Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

نقش جهان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    71-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    867
  • دانلود: 

    945
چکیده: 

مقدمه محیط ضمن آن که متاثر از خواسته های اهل خویش است، در شکل گیری رفتارهای خاص و به دنبال آن بر تحولات اندیشه های آنها نیز تاثیر می گذارد. بدین ترتیب محیط م یتواند به عنوان یک فضای متذکر عمل کند و مطابق دیدگاه اسلامی حس حضور الهی یا همان قرارگرفتن در محضر الهی را به انسان متذکر شود. ذکر در اینجا یادآوری نام خدا در قلب و ذهن انسان است که در تمام لحظه های زندگی به داشتن آن سفارش شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تجلی ذکر در فضای معماری اسلامی-ایرانی از طریق بشارت و انذار بود. در این پژوهش با برداشت مستقیم از قرآن و استفاده از تفاسیر مطرح، تمامی آیات مربوط به واژ ههای ذکر، بشیر و نذیر استخراج شد. روش تحقیق به صورت اکتشافی-تفسیری و تحلیل محتوایی بود که با استدلال منطقی، مفاهیم معادل تبیین شد. نتیجه گیری سطوح مختلفی از بشارت و انذار وجود دارد و اهمیت انذار برای ایجاد تذکر بیش از بشارت است. در رابطه ذکر و مخاطب، می توان از طریق بشارت و انذار فضای متذکر را برای مخاطب به وجود آورد. به نظر می رسد با تقسیم سطوح تذکر در سه سطح، سطح اولیه شامل انذار، سطح دوم شامل بشارت و انذار و سطح سوم فقط مربوط به بشارت است که این موضوع در آیات قرآن با مخاطب های مختلف بیان شده است. از طرفی اگر فضای معماری را ترکیبی از حرکت و سکون بدانیم، انذار بیشتر در فضاهای حرکتی و بشارت غالبا در فضاهای سکون کاربرد دارد. بدین ترتیب فضای معماری می تواند از ابتدا تا انتها با طیفی از انذار تا بشارت با مفاهیم مطر حشده، طراحی شود تا در نهایت که به فضای آرامش و سکون م یرسد، سطحی از احساس خودآگاهی و حس حضور برای مخاطب قابل ادراک باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 867

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 945 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش جهان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    81-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1734
  • دانلود: 

    1657
چکیده: 

مقدمه در برخورد با محیط، ادراک حسی مقدمه اولیه تولید معنا است و طراح محیط باید تفکرات صرفا فنی را با دنیای ادراک حسی گره بزند تا امکان نزدیک شدن به معنای واقعی و زنده موجود در دل زندگی مردم فراهم شود. در معماری شاخص تمامی تشکل های کالبدی و روانی مولف به بستری برای شکل گیری اثر او تبدیل می شوند تا موجب شود مخاطب جوهر های معنوی از خود داشته باشد. معماری سنتی ایران به ویژه معماری بازار ایرانی نوعی معماری تجسمی، ادراکی-حسی است و تمامی حواس را به کار می گیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی و شناخت مفهوم و ساختار بازار کاشان به عنوان فضایی همخوان با ارزش ها و هویت ایرانی بود. ترکیبی از روش های تحقیق کیفی و کمی به کار رفت و بدنه اصلی پژوهش حاضر روش تحلیلی-اکتشافی بود. نتیجه گیری معماری بازار کاشان ب هعنوان نمونه ای از بازارهای سنتی ایران، باپیکره مندکردن عناصر محرک حواس، نظام متمرکز حواس را ایجاد می کند. نظام جهت دهنده اصلی، مسیرهای حرکتی با کیفیت دعوت کنندگی به حرکت و کشف فضا را رقم زده و در فضاهایی مانند مساجد، تیمچه ها و فضاهای باز مجاور بازار، آرامش و تامل را برای باشندگان در فضا فراهم می سازد. در بازار، فرآیند ادراکی در مواجه با ازدحام و خلوت مطلوب در محیط به دست می آید. این خلوت در گام نخست منجر به ایجاد کیفیت دعوت کنندگی به کسب آرامش، تامل، غور و اندیشه می شود، در مراحل بعدی و براساس آگاهی انسان به دریافت نظام های معنایی و در نهایت به شناخت ارز شها و زیبایی شناسی منجر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1734

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1657 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش جهان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    91-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    799
  • دانلود: 

    768
چکیده: 

مقدمه بافت باارزش، بافتی است که علاوه بر قدمت، نگاهی جامع به وحدت، اصالت تاریخی، معماری و آینده نگری و همچنین حیات اجتماعی و اقتصادی پیرامون خود داشته باشد. مسجد-مدرسه سپهسالار (تاسیس در سال 1296 قمری) یکی از این بناهای "ارزشمند" است که تاکنون به حیات خود ادامه داده و در حال حاضر میان توسعه جدید و معماری امروزی رها شده است. این بنا با درایت و نظارت میرزا حسین خان سپهسالار ساخته شده و مجموعه بنا و تزئینات که از شاهکارهای معماری عصر قاجار و قرن سیزدهم قمری است، اکنون بدون توجه به وقف نامه مورد بی مهری قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتقای حیات مدنی براساس وقف نامه مسجد-مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) در گستره میدان بهارستان و دس تیابی به پاسخی عملی برای نجات بخشی این بافت شهری براساس اید ه های مطرح شده بود. نتیجه گیری ترکیبی مانند مسجد-مدرسه سپهسالار می تواند الگویی در معماری معاصر برای تحقق نگاه سنتی و مدرن باشد و مساجد موفق نقش مهمی در شناساندن مسئولیت دولت در تامین رفاه مردم بر عهد ه دارند. آینده نگری در مدیریت شهری می تواند به تربیت جامعه در آشنایی با حقوق خویش و همکاری اجتماعی منجر شود. مساجد و مراکز مذهبی باید قلب و کانون رو حبخش و معنویت آفرین و تفکربرانگیز شهرها و محلات باشند و لازم است در کنار نهادهای فرهنگی، باشکوه ترین و برجسته ترین نماد شهرهای اسلامی باشند و در عین حال عظمت را با لطافت و سادگی توام نمایند. طراحان و برنامه ریزان، بدون آگاهی از اصول اسلامی، معانی و منابع آنها قادر به ایجاد یک "ساخت محیط" کاملا منطبق با اصول اسلامی نخواهند بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 799

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 768 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش جهان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    101-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    771
  • دانلود: 

    918
چکیده: 

مقدمه هر جا "جمال" و "زیبایی" باشد، عشق هم هست. به تعبیر فلسفی عشق میل و کششی است که انسان را به سوی چیزی که کمبود داشته باشد، می کشاند و از آن به "کمال" تعبیر م یکنند. روح انسان می خواهد همواره خود را کامل کند و زیبایی جاذبه ای برای رسیدن به کمال است. هر آنچه به ظاهر دارای هستی است تجلیات ذات الهی است و انسان خلیفه لله، به عالم طبیعت هبوط نموده، تا با آگاهی و اختیار خود، عاشقانه به مبدا روحانی خویش سیر نماید. هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم زیبایی از منظر جهان بینی اسلامی ب همنظور ارزیابی آثار معماری و شهرسازی بود. نتیجه گیری زیبایی منبعث از ادراک موجوداتی حقیقی است، که در عالم ماده با صورت های مادی به وسیله حواس پنج گانه، در عالم معقول با صفات مفهومی به وسیله عقل و در عالم ملکوت به وسیله دل (روح)، به نسبت قوه، ظهور وجود و ظرفیت مخاطبین ادراک می شود. جامع ترین توصیف از گرایش های ذاتی انسان به سوی کمال مطلق و معبود یکتا در قرآن مجید با ارایه یکصد صفت حسن از صفات و اسمای حضرت حق بیان شده است. هر اثری که این صفات را بیشتر داشته باشد، وجود کامل تری دارد، بنابراین زیباتر است. انسان به عنوان خلیفه خداوند در زمین، در خلق آثار خود، که آثار معماری و شهرسازی نیز از آن جمله هستند بایستی این صفات و اسما را به ظهور و تجلی برساند و هر چه این صفات و اسما بیشتر در اثر او متجلی باشد، آن اثر معماری و شهرسازی زیباتر است و این شاخص، معیار تمییز و قیاس زیبایی ها است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 771

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 918 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش جهان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    111-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    947
  • دانلود: 

    1057
چکیده: 

مقدمه با توجه به اهمیت بافت تاریخی مشهد و انجام اقدامات تخریبی، تلاش برای شناخت، حفظ، ثبت و نگهداری جدار ه های تاریخی آن ب هعنوان بخشی ارزشمند از یک شهر ایرانی-اسلامی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی، اکتشافی، انجام مطالعات کتابخانه ای و نیز تحقیقات میدانی به بررسی تزیینات "هفت جداره بالا خیابان" مشهد از دوره قاجار، که به ثبت میراث فرهنگی در آمد هاند، بپردازد. نتیجه گیری یافته های تحقیق نشان می دهند که تمامی بناها دو طبقه بوده و غالبا تزیینات در طبقه بالا دیده می شود. از منظر تزیینات، اغلب این نماها از کاشی معرق یا ترکیب کاشی و آجر استفاده شده و در تعدادی از بناها برای تزیین بازشوها کتیبه ای با تزیینات کاشی معرق به کار رفته است. تمامی نماها دارای حمیل بندی آجری است و رنگ غالب تزیینات جدار هها زرد، آبی فیروز های، لاجوردی، مشکی و گاه رن گهای صورتی و قهو های است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 947

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1057 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش جهان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    123-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1428
  • دانلود: 

    1336
چکیده: 

مقدمه اندیشه های شیخ اشراق در جهان اسلام از جایگاه والایی برخوردار است. این اندیشه ها در عصر صفوی رواج یافت، بهگونهای که بیش از هر زمان دیگر به مقوله ای مهم و تاثیرگذار در جهان اسلام تبدیل شد. از آنجا که هنر معماری تجلی اندیشهها و روحیه معماران و اندیشمندان هر دوره تاریخی است، میتوان انتظار داشت که اندیشه های سهروردی نیز در ساحت معماری جلوه گر باشد. پرسش اصلی پژوهش آن است که آیا فلسفه اشراق بر معماری شیوه اصفهانی تاثیر داشته است؟ و اگر چنین بوده این تاثیر در کالبد بناهای آن دوران چگونه بوده است؟ در ادامه با استفاده از روش تحقیق تفسیری-تاریخی به تحلیل نظرات شیخ اشراق و مقایسه تطبیقی آن با آثار معماری مکتب اصفهان پرداخته شد، سپس با استفاده از تکنیک های تحلیلی-توصیفی تناظرات میان اندیشه های سهروردی با ساحت معماری دوره اصفهانی تبیین شد. روش گردآوری اطلاعات مطالعه کتابخانه ای و مراجعه به اسناد و مدارک معماری است. نتیجه گیری مطالعات صورت گرفته نشان دهنده آن است که شیوه اصفهانی تا حد قابل توجهی با اندیش ههای شیخ اشراق متناظر است. تجلیات گوناگون نور در معماری سلسله مراتب، رنگ و تزیینات، فضای تهی، اصل کثرت در وحدت، محراب، گنبد طلا و غیره را م یتوان جلو ههای نور در معماری این دوران دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1428

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1336 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش جهان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    133-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    593
  • دانلود: 

    652
چکیده: 

مقدمه عاشورای حسینی(ع) چراغ راه انسان در ظلمت و ضلالت و کشتی امن در همه خیزا بها و طوفان های هولناک است. این رویداد شگفت، جلوه گاه اخلاق و تعالی روح، عرفان و عشق، ایمان و اخلاص، هم گرایی اجتماعی، دفاع از حریم ارزش ها و همه بایدهای حیات طیبه است. هر آن که در جستار نمونه و اسوه است، از کربلا و عاشورا ناگزیرند و این موضوع اهمیت پژوهش در حیطه این فرهنگ و مطالعه مستمر و همه سونگرانه در این نهضت پویا و پایا را ضروری می نماید. هدف پژوهش حاضر، بررسی فرهنگ عاشورایی در مراکز تجمع بافت تاریخی دزفول بود. این پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی است که به دو شیوه میدانی و کتابخانه ای صورت گرفت. نتیجه گیری مراسم سوگواری امام حسین(ع) در شهرهایی مانند دزفول، آیین و ریشه دیرینه دارد و به عنوان یک عنصر هویتی برای شهر به شمار می رود. بناهای شاخص شهری و همچنین نشان ههای شهری نقش مهمی در مکان برگزاری این مراسمات دارند. این بناهای شاخص شامل مسجد جامع و امام زاده سبزقبا و نشانه های شهری مانند میدان و خیابان امام خمینی هستند. بخش اعظمی از مراسم عاشورا در دزفول شامل شام غریبان، دسته گردانی، چلاب زنی، گهواره گردانی و شبیه خوانی در دزفول صورت می گیرد که در یک مسیر از مکان های امام زاده سبز قبا، خیابان اما مخمینی، مسجد جامع دزفول، میدان امام خمینی، حسینیه و فضایی باز در محله قلعه انجام می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 593

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 652 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0