مقدمه: به نظر می رسد برای اطلاع رسانی دربارۀ کمبود آب، آموزش با تمرکز بر تهدید درک شده بتواند مؤثر باشد؛ بنابراین، به علت جایگاه افراد تحصیل کرده به عنوان الگو در جامعه، مطالعۀ حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر سازۀ تهدید درک شده بر صرفه جویی مصرف آب در دانشجویان دانشکدۀ علوم پزشکی بهبهان انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعۀ نیمه تجربی، با نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی، 62 دانشجوی رشتۀ اتاق عمل علوم پزشکی بهبهان در سال تحصیلی 1397-1396 وارد مطالعه گردیدند. ابزار گردآوری داده پرسش نامۀ محقق ساختۀ ویژگی های دموگرافیک، تهدید درک شده و سنجش رفتار صرفه جویی مصرف آب بود که پیش از مداخله، دانشجویان آن را تکمیل کردند؛ سپس پیام های نوشتاری و تصویری مبتنی بر تهدید درک شده آماده و با همکاری اساتید، برای 4 جلسه در دقایق پایانی کلاس درس در قالب پاورپوینت ارائه گردید و فرصتی برای بحث گروهی و تبادل نظر داده شد؛ همچنین پوستر پیام ها در مکان های مناسب از قبیل سرویس های بهداشتی نصب و نیز با استفاده از سامانۀ پیامکی دانشکده، پیام های آموزشی به تلفن همراه دانشجویان ارسال گردید. دو ماه بعد، مجدداً دانشجویان پرسش نامه را تکمیل کردند. تجزیه وتحلیل داده ها در نرم افزار SPSS vol. 15 با آزمون های آماری تی زوجی، آنالیز کوواریانس و ضریب همبستگی پیرسون انجام و 0. 05>P از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد. یافته های پژوهش: میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان 32/1±61/20 سال بود. 32 دانشجو دختر (6/51 درصد) و 30 دانشجو پسر (4/48 درصد) بودند. پیش از آموزش، میانگین نمرۀ رفتارهای صرفه جویی در مصرف آب 36/16±98/47 و میانگین نمرۀ تهدید درک شده (حساسیت 23/21±74/61 و شدت 09/21±03/59) بود. پس از آموزش، میانگین نمرات افزایش معنی داری داشت و به ترتیب 59/14±55/77، 54/6±0/86 و 58/8±38/83 شد و میان متغیرها رابطۀ معنی دار مستقیم وجود داشت (0. 05>P). بحث و نتیجه گیری: آموزش سبب افزایش تهدید درک شدۀ دانشجویان نسبت به بحران کم آبی و انجام رفتارهای صرفه جویی در مصرف آب گردید. پیشنهاد می شود، برای بررسی قابلیت تعمیم پذیری نتایج در سطح جامعه، در سایر گروه ها نیز مطالعاتی ازاین دست صورت گیرد.