با توجه به نقش خانواده در تحول مشکلات رفتاری و هیجانی در دوره نوجوانی، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای مدل های ارتباطی زوجین در رابطه بین تعارض زناشویی و مشکلات درونی سازی و برونی سازی شده در دختران نوجوان بود. به این منظور 320 دانش آموز دختر تهرانی در مقطع دبیرستان به همراه مادرانشان به پرسشنامه های تعارض زناشویی (MCQ)، مدل های ارتباطی (CPQ) و مقیاس خود گزارش دهی مشکلات رفتاری کودک و نوجوان (YSR) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در مدل ساختاری واسطه مندی نسبی رابطه مدل سازنده متقابل و غیر سازنده، تمامی ضرایب مسیر بین متغیر های مکنون، به جز مسیر بین متغیرهای مدل ارتباطی سازنده، غیر سازنده و مشکلات برونی سازی شده از لحاظ آماری معنادار بودند. رابطه بین مدل ارتباطی سازنده متقابل با مشکلات درونی سازی شده، منفی و معنادار و با مشکلات برونی سازی شده منفی و غیرمعنادار بود. هم چنین در مدل غیرسازنده، رابطه بین تعارض زناشویی با مدل های ارتباطی غیر سازنده مثبت بود، با مشکلات درونی سازی شده، مثبت و معنادار و با مشکلات برونی سازی شده، مثبت و غیر معنادار بود. بر اساس نتایج پژوهش به نظر می رسد تعارض زناشویی، مدل های ارتباطی زوجین را مختل می کند و منجر به مشکلات درونی سازی شده در دختران نوجوان می شود.