پیشینه و اهداف: در پاسخ به اهمیت روزافزون آموزش های زیست محیطی پایدار، چشم انداز های آموزشی دستخوش دگرگونی های سریعی می شود و فرصت های جدیدی را برای کلاس های درس زبان های خارجی ارائه می کند تا نقشی متمایز در آشنا کردن زبان آموزان با مفاهیم و اصول اساسی سواد زیست محیطی ایفا کنند. این پژوهش با بهره گیری از مقیاس توسعه یافته جدید ارزشیابی یادگیری زبان به کمک کامپیوتردر زبان شناسی زیست محیطی، با هدف بررسی و پیاده سازی این مقیاس و تأثیر متقابل آن با زبان و با تکیه بریک تکلیف درسی مبتنی بر زبان شناسی زیست شناختی که تعامل بین زبان زیست شناختی و فناوری را نشان می دهد، صورت گرفته است. ملاحظات آموزشی معلمان شرکت کننده و هدف آنها از تشویق جنبههای عاملیت فراگیران در پرورش دیدگاه های زیست شناختی، جنبههای محتوایی و توانایی دانش زیست محیطی آن ها را نشان میدهد.روش ها : یک طرح تحقیقی ترکیبی توضیحی متوالی برای پیاده سازی دیدگاه یادگیری زبان به کمک رایانه در زبان شناسی زیست محیطی برای ارتقاء سواد زیست محیطی در بین زبان آموزان اتخاذ شد. دو کلاس خارج از طرح کنترل شامل 30 دانشجو ی زبان انگلیسی به طور تصادفی به بررسی اجرای خرده مقیاس ها اختصاص داده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آزمون تی زوجی استفاده شد. به عنوان بخشی از اجرای زبان شناسی زیست محیطی و تجزیه و تحلیل داده های کیفی، به شرکت کنندگان یک تکلیف آموزشی مبتنی بر مفاهیم زیست محیطی به کمک فناوری محول شد که در آن دانشجویان در مورد مفاهیم اساسی حوزه های خرده مقیاس سواد زیست محیطی آگاهی یافتند. همچنین برای به دست آوردن یک دیدگاه قویتر از دیدگاه های زیست محیطی, تجزیه و تحلیل موضوعی از شرکت کنندگان به عمل آمد.یافته ها: نتایج مطالعه تأثیر قابل توجه و مثبتی بر دیدگاه های زیست محیطی دانشجویان نشان داد، کماینکه تحلیل دقیق داده های کمی و بازتاب تحلیل موضوعی شرکت کنندگان نیز حاکی ازین مسئله بود. اجرای موفقیت آمیز خرده مقیاس های زیست محیطی و تکلیف محوردر زبان شناسی به طور قابل توجهی دیدگاه های زیست محیطی دانشجویان را تقویت کرد و همزمان درک آن ها را از مفاهیم پیچیده اکولوژیکی افزایش داد. نتایج این گزاره اثبات میکند که ادغام ابعاد زبانشناسی زیست محیطی در آموزش های مبتنی بر فناوری ظرفیت امیدوارکننده ای برای پرورش سواد زیست محیطی در بین زبان آموزان است.نتیجه گیری: این تحقیق بیانگر نیاز مبرم به مفهوم سازی مجدد و حل چالش های زیست محیطی میباشد و بیانگر چارچوب فلسفی مثبت و عملی سنت گرایی در جریان اصلی تحقیقات, میباشد. اهمیت ادغام متفکرانه فناوری های مناسب در محیط های فراگیری زبان برای غنی سازی تجربیات یادگیری دانش جویان و انگیزه آنان, همسو با علایق فردی شان می شود . لذا این مطالعه بیانگر اهمیت کاربرد تکنیک های ارزشیابی عملی برای ارزیابی سواد زیست محیطی دانش جویان میباشد. نتایج این مطالعه، پذیرش یک استراتژی زیست بعدی را که نگرانی های مربوط به نوسانات زیستگاه انسانی و افزایش ظرفیت های اکوسیستم از طریق ادغام مفاهیم فنی، روش شناسی و زبان شناسی است را هماهنگ, تسهیل و حمایت می کند. تکنیک های تجزیه و تحلیل این رویکرد ابزارهای قابل اجرای جهانی جهت تلاش های بشردوستانه از طریق فناوری به ما ارائه می دهد. تکنیک های تجزیه و تحلیل این رویکرد، ابزارهای قابل اجرای جهانی و دیدگاه های ارزشمندی را جهت تلاش های بشردوستانه از طریق فناوری به ما ارائه می کند تا درک ما از سواد زیست محیطی افزایش یابد و در نتیجه، کارایی فرآیندهای تصمیم گیری ما در تقویت بینش مان از تلاش های تحول آفرین در حوزه های طراحی برنامه درسی و سیاست گذاری تقویت می شود. بررسی چندین محدودیت قابل توجه در این مطالعه اهمیت دارد. در ابتدا، این تحقیق نتوانست نتایج بالقوه دیگر سازه ها را در خرده مقیاس های زبان شناسی زیست محیطی تأیید کند. ثانیاً، تحقیق در مورد سواد زیست محیطی شرکت کنندگان از محدوده قلمرو مطالعاتی فراتر نرفت. علیرغم محدودیت ها، یافته های این مطالعه و روش شناسی، درک ما را از سواد زیست محیطی به افق های جدیدی سوق داده است. لذا، اقدامات بیشتر برای تقویت فرآیندهای تصمیم گیری در مورد طراحی برنامه درسی و ضرورت تدوین سیاست های مناسب احساس می شود. این مطالعه کاربردهای قابل توجهی برای آموزش و دانشگاه دارد که شامل افزایش سواد زیست محیطی در بین دانشجویان و پرورش یک رویکرد جامع برای فراگیری زبان است. تحقیقات بیشتری برای بررسی ترجیحات آموزشی مربیان، تنظیم متغیرها و در بر گرفتن حجم نمونه گسترده تر ضروری است. مربیان تشویق می شوند تا آموزش های دانشجو محور و نوآورانه را اتخاذ کنند و همچنین به منظور اطمینان از دسترسی عادلانه به منابع فناوری، تلاش نمایند.