مدیریت سود و الگوی های آن از موضوعاتی است که همواره از سوی نهادهای ناظر و محققان مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، شناخت عوامل موثر بر رفتار گزارشگری مالی مدیران از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش، الگوی مدیریت سود در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت و نقش دورنمای رشد بر آن بررسی شد. به این منظور، اقلام تعهدی اختیاری و رفتار چسبنده هزینه به ترتیب برای سنجش الگوی مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی و فعالیت های واقعی بکار گرفته شد.مراحل چرخه عمر شرکت نیز با استفاده از خالص جریان های نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی، تامین مالی و سرمایه گذاری اندازه گیری گردید. در این راستا، داده های149شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1387 الی 1394 (1192 شرکت- سال) با در نظر گرفتن برخی ویژگی ها آزمون شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تصحیح خطاهای استاندارد استفاده شد. نتایج نشان داد شرکت ها در مراحل ظهور و افول بیشتر الگوی مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی را بکار می گیرند، در حالیکه در مراحل رشد و بلوغ، فعالیت های واقعی نقشی غالب در مدیریت سود بر عهده دارند، بعلاوه، هر چه دورنمای رشد شرکت های واقع در مراحل رشد و بلوغ افزایش یابد، سهم اقلام تعهدی در مدیریت سود افزایش می یابد.