تحت تأثیر خود قرار داده است و موجب از دست دادن هویت، انسجام و پایداری شهری شهر ایرانی-اسلامی شده است که وجود مطالعات بسیار در این زمینه گویای اهمیت این موضوع می باشد. هدف این پژوهش فراتحلیل مقالات با موضوع شهر ایرانی-اسلامی، برای ارائه جمع بندی و دسته بندی یافته ها از آخرین تلاش های علمی انجام گرفته در ارتباط با موضوع و بررسی نظریات به کارگرفته شده در این پژوهش ها می باشد. بدین سبب این مقاله در چارچوب فراتحلیل کیفی-که یکی از برترین کوشش های محققان برای غلبه بر نارسایی ها و تعارضات پژوهش ها در علوم اجتماعی است-با شناسایی 92 مقاله علمی-پژوهشی به شیوه تمام شماری نمونه های در دسترس به تحلیل و بررسی مطالعاتی در زمینه شهر ایرانی-اسلامی پرداخته است؛ چرا که نتایج این نوع پژوهش ها از یک سو به معرفی کامل همه پژوهش های انجام شده درباره یک موضوع می پردازد و باعث پرهیز از دوباره کاری می شود و از سوی دیگر با ترسیم توانایی ها و کاستی های پژوهش ها، افق های پژوهشی جدیدی را به روی پژوهشگران می گشاید. نتایج پژوهش نشان می دهد که مهم ترین مؤلفه های مطالعات شهر ایرانی-اسلامی که مورد توجه بیشتر پژوهشگران واقع شده اند عبارت اند ا معنا و مفهوم شهر ایرانی-اسلامی؛ ویژگی های تاریخی سازمان فضایی حیات شهری شهر ایرانی اسلامی؛ اصول، قواعد و الگوهای شهر ایرانی اسلامی؛ هویت شهر ایرانی اسلامی؛ فضای شهری شهر ایرانی اسلامی؛ تحولات اجتماعی-فرهنگی در شکل بندی و ساختار فضایی شهر ایرانی-اسلامی؛ تأثیرات مدرنیسم بر شهر ایرانی اسلامی؛ وقف و در نهایت، عناصر کالبدی شهر ایرانی-اسلامی از قبیل: محله، مسجد، میدان و بازار، که در دو بعد هستی شناسی (تأکید بر ابعاد وجودی) و چیستی شناسی (تأکید بر ابعاد ماهوی یا کالبدی) قابل تفکیک می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 880

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1315 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 24)
  • صفحات: 

    151-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    763
  • دانلود: 

    804
چکیده: 

زمان ادراک شده، می تواند بر عکسالعملهای حیاتی گرفته تا رفتارهای روزمره تأثیر بسزایی داشته باشد. پژوهش ها نشان داده اند که محیط و فضای اطراف نیز می توانند بر ادراک انسان از زمان، فضا یا رویداد تأثیرگذار باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متقابل محیط و به طور دقیق تر معماری بر زمان ادراک است. بررسی تأثیر جنسیت در این حوزه که در بسیاری پژوهش ها به عنوان یکی از عوامل تأثیرپذیر از محیط، گزارش شده است، دیگر هدف مطالعه حاضر می باشد. روش تحقیق به صورت علی-مقایسهای است. آزمون شوندگان، صد نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه هنر اسلامی تبریز بودند. به عنوان محرک، چهار تصویر معماری با دو عامل سادگی و پیچیدگی در نظر گرفته شد. به عنوان آزمون قضاوت زمان، دو آزمون بازتولید زمانی با بازه هزار میلی ثانیه و آزمون تولید زمانی به اندازه صدوبیست ثانیه به صورت ادغام شده و در رویکرد گذشته نگر اجرا گشت. نتایج به روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر چندعاملی تی-تست مستقل تحلیل شدند. یافته ها نشان داد افراد تصاویر پیچیده را به طور معناداری طولانی تر نسبت به تصاویر ساده قضاوت می نمایند. همچنین تحلیل تأثیر تعاملی، در مورد تأثیر تصاویر ساده و پیچیده بر دو گروه جنسی دختران و پسران تفاوت معناداری را بین این دو نشان داد. تطابق یافته ها در زمینه رابطه پیچیدگی تصویر با طول مدت زمان ادراک شده با مدل رمزگذاری عصبی ایگلمن، بیشتر بود؛ در حالی که یافته ها در زمینه تأثیر تعاملی عامل جنسیت، بر مدت زمان ادراک شده، در عین قابل مقایسه بودن با مدل ساعت درونی، جدید بوده و می تواند دیدگاه جدید و متفاوتی را وارد این حوزه از مطالعات نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 763

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 804 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اشرافی نسیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 24)
  • صفحات: 

    188-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    883
  • دانلود: 

    798
چکیده: 

کهن الگوی چلیپا در معماری از الگوهایی است که به عنوان شاخصه اصلی معماری ایرانی قبل از اسلام مطرح بوده است. امروزه رمزگشایی معانی مختلف این نماد در مساجد به عنوان الگوی پایه که عامل پیوند معماری ایرانی و اسلامی است؛ موضوعی است که مورد غفلت واقع شده است. الگوی چلیپا مختص مساجد ایرانی بوده و در ساختار سایر مساجد جهان اسلام دیده نمی شود؛ مگر به واسطه تقلید از الگوی مساجد ایرانی. لذا، مطالعه اینکه چرا الگوی چلیپا به عنوان الگوی شاخص در تطور تاریخی معماری ایران وجود داشته است؛ ولی در سایر تمدن ها دیده نمی شود؛ ضرورت می یابد. پژوهش حاضر در تلاش است با مقایسه تطبیقی مساجد ایرانی و مساجد سایر کشورهای اسلامی، تفاوت های ساختاری آنها را مشخص نموده و دو مفهوم مرکزیت و جهت گرایی را به عنوان دو مؤلفه اصلی الگوی چلیپا که در مساجد ایرانی وجود دارد را با سایر مساجد مورد قیاس قرار دهد و این الگو را به عنوان وجه تمایز معنایی و ساختاری آنها معرفی نماید. در این پژوهش که روشی تاریخی-تحلیلی دارد؛ سعی شده است با مقایسه تطبیقی مساجد، تفاوت اصلی مساجد کشورها با مساجد ایرانی را در بازه زمانی قرون پنجم و ششم هجری در وجود الگوی چلیپا معرفی نموده و علت این تفاوت را در معانی مشترک تمدن ایرانی و اسلامی جستجو نماید که در سایر تمدن ها چنین اشتراکی وجود نداشته است. الگوی چلیپا که در وحدت بخشیدن به ساختارهای فضایی یک بنا نقش مهمی دارد؛ ریشه در معماری قبل از اسلام دارد و برای اولین بار در معماری بعد از اسلام در قرن ششم هجری در مساجد ایرانی ظاهر گشته و علت این تغییر در این بازه زمانی در اندیشه های حاکمان و فیلسوفان و هنرمندان دوره آل بویه به بعد بوده است که همواره خواهان پیوند اندیشه ایرانی با اندیشه اسلامی بوده اند. کهن الگوی چلیپا در قالب فرم چهار ایوانی در حیاط مرکزی مساجد ایرانی مختص تفکرات ایرانی است و در حیاط مرکزی سایر مساجد کشورهای اسلامی چنین الگویی وجود ندارد که حاکی از تطور مفهوم مرکزگرایی قبل از اسلام است؛ و از طرف دیگر نشان از مفهوم وحدت در عرفان اسلامی دارد که شاید بتوان علت این پیوند را در اصول مشترک ادیان توحیدی ایران (اسلام و زرتشت) جستجو کرد که با مفهوم گذار از گذشته تا به حال، باز احیایی مفهوم توحیدی در تمدن ایرانی را در معماری اسلامی دگرباره فراهم ساخته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 883

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 798 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0