چکیده فارسی:این مقاله فقط از منظر قرآنی و فارغ از روایاتی که در این موضوع از ائمه اطهار ‰ وارد شده است، به بررسی حکم ازدواج با زنان اهل کتاب می پردازد. البته روایاتی که در آنها به آیات قرآن کریم اشاره شده است، در موارد نیاز مطرح می شود. از مجموع این بررسی ها مشخص می شود که از میان آیات حلیت، فقط دلالت آیه پنجم سوره مائده «والمحصنات من الذین اوتواالکتاب من قبلکم» بر جواز ازدواج با زنان اهل کتاب تام است، ولی در دلالت تمامی آیات دال بر حرمت خدشه وجود دارد.اما فارغ از اشکالاتی که بر استناد به تک تک آیات دال بر حرمت وارد می شود، آنچه مشکل را حل می کند اینکه همه این آیات عام اند و آیه سوره مائده خاص است. از سوی دیگر، در عموم و خصوص مطلق، جمع عرفی بر تقدیم خاص بر عام است، بنابراین عمومات نهی از ازدواج با مطلق کفار به وسیله آیه «والمحصنات» که ازدواج با گروهی از کفار (اهل کتاب) را جایز دانسته است، تخصیص می خورد و با وجود جمع عرفی، نوبت به نسخ آیات و یا تعارض آنها نمی رسد و بی هیچ اشکالی حلیت ازدواج با اهل کتاب از قرآن کریم استفاده می شود.
چکیده عربی:الملخص یتناول المقال حکم الزواج بالکتابیات من منظار القرآن مع غض النظر عن الروایات الواردة عن أئمة أهل البیت ‰ فی الموضوع. نعم ربما تم التعرض الی الروایات التی اشارت الی الآیات و تخلص الدراسات الی أن الآیة الخامسة من سورة المائدة و حسب، تبیح الزواج و هی قوله تعالی: «والمحصنات من الذین أوتوا الکتاب من قبلکم» و اما دلالة بقیة الآیات علی الحرمة فلاتخلوا من إشکال.و مع قطع النظر عن الاشکالات الواردة علی الاستدلال بالحرمة فی کل آیة علی حدة الا أن الذی یهون الخطب هو أن جمیع تلک الآیات عامة و آیة سورة المائدة خاصة والجمع العرفی یقتضی تقدیم الخاص علی العام. فالآیات العامة الناهیة عن الزواج بمطلق الکفار تخصص بأیة «والمحصنات» التی تبیح الزواج بجماعة خاصة من الکفار (أهل الکتاب). و إذا أمکن الجمع العرفی فلاداعی للقول بنسخ الآیات أوالتعارض و علیه فإن الزواج بالکتابیات فی القرآن جائز دون وجود أی إشکال.