زمینه و هدف یکی از چالش های برنامه ریزی دقیق و کلان برای آینده عدم قطعیت نهفته در آینده و تغییرات سریع در حوزه های مختلف در سلامت است. ابزار قدرتمندی که محیط های رقابتی آینده را حدس می زند، سناریو است. پژوهش حاضر با هدف سناریونگاری آینده آموزش پرستاری ایران صورت گرفت. روش بررسی این پژوهش اکتشافی در سال 1401 انجام شد. در مرحله اول با استفاده از فراترکیب، مصاحبه و روش دلفی پیشران ها و روندهای آموزش پرستاری شناسائی شدند. سپس با استفاده از پانل خبرگان میزان تأثیرپذیری و عدم قطعیت روندهای شناسائی شده امتیازبندی شدند. در مرحله بعد با استفاده از نمودارهای تأثیر/عدم قطعیت، محورهای کلیدی برای نگارش سناریو مشخص شدند. سناریوها توسط نرم افزار سناریوویزارد نسخه 4/11 طراحی و راهبردها ارائه شدند. یافته ها خبرگان در 6 پیشران و 31 روند به توافق رسیدند. سناریو با 5 عدم قطعیت کلیدی در 3 فرض خوش بینانه، بینابین و بدبینانه طراحی شد. باتوجه به وسعت ماتریس و ابعاد آن به اندازه (15×15) چهار سناریوی مسئله محور، اخلاق مدار، حفظ وضع موجود و سیستم آموزشی بسته گزارش شدند. اعتبار سناریوها از 4 منظر امکان پذیری، سازگاری درونی، سودمندی و تمایز بررسی شدند. نتیجه گیری هریک از 4 سناریوی طراحی شده در این پژوهش بالقوه توان تحقق دارند، اما اینکه کدامیک روی دهد، به برنامه ریزی های امروز بستگی دارد. استفاده از روش های آینده نگاری مثل سناریو در نظام سلامت ایران می تواند به منزله سیستم هشداردهنده ای برای آگاهی از فرصت ها و تهدیدهای پیش از بحران باشد.