مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    108
  • دانلود: 

    65
چکیده: 

پویایی خدمات صنایع هوایی نیازمند تدوین رویکردی جهت تضمین بقا، بهره وری و رشد صنایع هوایی است. هدف از پژوهش حاضر تحلیل اهمیت- عملکرد عوامل اصلی موفقیت زنجیره تامین معکوس صنایع هوایی است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر خبرگان صنایع هوایی و مشتریان زنجیره تامین معکوس صنایع هوایی می باشد. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی، اولویت بندی و دسته بندی عوامل اصلی موفقیت با رویکردی متفاوت از سایر پژوهش ها در زنجیره تامین معکوس صنایع هوایی است. شناسایی و رتبه بندی عوامل اصلی موفقیت به عنوان یک راهبرد جهت پیاده سازی زنجیره تامین معکوس صنایع هوایی بکار گرفته می شود. این پژوهش برآن است تا با تحلیل اهمیت – عملکرد هر یک از عوامل، گامی موثر در تدوین و اجرای موفقیت آمیز راهبردهای صنعت هوایی بردارد. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق، توصیفی و از نظر هدف، کاربردی در صنایع هوایی می باشد. در مرحله نخست، عوامل اصلی موفقیت شناسایی شده و سپس با استفاده از رویکرد دنپ اولویت بندی می شوند. در گام بعدی، میزان عملکرد عوامل اصلی موفقیت از منظر مشتریان تعیین می شود. سپس عوامل اصلی موفقیت شناسایی شده با استفاده از آزمون تی زوجی مورد تحلیل اهمیت – عملکرد قرار گرفته است. باتوجه به نتایج پژوهش، فرصت های بهبود در عوامل اصلی موفقیت «سیاست های بازگشت،یکپارچه سازی مواد و اطلاعات، ارتباطات، آگاهی زیست محیطی زنجیره تامین، اعتماد متقابل شرکای زنجیره تامین و عملکرد زنجیره تامین» وجود دارد. هر یک از این فرصت ها می تواند منجر به توسعه و بهبود کسب و کار گردد و در نهایت به رشد اقتصادی منجر خواهد شد. این عوامل مستلزم تمرکز بیشتر خط مشی گذاران و مجریان صنایع هوایی مربوطه می باشد. نتیجه مطالعه نشان داد که «سیاست های بازگشت» مهم ترین عامل در ارتقای بهینه این صنعت می باشند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 108

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 65 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    13-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    160
  • دانلود: 

    66
چکیده: 

طراحی شبکه زنجیره تامین یکپارچه نقش مهمی در بهبود کارایی عملیاتی شرکت ایفا می نماید در این راستا، ادغام مسائل راهبردی چون مکان یابی و مدیریت حمل ونقل با راهبردهای مدیریت موجودی در طراحی شبکه زنجیره تامین حائز اهمیت است. در پژوهش حاضر مدل ریاضی شبکه زنجیره تامین سه سطحی شامل تأمین کننده، انبار و خرده فروش با اتخاذ دو راهبرد کنترل موجودی هماهنگ و غیر هماهنگ توسعه یافته است. برای مقابله با عدم قطعیت مقدار سفارش اقتصادی رویکرد کنترل انطباقی پویا ارائه شده است. تمرکز اصلی مطالعه بر روی بررسی یکپارچگی یا عدم یکپارچگی موجودی رده های مختلف زنجیره تامین و اثر آن بر روی تخصیص موجودی و سطوح اطمینان نقاط ذخیره سازی شبکه است بطوریکه سطح خدمت با درجه بالا را تضمین نماید. از الگوریتم فراابتکاری ژنتیک برای بهینه سازی مساله با فضای جستجوی بزرگ استفاده شده است و راه حل های معقول و فرصت های بهبود منطقی ارائه می کند. نتایج محاسباتی نشان می دهد میزان موجودی و هزینه های کل شبکه زنجیره تامین با بکارگیری راهبرد کنترل هماهنگ موجودی کاهش قابل توجهی دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 160

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 66 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    29-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    116
  • دانلود: 

    42
چکیده: 

این تحقیق تلاش دارد میزان چابکی ترابری سنگین یک سازمان دفاعی را با استفاده از روش تحلیل عملکرد- اهمیت (IPA) تحلیل کند. امروزه با توجه به سرعت تغییرات محیطی، سازمان ها باید با قدرت پاسخگویی بالا، به تغییرات و تقاضاهای مختلف پاسخ دهند. در این راستا، نقش حمل ونقل در سازمان های دفاعی، بسیار مهم و کاربردی است. همچنین چابکی ترابری سنگین سازمان های دفاعی، می تواند موجب ارتقای سطح موفقیت سازمان و کاهش اتلاف منابع آن گردد. در این تحقیق، ابتدا مفاهیم ترابری چابک و سپس معیارهای چابکی ترابری سنگین تشریح می شود. در ادامه چابکی ترابری سنگین یک سازمان دفاعی با استفاده از روش تحلیل عملکرد-اهمیت (IPA) تحلیل می گردد. در این پژوهش از تحقیق میدانی با ابزار پرسشنامه استفاده شده است و جامعه آماری تحقیق شامل مدیران ارشد آماد و پشتیبانی و خبرگان ترابری و تحرک سازمان دفاعی مورد مطالعه می باشند. نتایج روش تحلیل عملکرد- اهمیت (IPA)، بینشی برای مدیران جهت شناسایی قوت و ضعف سازمان فراهم می کند و در نهایت، راهبرد هایی اجرائی توصیه می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 42 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    41-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    46
  • دانلود: 

    25
چکیده: 

خدمات لجستیکی طرف چهارم یا PL4 یک مدل عملیاتی تجاری است که در آن مدیریت زنجیره تأمین و تدارکات به­طور کامل به یک ارائه دهنده خدمات خارجی برون سپاری می شود. این طرف شریک مسئول نظارت بر کل زنجیره تأمین، از جمله ارزیابی، طراحی، ساخت، اجرا و اندازه گیری راه حل های فروشگاه خواهد بود. یکی از شرکا بر هماهنگی انبارها، شرکت های حمل ونقل، حمل ونقل و نمایندگان نظارت می کند درحالی که زنجیره تأمین را از طرف فروشگاه مدیریت می کند. در این مقاله یک مسئله زمان بندی کامیون های ورودی و خروجی در یک سیستم چندین درب انبار عبوری با درنظرگرفتن هزینه های ثابت انتخاب و انعقاد قرارداد با ناوگان حمل ونقل و نیز هزینه های انتظار کامیون ها در صف در بارانداز عبوری بررسی می شود. مسئله مورد بررسی به صورت یک مسئله برنامه ریزی ریاضی تک هدفه جهت کاهش هزینه های حمل ونقل از تأمین کننده به بارانداز عبوری، هزینه های انتقال از بارانداز عبوری به خرده فروشان، هزینه های ثابت جهت انتخاب و عقد قرارداد با ناوگان های موردنظر و نیز حداقل کردن زمان انتظار کامیون ها در بارانداز عبوری فرموله می شود. در این مسئله علاوه بر تمرکز بر کاهش این هزینه ها، انتخاب ناوگان های مناسب تر و همچنین انتخاب و تخصیص وسایل نقلیة هر ناوگان جهت حمل کالا از هر تأمین کننده و همچنین تخصیص وسیلة نقلیة مناسب جهت حمل کالا برای هر خرده فروشی باتوجه به ظرفیت های متنوع وسایل حمل ونقل و نیز مقدار سفارشات متنوع هر خرده فروش محاسبه می شود. همچنین تخصیص مناسب کامیون ها به درب ها در بارانداز عبوری و نیز توالی و جایگاه کامیون ها در صف و زمان بندی حضور در بارانداز و ترک بارانداز عبوری محاسبه می شود. یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مخلوط برای این مسئله پیشنهادی فرمول بندی می شود. باتوجه به اینکه این مدل از نوع NPHard بوده و توانایی حل مسائل بزرگ را ندارد، مدل فراابتکاری الگوریتم ژنتیک نیز برای حل مسائل بزرگ تر توسعه داده شد و سپس جهت تأیید صحت و عملکرد مؤثر روش فراابتکاری پیشنهاد شد. مثال های متعددی در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ و در هر اندازه تعداد 30 مثال بررسی و در نرم افزار GAMS کد شده است و نتایج حاصل از حل دقیق در نرم افزار گمز و حل فراابتکاری که در MATLAB کد شده است در جدولی درج و تحلیل های آماری انجام شده است. در پایان تحلیل حساسیت مفصلی بر روی خروجی مثال های عددی انجام شده است که نشان می دهد روش پیشنهاد شده کاملاً مورد تأیید بوده و در ابعاد کوچک بسیار نزدیک به­روش دقیق عمل می کند، با این تفاوت که روش فراابتکاری پیشنهاد شده توانایی حل مسائل بزرگ تر را نیز دارا می باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 46

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 25 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    65-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    132
  • دانلود: 

    45
چکیده: 

پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل ارزیابی تاب آوری زنجیره تأمین در مراکز درمانی انجام شده است. تحقیق ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ ماهیت داده­ها آمیخته (کمّی-کیفی) است. روش گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانه ای و روش گردآوری داده ها، میدانی از طریق ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش کیفی و پرسشنامه در بخش کمی است. جامعه تحقیق در بخش کیفی از خبرگان شامل مدیران ارشد و میران زنجیره تأمین مراکز درمانی می­باشند که با روش نمونه­گیری غیر احتمالی هدفمند و فن گلوله برفی و نظری به تعداد 8 نفربر اساس معیار اشباع نظری انتخاب شدند. یافته­های بخش کیفی با روش داده بنیاد که شامل عوامل علی ،زمینه ای، و مداخله گر و پدیده محوری بودند و عوامل شناسایی شدند. در بخش کمی، برای طراحی مدل از خبرگان به تعداد 23 نفر انتخاب شدند. در بخش آمار استنباطی، جامه آماری 336 نفری از جامعه مدیران و کارشناسان زنجیره تأمین بیمارستان های دولتی استان تهران بود، بر اساس فرمول کوکران به تعداد 184 نفر و به روش تصادفی طبقه ای بر اساس تعداد کارکنان بیمارستان ها برای ارزیابی مدل انتخاب شدند. بر اساس نتایج دلفی فازی، 33 مولفه برای تاب آوری زنجیره تأمین در مراکز درمانی شناسایی شد.   یافته­های مدل­سازی تفسیری- ساختاری جامع نشان داد که چهار بعد «سامانه پشتیبانی زنجیره تأمین»، «مدیریت ریسک»، «مدیریت تأمین کنندگان کالا»، «شیوه های مدیریت زنجیره تأمین» در دسته مستقل و چهار بعد «راهبردهای تاب آوری زنجیره تأمین»، «راهبردهای استراتژیک زنجیره تأمین»، «راهبردهای پشتیبانی- پاسخ دهی» و «تاب آوری زنجیره تأمین» وابسته هستند. در ادامه، مدل طراحی شده به روش مدل سازی معادلات ساختاری و با نرم افزار اسمارت PLS تبیین و آزمون شد. یافته­های مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که «مدیریت ریسک» بر«سامانه پشتیبانی زنجیره تأمین» و «مدیریت تأمین کنندگان»؛ «سامانه پشتیبانی زنجیره تأمین» بر «مدیریت تأمین کنندگان»؛ «مدیریت تأمین کنندگان» بر «شیوه های مدیریت زنجیره تأمین»؛ و «شیوه های مدیریت زنجیره تأمین» بر «راهبردهای تاب آوری زنجیره تأمین»، « راهبردهای استراتژیک زنجیره تأمین» و « راهبردهای پشتیبانی-پاسخ دهی» اثر مثبت و معنی داری دارند. نتایج حاکی از آن است که سطح بالاتری از مدیریت ریسک و سامانه پشتیبانی زنجیره تأمین می تواند عملکرد تاب آوری زنجیره تأمین مراکز درمانی را بهبود دهد و اهمیت راهبرد­ها را برجسته کند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 45 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    89-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    134
  • دانلود: 

    48
چکیده: 

زنجیره تامین چرخشی طی سال های اخیر به عنوان رویکردی جدید در پاسخ به کمبود منابع و به حداقل رساندن تولید زباله توجه بسیاری از محققان و متخصصان را به خود جلب کرده و می تواند در دستیابی به جامعه و اقتصاد پایدار مفید باشد. مطالعات پژوهشی بسیاری علت پیشرفت کند اجرای زنجیره تامین چرخشی را مجموعه ای از موانعی می دانند که مانع پذیرش موفقیت آمیز آن می شوند. علی رغم مطالعه موانع و چالش های اجرای زنجیره تامین چرخشی در کشورهای مختلف، به دلیل تفاوت در قوانین، زیرساخت ها و شرایط اجتماعی و فرهنگی لازم است این موانع در ایران نیز مورد بررسی قرار بگیرند. در میان صنایع مختلف در ایران، بررسی موانع زنجیره تامین چرخشی در صنعت خودروسازی مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین، محققان برای پرداختن به این شکاف تحقیقاتی به ارزیابی موانع زنجیره تامین چرخشی در شرکت خودروسازی سایپا سیترئون پرداختند. برای اجرای این ضرورت از روش تصمیم گیری چندمعیاره گروهی و به طور خاص رویکرد اولویت دهی رتبه ای استفاده شده است. نتایج نشان داد که مانع فقدان فناوری برای طراحی محصولات قابل بازیافت با وزن 106/0 بیشترین اهمیت را نسبت به سایر موانع دارد. یافته های این مطالعه فهرست جامعی از موانع را برای پذیرش زنجیره تامین چرخشی تهیه کرده و به مدیران و تصمیم گیرندگان صنعت خودرو کمک می کند تا بر اساس آن، راهبرد هایی را برای رفع یا کاهش اثر مؤثرترین آن­ها تدوین کنند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 134

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 48 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    101-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    54
  • دانلود: 

    31
چکیده: 

توانایی نظارت بر عملکرد تأمین کننده یک قابلیت حیاتی برای حفظ رابطه قوی سازمان و تأمین کننده است به خصوص برای سازمان هایی که کیفیت تأمین کننده نقش بسزایی در محصول نهایی و حفظ بازار آن ها دارد. در این مقاله یک مدل پایش پروفایلی در دو فاز برای پایش کیفیت محصولات و فرآیندهای تأمین کننده ارائه شده است. در گام نخست معیارها و شاخص ها برای ارزیابی کیفیت با توجه به منابع کتابخانه ای و نظر کارشناسان و نخبگان صنعت موردنظر استخراج می شود. در مرحله بعد، در فاز یک پایش با استفاده از روش  کنگ آلباین پارامترهای مدل محاسبه و پایش می شوند و در فاز دوم از روش  هاتلینگ برای نظارت بر کیفیت تأمین کننده در طول زمان استفاده می شود تا در صورت وجود هشدار در کمترین زمان ممکن نمودار کنترلی آن را نشان دهد. این مدل در صنعت خودروسازی شرکت ایران خودرو و تأمین کننده قطعات گیربکس توسط شرکت نیرومحرکه اجرا شده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 54

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 31 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button