امروزه احداث پایه های کج در پل های بسیاری در سراسر جهان به چشم می خورد. در حالی که مطالعات محدودی پیرامون آبشستگی این گونه پایه ها انجام شده است. نظر به اهمیت صدمات جدی پدیده آبشستگی، ساخت گروه پایه های عمودی-کج و مجهول بودن اثرات آن بالاخص در مسیرهای دارای خم، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، اثر چیدمان متفاوت پایه پل عمودی و کج در گروه پایه های 6 تایی، در کنار تاثیر شرایط جریان و موقعیت قرارگیری گروه پایه در قوس 180 درجه تند در آزمایشگاه بررسی شد. نتایج نشان می دهد که حداکثر عمق آبشستگی و تراز رسوبگذاری در موقعیت 60 درجه و شرایط بستر زنده رخ می دهد. این مقادیر به ترتیب معادل 2/4 و 2/3 برابر قطر پایه اندازه گیری شد. در هر سه موقعیت استقرار گروه پایه ها در قوس، حداکثر عمق آبشستگی ناشی از قرارگیری گروه پایه همگرا-عمودی می باشد. در حالی که حداکثر تراز رسوبگذاری در حالت استقرار گروه پایه واگرا-عمودی ایجاد شده است.