Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

ایمانی فر حمیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    9-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2094
  • دانلود: 

    1363
چکیده: 

زمینه و هدف: نور، باعث ایجاد بصیرت می شود. بصیرت یکی از لوازم پذیرش دعوت به خدا است. بصیرت موجب عبرت گرفتن می شود و وجود انسان را برای هدایت شدن آماده می کند. هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بصیرت و تقوا است. روش تحقیق: این تحقیق با روش توصیف و تحلیل و با استفاده از اسناد کتابخانه ای و تحلیل محتوای قرآن کریم صورت گرفته است. یافته ها و نتیجه گیری: روزه، تبعیت از صراط مستقیم، عبادت پروردگار، عمل به قرآن، انجام دستورات الهی، ذکر و انذار، از صفاتی هستند که باعث افزایش احتمال تقوا می شود. کسب تقوا فرد را آماده می کند تا در کنار به دست آوردن صفات دیگری مثل صبر و اصلاح، به مقام فوز و شکر نزدیک شود. تقوا یک ویژگی انسانی است که از صفات گوناگون تشکیل شده است که جمع بعضی از این صفات (اهل عبرت بودن و توانایی دیدن آیات خدا) «اولوالاابصار» یا «صاحبان بصیرت» را می سازد و ترکیب دیگری از آن ها (ذکر، ایمان و بر هدایت بودن) اولوالألباب یا «صاحبان خرد» را می سازد و انسان پس از کسب تقوا می تواند از «فرقان» برخوردار گردد. «فرقان» امتیازی بالاتر و متفاوت از بصیرت است. ازاین رو اولوالاابصار، زیرمجموعة اولوالألباب و اولوالألباب زیرمجموعة صاحبان تقوا هستند. بااین وجود، بصیرت بدون تقوا و تقوا بدون بصیرت، تداوم نمی یابد؛ همچنین فرقان از ویژگی هایی است که پس از تقوای الهی و توسط پروردگار سبحان، به انسان داده می شود و با بصیرت تفاوت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2094

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1363 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    33-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2662
  • دانلود: 

    1092
چکیده: 

زمینه و هدف: تعالی معنوی، با عشق متقابل خدا و مخلوقات میسر می شود. از یک سو خداوند نسبت به خویش عشق دارد. و از سوی دیگر، کل هستی معشوق ذات حق هستند و همة مخلوقات، عاشقانه به سوی او درحرکت هستند. این محبت، در مسیر رسیدن انسان به قرب و کمال، گوهری گران بها در جهت سعادت و رستگاری است و وحدتی است بین عبد و معبود. روش تحقیق: این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و برای گردآوری داده ها از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. یافته ها و نتیجه گیری: نسبت و رابطة میان خالق و مخلوق، در ابعادی چون علم موجودات به خدا، تسبیح و محبت متقابل خالق و مخلوق و رضایت متقابل خالق و مخلوق نمود می یابد. مهم ترین پیامدهای تربیتی محبت به خدا عبارت اند از: معنویت (معنادار شدن زندگی)، امنیت (ایمان به وجودِ پایگاهی محکم در نظام هستی)، تبعیت (پیروی)، اعانت (یاری دین الهی)، همّ واحد (تمرکز انگیزه ها و گرایش ها به سمت خدا)، صیرورت (هم سو بودن همة موجودات در تحول به سمت خداگونه شدن)، شهود ملکوت (برداشته شدن حجاب بین بنده و خدا)، کفایت (بی نیاز شدن انسان)، قرب (نزدیک شدن به صفات خدا)، معیّت (احساس باخدا بودن)، اجابت (جلب استجابت الهی)، منزلت (کسب مرتبت نزد خدا)، عبادت عاشقانه فارغ از ترس جهنم و طمع بهشت (ستایش خدا با انگیزة عشق) و ارتقای روابط انسانی (و اخلاق اجتماعی).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2662

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1092 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شمخانی اژدر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    63-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3620
  • دانلود: 

    1514
چکیده: 

زمینه و هدف: حیات جامعه اسلامی به حساسیت مردم نسبت به احکام خدا و نظارت عمومی در اجرای این احکام و آنچه صلاح جامعه اسلامی در آن است بستگی دارد. در دین، این مقولة مهم اجتماعی با عنوان «امر به معروف منهی از منکر» خوانده شده است. «معروف» هر کار نیک و شایسته ای است که دین، عقل و فطرت به آن دستور دهد و مطلوب سعادت انسان باشد؛ «منکر» نیز هر عمل ناپسندی است که نفس یا شیطان به آن دعوت می کند. ازنظر اسلام، دو فریضة امر به معروف و نهی از منکر، راهکاری عملی برای جلوگیری از انحرافات دینی است. بهترین دلیل بر اهمیت این دو فریضة بزرگ، آن است که حفظ دین و جامعه به آن بستگی دارد. ازاین رو، قرآن کریم نخستین وظیفة همه انبیاء را امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی پیامدها و آسیب های کوتاهی در اجرای دو فریضة امر به معروف و نهی از منکر است. روش تحقیق: این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از متون معتبر و جمع آوری مطالب مرتبط با موضوع، انجام گرفته است. یافتهها و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که پیامدها و آسیب های کوتاهی در اجرای فریضة امر به معروف و نهی از منکر عبارت اند از: 1-سلطة اشرار؛ 2-دخالت و سلطُة بیگانگان؛ 3-زوال برکات؛ 4-اقامه نشدن واجبات در جامعه؛ 5-هلاک شدن انسان ها و عذاب دنیوی؛ 6-از بین رفتن امنیت؛ 7-جابجایی معروف و منکر؛ 8-اجابت نشدن دعا و. . . .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3620

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    89-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1386
  • دانلود: 

    1084
چکیده: 

زمینه و هدف: قرآن کریم، مهرورزی را به عنوان یکی از روش های مهم در فرایند تربیت، بیان کرده و معصومان(ع) نیز آن را به کار گرفته و بدان سفارش فرموده اند. مقاله ی پیش رو، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که: مهرورزی چه نقشی در تربیت انسان دارد و فرایند تأثیرگذاری آن چگونه است؟ درواقع هدف اساسی این تحقیق، بررسی و تبیین نقش مهرورزی در تربیت از منظر قرآن و سنت»بوده است. روش تحقیق: برای انجام این تحقیق، از روش توصیفی-تحلیلی و اسنادی، استفاده شده است. در این مقاله با استناد به قرآن و سنت، به تحلیل و تبیین مقولاتی همچون فرایند تبادلِ مهر میان مربی و متربی، عوامل مؤثر بر محبت، شیوه های ابراز و چگونگی تأثیر آن در تربیت، پرداخته شده است. یافته ها و نتیجه گیری: یافته های این پژوهش، نشان می دهد که «محبت» نقش بسزایی در تربیت انسان دارد. این ودیعة الهی، موجب مقبولیت و محبوبیت مربی، نزد متربی می گردد و درنتیجه، بر میزان الگوپذیری و اطاعت پذیری متربی افزوده می شود و زمینة تحقق اهداف تربیتی فراهم می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1084 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    113-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1776
  • دانلود: 

    1066
چکیده: 

زمینه و هدف: در تمامی جوامع بشری، وجود و احساس امنیت، از نیازهای اساسی مردم است. ایجاد امنیت در ابعاد مختلف آن، از وظایف مهم هر دولتی است. «امنیت» ابعاد مختلفی دارد که یکی از مهم ترین ابعاد آن «امنیت اخلاقی» است. جوامعی که ازنظر ایجاد امنیت در بُعد اخلاق، دچار ضعف و نقص باشند آسیب های فراوانی را در تمامی بخش ها متحمل می شوند؛ شدیدترین آسیب در این حوزه، آسیب دیدن کانون خانواده است. با توجه به تأکیدات قرآن کریم و سخنان پیامبر اسلام، امنیت اخلاقی ضرورتی برای ایجاد جامعة اسلامی است. نیروی انتظامی به عنوان نهاد برقرارکنندة نظم و امنیت در جامعه، در راستای ایجاد امنیت اخلاقی، نقش مهمی بر عهده دارد. در این مقاله به تبیین چیستی امنیت اخلاقی و نقش نیروی انتظامی در ایجاد آن، با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پرداخته شده است. روش تحقیق: این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از متون و منابع اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری انجام گرفته است. یافته ها و نتیجهگیری: یافته های تحقیق نشان می دهد که برقراری امنیت اخلاقی در جامعه می تواند زمینة بسیاری از جرائم اجتماعی را نیز کاهش دهد. نیروی انتظامی از طریق تقویت اقتدار سازمانی و دولتی، مشارکت در فعالیت های مدنی و اجتماعی، تقویت قانون مندی در درون سازمان و بیرون از سازمان و جلب اعتماد اجتماعی و نیز «آگاه سازی و مصون سازی»، «محدودسازی و نظارت و کنترل»، «ممنوع سازی، مداخله و برخورد» می تواند در راستای تقویت امنیت اخلاقی جامعه گام بردارد. همچنین یافته های تحقیق حاکی از آن است که نیروی انتظامی در مؤلفه های عفاف و حجاب، کنترل و نظارت بر فعالیت اصناف، نظارت بر ظهور جریان ها و فرقه ها، نظارت بر نشریات، کتب و سایر متون، نظارت بر اماکن و مؤسسات، نقش تعیین کننده ای در ایجاد امنیت اخلاقی داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1776

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1066 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    151-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1166
  • دانلود: 

    890
چکیده: 

زمینه و هدف: اقتصاد از مهم ترین مسائل مورد توجه پیشوایان و اندیشمندان دینی بدوه است که شاخصه های آن در سیرة امام علی(ع) تبیین شده است. آن حضرت در مدت کوتاه حکومت خود، شاخصه های اقتصاد سالم و آرمانی را در بُعد نظری و عملی اجرا نمود و توجه به امور اقتصادی را به استانداران خود، تأکید کرده است که موارد آن به کرات در نهج البلاغه یافت می شود. این امر نشان می دهد که امام تا چه اندازه به موضوع سلامت اقتصاد و مناسبات اقتصادی حساسیت داشت و آموزش می داد که بدون اقتصاد سالم نمی توان به عدالت اجتماعی دست یافت و جامعه ای که عدالت در آن وجود نداشته باشد، نمی تواند راه سعادت را بپیماید. ازاین رو این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که: شاخصه های اقتصاد سالم و اقتصاد آرمانی در سیرة گفتاری و عملی امام علی(ع) با توجه به نامة امام به مالک اشتر کدام اند؟ روش تحقیق: این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام پذیرفته است. بدین منظور ابتدا شاخصه های اقتصاد سالم و موانع برقراری آن در نامة 53 نهج البلاغه، استخراج و سپس در نگاهی کلان تر ویژگی های اقتصاد آرمانی از منظر امام علی(ع) تبیین و تحلیل شده است. یافته ها و نتیجه گیری: از رهگذر بررسی گزاره های این نامة امام علی(ع) به مالک اشتر، مشخص گردید که اقتصاد سالم و آرمانی در سیرة علوی، اقتصادی است که معیارهایی همچون: خوداتکایی و وابسته نبودن به غیر، پرهیز از اسراف کاری، مبارزه بنیادی با احتکار و اختلاس، پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی و مبارزه با رانت خواری را داشته باشد و این اقتصاد همان اصول و مبانی شاخص های اقتصادی در آرمان شهر اسلامی است که اگر توسط والیان و مقامات حکومتی به خوبی اجرا شوند، جامعه به سوی سعادت و کمال گام برمی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1166

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 890 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button