زمینه: آموزش کیفیت زندگی فریش در تلاش است با ایجاد حداکثر عاطفه مثبت و حداقل عاطفه منفی، بعد هیجانی، شناختی و اخلاقی زندگی افراد را بهبود بخشد و افراد تمرین های اخلاقی، تغییرات شناختی و هیجانی را در عمل تجربه کنند. در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش کیفیت زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا مورد بررسی قرار گرفت. روش: مطالعه حاضر نیمه آزمایشی است، که از جامعه مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری، 40 مراقب اصلی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه های حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه پسند بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم افزار SPSS-22 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش کیفیت زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا تاثیر معناداری داشت (حریم رعایت اخلاقی 22/0= Partial ŋ, 2، 001/0=p، 27/9=F و رفتارهای جامعه پسند 24/0=Partial ŋ, 2، 001/0=p، 69/7=F). نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد آموزش کیفیت زندگی فریش، حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا را تحت تاثیر قرار می دهد. بر این اساس، آموزش کیفیت زندگی استانداردها و اولویت های جدیدی برای افراد ترسیم می کند و بایدها و نبایدهای جدیدی را برای آنان خلق می کند و با ایجاد تعادل بین حوزه های ارزشمند زندگی که در حال حاضر وجود دارد با این بایدها و استانداردهای جدید و رشد همه ابعاد زندگی، میزان رفتارهای جامعه پسند و حریم رعایت اخلاقی را بهبود می دهند.