سابقه و هدف مدیریت خون بیمار، اجرای مفاهیم جراحی وپزشکی مبتنی بر شواهد به منظور دستیابی به پیامد بهتر بالینی بیمار است. اولین مرحله استقرار مدیریت خون بیمار، آموزش آن است. هدف از این تحقیق، بررسی دو روش آموزشی حضوری و مجازی جهت استقرار مدیریت خون بیمار بود. مواد و روش ها در یک مطالعه آینده نگر در سال 94 در بیمارستان شهید لواسانی، کارکنان بیمارستان به صورت تصادفی از سه گروه پزشکان، پرستاران وآزمایشگاه انتخاب شدند و وارد یکی از گروه های آموزش مجازی و حضوری شدند. تمرکز آموزش دهنده در هر دو روش آموزشی بر اصول و اساس مدیریت خون بیمار، جایگزین های فرآورده های خون و تزریق خون سخت گیرانه بود. پس از اتمام دوره هر دوگروه در یک امتحان یکنواخت شرکت کردند. برای مقایسه از آزمون آنووا یک طرفه، کای اسکوئر و تی زوجی و برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار 23 SPSS استفاده شد. یافته ها میانگین نمره افراد در دوره حضوری 1/10 ±,7/90 (100-64) و در دوره مجازی 6/10 ±,8/90 (100-58) به دست آمد. میانگین نمره افراد در دوره حضوری و مجازی تفاوت معناداری نداشت. میانگین های مربوط به سابقه کار و سال های تحصیل افراد نیز اختلاف معناداری در دو گروه نشان نداد. نتیجه گیری دانش کسب شده در شرکت کنندگان این مطالعه تفاوت معناداری بین دوگروه مجازی وحضوری نشان نداد. برای آموزش جهت مستقر نمودن "مدیریت خون بیمار" در بیمارستان های سطح کشور می توان از آموزش های حضوری و مجازی بهره برد.