Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

رضائیان محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-2
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    18
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

برای محققین جوان، انتخاب یک حوزه مشخص برای انجام پژوهش های شان بسیار ضروری است. پژوهش گران جوان به جای آن که توان و نیروی خود را مصروف موضوعات پژوهشی متفاوتی نمایند، باید تلاش های خود را بر روی یک حوزه پژوهشی مشخص، متمرکز کنند. این نکته به آن ها کمک می نماید تا در آن حوزه خاص و پس از انجام پژوهش های متعدد و کارآمد، به مقام سرآمدی و مرجعیت علمی دست یابند [1]. از این رو، در این سخن سردبیری و به اختصار، به نکات مهمی اشاره خواهیم کرد که راهگشای انتخاب یک حوزه مشخص از پژوهش می باشند. همان طور که قبلاً اشاره شده است، انتخاب یک حوزه مشخص از پژوهش، می تواند در ارتباط بسیار نزدیک با موضوع پایان نامه های تحصیلات تکمیلی محققین جوان باشد [2]. بنابراین، آن ها باید موضوع پایان نامه های تحصیلات تکمیلی خود را به دقت هر چه تمام تر انتخاب کرده و در انجام آن ها نهایت دقت خود را به خرج دهند. همچنین داشتن علاقه، شرط اصلی برای انتخاب یک حوزه پژوهشی است. آنچه به پژوهشگران جوان کمک می کند تا در راه پر فراز و نشیب پژوهش، پایدار بمانند، علاقه آن ها به آن حوزه پژوهشی است [3] . برای شکل گیری علائق پژوهشی نیز، محققین جوان باید به طور گسترده در حوزه تخصصی خود مطالعه نمایند . آن ها باید با مجلات معتبر علمی مرتبط با رشته خود آشنا بوده و حتماً آخرین مقالات منتشر شده در آن ها را مورد مطالعه قرار دهند . به هنگام مطالعه این مقالات، آن ها باید به این نکته بیندیشند که کدام یک از این موضوعات مورد مطالعه، می تواند در شرایط موجود آن ها قابل انجام باشد. به عبارت دیگر داشتن علاقه، شرط لازم، اما ناکافی است. بنابراین، ضروری است پژوهش گران جوان بررسی نمایند تا در چه حوزه ای از پژوهش می توانند از حمایت های بیش تری برخوردار شوند. این حمایت ها شامل دسترسی به تسهیلات مورد نیاز نظیر آزمایشگاه، دسترسی به داده های مورد نیاز نظیر نظام های ثبت داده ها، امکان دریافت بودجه های پژوهشی، و همچنین، امکان برخورداری از همکاری و نظرات مشورتی سایر دانشمندانی است که می توانند در انجام پژوهش در آن حوزه ی خاص، مورد استفاده قرار گیرند [4] .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 18

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    3-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    114
  • دانلود: 

    58
چکیده: 

زمینه و هدف: به طور فزآینده ای، پرخاشگری سایبری به پدیده رایجی تبدیل شده است که محیط رسانه های اجتماعی را فرسایش می دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس خودکنترلی با میانجیگری اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401 که از این جامعه، به روش نمونه گیری در دسترس نمونه ای به تعداد 190 نفر انتخاب شد و به پرسش نامه های خودکنترلی، پرخاشگری سایبری و اعتیاد به تلفن همراه پاسخ دادند. داده های به دست آمده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که خودکنترلی با مقدار ضریب 15/0-به صورت مستقیم با پرخاشگری سایبری ارتباط معنادار دارد، هم چنین خودکنترلی با مقدار ضریب 25/0-با میانجی گری اعتیاد به تلفن همراه به صورت غیرمستقیم با پرخاشگری سایبری ارتباط معناداری دارد. نتیجه گیری: به طور کلی با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برگزاری کارگاه­های آموزشی جهت آموزش آگاهی اخلاق سایبری، همراه با آموزش خودکنترلی و مدیریت استفاده درست از تلفن های همراه پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 58 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    19-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    73
  • دانلود: 

    45
چکیده: 

زمینه و هدف: کودکان با سندروم داون ضعف تعادل و ثبات وضعیتی را از خود نشان می­دهند. هدف از این مطالعه تعیین اثر هشت هفته تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل ایستا و پویای کودکان با سندروم داون بود. مواد و روش­ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه­تجربی است. نمونه آماری شامل 30 پسر 8-10 ساله دارای سندروم داون با ضریب هوشی 50 تا 70 از شهرستان شهریار در سال 1400 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی به دو گروه همسان 15 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. جهت ارزیابی تعادل ایستا از آزمون Sharpened Romberg و تعادل پویا از آزمونBerg Balance استفاده شد. تمرینات کاوتورن کوکسی در گروه تجربی، به مدت 8 هفته (3 جلسه 45 دقیقه ای در هفته) انجام شد و گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. تعادل ایستا و پویا پیش و پس از مداخله تمرینی ارزیابی و در دو گروه مقایسه شد. جهت تجزیه­ و تحلیل داده­ها از آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که هشت هفته تمرینات کاوتورن کوکسی تأثیر معناداری بر بهبود تعادل ایستا (روی سطح نرم و سطح سخت) و پویا در کودکان سندروم داون داشته است (05/0>p). مقدار اندازه اثر برای تعادل ایستا (روی سطح فوم و سطح سخت)، به ترتیب 81/0 و 52/0 و برای تعادل پویا 55/0 بود (001/0=p). نتیجه­گیری: نتایج مطالعه حاضر بهبود تعادل را پس از 8 هفته مداخله تمرینی کاورتون کوکسی نشان داد. لذا تمرینات کاوتورن کوکسی به­عنوان برنامه­ای مؤثر برای بهبود تعادل ایستا و پویا و ثبات وضعیتی کودکان با سندرم داون پیشنهاد می­شود. واژه های کلیدی: سندروم داون، تمرینات کاوتورن کوکسی، تعادل، کودک

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 73

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 45 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    35-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    21
چکیده: 

زمینه و هدف: طلاق به­عنوان یکی از عوامل فروپاشی خانواده به­شمار می رود و سازگاری بعد از آن برای زوجین حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی روابط ساختاری سازش یافتگی زنان بعد از رویداد طلاق بر اساس ذهن آگاهی و شفقت به خود با نقش میانجی گری تحمل پریشانی بود. مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان مطلقه شهرستان سنندج در سال 1401-1400 بود که حداقل 3 ماه و حداکثر 36 ماه از طلاقشان گذشته بود و از میان آن ها 222 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل مقیاس شفقت به خود Rees و همکاران، ذهن آگاهی Bauer و همکاران، تحمل پریشانی هیجانی Simmons و Gaher و سازش یافتگی Fisher بود. داده ها با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری تجزیه ­و­ تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاکی از برازش مدل کلی پژوهش به داده های تجربی بود. یافته ها نشان داد ذهن آگاهی، شفقت به خود و تحمل پریشانی به صورت مستقیم قادر به پیش بینی سازش یافتگی زنان بعد از رویداد طلاق هستند (05/0P<). هم­چنین، اثر غیرمستقیم ذهن آگاهی (011/0=P) و شفقت به خود (010/0P<) با میانجی­گری تحمل پریشانی، بر سازش یافتگی زنان بعد از رویداد طلاق معنادار بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت که ذهن آگاهی، شفقت به خود و تحمل پریشانی نقش کلیدی در پیش بینی سازش یافتگی زنان بعد از رویداد طلاق دارند و توجه بیش تر مراکز مشاوره و روان­درمانی به این متغیر ها در پیش بینی سازش یافتگی زنان بعد از رویداد طلاق ضروری به­نظر می رسد. واژه های کلیدی: شفقت به خود، ذهن آگاهی، تحمل پریشانی، سازش یافتگی

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 55

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 21 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    53-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    102
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

زمینه و هدف: سرطان ها دومین عامل مرگ ومیر کودکان به شمار می روند. در این مطالعه تظاهرات بالینی لوسمی و لنفوم کودکان زیر 15 سال مراجعه کننده به بیمارستان بعثت همدان از سال 1389 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی، به صورت گذشته نگر بر روی 203 بیمار مبتلا به لوسمی و 77 بیمار مبتلا به لنفوم با سن کمتر از 15 سال انجام شد. داده های مورد بررسی شامل سن، جنسیت، محل سکونت، تظاهرات و علائم بالینی اولیه، اولین یافته های آزمایشگاهی و نوع لوسمی و لنفوم از پرونده بیماران استخراج شد. داده­ها با استفاده از آزمون­های t مستقل و مجذور کای تجزیه­ و­ تحلیل شدند. یافته ها: لوسمی و لنفوم در پسران فراوانی بیشتری را نشان داد. فراوان ترین تظاهر بیماری در لوسمی تب یا ضعف 13 نفر (9/39 درصد) و علامت بیماری رنگ پریدگی 77 نفر (9/37 درصد) بود. تفاوت معناداری بین دو نوع لوسمی از نظر میانگین سنی (005/0=P)، خون­ریزی (011/0=P) و لنفادنوپاتی (038/0=P) وجود داشت. فراوانی لنفوم هوچکین و غیر هوچکین به ترتیب 38 نفر (4/49 درصد) و 39 نفر (6/50 درصد) بود. لنفادنوپاتی سرویکال شایع ترین نوع لنفادنوپاتی در بیماران بود (56 مورد، 7/72 درصد). درد گره لنفاوی و ادم شایع ترین علامت بود (57 نفر، 74 درصد). ارتباط بین لنفادنوپاتی مدیاستینال با نوع لنفوم معنادار بود (018/0=P)، به گونه ای که لنفادنوپاتی مدیاستینال در لنفوم هوچکین فراوانی بیشتری داشت. نتیجه گیری: تب شایع ترین تظاهر بالینی و رنگ پریدگی شایع ترین علامت بالینی اولیه لوسمی و در کودکان مبتلا به لنفوم، درد گره لنفاوی مهم ترین تظاهر بالینی

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 102

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

زمینه و هدف: پیچ­خوردگی از شایع ترین آسیب های ورزشی مچ پا می باشد. هدف از این تحقیق مقایسه تأثیر 8 هفته تمرین در محیط آب و خشکی بر درد و دامنه حرکتی ورزشکاران دارای پیچ­خوردگی حاد مچ پا بود. مواد و روش­ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی می­باشد که تعداد 30 نفر از بازیکنان فوتبال مبتلا به پیچ­خوردگی حاد مچ پا به عنوان نمونه انتخاب و سپس به­صورت تصادفی در دو گروه آب و خشکی تقسیم و قبل و بعد از اجرای 8 هفته مداخله تمرین در آب و خشکی مقایسه گردیدند. برای اندازه گیری درد از پرسش­نامه VASscale، برای دامنه حرکتی مچ پا از گونیامتر یونیورسال و در چهار جهت اندازه­گیری گردید. داده­ها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: هر دو پروتکل باعث کاهش درد در مچ پای بازیکنان آسیب دیده، گردیدند (001/0>p). نتایج نشان داد که تعامل بین گروه و زمان معنی­دار بود. در گروه آب، کاهش درد بیشتر بود (001/0>p). دامنه حرکتی مچ پا، افزایش معنی­داری در هر دو گروه داشت (001/0>p). میزان پیشرفت متغیر درد در گروه تمرین در آب (62 درصد) نسبت به گروه خشکی (50 درصد) افزایش داشت. نتیجه­گیری: با توجه به تأثیر تمرینات آب و خشکی و هم­چنین معنی­دار بودن تعامل زمان و گروه، پیشنهاد می­گردد برای بازتوانی پیچ خوردگی حاد مچ پا، از تمرین در آب و یا ترکیب تمرین آب و خشکی استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 55

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    79-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    47
  • دانلود: 

    22
چکیده: 

زمینه و هدف: خودکشی با مفهوم پایان دادن به زندگی بشر یکی از بالاترین علت­های مرگ در جهان محسوب می شود. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین همبستگی میزان خودکشی با شاخص های آدم کشی، صلح، امید به زندگی، توسعه انسانی و نابرابری جنسیتی و مقایسه این شاخص­ها در سال 2016 و 2019 در کشورهای مختلف جهان بود. مواد و روش ها: در این مطالعه اکولوژیک، اطلاعات متغیرهای مطالعه از گزارش­ها و وب سایت­های معتبر جهانی برای 144 کشور جهان استخراج شد. همبستگی میان متغیرهای مطالعه با آزمون Spearman بررسی شد. سپس از رگرسیون خطی برای بررسی ارتباط هر شاخص با میزان خودکشی استفاده شد. هم­چنین، میانگین و میانه متغیرها در سال 2016 و 2019 با استفاده آزمون t زوجی و آزمون Wilcoxon مقایسه شد. یافته­ها: در کشورهای مورد مطالعه، میانه میزان خودکشی در سال 2019 (15/7) نسبت به سال 2016 (25/7) در هر 100, 000 نفر کاهش داشت. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که ارتباط خودکشی با نابرابری جنسیتی مستقیم بود (406/0=r، 001/0P<). هم­چنین، همبستگی میزان خودکشی با شاخص آدم کشی (260/0-=r، 05/0>P) و صلح (371/0-=r، 001/0P<) در این مطالعه معکوس بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای مستقل نابرابری جنسیتی، آدم کشی، صلح و امید به زندگی احتمالاً می­توانند پیش­بینی کننده تغییرات شاخص خودکشی در کشورهای مورد مطالعه باشند. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، خودکشی با شاخص­های نابرابری جنسیتی، آدم­کشی، صلح و امید ­به ­زندگی ارتباط دارد. به نظر می­رسد کاهش نابرابری­های اجتماعی می­تواند به پیش­گیری از خودکشی در سطح جهان بی­انجامد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 47

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 22 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    103-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    84
  • دانلود: 

    35
چکیده: 

آلودگی هوا یکی از بزرگترین خطرات محیطی برای سلامتی انسان است. آلودگی هوای محیطی باعث 2/4 میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان در سال 2019 شده است. ذرات معلق (Particulate Matters) یکی از خطرناکترین آلاینده های هوا هستند و مواجهه با ذرات معلق هوا با بیماری های قلبی و ریوی، حملات آسم، کاهش عملکرد ریه، سکته مغزی و افزایش علائم تنفسی و پیامدهای نامطلوب زایمان مرتبط است. با توجه به اهمیت آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامتی، در این مقاله به بررسی آمارهای مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در دنیا و ایران و به رهنمودهای جدید کیفیت هوا سازمان جهانی بهداشت و راهکارهای دستیابی به سطوح رهنمودها پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 84

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 35 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button