مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

1403 - 1395

دوره(شماره)

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

گردشگری شهری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1186
  • دانلود: 

    257
چکیده: 

ارائه اطلاعات جامع از خدمات در فضای مجازی، نقش مهمی در انتخاب هتل ها به عنوان مهم ترین مقاصد اقامتی گردشگران دارد، بنابراین، لازم است به لحاظ مدیریتی، وب سایت هتل ها مطابق با نیاز کاربران طراحی و تهیه شود. هدف این مطالعه، ارزیابی و رتبه بندی وب سایت هتل های پنج ستاره شهر مشهد است. بدین منظور، ابتدا با مرور پیشینه، 51 شاخص برای ارزیابی وب سایت هتل در دو بعد عملکرد کارکردی (25 شاخص) و عملکرد قابلیت استفاده (26 شاخص) شناسایی شدند. پس از تعیین وزن های نسبی فازی، هریک از این شاخص ها بر اساس نتیجه مطالعات گذشته، نظرسنجی از خبرگان و بر اساس روش شباهت به حل ایده آل فازی، به ارزیابی و رتبه بندی هتل های پنج ستاره مشهد پرداخته شد. یافته ها نشان می دهد از نظر عملکرد کارکردی وب سایت، به ترتیب هتل های قصر، درویشی، پارس، هما و پردیسان، از نظر عملکرد قابلیت استفاده وب سایت هتل های درویشی، قصر، هما، پردیسان و پارس، و از نظر عملکرد کل وب سایت هتل های درویشی و قصر به طور مشترک در رتبه اول، هتل هما در رتبه دوم و هتل های پردیسان و پارس به طور مشترک در رتبه سوم قرار می گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1186

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 257 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

گردشگری شهری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    17-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1318
  • دانلود: 

    371
چکیده: 

امروزه گردشگری، به عنوان صنعتی پویا در کنار سایر فعالیت ها و خدمات شناخته شده است. شهرها توانایی و پتانسیل لازم برای جذب گردشگران را دارند. از آنجاکه فضاهای شهری گردشگرپذیر، بستر رشد و توسعه هستند، شناسایی و توجه به احساس امنیت اجتماعی گردشگران در این شهرها، ضروری به نظر می رسد. با توجه به این امر، ناامنی و نیز احساس ناامنی اجتماعی در فضاهای شهری گردشگرپذیر ممکن است گردشگری را با مشکل مواجه سازد. شهر طرقبه، با داشتن اقلیم مناسب و جاذبه های گردشگری فراوان، هرساله گردشگران بی شماری را به سمت خود جذب می کند. هدف این پژوهش، شناخت میزان احساس امنیت اجتماعی گردشگران در شهر طرقبه است. این پژوهش، توصیفی-تحلیلی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است و در آن، داده ها و آمار و اطلاعات، به صورت کتابخانه ای و پرسشنامه گردآوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، تمامی گردشگران داخلی واردشده به شهر طرقبه در سال 1394 هستند. حجم نمونه 300 نفر و روش نمونه گیری، تصادفی و خوشه ای چندمرحله ای است. مطابق نتایج، میان عواملی مانند سن، جنسیت، فضاهای عموی شهر و عملکرد پلیس با احساس امنیت گردشگران، رابطه معنادار وجود دارد. در این میان، با افزایش امنیت در فضاهای عمومی شهری، احساس امنیت اجتماعی گردشگران نیز بیشتر می شود. همچنین رابطه ای مستقیم و معنادار میان متغیر نقش پلیس و احساس امنیت اجتماعی گردشگران وجود دارد که نشان می دهد با افزایش عملکرد پلیس، احساس امنیت اجتماعی گردشگران افزایش می یابد. همچنین 75 درصد گردشگران، از امنیت شهر طرقبه رضایت دارند و تنها 3 درصد ناراضی بوده اند. به طورکلی، بیش از 42.3 درصد از گردشگران قصد دارند که در فرصت مناسب دوباره از این شهر دیدن کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 371 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

گردشگری شهری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    31-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    751
  • دانلود: 

    281
چکیده: 

گردشگری، موتور محرک توسعه اقتصادی به شمار می آید. این صنعت نامرئی، گسترده ترین صنعت خدماتی دنیا در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. در واقع، گردشگری پدیده قرن و دربرگیرنده جریانی از سرمایه، انسان، فرهنگ و سرزمین است که در فضاهای جغرافیایی، آثار مختلفی بر جای می نهد. یکی از راهبردهایی که امروزه به منظور رشد و توسعه شهرها به آن توجه می شود، گردشگری است. محیط های شهری، در سراسر جهان برای سالیان متمادی، بیشترین جاذبه را برای همه اهداف گردشگری داشته اند. هدف پژوهش حاضر، رتبه بندی شهرستان های استان زنجان، از نظر دسترسی به زیرساخت های موجود گردشگری است. با توجه به هدف تحقیق و موضوع مورد مطالعه، سوال پژوهش این است که آیا وضعیت شهرستان های استان زنجان از نظر زیرساخت های موجود گردشگری یکسان است. این پژوهش، توصیفی-تحلیلی و اسنادی است که در آن، از تکنیک کوپراس استفاده شده است. نتایج نشان می دهد در استان زنجان، شهرستان های زنجان به ترتیب با ارزش نهایی 0.061 و خرمدره با ارزش نهایی 0.155، از نظر زیرساخت های گردشگری وضعیت مطلوب و مساعدی دارند. شهرستان های ایجرود با ارزش نهایی 0.417 و خدابنده با ارزش 0.326 از حداقل زیرساخت های لازم برای گردشگری برخوردارند و بقیه شهرستان ها از نظر رتبه بندی وضعیت بینابین دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 751

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 281 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

گردشگری شهری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    43-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    975
  • دانلود: 

    318
چکیده: 

فضاهای گردشگری شهری، شامل عناصر اولیه و عناصر ثانویه اند. عناصر اولیه شامل جاذبه های گردشگری و عواملی هستند که سبب جذب گردشگر می شوند. عناصر ثانویه گردشگر جذب نمی کنند، اما بر ماندگاری گردشگر در شهر موثرند. نحوه پراکنش عناصر گردشگری در فضای شهری، در مدت ماندن گردشگران و درنتیجه، اقتصاد گردشگری نقش مهمی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی پخشایش فضایی جاذبه های گردشگری و مکان یابی هتل های شهر کرمانشاه است. در این پژوهش، برای تعیین الگوی فضایی جاذبه های گردشگری و هتل ها، از مدل میانگین نزدیک ترین همسایه و برای بررسی نحوه قرارگیری جاذبه های گردشگری و هتل ها نسبت به یکدیگر، از مدل مرکز متوسط و بیضی انحراف معیار استفاده شد. مقدار به دست آمده از مدل میانگین نزدیک ترین همسایه، برای جاذبه های گردشگری 0.69 است که الگوی خوشه ای برای جاذبه های گردشگری را نشان می دهد. همچنین مقدار به دست آمده برای هتل ها 1.33 است که نشانگر الگوی پراکنده برای هتل هاست. همچنین نتایج مدل مرکز متوسط و بیضی انحراف معیار نشان می دهد که مرکز متوسط هتل ها، نزدیک به جاذبه های گردشگری است و نیز بیضی انحراف معیار هتل ها و جاذبه های گردشگری متداخل است که این تحلیل ها نشانگر تناسب قرارگیری هتل های شهر کرمانشاه نسبت به جاذبه های گردشگری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 975

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 318 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

گردشگری شهری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    59-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1067
  • دانلود: 

    423
چکیده: 

گردشگری مذهبی، گونه ای از گردشگری است که به دلیل شرایط ویژه و ریشه داشتن در فرهنگ دینی، نقش مهمی در پایداری فرهنگی و اقتصادی ایران دارد و ظرفیت های زیادی برای توسعه خدمات گردشگری در مناطق مختلف کشور فراهم می سازد. به منظور استفاده از این ظرفیت ها باید شرایط موجود، بررسی و با تکیه بر قوت ها و امکانات مناطق مذکور برای آن ها برنامه ریزی راهبردی شود. شهر دزفول، با داشتن 50 مسجد و بقعه تاریخی به عنوان جاذبه گردشگری مذهبی و آیین ها و رسوم مذهبی متنوع، از ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری مذهبی برخوردار است. در این پژوهش، با تکنیک SWOT، ضعف ها و قوت ها (عوامل درونی) و فرصت ها و تهدیدها (عوامل خارجی) بررسی می شوند. سپس راهبردهای تدوین شده، با استفاده از مدل AHP اولویت بندی می شوند و راهکارهایی برای تقویت این فعالیت در شهر دزفول ارائه می شود. پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی است و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و میدانی انجام گرفته است. نتایج بیانگر آن است که با توجه به اولویت های استخراج شده از نظر کارشناسان، امکان استفاده از ضعف ها و قوت ها و همچنین موازنه فرصت ها و تهدیدها در حد متوسط است، یعنی امکان بهره گیری از فرصت ها و قوت های موجود همراه با کمرنگ کردن ضعف ها و تهدیدها وجود دارد، اما این امر مستلزم برنامه ریزی و تقویت زیرساخت های گردشگری شهر و ارتقای آگاهی های عمومی در این زمینه است. همچنین راهبرد تهاجمی، مهم ترین راهبرد در توسعه گردشگری مذهبی شهر دزفول است و پس از آن، راهبرد بازنگری قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1067

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

گردشگری شهری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    77-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1782
  • دانلود: 

    469
چکیده: 

امنیت و گردشگری، پارامترهای یک معادله اند که نسبتی مستقیم و ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر دارند. به طورکلی، تا امنیت برقرار نباشد، سفری شکل نمی گیرد و سخن گفتن از گردشگری بیهوده است. امنیت، مهم ترین فاکتور در تدوین راهبردهای توسعه گردشگری در جهان به شمار می رود. در این پژوهش، وضعیت امنیت گردشگری در ایران، از دیدگاه گردشگران خارجی که در پاییز و زمستان سال 1391 به شهر یزد مسافرت کرده بودند، سنجیده شد. مهم ترین هدف تحقیق، شناخت احساس امنیت گردشگران در ایران بود. پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات آن به دو صورت مطالعات کتابخانه ای و تحقیق میدانی (مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه) است. جامعه آماری شامل گردشگران خارجی شهر یزد است که از میان آن ها به روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از روش کوکران 150 نفر انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل داده ها کمی و با استفاده از مدل های آماری در محیط نرم افزاری SPSS بود. نتایج بیانگر آن است که گردشگران، پیش از ورود به ایران شناخت درستی از وضعیت امنیت گردشگری ندارند و 55 درصد آن ها وضعیت امنیتی ایران را بد می دانند. در این بدبینی و نداشتن شناخت درست، نقش رسانه های غربی و تبلیغات منفی آن ها تایید شد. 80 درصد گردشگران، پس از ورود به ایران و مواجهه با واقعیت ها، وضعیت امنیت گردشگران در ایران را خوب می دانند و از آن رضایت دارند. به اعتقاد گردشگران، وجود پلیس ویژه گردشگری در سایت های آن سبب افزایش احساس امنیت می شود، اما حضور جمعیت زیاد پلیس نتیجه عکس می دهد و گردشگران احساس ناامنی روانی می کنند، چراکه احساس می کنند جو امنیتی و پلیسی است. ارتباط معناداری میان امنیت جانی و مالی بالا و انگیزه مسافرت مجدد به ایران وجود دارد، یعنی گردشگرانی که بیشتر احساس امنیت می کنند، تمایل بیشتری برای بازدید مجدد از ایران دارند. همچنین با توجه به اینکه گردشگری، ارتباطی دوطرفه است، نقش آن در اشاعه واقعیت های ایران در سطح جهانی تایید می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1782

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 469 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

گردشگری شهری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    93-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1118
  • دانلود: 

    463
چکیده: 

صنعت گردشگری در جوامع شهری بر اساس اختصاص فضاهای خاص برای گذران اوقات فراغت و نیازهای مختلف، نقش بسیار مهمی در ساختارهای فضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد. بخشی از این فضاهای خاص، نمادها و المانها هستند که طی سالیان متمادی در قالب بناها، یادمانها و معابر عمومی بهوجود آمدهاند. برج ایفل و برج آزادی از جمله این المانها هستند. پژوهش حاضر از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است و با هدف مقایسه ساختاری، کارکردی و نهادی برج آزادی و برج ایفل انجام شده است. ابتدا دادههای مربوط به ابعاد ساختاری- کارکردی و نهادی برج آزادی و ایفل از طریق آمار سازمانی استخراج شدند و سپس دادههای مربوط به عوامل موثر بر توسعه گردشگری برج آزادی، از طریق پرسشنامه محققساخته بهدست آمد. پرسشنامه بین 30 نفر از خبرگان اجرایی و دانشگاهی توزیع و اطلاعات گردآوری شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، روش رادار و همچنین مقایسه تطبیقی آمار کمی گردشگری برج های آزادی و ایفل تحلیل شدند. مطابق نتایج، تعداد گردشگران برج آزادی بسیار اندک و هزینه های سالانه نگهداری آن بیش از درآمدزایی آن است. وضعیت ساختاری-نهادی و کارکردی برج آزادی در مقایسه با برج ایفل در زمینه گردشگری مطلوب نیست و بر اساس نتایج روش رادار نبود پویایی نهادی، عامل اصلی مطلوبنبودن الگوی پیشرفت گردشگری برج آزادی است. تحلیل عوامل موثر بر توسعه گردشگری برج آزادی نیز نشان میدهد عامل نهادی، مهمترین عامل اثرگذار بر تحقق توسعه پایدار گردشگری برج آزادی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 463 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button