Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

ابراهیمی قاسمی اختر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    36
  • شماره: 

    144
  • صفحات: 

    342-347
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    60
  • دانلود: 

    62
چکیده: 

چکیده مهم ترین و کوتاه ترین شکل نگارش رسمی و نخستین متنی است که افراد قبل از خواندن کل مقاله مطالعه می کنند. چکیده، گزارشی مهم و مختصر است که نمایانگر اثری بزرگ تر می باشد؛ بنابراین باید کوشش و توجه بسیار دقیقی در نگارش آن مبذول شود. ازآنجایی که خلاصه کردن اساس یک مقاله در چند جمله کار مشکلی است و مهارت های حرفه ای را می طلبد، هدف این مقاله بیان اهمیت و تأثیرچکیده علمی و ارائه راهنمای کاربردی برای نگارش چکیده ای قابل درک و جذاب است. انتشارات علمی ستون بنیادی دستاوردها و همکاری دانشگاهی می باشند اما به دلیل روش سنتی نگارش تأثیر بسیار محدودی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 60

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 62 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    36
  • شماره: 

    144
  • صفحات: 

    348-361
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    187
  • دانلود: 

    131
چکیده: 

زمینه و هدف خودکشی و افکار مرتبط با آن در میان نوجوانان به یک مشکل روانی اجتماعی نگران کننده تبدیل شده است. این مطالعه باهدف تعیین افکار خودکشی در نوجوانان مدارس غرب تهران انجام شد. روش بررسی در این مطالعه توصیفی مقطعی، 256 نوجوان دختر و پسر از بین مدارس دوره دوم متوسطه غرب تهران با روش نمونه گیری در دسترس در سال 1401 مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه فرم اطلاعات فردی و پرسش نامه افکار خودکشی بِک بود که به روش خودگزارشی دهی توسط نمونه های موردمطالعه تکمیل شد. سپس داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و با به کارگیری آمار توصیفی و استنباطی (آزمون های تی مستقل و تحلیل واریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها براساس یافته های مطالعه حاضر، میانگین سنی نوجوانان موردمطالعه 0/67±17/33 سال بود. میانگین نمره افکار خودکشی نوجوانان 3/19±5/66 از 5 بود. در میان مشخصات فردی، افکار خودکشی تنها با معدل نوجوانان ارتباط معنی دار آماری داشت (0/004=P). نتیجه گیری باتوجه به نتایج مطالعه حاضر، طراحی و اجرای برنامه هایی در جهت آموزش و ارائه خدمات روانپرستاری به نوجوانان مقطع متوسطه برای کاهش افکار خودکشی آنان پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 187

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 131 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    36
  • شماره: 

    144
  • صفحات: 

    362-375
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    74
  • دانلود: 

    181
چکیده: 

زمینه و هدف بیماری مزمن انسدادی ریه یک بیماری تنفسی ناتوان کننده است و از علل عمده مرگ ومیر و ناتوانی در دنیا محسوب می شود. درمان های حمایتی تنفسی جزء درمان های تجویزی جهت بهبود این بیماران می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرینات تنفسی و فیزیوتراپی قفسه سینه بر خستگی بیماران مزمن انسدادی ریه طراحی شد. روش بررسی مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی بر روی 45 بیمار مزمن انسدادی ریه که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند انجام شد و توسط تخصیص تصادفی به دو گروه 15 نفره تمرینات تنفسی و فیزیوتراپی قفسه سینه و یک گروه 15 نفره کنترل تقسیم شدند. قبل و 6 هفته بعد از انجام مداخله پرسش نامه شدت خستگی کراپ توسط بیمار تکمیل شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی زوجی، تحلیل واریانس یک طرفه و کای اسکوئر با نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شد. یافته ها نتایج یافته ها نشان داد میانگین شدت خستگی بیماران قبل و بعد از مداخله در گروه آزمایش تمرینات تنفسی، فیزیوتراپی تنفسی و گروه کنترل تفاوت معنادار آماری داشت (0/001>P). این معناداری در گروه کنترل در جهت افزایش نمره شدت خستگی بوده است. همچنین میانگین شدت خستگی بین 3 گروه قبل از مداخله تفاوت معناداری نداشت، درحالی که بعد از مداخله تفاوت معنادار بود (0/001>P). نتیجه گیری باتوجه به تغییرات مشاهده شده میزان شدت خستگی بعد از درمان های حمایتی، پیشنهاد می شود از این درمان ها به صورت تکمیلی در کنار سایر درمان های دارویی برای بیماران استفاده شود تا باعث بهبود وضعیت تنفسی بیماران گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 74

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 181 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    36
  • شماره: 

    144
  • صفحات: 

    376-385
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    49
  • دانلود: 

    49
چکیده: 

زمینه و هدف باتوجه به تأثیرات روان شناختی عمده همه گیری کووید-19، علاوه بر جمعیت عادی، مراقبان سلامت از جمله پرستاران نیز با چالش های فراوان روان شناختی از جمله اضطراب مرگ مواجهه شده اند. اضطراب مرگ می تواند به بروز اختلالات روانی، تضعیف سیستم ایمنی، کاهش کیفیت مراقبت های ارائه شده و کاهش رضایت شغلی پرستاران منجر شود. باتوجه به ماهیت تنش زای بخش مراقبت های ویژه و ضرورت توجه به ابعاد روان شناختی پرستاران و تأثیرات مخرب همه گیری کووید-19، این مطالعه باهدف تعیین میزان اضطراب مرگ پرستاران بخش مراقبت ویژه کووید-19 انجام شد. روش بررسی این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران در سال 1399 انجام شد. جامعه مطالعه حاضر را 179 نفر از پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه کووید-19 مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران شامل مجتمع امام خمینی (ره) و بیمارستان ولیعصر تشکیل داده اند. در این مطالعه از روش نمونه گیری مستمر استفاده شد. جمع آوری داده ها با پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه 15 گویه ای اضطراب مرگ تمپلر انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه24 و روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل و میزان معنی داری (0/5>P) در نظر گرفته شد. یافته ها یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که میانگین اضطراب مرگ پرستاران 2/007±8/74 بود که باتوجه به دامنه نمره (0 تا 15)، میانگین نمره کسب شده بالاتر از میانه ابزار است. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد اضطراب مرگ تنها با سن پرستاران (0/001>P) ارتباط معنی دار آماری داشت. نتیجه گیری براساس نتایج حاصل از مطالعه، پرستاران شاغل در بخش های ویژه در زمان همه گیری کووید-19 اضطراب مرگ زیادی را تجربه می کنند. بنابراین لازم است سیاستگذاران و مدیران آموزشی، درمانی و بیمارستانی باتوجه به یافته های حاصل و همچنین نظر به عوامل مؤثر بر اضطراب مرگ، برنامه های مدون آموزشی و مداخله ای ازجمله برنامه های ضمن خدمت و انجام مشاوره جهت کاهش اضطراب و افسردگی را در دستور کار قرار دهند تا از این طریق بتوانند راه را برای پرستاران جهت غلبه بر شرایط موجود فراهم کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 49

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 49 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    36
  • شماره: 

    144
  • صفحات: 

    386-397
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    34
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

زمینه و هدف در طول همه گیری کووید-19، اقداماتی برای انجام واکسیناسیون فوری در زنان باردار و شیرده ضروری بود، زیرا هر دو گروه در معرض خطر بودند. واکسیناسیون در زنان باردار و شیرده می تواند مانند سایر افراد در پیشگیری از ابتلا به بیماری شدید جلوگیری کند. هدف مطالعه حاضر تعیین عوامل مرتبط با پذیرش واکسیناسیون کووید-19 در بین زنان باردار و شیرده با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بود. روش بررسی این مطالعه از نوع مقطعی بود که جامعه آماری آن متشکل از 260 نفر از زنان باردار و شیرده مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر زاهدان در سال 1401 بود. روش نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه مشخصات جمعیت شناختی و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون ناپارامتری ویلکاکسون، من-ویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون با نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافته ها نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد متغیرهای جمعیت شناختی 12/6 درصد از واریانس سازه رفتار را تبیین می کند (0/05>P). سازه های مدل اعتقاد بهداشتی مانند حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده، خودکارآمدی، راهنمای عمل، سن و سطح تحصیلات 3/26 درصد واریانس رفتاری را گزارش می کند که متغیرهای سن، خودکارآمدی و منافع درک شده اثر معناداری بر رفتار داشتند (0/05>P). درمجموع، متغیرهای مذکور 9/38 درصد از واریانس رفتار پذیرش واکسن را پیش بینی کردند. نتیجه گیری نتایج نشان داد عوامل سن پایین، سطح تحصیلات بالا و سازه های مدل HBM شامل خودکارآمدی و منافع درک شده می توانند رفتار پذیرش واکسن کووید-19 را در زنان باردار و شیرده در جنوب شرق ایران پیش بینی کنند. این یافته ها می توانند به سیاستگذاران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا از این مدل در طراحی برنامه ای برای بهبود پذیرش واکسیناسیون در گروه های پرخطر استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 34

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 26
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    36
  • شماره: 

    144
  • صفحات: 

    398-411
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    118
  • دانلود: 

    93
چکیده: 

زمینه و هدف شواهد پژوهشی حاکی از آن است که ناتوانی در تنظیم و درک هیجان ها سبب مشکلات رفتاری مختلفی در کودکان با اختلال طیف اوتیسم می شود. هدف از این تحقیق، تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر برچسب زنی هیجانی بر اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم با عملکرد بالا بود. روش بررسی پژوهش حاضر یک طرح نیمه آزمایشی با روش تک آزمودنی (از نوع ABA) بود. پنج پسر دارای اوتیسم با عملکرد بالا به صورت هدفمند و در طی 1 هفته نمونه گیری (فروردین ماه سال 1401) وارد مطالعه شدند. برای هر کودک، نرم افزار «بیان چهره اش را بکشیم (Let’s Face It)» باهدف شناخت هیجانات پایه (6 گانه) در 3 جلسه و سپس برچسب زنی هیجان (EL) در 8 جلسه (در طی 4 هفته وهر هفته 2 جلسه) به صورت جداگانه آموزش داده شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه های داده های جمعیت شناختی و اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم بود. داده ها با نرم افزار SPSS و با آمار توصیفی و آزمون فریدمن تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها طبق نتایج کسب شده توسط آزمون فریدمن دو طرفه، بین مرحله اول و سوم (0/037) و سوم و چهارم (0/019) اندازه گیری اختلال رفتاری، تفاوت معنی داری وجود داشت. همچنین طبق یافته ها آموزش EL در کاهش اختلال رفتاری نمونه های موردپژوهش تأثیر معنی داری داشته است (0/030). نتیجه گیری یافته ها نشان دهنده بهبود اختلال رفتاری کودکان بود. براین اساس، احتمال تأثیر مستقیم EL بر اختلال رفتاری در کودکان دارای اوتیسم وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 93 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    36
  • شماره: 

    144
  • صفحات: 

    412-423
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    77
  • دانلود: 

    38
چکیده: 

زمینه و هدف بیماری های سرشتی قلب شایع ترین بیماری های سرشتی در کودکان هستند که سبب واردشدن بار مراقبتی و فشار روانی بر تمام اعضای خانواده می شود و درنتیجه افت کیفیت زندگی والدین را دربر دارد. باتوجه به این که والدین اصلی ترین مراقبان کودکان هستند و ارائه مراقبت ها در منزل عمدتاً از سوی آن ها انجام می شود، شناسایی مداخلات ارتقادهنده کیفیت زندگی والدین ضروری است. روش بررسی در این مرور دامنه ای که با رویکرد 5 مرحله ای آرکسی و اومالی و چک لیست پریسما هدایت شده است، جست وجوی مقالات مرتبط در پایگاه های اطلاعاتی شامل مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگیران، پابمد، اسکوپوس و وب آوساینس بدون محدودیت زمانی با استفاده از کلید واژه های Quality of Life, Congenital heart disease, Parents، موارد مشابه و معادل های فارسی آن ها نظیر کیفیت زندگی، بیماری قلبی مادرزادی و والدین انجام شد. یافته ها در جست وجوی اولیه تعداد 207 مقاله به دست آمد. پس از حذف موارد تکراری 145 مقاله باقی ماند. با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج و بررسی عنوان و چکیده مقالات باقیمانده، درنهایت تعداد 6 مقاله وارد مطالعه شدند. نوع مداخلات در مقالات باقیمانده شامل پایش بهداشت از راه دور، آموزش و پیگیری به صورت حضوری و یا مجازی و مداخله مبتنی بر حمایت روانی اجتماعی بود. آموزش و پیگیری به صورت مجازی در بستر پیام رسان وی چت و یا به صورت حضوری در ارتقای کیفیت زندگی والدین مؤثر هستند. در یک مطالعه مداخله شامل حمایت روانی اجتماعی بود که به ارتقای کیفیت زندگی والدین منتج نشد. در مطالعه ای دیگر مداخله شامل پایش بهداشت از راه دور همراه با آموزش و پیگیری از طریق ایمیل، پیامک، تماس تلفنی و یا تصویری بود که موجب بهبود کیفیت زندگی والدین نشد. نتیجه گیری بررسی نتایج مطالعات پیشین نشان داد که در طراحی مداخلات مبتنی بر آموزش و پیگیری باهدف ارتقای کیفیت زندگی والدین، توجه به محتوای آموزشی در اولویت است و گنجاندن روش های سازگاری و مقابله ای در آن ضروری است. بهتر است اجرای مداخلاتی که رویکرد آن ها حمایت روانی اجتماعی است پیش از جراحی شروع شود. به طورکلی در زمینه ارتقای کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلابه بیماری قلبی سرشتی، تنوع مطالعات پایین است و اکثریت آن ها شامل آموزش و پیگیری هستند. باتوجه به این که استرس بالا، یکی از منابع اصلی کیفیت زندگی پایین در والدین کودکان مبتلابه بیماری قلبی سرشتی است، بنابراین به پژوهشگران توصیه می شود در مطالعات آینده به بررسی اثربخشی مداخلات نوآورانه جدیدی نظیر تمرینات ذهن آگاهی و سایر درمان های روان شناختی بر بهبود کیفیت زندگی والدین بپردازند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 77

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 38 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    36
  • شماره: 

    144
  • صفحات: 

    424-437
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    45
  • دانلود: 

    28
چکیده: 

زمینه و هدف مصرف مداوم داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی علی رغم تأثیرات فراوان بر کنترل و درمان بعضی از بیماری ها باعث آسیب پذیری بیشتر در ابتلا به بیماری های عفونی مانند کووید-19 می شوند و همین موضوع می تواند زمینه را برای ایجاد اضطراب و به دنبال آن افسردگی و علائم استرس پس از سانحه ایجاد کند. ازاین رو این مطالعه باهدف تعیین اضطراب، افسردگی و علائم استرس پس از سانحه در در افراد تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی در دوران کووید-19 انجام شد. روش بررسی این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 330 نفر از افراد تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی نظیر افراد تحت پیوند عضو، بیماری های خودایمنی و سرطان در مراکز آموزشی و درمانی فیروزگر و رسول اکرم از تیرماه تا دی ماه سال 1401 انجام شد. روش نمونه گیری مستمر بود و ابزارهای مورداستفاده پرسش نامه جمعیت شناختی و بیماری، پرسش نامه اضطراب و افسردگی بیمارستانی و پرسش نامه تجدیدنظریافته مقیاس تأثیر حوادث بود. تجزیه وتحلیل یافته ها با SPSS نسخه 16 در سطح معنی داری 0/05 و آمار توصیفی (فراوانی و میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسن) انجام شد. یافته ها در این پژوهش میانگین سنی افراد موردپژوهش، 12/95±51/35 سال بود و 148 نفر از افراد شرکت کننده زن (44/8 درصد) بودند. اکثریت بیماران در این مطالعه، دارای اضطراب و افسردگی در سطح عادی بودند (به ترتیب 91/2 و 92/1 درصد). میانگین نمره کل بیماران در علائم استرس پس از سانحه هم 27/71 از 88 بود. به علاوه اضطراب و افسردگی با هیچ کدام از مشخصات فردی، بیماری و اطلاعات مربوط به کووید-19 و واکسن افراد موردپژوهش ارتباط معنی دار آماری نداشتند و فقط بین سطح درآمد با نمره کل علائم استرس پس از سانحه ارتباط معنی دار آماری وجود داشت (0/043=P). نتیجه گیری در این پژوهش افراد دریافت کننده داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، علی رغم اینکه مستعد ابتلا به کووید-19 بودند، اما اضطراب و افسردگی آن ها درسطوح عادی بود و در علائم استرس پس از سانحه نمراتی پایین تر از میانه نمرات را کسب کردند. این نتیجه می تواند از میزان نگرانی های موجود درباره سلامت روان این دسته از بیماران بکاهد. مطالعه ای با استفاده از دیگر پرسش نامه های روان شناختی و یا مطالعه کیفی درباره تجارب این بیماران در بازه همه گیری کووید-19 در آینده پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 45

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 28 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button