مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    16
  • دانلود: 

    2
چکیده: 

از ضرورت های اجتناب ناپذیر توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، عبور از مناطق کویری و ماسه گیر است. راه آهن های کویری در عین حال باعث افزایش هزینه های نگهداری و تعمیر، کاهش سرعت و مسدود شدن خط در حین بهره برداری و حتی خروج قطار از خط می شوند. تاکنون راهکارهای مختلفی برای مقابله با ماسه های روان در راه آهن های کویری ارائه شده است. یکی از روش های نوین توسعه داده شده، روسازی دال خط کوهاندار است که با حذف بالاست از خط ریلی و نیز ارتفاع دهی به ریل توسط پایه های بتنی موسوم به کوهان و در نتیجه ایجاد کانال های عبوری ماسه از زیر ریل، در پی کنترل و عبور حجم ماسه های ورودی از خط آهن است. هندسه کوهان باید به گونه ای باشد که علاوه بر شرایط آیرودینامیکی مطلوب، حداکثر فضای خالی جهت عبور ماسه را فراهم کند. در این تحقیق با هدف بهینه سازی هندسه کوهان در این روسازی، مقاطع هندسی مختلف برای کوهان بررسی و سپس دو مقطع اصلی شامل بیضی و مستطیل-نیم دایره با دو ارتفاع مختلف ارزیابی شده است. شبیه سازی ها در بستر دینامیک سیالات محاسباتی و در نرم افزار انسیس فلوئنت پیگیری شده است، جریان دو فازی جامد-گاز شامل یک سیل ماسه با ابعاد محدود و جریان باد از مدل ها عبور داده شده و میزان کسرحجمی ماسه مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که مقطع هندسی مستطیل-نیم دایره با ارتفاع 20 سانتیمتر نتایج مطلوب تری را در برابر هجوم ماسه های روان نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 16

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    15-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    32
  • دانلود: 

    9
چکیده: 

باتوجه به اینکه مساله انتخاب مسیر مسافر و پارامترهای دخیل در آن در دهه ها مورد توجه و مطالعه برنامه ریزان و سیاست گذاران حمل ونقل بوده است؛ در این مقاله سعی شده است تا با بررسی و بهبود مدل ریاضی انتخاب مسیر مسافران در مطالعات پیشین، افزایش کارایی محاسباتی و کاهش زمان پردازش داده ها مد نظر قرارگیرد. این موضوع از طریق چندهسته ای نمودن شیوه پردازش داده ها (پردازش موازی) برپایه اصلاح مدل های ریاضی ارائه شده در مطالعات پیشین، در قالب مدل تخصیص پویای حمل ونقل همگانی با الگوریتم کوتاه ترین مسیر مبتنی بر برنامه زمانی و زیرالگوریتم حذف سفر، انجام شده است. نتایج با خروجی های یک مدل غیرپویا مبتنی بر الگوریتم کوتاه ترین مسیر کمان-مبنا مقایسه گردید تا تأثیر در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت و پویایی الگوریتم در زمان محاسبات و میزان دقت خروجی مورد سنجش قرار گیرد. نتایج نشان داد که با وجود افزایش میزان محاسبات به میزان 7/13 درصد نسبت به مدل پایه، اما به دلیل استفاده از پردازش موازی زمان حل مساله 20 درصد کاهش پیدا کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 32

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عطارچیان ناهید

نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    33-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    23
  • دانلود: 

    2
چکیده: 

ارزیابی دوام ژئوسنتتیک ها در کاربری های جداسازی، فیلتراسیون و زهکشی، منجر به تعیین عمر بهره برداری محصول می شود. برای استفاده از مسلح کننده های ژئوسنتتیکی تعیین عملکرد بلندمدت و برآورد ضرایب کاهنده مقاومت ضروری است. ضرایب کاهنده مقاومت و عمر بهره برداری ژئوسنتتیک ها براساس نوع پلیمر، مشخصات کوتاه مدت و رفتار بلندمدت این مصالح تحت اثر شرایط محیطی و بارهای وارده تعیین می شود. در سال های اخیر روش های آزمایشگاهی تسریع شده برای تعیین ضرایب کاهنده و عمر بهره-برداری محصولات ژئوسنتتیک توسعه یافته و مطالعات متعددی درخصوص ارزیابی دوام محصولات ژئوسنتتیک در برابر انواع ساز و کارهای زوال شیمیایی و مکانیکی انجام شده است. در این مقاله پس از تبین مفاهیم مرتبط با ارزیابی دوام، پارامترهای موثر بر دوام محصولات ژئوسنتتیک، شرایط محیطی مسبب زوال، انواع ساز و کارهای زوال (پوسیدگی، اکسیداسیون، هیدرولیز، خزش، نصب و اجرا) مرور شده و روش های آزمایشگاهی توسعه یافته برای شبیه سازی شرایط محیطی معرفی و مقایسه شده اند. در ادامه روش تعیین ضرایب کاهنده طراحی و تعیین عمر بهره برداری انواع ژئوسنتتیک ها براساس نتایج آزمون های تسریع شده (غربال گری) ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 23

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    49-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    19
  • دانلود: 

    5
چکیده: 

در این تحقیق به منظور بررسی تأثیر مقدار و اندازه ذرات پلیمر ضایعاتی پلی اتیلن ترافثالات(PET) بر عملکرد مخلوط های آسفالتی، ذرات PET با دو اندازه مختلف ریز و درشت و در مقادیر0، 2، 4 و 6 درصد (بر اساس وزن قیر) به بتن آسفالتی اضافه شد. مخلوط های آسفالتی حاوی PET، تحت آزمایش های مدول برجهندگی در سه دمای (5، 25 و 40 درجه سانتیگراد) و آزمایش خستگی به روش خمش چهار نقطه ای در دمای 20 درجه سانتیگراد قرار گرفتند. نتایج نشان داد نمونه های حاوی ذرات ریز پلیمر، در دمای 5 درجه سانتیگراد رفتاری مشابه با ذرات درشت داشته اند، بطوری که با افزایش مقدار پلیمر مدول برجهندگی نیز افزایش می یابد، و بیشترین مقدار مدول برجهندگی در این دما برای مخلوطهای حاوی 6% PET ریز و درشت، به ترتیب، 17557 و 18229 مکاپاسکال می باشد. اما در دماهای 25 و 40 درجه سانتیگراد نمونه های حاوی 2 درصد PET بیشترین مقدار مدول برجهندگی را به ترتیب، به مقدار، 3.5 و 0.808 مگاپاسکال داشته اند. در مخلوط های آسفالتی حاوی ذرات درشت پلیمر نمونه ی حاوی 4 درصد PET بیشترین سختی خمشی و کمترین عمر خستگی را به مقدار، به ترتیب، 3803 مگاپاسکال و 16260 داشته است. نمونه های حاوی 6 درصد PET (برای هر دو اندازه ریز و درشت) بیشترین عمر خستگی را داشتند، که به ترتیب، 100000 و 63250 می باشد. مدول برجهندگی نمونه های حاوی ذرات درشت پلیمر از مدول برجهندگی نمونه های حاوی ذرات ریز PET بیشتر بوده، اما عمر خستگی نمونه های حاوی ذرات ریز پلیمر ضایعاتی بیشتر از عمر خستگی نمونه های حاوی ذرات درشت PET می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 19

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    67-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    29
  • دانلود: 

    5
چکیده: 

امروزه استفاده از مواد نوین جهت بهبود ظرفیت باربری خاک کاربرد فراوانی دارد. نوعی از مصالح جدید مورد استفاده در این زمینه ژئوسینتتیک ها هستند.در بسیاری از مواقع راهکارهای رایج در مهندسی ژئوتکنیک برای بهبود ظرفیت و خواص خاک کارایی نداشته همچنین نیاز به استفاده از مصالحی با دسترسی آسانتر، هزینه ی کمتر و عملکرد بهتر می باشد.هدف از این تحقیق بررسی اثر انواع ژئوسنتتیک ها همچنین کاربرد و نحوه ی استفاده ی بهینه از این مواد نوین در مهندسی ژئوتکنیک در پروژه های مختلف از قبیل فونداسیون ها، استخرها، خاکریزها، کوله ی پل ها و راهها می باشد. در این تحقیق سعی شده تا با مرور مطالعات گذشته بر روی ژئوسنتتیک ها اعم از مطالعات عددی، آزمایشگاهی و عددی به جمع بندی کلی درباره ی فواید و کاربردهای این مواد در مهندسی عمران و جاده بپردازد.. نتایج تحقیقات نشان می دهد که ژئوسنتتیک ها در افزایش ظرفیت باربری و بهبود خواص مقاومتی خاک کاربرد فراوانی داشته و همچنین از لحظ اقتصادی توجیه بیشتری نسبت به روش های دیگر بهسازی خاک دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 29

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    81-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    12
  • دانلود: 

    2
چکیده: 

شریان های جاده ای استان مازندران یکی از مهم ترین و پر ترددترین مسیرهای حمل و نقل جاده ای کشور است. سامانه های حمل و نقل ستون فقرات اقدامات مدیریت بحران هستند و حفظ پویایی و عملکرد آن در زمان بحران برای ادامه فعالیت های مرتبط با امداد و نجات و پاسخ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علی رغم نقش بسیار مهم این سامانه ها در زمان بحران، این سامانه ها در برابر وقوع بحران آسیب پذیری زیادی دارند و با وقوع بحران های طبیعی عملکردآنها مختل شده و فعالیتهای امداد و نجات متاثر از آن هستند. با توجه به ضرورت و اهمیت شریا ن های جاده ای و نقش بسیار مهم آن در مدیریت بحران، در این پژوهش بررسی شریا ن های جاده ای استان مازندران با تاکید بر مدیریت بحران انجام یافته است.این مطالعه به روش تحلیلی- توصیفی انجام یافته است که در مجموع 216 نقطه در همه محورهای جاده ای استان برداشت و مطالعات تونل ها، ابنیه فنی و پل ها انجام شده است و در محیط نرم افزاری GIS، تحلیل و پردازش و اولویت بندی شده است. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، با توجه به بررسی های انجام شده از نظر وجود راه جایگزین برای پل های استان، تعداد 11 عدد از پل های استان دارای راه جایگزین نقطه ای (وضعیت مطلوب)، تعداد 13 عدد از پل های استان دارای امکان احداث راه جایگزین با هزینه مناسب و تعداد 192 عدد از پل های استان فاقد راه جایگزین و همچنین عدم امکان احداث آن نیز می باشند

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    97-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    14
  • دانلود: 

    3
چکیده: 

تصادفات هزینه­های جبران ناپذیری هر ساله به اقتصاد کشورها تحمیل می­کنند. علاوه بر این، بسیاری از آمار کشته­شده­ها مربوط به تصادفات می­باشد که این موضوع می­تواند خود عامل انسانی که عامل محرک اقتصاد می­باشد را در خطر قرار دهد.در این بین، یکی از کاربران راه که بسیار در معرض تصادفات می­باشند، موتورسیکلت­سواران می­باشد که هرساله بخش زیادی از کشته­شده­ها و مجروحان تصادفات را شامل می­شوند که هدف اصلی بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر تصادفات موتورسیکلت­سواران می­باشد.که با استفاده از جمع­آوری اطلاعات تصادفات و همچنین استفاده از روش­های مختلف آماری و مدلسازی ازجمله فیریدمن، عاملی و مدل لوجیت و شبکه عصبی به بررسی تاثیر هر یک از این متغیرها پرداخته می­شود. نتایج نشان داد متغیرهای فصل تصادف، علت تامه، شرایط سطح راه و شرایط روشنایی به ترتیب بالاترین رتبه را داشتند. از طرف دیگر، متغیرهای روز و فصل تصادف و سن موتورسواران به ترتیب کمترین اهمیت را در وقوع تصادفات موتورسواران معابر جاده­ای استان گیلان داشتند. علاوه بر این متغیرهای وضعیت هوا، شرایط سطح راه و وضعیت روشنایی تحت اولین عامل مؤثر در تصادفات موتورسواران استان گیلان قرار گرفتند؛ با توجه به مدل لوجیت بدست آمده از تصادفات موتورسیکلت­سواران مشخص شد که متغیرهای فصل بهار، ساعت 6 تا12 و 18 تا 24، شرایط سطح خشک، شرایط روشنایی شب بدون نور کافی؛ وضع اب و هوایی بارانی؛ عدم توجه به جلو و تغییر مسیر ناگهانی، احتمال وقوع تصادفات موتورسواران معابر جاده­ای گیلان را افزایش می دهند. براساس مدل شبکه عصبی؛ مقادیر علت تامه و وضع روشنایی و وضع آب و هوا به ترتیب بیشترین تأثیر را در شدت تصادفات موتورسواران معابر گیلان داشته اند. همچنین مدل شبکه عصبی با مقادیر R2، 31/93 دقت بالاتری را نسبت به مدل لوجیت نشان داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    115-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    19
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

نظارت و رصد سلامت سازه در قبل و حین مرحله ی بهره برداری به ناظران این امکان را می دهد که نسبت به خسارات مالی و جانی احتمالی بتوانند رویارویی بهتری با آنها داشته باشند برای تشخیص خرابی در سازه های بتنی از جمله روسازی ها نیاز به بررسی سطحی و زیر سطحی است. در این مقاله سعی شده مرور خلاصه ای از چند روش توسعه یافته شده بر مبنای خاصیت پیزو مقاومتی در بتن ها به منظور ارزیابی سطح خسارت در بتن از دیدگاه مقاومت شکست، روش الکترودهای متوالی، روش مش مقاومتی و روش توموگرافی مورد نظر این تحقیق بود.. برای این منظور رایج ترین بتن های خود حسگر ساخته شده با روش های تشخیص خرابی متفاوت, برای شرایط بارگذاری مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. در نهایت به موضوع استفاده از این بتن های خودحسگر در نظارت بر وضعیت خرابی در روسازی ها پرداخته شده است که طبق ارزیابی های صورت گرفته این روش ها برای نظارت بر وضعیت خرابی روسازی ها مناسب هستند. همچنین در انتها به بررسی روش توموگرافی و استفاده از آن در تشخیص خرابی در یک دال بتنی تحت بارگزاری تسریع شونده پرداخته شد نتایج نشان داد روش نظارت تصویری توانایی دقیقی در تشخیص خرابی حتی از زیر سطح رویه بتنی و قبل از اینکه خرابی به روی سطح بیاید و دیده شود، ارائه می دهد. از این رو دقت و پیشبینی اینگونه روش ها قطعا کلید توسعه زیرساخت های هوشمند و راه های آینده خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 19

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    129-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    34
  • دانلود: 

    5
چکیده: 

تقاطع های غیرهمسطح نقش به سزایی در افزایش مطلوبیت پارامترهای ترافیکی شبکه حمل و نقل شهری دارند و به جهت کاهش تداخلات ترافیکی، در تمامی مسیرها به خصوص در معابر شهری از مهمترین زیرساخت های حمل و نقل محسوب می شوند. پس از اینکه شرایط لازم برای ساخت تقاطع غیرهمسطح احراز شد و توجیه اقتصادی پیدا کرد، برای ساخت آن بایستی از بین انواع تقاطع غیرهمسطح که شامل زیرگذر و روگذر می باشد، یکی را انتخاب نمود. این تحقیق به ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب گزینه های زیرگذر و روگذر در تقاطع ها (مطالعه موردی: تقاطع بزرگراه شهید خرازی با 45 متری شهید باقری و بلوار ارغوان) پرداخت. پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی واز نظر جمع آوری داده ها پیمایشی و از نظر ماهیت داده ها، کمی است. جامعه آماری تحقیق شامل افراد متخصص و حرفه ای در زمینه ترافیک مانند مهندسین بخش حمل ونقل و ترافیک شهرداری مناطق 5 و 22 تهران است که نمونه آماری به روش تصادفی انتخاب شد. در این تحقیق اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شامل 13 سئوال گردآوری شد. جهت بررسی و آزمون متغیرها از رگرسیون سلسله مراتبی با کاربرد نرم افزار spss استفاده شد. با توجه به نتایج تحقیق عکس فرضیه شرایط فنی و اجرایی روگذر نسبت به زیرگذر مناسب تر است ثابت شد . هم چنین با توجه به نتایج تحقیق استفاده از تقاطع های غیرهمسطح یکی از راهکارهای مؤثر برای روانی عبور و مرور است و تقاطع های غیر همسطح باعث افزایش ایمنی کاربران و عابران پیاده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 34

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پورکرمانی کسری

نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    145-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    15
  • دانلود: 

    2
چکیده: 

صنعت حمل ونقل دریایی، طی چند سال گذشته با بحران ناشناخته و جدیدی به نام همه گیری ویروس کرونا مواجه شد. بخشی از اقدامات کشورها، باعث شکسته شدن مویرگی زنجیره های تأمین شده که به علت ناشناخته بودن این بحران، صنعت حمل ونقل دریایی را با عدم توانایی پیش بینی صحیح حجم عملیاتی مواجه کرد است. تحقیق حاضر، تلاشی برای کم کردن خلأ تحقیقات در زمینه ی ذکر شده است و می تواند در بحران آتی، به بازیگران بازار برای اخذ تصمیمات صحیح تر کمک کند. هدف این پژوهش، مدل سازی سری های زمانی شاخص های حمل ونقل کانتینری برای پیش بینی روند حرکت کوتاه مدت این شاخص ها و ارتباط آن با کووید-19 به عنوان ویروس همه گیر است؛ بدین منظور، تأثیر کووید-19 با پیش بینی شاخص های حمل ونقل کانتینری در 70 بندر بزرگ بین المللی بررسی شده است. فرآیند مدل سازی، با میانگین خودگردان یکپارچه ی متحرک فصلی و مدل فضای حالت هموارسازی نمایی انجام شده است. برای ارزیابی عملکرد مدل ها، معیار ارزیابی اطلاعاتی و خطای سنجش، محاسبه و مقایسه شده اند. با توجه به نتایج حاصل شده، مدل میانگین خودگردان یکپارچه ی متحرک فصلی، مدل مناسب تر و بهتری برای پیش بینی شاخص های کانتینری شناخته شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 15

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    155-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    6
چکیده: 

استفاده از میکروسرفیسینگ ها می تواند خصوصیات حفاظتی مناسبی در سطح آسفالتی جاده ها فراهم کند. برای بهبود خصوصیات میکروسرفیسینگ ها می توان از افزودنی های مختلف استفاده نمود. یکی از این افزودنی ها، چسب لاتکس است. این ادعا وجود دارد که چسب لاتکس به عنوان یک ماده پلیمری، در برابر عوامل محیطی مانند شرایط قلیایی، شرایط اسیدی، حضور شیرابه ها و مواد روغنی ریخته شده در سطح جاده ها می تواند مقاومت مناسبی داشته باشد. در این تحقیق تأثیر استفاده از چسب لاتکس در مقدارهای مختلف (4 و 5 درصد) بر خصوصیات چسبندگی مرطوب، زمان گیرش، سازگاری مصالح، سایش در شرایط مرطوب و چرخ بارگذاری شده و چسبندگی ماسه میکروسرفیسینگ ها مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور نمونه های آزمایشگاهی با مقادیر مختلف سیمان (5/1 و 3 درصد) و قیر (8، 10 و 12 درصد) تهیه شده و مورد آزمایش قرار گرفتند. بررسی نتایج نشان داد که استفاده از چسب لاتکس باعث بهبود رفتار میکروسرفیسینگ ها در درصدهای مختلف قیر و سیمان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حیدرپور افشین

نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    167-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    71
  • دانلود: 

    26
چکیده: 

این مقاله در تلاش است تا با مطالعه وقایع آشکار شده ضمن ارایه تصویری از وضعیت زیر بخش حمل و نقل جاده ای به مسأله خط مشی گذاری مالیه عمومی در این زیر بخش بپردازد. شواهد حاکی از آن است که در ساختار فعلی نهاد متولی سیاستگذاری و برنامه ریزی حمل و نقل جاده ای، هزینه حمل ونقل در کشور و ریسک ترانزیت در مقایسه با مقادیر جهانی به دلیل عدم یکپارچگی و انسجام در تصمیم گیری و سیاستگذاری بالاست. در نگاه تطبیقی نیز هر چند کیفیت کلی زیر ساخت و نیز کیفیت جاده ها در ایران با عدد متوسط کشورهای اسلامی تقریبا یک میزان است، اما در مقایسه با کشورهایی نظیر مالزی، قطر، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی، عمان ، کویت، اندونزی رتبه پایین تری را دارد. همچنین از نظر شاخص عملکرد لجستیک نیز ایران با کسب رتبه 64 جایگاه پایین تری نسبت به کشورهای مذکور عملکرد ضعیف تری دارد. بنابراین با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور( مسأله تشدید تحریم ها و رکود اقتصادی)، اقتضاء می نماید تا راهکارتجدید نظر در مالیه عمومی بخش حمل و نقل( اعم از عمومی و خصوصی) به عنوان یک اقدام عاجل و فوری در کشور پیاده شود. علاوه براین به نظر می رسد، مقوله مخارج عمومی حمل و نقل جاده ای در کشور بر پایه خط مشی گذاری در دو حوزه راهبری و توسعه حمل و نقل جاده ای امکانپذیر و قابل پیاده سازی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 71

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 26 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    195-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    15
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

تدوین و اجرای خط مشی سازمان راهداری از ضروریات حرکت سازمان به سمت کاهش حوادث ناشی از تصادفات و مشکلات تردد است. خط مشی یعنی مسیرها، سیاست ها و تصمیم ها منظور از اجرای خط مشی، فعالیت هایی است که به طور مستقیم آن را به انجام می رساند. عوامل متعددی منجر به شکست اجرای خط مشی های سازمان راهداری می شود که پژوهش حاضر به شناسایی و رتبه بندی این عوامل می پردازد. این پژوهش  کاربردی  و از حیث راهبرد، پیمایشی است. جامعه  تحقیق را 12 نفر از مدیران سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور  تشکیل داده اند که از طریق نمونه گیری غیرتصادفی و  هدفمند انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه و پرسش نامه  است و جهت تحلیل داده ها از تکنیک FMEA و رویکرد تلفیقی AHP و TOPSIS فازی استفاده شده است. بر اساس یافته ها عوامل مؤثر در شکست اجرای خط مشی های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور  عبارتند از: عدم وجود مهارت و تخصص مدیران و کارکنان در اجرای خط مشی ها و نگرش ناصحیح مجریان به خط مشی ها. باتوجه به یافته های تحقیق لازم است که سازمان بیش ازپیش به تخصصی­کردن و شایسته سالاری در انتخاب مدیران و مجریان خط مشی و آموزش و توانمندسازی مجریان برای اجرای مؤثر و بهینه خط مشی ها در سازمان توجه نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 15

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    213-228
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    21
  • دانلود: 

    3
چکیده: 

رضایت کاربران راه یکی از مهم ترین عوامل بیانگر سیستم حمل ونقل مطلوب کشورها محسوب می شود. اختلاف مابین انتظارات مسافر و عملکرد واقعی خدمات ارائه شده، موجبات نارضایتی مسافر را فراهم خواهد کرد و زمینه های رویگردانی وی را فراهم خواهد کرد؛ لذا بررسی رابطه کیفیت خدمات راه وترابری با رضایت کاربران راه امری حائز اهمیت و ضروری است. بدین منظور پژوهش مطالعاتی حاضر به صورت میدانی و با ابزار پرسش نامه انجام شده است. معیارهای وجه قابل لمس، معیارهای قابلیت اعتماد (تضمین)، معیارهای پاسخگویی، معیارهای اعتماد و معیارهای دلسوزی و تعهد (همدلی) در سطح معنی داری قرار دارند. با دقت کردن به ضرایب متغیرهایی که دارای سطح معنی داری هستند، مشخص می گردد که تأثیر و نقش شاخص معیار های وجه قابل لمس در میزان اهمیت رضایت مسافرین بیشتر از بقیه شاخص های دیگر است. در نتیجه، وجود تجهیزات و امکانات فیزیکی لازم، ابزار و ماشین آلات کافی و سطوح قابل رویت و مناسب آسفالت راه بیشترین نقش را در رضایت مسافرین دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 21

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    229-238
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    37
  • دانلود: 

    6
چکیده: 

در سالهای اخیر برای تولید مخلوطهای آسفالتی با مقاومت بهتر در برابر شیارشدگی، ترکهای خستگی و ترکهای حرارتی از قیرهای اصلاح شده با پلیمر استفاده شده است. پژوهشهای انجام شده در دهه های اخیر نشان داده که استفاده از پلیمر ها در مخلوطهای آسفالتی سبب بهبود خصوصیات آنها و به تاخیر انداختن خرابی ها در روسازی می شود. نقش مهم کیفیت روسازی بر ایمنی و راحتی استفاده کنندگان از مسیر و همچنین کاهش هزینه های دوره بهره برداری، پژوهشگران حوزه روسازی آسفالتی را بر آن داشته است تا با تولید آسفالت اصلاح شده نسبت به افزایش مقاومت و دوام آن در برابر بارهای ترافیکی و شرایط گوناگون آب و هوایی اقدام کنند. نواقص و ضعف-های مربوط به قیرهای خالص تولید شده در پالایشگاه ها، منجر به بروز خرابی های زود هنگام در روسازی های آسفالتی میشود. از مواد افزودنی متنوعی در اصلاح رفتار قیر استفاده شده است که از جمله آنها انواع پلیمرها هستند. . قیر یکی از مهم ترین عوامل موثر بر عملکرد خستگی مخلوطهای آسفالتی است.. افزودنی های پلیمری به عنوان اصلاح کننده خصوصیات قیر و نهایتا مخلوط آسفالتی با تجربیات موفقی همراه بوده است و عملکرد اساسی آنها متاثر از خواص فیزیکی، شیمیایی و رئولوژیک قیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 37

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    239-252
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    22
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

در بازارهای به شدت رقابتی امروز، مدیران شرکت ها در جستجوی روش های جدیدی برای آگاه ساختن مردم از محصولات و بهبود برند خود هستند. یکی از این روش ها رسانه های اجتماعی است که تحول بزرگی در حوزه ی کسب و کار و بازاریابی اینترنتی ایجاد کرده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی رسانه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند و واکنش مشتریان در خطوط هوایی ماهان است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه ی جمع آوری داده ها، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مشتریان خطوط هوایی ماهان در فرودگاه بین الملی بندرعباس است. روش نمونه گیری بر اساس روش مدل یابی معادلات ساختاری بوده برابر کل گویه های پرسشنامه است. بنابراین تعداد نمونه 385 نفر مشخص شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه هایی که بین 385 نفر از مشتریان خطوط هوایی ماهان در فرودگاه بندرعباس توزیع شده بود انجام شد، کل 385 پرسشنامه برگشت داده شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم spss و جهت انجام روش مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون فرضیه ها از نرم افزار smart PLS نسخه 3 استفاده گردیده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که فعالیت بازاریابی در رسانه های اجتماعی بر آگاهی برند، شهرت برند، وفاداری برند، تداعی برند و کیفیت ادارک شده به عنوان مؤلفه های ارزش ویژه برند تأثیر مثبت و معناداری داشته و همچنین بازاریابی رسانه های اجتماعی بر واکنش مشتری تاثیر مثبت و معنی داری داشته و در آخر هم ارزش ویژه برند بر واکنش مشتری تاثیر مثبت و معنی داری داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 22

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    253-266
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    18
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

امروزه روند رو به رشد تصادف ها در راه ها و تلفات و خسارتهای ناشی ازاینگونه حوادث باعث اتلاف سرمایه های کشور می شوند؛ بنابراین سرمایه گذاری صحیح و شناخت هر یک از عوامل سه گانه تصادف (راه، راننده و وسیله نقلیه)، بررسی اصولی مشکلات این عوامل و بیان راه حل های کاربردی می تواند از بروز اینگونه حوادث بکاهد. ناهنجاری های رفتاری در رانندگی به عنوان یک معضل جدی درجامعه محسوب می شود . کمبود مهارت در کنترل خودرو و خستگی و خواب آلودگی و تجاوز از سرعت مجاز، طرح هندسی جاده ها و مشکلات روانی و اقتصادی از دلایل وقوع تصادفات در کشور است. بررسی علل حوادث رانندگی حاکی از آن است که علاوه بر یادگیری و کسب مهارت و تجربه در کنترل وسایل نقلیه عوامل روحی، استرس و وضعیت اقتصادی نیز در پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی نقش ویژه ای دارد. در این تحقیق تاثیر رفتار روانشناختی رانندگان وسیله نقلیه سنگین بر روی میزان تصادفات محور زنجان-تبریز مورد بررسی قرار می گیرد. جامعه آماری در این پژوهش رانندگان وسایل نقلیه سنگین است و منطقه مورد مطالعه در این پژوهش محور زنجان-تبریز در سال 1397 می باشد که به روش پرسشنامه ای و با استفاده از نرم افزار SPSS25 انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که پارامترهای تشدید کننده خستگی و خواب آلودگی، عوامل اقتصادی، طرح هندسی جاده ها و استرس تاثیر مثبت و معنی داری بر میزان تصادفات داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 18

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    267-282
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    11
  • دانلود: 

    3
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف معرفی و کاربست رویکرد تاب آوری شهری در مقابل بلایای طبیعی به خصوص زمین لرزه و تقویت توانایی مردم برای مقابله با خطرات ناشی از وقوع سوانح مانند زمین لرزه در منطقه شهری یاسوج صورت گرفته است. این مطالعه به لحاظ هدف،کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی می باشد. روش گردآوری داده ها، کتابخانه ای و مطالعه میدانی است. همچنین ابزار لازم در این زمینه پرسشنامه می باشد. همچنین ابزار لازم در این زمینه پرسشنامه محقق ساخته ویژه مردم و کارشناسان بوده و تعداد نمونه ها در بخش بهره گیری از نظر شهروندان 308 نمونه (طبق فرمول کوکران) و در بخش کار کارشناسان 35 نمونه (تکنیک دلفی) می باشد. در راستای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss (آزمون های آلفای کرونباخ، همبستگی پیرسون، تی تک نمونه ای و تحلیل مسیر داده ها) و بهره گیری از روش های تصمیم گیری چند معیاره در قالب تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اجباری و نرم افزار Expert Choice استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد متغیر تاب آوری به طور معنی داری با متغیر ملاک (کاهش اثرات حوادث طبیعی زلزله) همبسته بودند و توانستند مقداری از تغییرات کاهش اثرات حوادث طبیعی زلزله را تبیین کنند. از پاسخگویانی که در این مطالعه بررسی شده اند بر اساس آزمون رگرسیون خطی مقیاس تاب آوری 92 درصد از واریانس کاهش اثرات حوادث طبیعی زلزله را پیش بینی می کنند. با کاهش یک واحد انحراف استاندارد در نمره تاب آوری به صورت معناداری (p<0.05) نمره کاهش اثرات حوادث طبیعی زلزله 6/20 انحراف معیار افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 11

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    283-306
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    47
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر روی رقابت پذیری در دو سطح بنگاه و صنعت در حوزه هوانوردی است. جامعه نظری پژوهش، خبرگان، مدیران و کارشناسان شرکت ایران ایر و صنعت هوانوردی هستند. روش نمونه گیری هم به صورت قضاوتی و بر اساس تخصص افراد، انجام شد. پژوهش حاضر از منظر جهت گیری، کاربردی و از حیث روش شناسی، چندگانه کمی است. به همین خاطر از طریق مرور پیشینه رقابت پذیری، عوامل موثر بر رقابت پذیری استخراج شدند. در این مرحله، 30 عامل در سطح بنگاه و 25 عامل در سطح شرکت استخراج شد. چون تعداد این عوامل زیاد بود، این عوامل با آزمون بینم غربال شدند. با توجه به ضریب معناداری، 8 عامل مرتبط با بنگاه و 7 عامل مرتبط با صنعت برای اوویت بندی نهایی انتخاب شد. در گام بعدی این عوامل به صورت جداگانه با استفاده از تکنیک ارس، اولویت بندی شد. عوامل دارای اولویت در سطح شرکت عبارتند از: عوامل تخصص و مهارت های نیروی انسانی مورد استفاده در بنگاه یا شرکت، تعداد و ترکیب ناوگان حمل و نقل بنگاه و تابآوری بنگاه در برابر تکانههای محیطی. عوامل دارای اولویت در سطح صنعت هم از قرار زیر هستند: میزان اجماع سیاستگذاران کلیدی در مورد مسائل محوری و اساسی این صنعت و چشمانداز آن، زیرساختهای مورد نیاز و محدودیتهای انتقال فناوری خاصه در واردات هواپیمای نو. برای اعتبارسنجی نتایج، عوامل موثر با تکنیک کداس هم اولویت بندی شدند. نتایج دو روش بسیار به هم نزدیک بود. نهایتا پیشنهادهای کاربردی پژوهش بر اساس یافته های مهم و کلیدی ارائه شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 47

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    307-322
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    18
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

مدیریت ریسک یکی از مهم ترین ابعاد پروژه است. مدیریت ریسک شامل بخش های مختلفی ازجمله برنامه ریزی، شناسایی، ارزیابی و کنترل ریسک می شود. در پروژه های ساخت وساز با توجه به اینکه روند اجرای پروژه پیش از شروع مشخص است، ابتدا ریسک های پروژه شناسایی شده تا در صورت مواجهه با آن ها حین اجرا، اقدامات اصولی و کارآمدی صورت پذیرد. در پروژه های تحقیق و توسعه؛ مدیریت ریسک به منظور بهبود روند اجرای پروژه، مدیریت هزینه ها، افزایش سودمندی پروژه استفاده شده و به عنوان یک ابزار علمی و تأثیرگذار برای کاهش ریسک و زیان کارایی دارد. یکی از روش های متداول شناسایی ریسک استفاده از روش دلفی و نظرخواهی از خبرگان و تیم پروژه است. این پژوهش به شناسایی ریسک های فاز طراحی پروژه تحقیق و توسعه طراحی سازه کابلی سریع الاحداث می پردازد، برای این منظور 313 ریسک شناسایی شده در هشت گروه ریسک های اجرایی کلی، سازه ای، مکانیکی، ژئوتکنیک و پی، الکترونیکی و متالوژی دسته بندی گردید، سپس سه طرح پیشنهادی با توجه به ارزیابی شدت اثر و احتمال ریسک ها توسعه داده شد و هشت طرح حاصل گردید. با توجه به نتایج حاصل از ریسک ها این هشت طرح با هشت معیار سریع الاحداث بودن، پرتابل بودن، نفر نصب بودن، سهولت طراحی، سهولت اجرا، سهولت تعمیر و نگهداری، سهولت حمل ونقل، هزینه ساخت به روش های نمره دهی و مرتب کردن مقایسه گردید، این دو روش از قدیمی ترین روش های انتخاب چندمعیاره هستند، در روش نمره دهی رنج نمره در اختیار خبرگان است اما در روش مرتب کردن طرح ها به ترتیب قرار می گیرند. درنهایت طرح های برگزیده با توجه به پارامتر تأثیرگذار طول دهانه مشخص گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 18

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    115
  • صفحات: 

    323-335
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    44
  • دانلود: 

    15
چکیده: 

توجه روزافزون به حفاظت از محیط زیست توجه جامعه را بر استفاده مجدد احتمالی از ضایعات مختلف کشاورزی و صنعتی در راهسازی متمرکز کرده است. این مطالعه تحقیقاتی اثر استفاده از ضایعات مانند خاکستر پوسته برنج (RHA1) و خاکستر بادی (2FA) را به عنوان جایگزین آهک هیدراته معمولی (3HL) به عنوان فیلر در مخلوط آسفالت گرم (HMA4) نشان می دهد. در ابتدا، نمونه های مخلوط قیری دانه بندی پیوسته (DBM5) در آزمایشگاه با نسبت های متفاوت از 2% تا 8% HL، RHA و FA با روش طرح اختلاط مارشال ساخته شدند و نتایج با مخلوط کنترل تهیه شده با استفاده از 2٪ HL مقایسه شد. عملکرد مخلوط­های مذکور از طریق نسبت مارشال، مقاومت کششی غیرمستقیم و نسبت مقاومت کششی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی عملکرد بهتر HMA را با افزودن RHA و FA نشان می دهد و همچنین نشان داد که مقرون به صرفه است، زیرا درصد قیر بهینه به میزان 7.5 درصد نسبت به مخلوط کنترل کاهش می یابد که در نسبت فیلر 4 درصد می­باشد. علاوه بر این، RHA میل بیشتری به قیر نشان می­دهد که بیشترین اثر سفت کننده قطرات ماستیک قیر را نسبت به سایر فیلرهای استفاده شده با سازگاری خوب در سطح میکرو با برآورده کردن معیار ضروری نسبت می­دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 44

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button