پژوهش حاضر با هدف تبین چارچوب نظری در زمینه ارتباط میان فضاهای مذهبی و تاثیر آن بر ویژگی های رفتاری (فردی و اجتماعی) تهیه شده است. سئوال اصلی این پژوهش این است که مراجعه و استفاده از فضاهای مذهبی بر ویژگی های رفتاری افراد جامعه شهری چه تاثیری دارد؟ فرضیه تحقیق نیز این بود که به نظر م یرسد میان میزان مراجعه به مسجد و ویژگی های رفتاری (اجتماعی-فردی) رابطه معنی داری وجود دارد. برای آزمون فرضیه فوق پس از انجام مطالعات نظری و پایه در خصوص ارایه تعاریف نظری و عملیاتی از متغیرهای تحقیق، به بررسی نمونه های موردی (نمازگزاران دو مسجد از مناطق 2 و 18 تهران) پرداخته شد. در این پژوهش دو متغیر میزان استفاده از مسجد، ویژگی های رفتاری وجود داشت. به منظور جمع آوری داده در زمینه متغیرهای تحقیق و آزمون فرضیه مورد نظر پرسش نامه ای با 36 گویه تهیه و با روش نمونه گیری تصادفی توسط 90 نفر از نمازگزاران این دو مسجد در تهران تکمیل شد. با استفاده از نرم افزار SPSS 17 و رگرسیون خطی به بررسی رابطه میان دو متغیر پرداخته شد. براساس نتایج به دست آمده در جامعه آماری تحت مطالعه، میان میزان مراجعه به مسجد و ویژگ یهای رفتاری افراد رابطه معنی داری وجود داشت.